Eliasz A. - Temperament a rozwój młodzieży.pdf
(
12466 KB
)
Pobierz
TEMPERAMENT
A ROZWÓJ
MŁODZIEŻY
pod
redakcją.
Andrzeja Eliasza
i
Magdaleny
Marszał-Wiśniewskiej
Instytut Psychologii PAN
Warszawa 1992
TEMPERAMENT A ROZWÓJ
MŁODZIEŻY
Spis
treści
Andrzej Eliasz
i
Magdalena
Marszał Wiśniewska:
Andrzej Eliasz:
Rola Interakcji temperamentu i
człowieka
Wstęp
7
środowiska
w rozwoju
11
TEMPERAMENT A SILA WOLI
Magdalena
Marszał-Wiśniewska
i Anna Zalewska:
„Siła
woli" we
29
współczesnym ujęciu
Magdalena
Marszał-Wiśniewska:
Temperament a kontrola wolicjo-
nalna u
młodzieży
Anna Zalewska:
Przejawy konformizmu w systemie
u
młodzieży
o
różnej reaktywności
Magdalena
Marszał-Wiśniewska:
Kwestionariusz
Adaptacja do warunków polskich
PROCESY POZNAWCZE
waności
53
75
a
siła
woli
siły
woli Kuhla.
101
Lucyna
Nina
Golińska: Reaktywnośt
a formalna struktura wzorca poz-
121
nawczego
Ogińska-Bulik:
Temperament a poznawcza koncentracja na
bodźcach pochodzących
z
różnych
sfer
rzeczywistości
141
171
183
Nina
Ogińska-Bulik: Wpływ zaburzeń
regulacjistymulacji na
percepcję
zadań
i
środowiska społecznego
Lucyna
Golińska:
Dynamika
zachowań
i
percepcji
acji
wzmożonej
stymulacji zadaniowej
społecznej
w sytu-
TEMPERAMENT A STYLE KOMUNIKOWANIA
SIĘ
Waldemar
Świętochowski:
Temperament
i
samokontrola emocjonalna
a styl komunikowania
się młodzieży
szkolnej
TEMPERAMENT I
ŚRODOWISKO SZKOŁY
211
WSTĘP
Andrzej Eliasz:
CzyJZniki
warunkujące
rozwój
psychologii ekologiczJZej
Sławomir Jarmuż: Wpływ
Sławomir Jarmuż: Wpływ
młodzieży
w
ujęciu
229
organizalji
zaję<:
lekcyjnych
i
rotacji
nauczycieli na zaburzenia regulacji stymulacji u uczniów
w
szkołach
temperamentu na funkcjonowanie uczniów
o
różnym
poziomie nauczania
241
261
Temperament od
początku życia człowieka
wywiera
wpływ
na jego za-
chowanie i w rezultacie
także
na jego rozwój. Zgromadzono wiele danych
przede wszystkim na temat
związku
temperamentu z
odpornością
na stres, z
indywidualnymi stylami nauki
i
pracy, ze stylami poznawczymi, a
także
na
temat
związku
temperamentu z
osobowością.
Wyniki
badań dowodzą, że
temperament nabiera szczególnego znaczenia we wszelkich sytuacjach, w
których ogranicza
się swobodę działania
jednostek oraz w sytuacjach eks-
tremalnych. Wtedy temperament, nawet jako izolowana zmienna, istotnie
różnicuje
zachowania ludzi.
Można
w tym
kontekście wymienić
badania
nad
związkiem
temperamentu z
odpornością
na stres. Jednak w sytuacjach
mniej
obciążających
oraz wtedy, gdy sytuacja
umożliwia swobodę
w zakre-
sie
przyjęcia
stylu
działania
odpowiedniego do
możliwości
podmiotu male-
je
wpływ
samego temperamentu na efekty
działań.
Rola temperamentu
ujawnia
się
wówczas w indywidualnych stylach
działania. Widać
tu,
że
znaczenie temperamentu w wyznaczaniu
zachowań
i ich efektów
zależy
od
interakcji temperamentu i warunków.
Problem interakcji temperamentu i
środowiska
i ich roli w rozwoju
mło
dzieży
jest przedmiotem
rozważań
w pierwszym rozdziale. Andrzej Eliasz
przedstawia tam
rolę spójności
vs
niespójności między
wymaganiami oto-
czenia a temperamentem jednostki w jej rozwoju. Wskazuje przy tym Autor
jakie negatywne skutki
może powodować środowisko społeczne
niedo-
stosowujące
swoich
wymagań
do
możliwości
wychowanków,
możliwości
określonych
ich temperamentem.
Problem interakcji temperamentu i sytuacji czy nawet
środowiska
jest
przedmiotem analiz
także
w wielu innych
rozdziałach.
W
szczególności
dotyczy to dwóch
rozdziałów
w
części poświęconej
strukturom poznaw-
czym oraz
rozdziałów
w
części dotyczącej środowiska
szkolnego. Badania
odnoszące się
do struktur poznawczych
dotyczą
problemu zmian w
zróżni
cowaniu poznawczym
rzeczywistości
wraz z
narastającym obciążeniem
stymulacją
w
miarę zbliżania się
matury w ostatniej klasie licealnej. Nina
Ogińska-Bulik
interesuje
się wpływem narastającego napięcia
na spostrze-
ganie
zadań
i
środowiska społecznego
u ludzi
różniących się
temperamen-
tem. Spostrzeganie
podobieństw
i
różnic między
obiektamijest
uzależnione
od
zróżnicowania
poznawczego. Lucyna
Golińska
bada poza
percepcją
sy-
tuacji
społecznej także
zmiany w zachowaniu wraz ze
zbliżaniem się
matu-
8
ANDRZEJ. ELIASZ
ROLA INTERAKCJI TEMPERAMENTU I
ŚRODOWISKA
9
ry. Niezmiernie charakterystyczne wyniki tu uzyskane to pogarszanie
się
percepcji
zadań
u uczniów o wysokiej
reaktywności
wraz z
poprawą
spo-
strzegania
bodźców odnoszących się
do stanów
własnego
organizmu. Nato-
miast u osób o niskiej
reaktywności,
mimo wzrostu
lęku
w
miarę zbliżania
się
matury, nie stwierdzono
wpływu
takiej sytuacji na
percepcję zadań
ista-
nów
wewnętrznych.
Zarazem
Golińska zarejestrowała
w tej grupie bada-
nych
najwyraźniejsze
zmiany w zachowaniu. W obu grupach nie stwierdzo-
no zmian w percepcji
środowiska społecznego.
Z kolei badania
Sławomira Jarrnuża dotyczą wpływu
zmiennych
śro
dowiska szkolnego na uczniów
.w
zależności
od ich temperamentu.
Uwzględniono
tu takie zmienne ekologiczne
dotyczące szkoły,
które
są
z
reguły
pomijane w analizach
wpływu środowiska
szkolnego na uczniów;
są
to: rotacja nauczycieli, organizacja lekcji i poziom
szkół. Układ wartości
na wymiarach temperamentu
świadczący
o niskiej i wysokiej potrzebie sty-
mulacji
różnicuje wpływ
ww. zmiennych
środowiskowych.
Poziom
szkół
różnicuje
stany emocjonalne uc;zniów w
zależności
od ich potrzeby stymu-
lacji na samym
początku,
a potem w
miarę upływu
lat
różnice
te
zanikają.
Natomiast
wpływ pozostałych
zmiennych (rotacji nauczycieli i organizacji
lekcji) stwierdza
się
dopiero po kilku latach nauki. Mamy tu do czynienia
'· z
kumulacją
negatywnych
doznań,
które u osób o niskiej potrzebie stymula-
cji
dają
o sobie
znać
dopiero po latach nauki w takich warunkach w postaci
pogorszenia
się
stanu emocjonalnego (nasilenia
lęku
i gniewu).
W
części poświęconej
interakcji niektórych czynników ekologicznych
dotyczących szkoły
i temperamentu znajduje
się również rozdział
Andrzeja
Eliasza, w którym dokonano
przeglądu
zmiennych
mogących wpływać
na
zachowanie
człowieka.
Analiza ta
została
przeprowadzona w ramach
zało
żeń
psychologii ekologicznej. Wskazano,
że
postulaty metodologiczne psy-
chologii ekologicznej
dotyczące
w istocie holist:Ycznego ujmowania bada-
nych zjawisk
są
obecnie raczej traktowane jako cel, do którego
należy dą
żyć niż obowiązujący
standard
badań.
W niniejszej
książce znajdują się też
prace, w których znaczenie inter-
akcji temperamentu i sytuacji ma
drugorzędne
znaczenie. To co je
wyróżnia
spośród
innych prac
dotyczących wpływu
temperamentu na funkcjonowa-
nie
człowieka
to analiza
nieuwzględnianych
do tej pory zakresów funkcjo-
nowania
człowieka.
W
szczególności wymienić
tu
należy rozdziały,
które
są poświęcone
sile woli.
Siła
woli tradycyjnie
była
traktowana jako
związa
na z temperamentem. W obu wypadkach dostrzegano biologiczne uwarun-
kowania. Wiele przyczyn
złożyło się
na zanik zainteresowania
nią
w bada-
niach psychologów.
Przedstawiają
je autorki pierwszego
rozdziału
w
części
poświęconej
sile woli, tj. Magdalena
Marszał-Wiśniewska
i Anna Zale-
wska. Obecnie jednak problematyka
siły
woli podejmowana jest przez au-
torki w bardzo
odświeżonej
postaci zaproponowanej przez Juliusa Kuhla.
Przybliżenie
polskiemu czytelnikowi problematyki
siły
woli we
współczes._
nym
ujęciu
jest podstawowym celem tego
rozdziału.
Magdalena
Marszał-Wiśniewska
analizuje
związek
tzw. orientacji na
stan versus
działanie
z temperamentem. Wymiar orientacji na
stan/działanie
został wyróżniony
przez
Kubła.
Orientacja na stan nie sprzyja realizacji za-
miarów. Natomiast orientacja na
działanie
aktywizuje procesy poznawcze
i
emocjonalne
ułatwiające realizację
zamiaru. Innymi
słowy
orientacja na
działanie wpływa
na
efektywność
kontroli wolicjonalnej zwanej
też siłą
woli. Okazuje
się, że
orientacja na
działanie
charakteryzuje przede wszy-
stkim osoby o niskiej
reaktywności,
a orientacji na stan - osoby o wyso-
kiej
reaktywności.
Z kolei Anna Zalewska w swoim rozdziale przedstawia
dane
świadczące, że siła
woli jest
zmienną wielowymiarową,
tzn.
siła
woli
jest
zróżnicowana
w odniesieniu do
różnych
form
aktywności.
Ponadto
siła
woli w zakresie
różnych
form
aktywności zależy
od temperamentu i kon-
formizmu
wyrażanego
w systemie
wartości.
Część poświęconą
kontroli wolicjonalnej
kończy rozdział Marszał-Wiś
niewskiej, w którym opisano
narzędzie
do diagnozy orientacji na stan/dzia-
łanie.
Kwestionariusz do diagnozy orientacji opracowany
został
przez Ku-
hla, a adaptowany
został
do warunków polskich przez
Autorkę.
Wcześniej
wymieniono
rozdziały dotyczące
relacji
między
tempera-
mentem a strukturami poznawczymi. Wskazano w nich jak sytuacja
może
zmieniać stopień zróżnicowania
poznawczego
odnoszącego się
do
różnych
aspektów
rzeczywistości.
Warto tu jednak
podkreślić, że
badania Lucyny
Golinskiej i Niny
Ogińskiej-Bulik
zawarte w dwóch innych
nie wspo-
mnianych
wcześniej
-
rozdziałach dotyczą związku
temperamentu ze stru-
kturami poznawczymi. Tego typu badania
są
oryginalne,
gdyż
badacze ana-
lizujący związek
temperamentu z procesami poznawczymi
koncentrują się
głównie
na stylach poznawczych. Tu badania
dotyczą
samych struktur po-
znawczych
warunkujących
spostrzeganie otoczenia.
Golińska wykazała
różnice
w formalnej stronie wzorców poznawczych
dotyczących
ludzi i sa-
mego podmiotu, które
są
skojarzone z temperamentem jednostek. W bada-
niach
Ogińskiej
stwierdzono
różnice
w koncentracji poznawczej na
różnych
aspektach
rzeczywistości towarzyszące różnicom
w zakresie temperamentu
10
ANDRZEJ ELIASZ
badanych.
Koncentrację poznawczą określano porównując zróżnicowanie
poznawcze
odnoszące się
do
różnych
aspektów badanej
rzeczywistości.
Innym nurtem
badań
prezentowanym w
książce dotyczącym
funkcjono-
wania
człowieka
w
zależności
od temperamentu,
są
style komunikowania
się
ludzi w toku
bezpośrednich
interakcji. Waldemar
Świętochowski
przed- -
stawia
własną propozycję dotyczącą
klasyfikacji stylów komunikacji oraz
przedstawia argumenty
uzasadniające
przypuszczenie o
woływie
tempera-
mentu
i
samokontroli emocjonalnej na formowanie
się
u ludzi preferencji w
tym zakresie. Autor przedstawia
również
wyniki
własnych badań dotyczą
cych tego problemu.
Wszystkie zawarte w tej monografii prace wykonane
zostały
w ramach
podprogramu koordynowanego przez A.·Eliasza realizowanego jako
część
tzw. programu
węzłowego
RPBP. IJI/31.
Głównym
Koordynatorem tego
programu
była
Prof. dr hab. Antonina Gurycka. Pragniemy
wyrazić wdzię
czność
za wzorowe organizowanie warunków do realizacji przedstawionej
tu
cząstki
programu. Pragniemy
także wyrazić podziękowanie
wszystkim
realizatorom
całego
programu.
Korzystaliśmy
z ich uwag w czasie konfe-
rencji w Kazimierzu Dolnym. Wszystkich realizatorów
było
za
dużo,
by
można
tu ich
wymienić.
Pragniemy zatem
złożyć
wszystkim
podziękowa
nia na
ręce
Profesorów koordynatorów podprogramów: Jerzego
Brzeziń
skiego, Krzysztofa
Kicińskiego, Mirosława
Kofty i Jerzego
Trzebińskiego.
Ponadto wiele
skorzystaliśmy
z sugestii i uwag krytycznych Profesor Anny
Matczak za co
również
serdecznie
dziękujemy.
Andrzej Eliasz i Magdalena
Marszał-Wiśniewska
Andrzej Eliasz
Instytut Psychologii PAN
i Katedra Psychologii
Uniwersytetu
Łódzkiego
ROLA INTERAKCJI TEMPERAMENTU I
ŚRODOWISKA
W ROZWOJU
CZŁOWIEKA
Hasła
kluczowe:
-
-
-
temperament
reaktywność
regulacja stymulacji
Plik z chomika:
Szkieletor74
Inne pliki z tego folderu:
Eliasz A. - Temperament a rozwój młodzieży.pdf
(12466 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!ENG
100 potwornych opowiesci o pieniadzach- Maciej Samcik
12 zyciowych zasad - Jordan B. Peterson
120 przepisów bezglutenowych
14 minut. Historia legendarnego biegacza - John Brant
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin