PSX_Extreme_02_2016.pdf

(62111 KB) Pobierz
LIMITOWANA EDYCJA KOSZULEK!
PSX EXTREME prosto do Twojego domu. Zamów prenumeratę i nie biegaj po kioskach.
Dostępne na www.ppe.pl/sklep
w cenie 29 zł
99 zł
55 zł
Prenumerata ROCZNA 120 zł
Prenumerata PÓŁROCZNA 60 zł
Prenumerata ZAGRANICZNA 199 zł
119 zł
UWAGA! GORĄCA PROMOCJA!
129
roczna prenumerata z wybraną koszulką
ODWAGA
I
BUTCHER
Grzegorz
Drabik
Redaktor Naczelny
butcher@psxextreme.pl
nnowacje. Magiczny składnik gier, którego
z nadzieją wypatrujemy na każdej genera-
cji sprzętu. Nieustannie pokładamy nadzieję
w deweloperach, że już za chwilę, już za momen-
cik pojawi się tytuł, który zaszokuje czymś tak
kompletnie nowym i świeżym, że czapki z głów.
Jak cover system z Gears of War, który teraz ma
praktycznie każdy shooter TPP, a i niektóre FPP.
Czy leczenie postaci przez chwilowy odpoczy-
nek, zamiast biegania w amoku za apteczkami.
Kilkanaście lat temu nie do pomyślenia. Nieste-
ty, z roku na rok coraz gorzej z tymi innowacja-
mi w głównym nurcie branży. Gry mamy coraz
większe i piękniejsze, ale najczęściej cała „para”
idzie w rozwijanie znanych składowych – jakość
wizualną, liczbę NPC-ów na ekranie, poszerza-
nie terenów w sandboksach, zmienne warun-
ki pogodowe – ogólną efektowność i namiastki
realizmu. A nam, graczom, niekoniecznie chodzi
o skalę makro, ale właśnie o detale, które będą
potrafiły kompletnie zmienić nasze myślenie czy
podejście do zabawy.
„Wszystko już wymyślono” – można by stwier-
dzić pesymistycznie. Guzik prawda, kreatywność
ludzka nie zna granic – co regularnie udowad-
niają nam umysły odpowiedzialne za perełki
wśród gier indie. Braid, Her Story, Flower, Super-
hot – unikalne pomysły na gameplay, nieco-
dzienne rozwiązania w mechanice. A to przecież
tylko pierwsze z brzegu przykłady. Tu niestety leży
główne źródło problemu – w skali projektu, czyli
jednocześnie w skali ryzyka. Co innego zaryzy-
kować nietuzinkowy, nowatorski pomysł w ma-
łej gierce paru zapaleńców (i ten pomysł naj-
częściej ciągnie całą grę), a co innego zrobić
to w skali korporacji, gdy kilkaset osób pracuje
nad tytułem za grube miliony. Tu nie ma miejsca
na błędy, potrzebny jest pewniak, który dotrze
do mas, zwróci koszty i zarobi na kolejny projekt.
Niestety, gdy mówimy o grach AAA, innowacje
nie sprzedają się tak dobrze, jak kolejne Call od
Duty czy FIFA.
Co nam w takim razie pozostaje? Doceniać
tych, którzy w czasach zdominowanych przez
rynkowe pewniaki i sequele na bazie korpora-
cyjnych słupków, ryzykując ogromne budżety
i lata pracy wielu ludzi, mają odwagę dawać
nam nowe IP. Tylko tyle i aż tyle. W roku 2016 wie-
le takich projektów nie będzie, więc tym bar-
dziej warto mieć je na oku. Jeden z nich gości
na naszej aktualnej okładce. Hejterzy, którzy
nie spędzili w grze ani minuty, już lamentują. Ja
grałem i nie mogę się doczekać, gdy ponownie
wyjdę na zaśnieżone ulice Nowego Jorku. A Ty
w którym obozie jesteś?
Temat Numeru
Tym razem redakcyjne podsumo-
wanie roku po raz pierwszy w nowej odsłonie.
Wspominamy najlepsze gry i momenty mi-
nionych 12 miesięcy, wybieramy najlepszych,
wytykamy palcami najgorszych. Tradycyjnie
także przepytujemy branżowców i media.
Wspomnień czar!
24
PODSUMOWANIE
2015 ROKU
42
PLAYSTATION PLUS
VS. XBOX LIVE GOLD
Temat Numeru
Od tego nie ma ucieczki – jeżeli
chcesz w pełni korzystać z możliwości
sieciowych PS4 albo XOne, musisz opłacać
odpowiednią subskrypcję. Czym się od
siebie różnią? Co oferują i która bardziej się
opłaca? Jakimi grami kusiły w 2015 roku?
Porównanie konkurencyjnych usług i opinie
redakcji.
facebook.com/PPEpl
4
PSX EXTREME
youtube.com/user/PPEPOLSKA
twitter.com/PSXExtremePL
SPIS TREŚCI
20
TOM
CLANCY’S
THE DIVISION
– PLAYTEST
w alfę, na dniach zagramy
w betę, aby po premie-
rze 8 marca stawić się
w gotowości na ulicach
Nowego Jorku. Że będzie
warto, nie mamy wątpli-
wości. Jeśli Ty je masz,
to właśnie dla Ciebie jest
nasz playtest z prawie
finalnej wersji gry.
TEMATY NUMERU
Tom Clancy’s The Division – playtest
Podsumowanie 2015 roku
PlayStation Plus vs. Xbox Live Gold
CO NOWEGO
20
24
42
Temat Numeru
Graliśmy
DiRT Rally
Doom
Hitman
Kopanito All-Stars Soccer
Quantum Break
PLAYTESTY
13
12
15
14
16
Ark: Survival Evolved
Dying Light: The Following
RECENZJE
19
18
Amplitude
Assassin’s Creed Chronicles: India
Assassin’s Creed: Syndicate – Jack the Ripper
Hardware: Rivals
Minecraft: Story Mode Episode 4
Resident Evil Zero HD
Sebastien Loeb Rally Evo
Star Wars Pinball: The Force Awakens Pack
Story of Seasons
The Banner Saga
This War of Mine: The Little Ones
Trine 3: The Artifacts of Power
PORADNIKI
56
52
52
54
54
50
53
52
55
57
51
56
Fallout 4 – poradnik przetrwania
Evolve
Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege
HARDKOR
58
62
64
Gwiazdy w służbie gier
Wywiad z Jarosławem Boberkiem
Chcemy to na konsolach!
Double Trouble
Gracz kontra natura
Styliści branży – Revolution Software
Nie chcę grać w film…
Kartoteka – Tim Schafer
RETRO
66
68
70
71
72
75
76
78
58
FALLOUT 4 / EVOLVE
/ TOM CLANCY’S
RAINBOW SIX: SIEGE
Poradniki
Tym razem w temacie dwa różne dania.
W cyklu „Strzelanina dla każdego” ruszamy z serią
poradników dla fanów sieciowych zmagań w shoo-
terach różnego typu. Na pierwszy ogień taktyczne
porady dla nieśmiało podchodzących do Evolve
i przerażonych realizmem Rainbow Six: Siege. Druga
porcja porad to efekt 200 godzin tułaczki Zaxa
po Pustkowiach Fallouta 4. Survival na wyższym
poziomie wtajemniczenia, sekrety i ciekawostki od
naszego RPG-owego speca.
Trzeba znać
Moje retro – Paweł Olszewski
Pegasus zone – Videomation
Kult plastiku – Inflatable Racing Kart
Historia gier wideo w Polsce (cz. XIV)
Kultowe chodzone bijatyki
Comix Zone – rozmowa z Davem Johnsonem
FELIETONY
86
86
87
87
88
90
92
Z dziennika gracza [Dżujo]
Fabularna tawerna [Zax]
Od gracza dla graczy [Mazzi]
Savepoint [Michał Walkiewicz]
Dwóch zgryźliwych tetryków [Zooltar / Marcellus]
New Game Plus [Mielu]
Okiem maniaka [Butcher]
STAŁE RUBRYKI
11
79
81
83
84
85
98
całkiem naturalnie. Uruchamiając grę i słysząc rodzime głosy, coraz
rzadziej także krzywimy się z niesmakiem. Komu to zawdzięczamy?
Największym gwiazdom polskiego kina i teatru. W naszym przeglądzie
Twoi ulubieni bohaterowie mają ich twarze. Na deser obiecany miesiąc
temu nasz wywiad z Jarosławem Boberkiem.
Hardkor
Do lokalizacji i polskiego dubbingu w grach podchodzimy już
66
GWIAZDY W SŁUŻBIE GIER
Co nowego
Ohayo Nippon
Testy
Hyde Park
Graczpospolita
Region Filmowy
Głos ludu
Listy
06
08
10
48
80
82
93
94
PRENUMERATA I E-WYDANIE PSX EXTREME – ppe.pl/prenumerata
/
ppe.pl/ewydanie
PSX EXTREME
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin