1. Osoba prowadząca: Dorota Giak
2. Zespół VIII – klasa III a
3. Ośrodek tematyczny: Mapa
4. Temat dnia: Krajobrazy Polski
5. Cele operacyjne:
UCZEŃ:
· określa dzień tygodnia, dzień miesiąca, miesiąc i rok
· słucha tekstu czytanego przez nauczyciela Krajobrazy Polski” M. Barańskiej (zaprezentowanego w formie prezentacji multimedialnej)
· wyjaśnia pojęcie krajobrazy
· podkreśla fragment tekstu
· dopełnia zdania rozpoczęte przez nauczyciela w oparciu o przygotowaną prezentację
· ogląda bajki wyświetlane przez nauczyciela
· omawia charakterystyczne cechy krajobrazów
· zapisuje stopami wyrazy na tabliczce literowej (nazwy krajobrazów)
· szuka ukrytego w klasie grającego przedmiotu
· podąża za źródłem dźwięku
· odczytuje etykiety
· wskazuje miasta na Mapie Polski
· zaznacza je na mapie z użyciem chorągiewek
· mierzy odległość między zaznaczonymi punktami
· porządkuje wyniki od najmniejszego do największego
· układa puzzle
· podpisuje kolorowe koła zgodnie z oznaczeniami na mapie
· wypełnia kontury Mapy Polski kolorowymi kołami
· porządkuje stanowisko pracy
6. Cele szczegółowe (percepcja słuchowa):
· słucha tekstu czytanego przez nauczyciela „Krajobrazy Polski” M. Barańskiej (zaprezentowanego w formie prezentacji multimedialnej)
· słucha wypowiedzi, treści bajek
· buduje wypowiedź poprawną, zrozumiałą dla innych
· wskazuje źródło dźwięku
· słucha ze zrozumieniem instrukcji pracy i postępuje zgodnie z nią
7. Cele wychowawcze:
· przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (współpracuje w zabawach i sytuacjach zadaniowych)
· używa zwrotów grzecznościowych
8. Metody: słowna, oglądowa, praktycznego działania
9. Środki dydaktyczne: tekstu „Krajobrazy Polski” M. Barańskiej, rzutnik, komputer, figurki z Kinder niespodzianek, Mapa Polski, kolorowe koła, Tablica literowa, etykiety z nazwami miast polski, zabawka dźwiękowa, linijka, chorągiewki, masa wielokrotnie klejąca.
10. Formy pracy: indywidualna, grupowa
11. Przebieg zajęć:
1) Praca z kalendarzem.
2) Przedstawienie tematu zajęć.
3) Czytanie tekstu „Krajobrazy Polski” M. Barańskiej wspartego prezentacją multimedialną.
4) Wyjaśnienie pojęcia krajobrazy poprzez podkreślanie właściwego fragmentu tekstu.
5) Dopełnianie zdań rozpoczętych przez nauczyciela w oparciu o prezentację multimedialną.
6) Projekcja bajek z serii: „Adibu. Misja do wnętrza Ziemi – Dlaczego morze jest błękitne?; Co to jest jezioro?; Jak rodzą się góry?”; „Rodzina Pytalskich - Skąd wzięły się góry?”; „Latarnia morska” (Smyki).
7) Omawianie charakterystycznych cech krajobrazów Polski.
8) Zapisywanie stopami nazw krain geograficznych na tabliczce literowej.
9) Wyszukiwanie etykiet z nazwami miast Polski (zlokalizowanie ukrytego w sali źródła dźwięku).
10) Odczytanie etykiet.
11) Zaznaczanie na mapie miast z wykorzystaniem chorągiewek.
12) Pomiar odległości pomiędzy zaznaczonymi punktami.
13) Porządkowanie wyników od najmniejszego do największego.
14) Układanie Mapy Polski z fragmentów.
15) Podpisywanie kolorowych kół zgodnie z oznaczeniami kolorów na mapie.
16) Wyklejanie konturów Mapy Polski kolorowymi kołami.
17) Zabawa w teatr cieni – podróż po Mapie Polski z wykorzystaniem dostępnych rekwizytów(figurek).
18) Porządkowanie stanowiska pracy.
szpila59