01_Pomoc_spoleczna_w_obliczu_katastrof_i_kryzysow_zlozonych.pdf

(1455 KB) Pobierz
1
Agnieszka Skowrońska
Pomoc społeczna
w obliczu katastrof
i kryzysów złożonych
1
Nowa Praca Socjalna
Agnieszka Skowrońska
Pomoc społeczna
w obliczu katastrof
i kryzysów złożonych
Warszawa 2014
Autor:
Agnieszka Skowrońska
Korekta:
Katarzyna Hryniewicka
Wydawca:
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Aleje Jerozolimskie 65/79, 00-697 Warszawa
Tel.: 22 237 00 00
Fax: 22 237 00 99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl
www.crzl.gov.pl
Opracowanie merytoryczne, druk i dystrybucja serii publikacji na zlecenie CRZL:
WYG International Sp. z o.o.
ISBN 978-83-7951-301-7 (seria)
978-83-7951-302-4 (1)
Skład:
AgrafKa Sp. z o.o.
Publikacja bezpłatna
Nakład: 3000 egzemplarzy
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Słowo wstępne
Oddajemy do rąk Czytelników serię publikacji będących efektem pracy ekspertów i specjali-
stów z zakresu polityki społecznej, w szczególności pomocy społecznej. Celem niniejszej se-
rii było przybliżenie najważniejszego dorobku teoretycznego i praktycznego państw Europy
Zachodniej i USA w zakresie nowatorskich koncepcji i metod prowadzenia pracy socjalnej.
Chodziło o przybliżenie nie tylko rozwiązań i teorii zupełnie nowych także w tamtych krajach,
ale także i takich, które zdążyły „okrzepnąć” i zostały poddane wielostronnym ocenom, z któ-
rych wiele w naszym kraju wciąż pozostaje nieznanymi lub niedocenianymi. Część publika-
cji dotyczy nowych rozwiązań, co prawda już funkcjonujących w naszych realiach, jednak
często realizowanych jedynie w ramach pojedynczych projektów, wartych jednak szerszego
upowszechniania, adoptowania i testowania w polskich warunkach. Przykładem może tu być
chociażby tworzenie sieci franszyzy społecznej czy asystentury dostępnej w różnych sferach
życia osób z niepełnosprawnością.
Adresatami opracowań są przede wszystkim praktycy, działający w jednostkach pomocy
społecznej i realizujący jej ustawowe cele. Szczególnie ważnymi odbiorcami są pracow-
nicy socjalni, których chcemy wyposażyć w nowe informacje oraz dostarczyć im wiedzy,
która może zaowocować nowymi przedsięwzięciami, podejmowanymi przez nich w spo-
łecznościach lokalnych. Pracownicy socjalni w naszym kraju są bowiem grupą zawodo-
wą, której powierzono w ostatnich latach wiele zadań z zakresu pomocy społecznej, nie
zawsze jednak wyposażając ich w odpowiednie i niezbędne do ich realizacji instrumenty.
Najważniejszym zadaniem pracowników socjalnych jest wsparcie słabszych grup społecz-
nych w pokonywaniu ich problemów: w wychodzeniu z ubóstwa, izolacji społecznej i nie-
poradności życiowej. Od sposobu zdefiniowania problemu, z którym boryka się człowiek
– adresat przedsięwzięć podejmowanych w sferze pracy socjalnej, przyjętej wobec niego
postawy (paternalistycznej bądź partnerskiej), dostrzegania całego kontekstu sytuacyj-
nego, często wiele zależy. Pracownik socjalny może w swojej pracy pełnić wiele ról - być
coachem, doradcą, brokerem, pośrednikiem, mediatorem, negocjatorem bądź inicjato-
rem aktywności lokalnej. Aby unikać zrutynizowanego działania i jednocześnie zwiększać
kompetencje zawodowe pracowników socjalnych potrzebna jest szeroka wiedza w za-
kresie różnorodności metod ich pracy, obowiązujących standardów, znaczenia tworzenia
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin