zajęcia na adaptację.doc

(418 KB) Pobierz
TEMAT : MYDŁO LUBI ZABAWĘ

TEMAT: MUZYCZNE ZABAWY NA SMUTNE DNI

1.      Powitanie gestodźwiekami

Nauczyciel prezentuje dzieciom nagranie piosenki Kiedy pada deszczyk (CD, ut.7)

1.Pada deszczyk,

Wiec farbami

dziś namaluj słońce z nami!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT: PLASTU

1.      Wysłuchanie fragm. wiersza A. Kamieńskiej „Plastelina”

Od tego się historia zaczyna,

że była plastelina.

A dalej – tak jak w bajce wróżki –

były sobie paluszki.

Paluszki szast–prast, fiki–miki,

zaczęły lepić zwierzątka i ludziki.

 

TEMAT: ZABAWY PALUSZKOWE

 

 

1. Nauczyciel wita dzieci i wprowadza w tematykę zajęć – mówi, że dziś ćwiczyć będą swoje rączki i paluszki.

Nauczyciel nakłada na palce kolorowe pacynki. Dotykając kciukiem kolejno palec wskazujący, środkowy, serdeczny i mały mówi „Dzień dobry paluszku, dzień dobry paluszku ...”. Dzieci próbują powtórzyć czynność.

 

2. Nauczyciel recytuje wierszyk interpretując jednocześnie ruchem jego treść. Dzieci włączają się w powtarzanie ruchów i słów wierszyka.

 

Mam dwie rączki małe, (pokazujemy obie ręce)
do zabawy doskonałe. (klaszczemy)
Pięć paluszków lewej, (pokazujemy lewą rękę)
pięć paluszków prawej (pokazujemy prawą rękę)
wita się i razem bawi. (stykamy palce obu rąk )
Wszystko umiem zrobić tymi paluszkami malutkimi!
(szybko poruszamy kolejno wszystkimi palcami)
Mogę zamknąć je w piąsteczki (zaciskamy piąstki)
lub rozłożyć jak chusteczki, (rozprostowujemy dłonie)
mogę w słonko je zamienić, (składamy dłonie w nadgarstkach, szeroko rozsuwamy palce)
albo schować do kieszeni. (wkładamy ręce do kieszeni)
Mogę podnieść je wysoko (unosimy ręce do góry)
lub rozłożyć tak szeroko. (rozkładamy szeroko ramiona)
Mogą w koszyk się zaplatać, (splatamy dłonie w koszyczek)
albo jak motylek latać. (machamy rękami)
Mogą chodzić po drabinie (splatamy palce jak w "Idzie kominiarz...")
i figlować gdzieś w kominie. ( jak w "Idzie kominiarz...")
Mogą klaskać, figę zrobić, (klaszczemy, robimy figę)
albo w rządku się ustawić. (składamy dłonie jedna obok drugiej)

 

3.Zabawa dydaktyczna „Gładki – szorstki”

Nauczyciel pokazuje dzieciom przedmioty o różnorodnej fakturze powierzchni i twardości. Dzieci dotykają przedmiotów i określają ich cechy: gładki, szorstki, miekki, twardy.

4. Zabawa dydaktyczna wykorzystująca zmysł dotyku. Nauczyciel umieszcza w worku różnego rodzaju zabawki. Dzieci rozpoznawają jaki to przedmiot.

5.. Co robi moja ręka? – nauczyciel recytuje wierszyk i gestykuluje, dzieci naśladują ruchy i dźwięki ćwicząc mięśnie narządów mowy poprzez powtarzanie wyrażen dzwiękonaśladowczych  – aj,aj; puk, puk, hop,hop itp.


Co robi moja ręka?
Głaszcze tak miękko,
szczypie aj, aj, aj
Tańczy- hop, hop, hop.
Klaszcze -brawo- klap, klap klap,
dobranoc -pa, pa, pa,
Puka- puk ,puk, puk
drapie- drap, drap, drap.

6. Prace plastyczne:

a) wykonanie odcisku rączki w gipsie.

b) wykonanie pacynki – myszki – na palec.

 

 

7. Zakończenie zajęć – nauczycielka śpiewa piosenkę pokazując odpowiednie gesty, dzieci starają się  powtórzyć ruchy rąk.

Lewa rączka, prawa rączka,
5 paluszków ma, 5 paluszków ma,
paluszki składamy,
wszystkimi klaskamy,
raz i dwa, raz i dwa,
Już koniec zabawy,
wszystkich pożegnamy,
pa, pa, pa, pa, pa!

 

 

TEMAT: POCZYTAJ MI MAMO

Praca plastyczna – zabawa w rysowanei deszczu – technika mokre na mokrym. Dzieci gniota kartki, spryskują je wodą i rozcieńczoną farbą malują padający deszcz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ DRUGI

TEMAT: KOCHAMY ZWIERZĄTKA – NIE KRZYWDZIMY ICH

 

1.      Nauczyciel przynosi maskotki zwierząt domowych i dziekich. Dzieci nazywają zwierzęta. Omawiaja ich wygląd. Naśladują wydawane przez nie odgłosy.

2.      Słuchanie wiersza B. Formy „Przyjaciel”.

 

Marzy Ania o piesku,

o kotku marzy Tomek.

Jurek chce mieć królika,

a świnkę morską Romek.

 

Każdy chce mieć przyjaciela,

dużego lub małego.

Zajmować się nim ciągle,

przytulić się do niego.

 

3.      Rozmowa na temat treści wiersza:

- Jakie zwierzęta chcą mieć dzieci?

- Czy każde ze zwierząt może mieszkać w domu?

- Kto z dzieci ma zwierzątko w domu?

-Jak dzieci opiekują się swoim przyjacielem?

 

4.      Nauczyciel pokazuje dzieciom różne przedmioty służące do pielęgnacji, karmienia i spania dla zwierząt. Dzieci nazywają przedmioty, demonstrują z pomocą pluszaków sytuacje, w której dawają jeść, wychodzą na spacer, czeszą.

5.      Rozmowa na temat właściwego traktowania zwierząt – agresji wobec zwierząt Nauczyciel demonstruje ciągniecie za ogon itp. Dzieci oceniają zachowania.

6.      Rozmowa temat bezpiecznego zachowania wobec wszystkich zwierząt (nie dotykamy, nie dajemy ani nie zabieramy jedzenia, nie drażnimy, w przypadku spotkania z nieznajomym i groźnym zwierzeciem stajemy w bezruchu, nie krzyczymy, nie uciekamy).Demonstracja właściwej postawy ciała – osłanianie szyji.

 

7.      Zabawa naśladowcza ,,Malutki kotek” – ekspresja ruchowa. Dzieci stoją w kole. Nauczyciel składa dłonie i pokazuje dzieciom gestem, że ma w nich malutkiego kotka. Przekazuje go dziecku i prosi pozostałe, aby bardzo delikatnie i ostrożnie przekazały sobie zwierzątko; mogą je pogłaskać i przytulić.

8.      Zabawa Pies i kotek.

Dzieci ustawiają się w dużym kole. Dwoje z nich ma zawiązane oczy. Jedno jest pieskiem,a drugie kotkiem. Jedno naśladuje głos psa hau, hau, drugie, kota – miau, miau. Orientującsię po głosach, muszą się schwytać.

9.      Ćwiczenie logopedyczne:

- kotki piją mleczko z miseczki, miaucza

- pieski szczekają i warczą

- rybki robią dziubki.

 

10.  Praca plastyczna pacynka psa z papieru. Nauczyciel przygotowuje pacynke na reke, dzieci doklejają uszy z balonow, oczka, nosek z pomponika, jezyk.

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT: JAK ROZMAWIAĆ TRZEBA Z PSEM

 

1.      Nauczyciel przyprowadza na zajęcia prawdziwego psa. Zwraca uwagę na konieczność zachowania spokoju i ostrożności. Rozmawia z dziećmi na temat wyglądu – nazywanie części ciała ( łapy, ogon, pysk, uszy...). Obserwacja sposobu jedzenia i picia psa.

 

2.      Oglądanie ilustracji przedstawiających agresywnego psa. Rozmowa na temat sytuacji i zachowań ludzi, które wywołują u zwierząt agresywne zachowania.

 

3.      Rozmowa na temat właściwego zachowania w czasie ataku psa.

 

4.      Nauka przyjmowania  pozycji obronnej  „Żółwik”.

 

5.      Zabawa ruchowa z elementami czworakowania „ Mały i duży pies”. Dzieci podzielone są na dwie grupy. Jedna grupa otrzymuje emblematy z obrazkiem małego pieska, druga dużego. Z boku Sali znajdują się obrecze – budy. Na hasło „małe pieski na spacer”- dzieci z odpowiednim emblematem czworakują, a pozostałe siedzą w budzie. Na hasło „pieski do budy” wracają. Na koniec wsyzstkie pieski idą na spacer.

 

6.      Zabawa ruchowa „Stój zły pies” – N. przyjmuje na siebie rolę groźnego psa. Dzieci swobodnie maszeruja po Sali. Na sygnał – głośne szczekanie i warczenie- dzieci przyjmuja pozycję obronną. Stoją bez ruchu lub kładą się na ziemi, chowając głowę pod rękami. W żadnym przypadku nie wolno uciekać przed psem.

 

7.      Praca plastyczna - Układanie kompozycji z figur geometrycznych „Buda”. Dzieci układają z figur geometrycznych obrazek budy a następnie naklejają na karton.

 

 

 

 

TEMAT : PSIE SMUTKI

 

1.      Słuchanie wiersza Jana Brzechwy „Psie smutki”


Na brzegu błękitnej rzeczki
Mieszkają małe smuteczki.

Ten pierwszy jest z tego powodu,
Że nie wolno wchodzić do ogrodu,
Drugi - że woda nie chce być sucha,
Trzeci - że mucha wleciała do ucha,
A jeszcze, że kot musi drapać,
Że kura nie daje się złapać,
Że nie można gryźć w nogę sąsiada
I że z nieba kiełbasa nie spada,
A ostatni smuteczek jest o to,
Że człowiek jedzie, a piesek musi biec piechotą.

Lecz wystarczy pieskowi dać mleczko
I już nie ma smuteczków nad rzeczką.

 

2.      Rozmowa na temat wiersza. Dlaczego piesek był smutny? Czy udało sie rozweselić pieska?

3.      Zabawa dydaktyczna „Rozpoznaj smutne minki.”. Dzieci rozpoznają i nazywają różne stany emocjonalne. Dzielą obrazki na smutne i wesołe. 

4.      Rozmowa „Co zasmuca dzieci?”

Dzieci kończą zdanie: Jestem smutny, gdy..., Jestem wesoły, gdy...

5.      Rozmowa na temat radzenia sobie ze smutkiem. Co zrobić aby mnie rozweselić. (Nauczyciel odwołuje sie do pieska, któremu wystarczyło dać miseczke mleczka i już był znowu wesoły. Co powoduje, że dzieci przestają sie smucić i są znowu radosne – przytulanie, miłe słowa).

6.      Zabawa „Przytul misia” – dzieci przytulają maskotki przygotowane przez nauczyciela i mówią im coś miłego

7.      Zabawa „Miłe słowa

Wszyscy siedzą w kręgu, nauczyciel kręci butelką, do dziecka, które wskaże główka butelki mówi jego imię i coś miłego o nim, np. „Kasiu, masz piękne osy/Jaśku ślicznie się uśmiechasz.” itp. Dziecko kontynuuje zabawę, mówiąc koledze lub koleżance coś miłego. Dzieci mogą sie tez przytulić jeśli nie chcą nic powiedzieć.

8.      Zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych .

W trakcie nagrania dzieci – pieski poruszają się po całej sali na czworakach między kilkoma dużymi obręczami, symbolizującymi psie miski. Po zatrzy­maniu nagrania odwracają się do nauczyciela i słuchają polecenia. Na słowa: „duży pies” naśladują głosem dużego psa (wydają z siebie niskie dźwięki), na słowa „mały piesek” – wysokie dźwięki. Gdy nauczyciel zacznie potrząsać butelką z wodą podchodzą do obręczy i „wypijają wodę z miseczki”.

Praca plastyczna – kość dla pieska z masy solnej

 

TEMAT: WLAZŁ KOTEK NA PŁOTEK

 

1.      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin