1. analiza porównawcza pasa płaskiego klinowego i zębatego
Zalety przekładni pasowych:
· Cichobieżność
· Płynność ruchu
· Prosta konstrukcja
· Łatwość wykonania
· Możliwość doboru rozstawu osi
· Możliwość uzyskania zmiennych przełożeń
· Mała wrażliwość na wzajemne położenie osi wałów
· Zdolność łagodzenia gwałtownych zmian obciążenia
· Tłumienie drgań
Wady przekładni pasowych:
· Stosunkowo duże rozmiary
· Dwie siły obiciążające wały
· Niestałość przełożenia (poślizg)
· Zużywanie się pasa
· Wrażliwość pasa na warunki otoczenia
· Wstępne napinanie pasa
· Duże gabaryty kół
· Mniejsza sprawność w porównaniu z innymi przekładniami
Zalety przekładni łańcuchowej:
· pracuje bez poślizgu,
· zachowuje stałe przełożenie
· stosunkowo duża sprawność
· łagodzi gwałtowne szarpnięcia i uderzenia
· nie wymaga mocnego napięcia wstępnego pasa przez co mniej obciąża wały i łożyska niż przekładnia pasowa.
Do wad przekładni łańcuchowych należy zaliczyć:
• nierównomierność ruchu spowodowaną osiadaniem łańcucha na wieloboku,
• głośną pracę,
• nieprawidłową współpracę wyciągniętego łańcucha z uzębieniem kół,
• konieczność smarowania ze względu na zużywanie się przegubów,
• wykluczenie możliwości cyklicznych zmian kierunku ruchu ze względu na
szarpnięcia przy gwałtownym napinaniu luźnego cięgna.
2. narysować wykres poślizgu i sprawności
3. Narysować rozkład naprężeń .
4. Rodzaje łańcuchów.
5. Dlaczego stosujemy łańcuchy wielorzędowe?
Łańcuchy wielorzędowe mogą przenosić duże obciążenia lub można w nich stosować mniejszą podziałkę co korzystnie wpływa na zmniejszenie kół i gabarytów całej przekładni.
6. Sposoby napinania łańcucha.
7. Porównanie pasków:
i<=15 wady i zalety jak przy przekładniach pasowych w punkcie 1 J
Materiał pasa powinien mieć dużą odporność na rozciąganie, ścieranie, zmęczenie, odpowiedni współczynnik tarcia, niewrażliwość na temp.
Kształt trapezowy współpracuje z kołem jak klin.
Dobre sprzężenie cierne przy mniejszym napięciu wstępnym niż w połączeniu pasem płaskim oraz mniejsze obciążenie wałów i łożysk niż przy pasku płaskim.
Występują jako pojedyncze, w zestawie lub wieloklinowe.
Materiał:
Guma tworzy osnowę, wkładka z tkanin lub linek jako element nośny.
Linki: kordowe, stalowe, poliamidowe. Pasy segmentowe z poliuretanu.
I<=30 V<80[m/s ] n =10 000 obr/min
Zalety paska zębatego:
· Praca przy dużych prędkościach
· Wysoka sprawność
· Stałość przełożenia
· Brak napięcia wstępnego pasa
8. Nierównomierność biegu łańcucha
pitucha123