TEMAT: MUZYCZNE ZABAWY NA SMUTNE DNI
1. Powitanie gestodźwiekami
Nauczyciel prezentuje dzieciom nagranie piosenki Kiedy pada deszczyk (CD, ut.7)
1.Pada deszczyk,
Wiec farbami
dziś namaluj słońce z nami!
TEMAT: PLASTU
1. Wysłuchanie fragm. wiersza A. Kamieńskiej „Plastelina”
Od tego się historia zaczyna,
że była plastelina.
A dalej – tak jak w bajce wróżki –
były sobie paluszki.
Paluszki szast–prast, fiki–miki,
zaczęły lepić zwierzątka i ludziki.
TEMAT: ZABAWY PALUSZKOWE
1. Nauczyciel wita dzieci i wprowadza w tematykę zajęć – mówi, że dziś ćwiczyć będą swoje rączki i paluszki.
Nauczyciel nakłada na palce kolorowe pacynki. Dotykając kciukiem kolejno palec wskazujący, środkowy, serdeczny i mały mówi „Dzień dobry paluszku, dzień dobry paluszku ...”. Dzieci próbują powtórzyć czynność.
2. Nauczyciel recytuje wierszyk interpretując jednocześnie ruchem jego treść. Dzieci włączają się w powtarzanie ruchów i słów wierszyka.
Mam dwie rączki małe, (pokazujemy obie ręce)do zabawy doskonałe. (klaszczemy)Pięć paluszków lewej, (pokazujemy lewą rękę)pięć paluszków prawej (pokazujemy prawą rękę)wita się i razem bawi. (stykamy palce obu rąk )Wszystko umiem zrobić tymi paluszkami malutkimi! (szybko poruszamy kolejno wszystkimi palcami)Mogę zamknąć je w piąsteczki (zaciskamy piąstki)lub rozłożyć jak chusteczki, (rozprostowujemy dłonie)mogę w słonko je zamienić, (składamy dłonie w nadgarstkach, szeroko rozsuwamy palce)albo schować do kieszeni. (wkładamy ręce do kieszeni)Mogę podnieść je wysoko (unosimy ręce do góry)lub rozłożyć tak szeroko. (rozkładamy szeroko ramiona)Mogą w koszyk się zaplatać, (splatamy dłonie w koszyczek)albo jak motylek latać. (machamy rękami)Mogą chodzić po drabinie (splatamy palce jak w "Idzie kominiarz...")i figlować gdzieś w kominie. ( jak w "Idzie kominiarz...")Mogą klaskać, figę zrobić, (klaszczemy, robimy figę)albo w rządku się ustawić. (składamy dłonie jedna obok drugiej)
3.Zabawa dydaktyczna „Gładki – szorstki”
Nauczyciel pokazuje dzieciom przedmioty o różnorodnej fakturze powierzchni i twardości. Dzieci dotykają przedmiotów i określają ich cechy: gładki, szorstki, miekki, twardy.
4. Zabawa dydaktyczna wykorzystująca zmysł dotyku. Nauczyciel umieszcza w worku różnego rodzaju zabawki. Dzieci rozpoznawają jaki to przedmiot.
5.. Co robi moja ręka? – nauczyciel recytuje wierszyk i gestykuluje, dzieci naśladują ruchy i dźwięki ćwicząc mięśnie narządów mowy poprzez powtarzanie wyrażen dzwiękonaśladowczych – aj,aj; puk, puk, hop,hop itp.
Co robi moja ręka?Głaszcze tak miękko,szczypie aj, aj, ajTańczy- hop, hop, hop.Klaszcze -brawo- klap, klap klap,dobranoc -pa, pa, pa,Puka- puk ,puk, pukdrapie- drap, drap, drap.
6. Prace plastyczne:
a) wykonanie odcisku rączki w gipsie.
b) wykonanie pacynki – myszki – na palec.
7. Zakończenie zajęć – nauczycielka śpiewa piosenkę pokazując odpowiednie gesty, dzieci starają się powtórzyć ruchy rąk.
Lewa rączka, prawa rączka,5 paluszków ma, 5 paluszków ma,paluszki składamy, wszystkimi klaskamy,raz i dwa, raz i dwa,Już koniec zabawy, wszystkich pożegnamy, pa, pa, pa, pa, pa!
TEMAT: POCZYTAJ MI MAMO
Praca plastyczna – zabawa w rysowanei deszczu – technika mokre na mokrym. Dzieci gniota kartki, spryskują je wodą i rozcieńczoną farbą malują padający deszcz.
TYDZIEŃ DRUGI
TEMAT: KOCHAMY ZWIERZĄTKA – NIE KRZYWDZIMY ICH
1. Nauczyciel przynosi maskotki zwierząt domowych i dziekich. Dzieci nazywają zwierzęta. Omawiaja ich wygląd. Naśladują wydawane przez nie odgłosy.
2. Słuchanie wiersza B. Formy „Przyjaciel”.
Marzy Ania o piesku,
o kotku marzy Tomek.
Jurek chce mieć królika,
a świnkę morską Romek.
Każdy chce mieć przyjaciela,
dużego lub małego.
Zajmować się nim ciągle,
przytulić się do niego.
3. Rozmowa na temat treści wiersza:
- Jakie zwierzęta chcą mieć dzieci?
- Czy każde ze zwierząt może mieszkać w domu?
- Kto z dzieci ma zwierzątko w domu?
-Jak dzieci opiekują się swoim przyjacielem?
4. Nauczyciel pokazuje dzieciom różne przedmioty służące do pielęgnacji, karmienia i spania dla zwierząt. Dzieci nazywają przedmioty, demonstrują z pomocą pluszaków sytuacje, w której dawają jeść, wychodzą na spacer, czeszą.
5. Rozmowa na temat właściwego traktowania zwierząt – agresji wobec zwierząt Nauczyciel demonstruje ciągniecie za ogon itp. Dzieci oceniają zachowania.
6. Rozmowa temat bezpiecznego zachowania wobec wszystkich zwierząt (nie dotykamy, nie dajemy ani nie zabieramy jedzenia, nie drażnimy, w przypadku spotkania z nieznajomym i groźnym zwierzeciem stajemy w bezruchu, nie krzyczymy, nie uciekamy).Demonstracja właściwej postawy ciała – osłanianie szyji.
7. Zabawa naśladowcza ,,Malutki kotek” – ekspresja ruchowa. Dzieci stoją w kole. Nauczyciel składa dłonie i pokazuje dzieciom gestem, że ma w nich malutkiego kotka. Przekazuje go dziecku i prosi pozostałe, aby bardzo delikatnie i ostrożnie przekazały sobie zwierzątko; mogą je pogłaskać i przytulić.
8. Zabawa Pies i kotek.
Dzieci ustawiają się w dużym kole. Dwoje z nich ma zawiązane oczy. Jedno jest pieskiem,a drugie kotkiem. Jedno naśladuje głos psa hau, hau, drugie, kota – miau, miau. Orientującsię po głosach, muszą się schwytać.
9. Ćwiczenie logopedyczne:
- kotki piją mleczko z miseczki, miaucza
- pieski szczekają i warczą
- rybki robią dziubki.
10. Praca plastyczna – pacynka psa z papieru. Nauczyciel przygotowuje pacynke na reke, dzieci doklejają uszy z balonow, oczka, nosek z pomponika, jezyk.
TEMAT: JAK ROZMAWIAĆ TRZEBA Z PSEM
1. Nauczyciel przyprowadza na zajęcia prawdziwego psa. Zwraca uwagę na konieczność zachowania spokoju i ostrożności. Rozmawia z dziećmi na temat wyglądu – nazywanie części ciała ( łapy, ogon, pysk, uszy...). Obserwacja sposobu jedzenia i picia psa.
2. Oglądanie ilustracji przedstawiających agresywnego psa. Rozmowa na temat sytuacji i zachowań ludzi, które wywołują u zwierząt agresywne zachowania.
3. Rozmowa na temat właściwego zachowania w czasie ataku psa.
4. Nauka przyjmowania pozycji obronnej „Żółwik”.
5. Zabawa ruchowa z elementami czworakowania „ Mały i duży pies”. Dzieci podzielone są na dwie grupy. Jedna grupa otrzymuje emblematy z obrazkiem małego pieska, druga dużego. Z boku Sali znajdują się obrecze – budy. Na hasło „małe pieski na spacer”- dzieci z odpowiednim emblematem czworakują, a pozostałe siedzą w budzie. Na hasło „pieski do budy” wracają. Na koniec wsyzstkie pieski idą na spacer.
6. Zabawa ruchowa „Stój zły pies” – N. przyjmuje na siebie rolę groźnego psa. Dzieci swobodnie maszeruja po Sali. Na sygnał – głośne szczekanie i warczenie- dzieci przyjmuja pozycję obronną. Stoją bez ruchu lub kładą się na ziemi, chowając głowę pod rękami. W żadnym przypadku nie wolno uciekać przed psem.
7. Praca plastyczna - Układanie kompozycji z figur geometrycznych „Buda”. Dzieci układają z figur geometrycznych obrazek budy a następnie naklejają na karton.
TEMAT : PSIE SMUTKI
1. Słuchanie wiersza Jana Brzechwy „Psie smutki”
Na brzegu błękitnej rzeczki Mieszkają małe smuteczki. Ten pierwszy jest z tego powodu, Że nie wolno wchodzić do ogrodu, Drugi - że woda nie chce być sucha, Trzeci - że mucha wleciała do ucha, A jeszcze, że kot musi drapać, Że kura nie daje się złapać, Że nie można gryźć w nogę sąsiada I że z nieba kiełbasa nie spada, A ostatni smuteczek jest o to, Że człowiek jedzie, a piesek musi biec piechotą. Lecz wystarczy pieskowi dać mleczko I już nie ma smuteczków nad rzeczką.
2. Rozmowa na temat wiersza. Dlaczego piesek był smutny? Czy udało sie rozweselić pieska?
3. Zabawa dydaktyczna „Rozpoznaj smutne minki.”. Dzieci rozpoznają i nazywają różne stany emocjonalne. Dzielą obrazki na smutne i wesołe.
4. Rozmowa „Co zasmuca dzieci?”
Dzieci kończą zdanie: Jestem smutny, gdy..., Jestem wesoły, gdy...
5. Rozmowa na temat radzenia sobie ze smutkiem. Co zrobić aby mnie rozweselić. (Nauczyciel odwołuje sie do pieska, któremu wystarczyło dać miseczke mleczka i już był znowu wesoły. Co powoduje, że dzieci przestają sie smucić i są znowu radosne – przytulanie, miłe słowa).
6. Zabawa „Przytul misia” – dzieci przytulają maskotki przygotowane przez nauczyciela i mówią im coś miłego
7. Zabawa „Miłe słowa”
Wszyscy siedzą w kręgu, nauczyciel kręci butelką, do dziecka, które wskaże główka butelki mówi jego imię i coś miłego o nim, np. „Kasiu, masz piękne włosy/Jaśku ślicznie się uśmiechasz.” itp. Dziecko kontynuuje zabawę, mówiąc koledze lub koleżance coś miłego. Dzieci mogą sie tez przytulić jeśli nie chcą nic powiedzieć.
8. Zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych .
W trakcie nagrania dzieci – pieski poruszają się po całej sali na czworakach między kilkoma dużymi obręczami, symbolizującymi psie miski. Po zatrzymaniu nagrania odwracają się do nauczyciela i słuchają polecenia. Na słowa: „duży pies” naśladują głosem dużego psa (wydają z siebie niskie dźwięki), na słowa „mały piesek” – wysokie dźwięki. Gdy nauczyciel zacznie potrząsać butelką z wodą podchodzą do obręczy i „wypijają wodę z miseczki”.
Praca plastyczna – kość dla pieska z masy solnej.
TEMAT: WLAZŁ KOTEK NA PŁOTEK
1. ...
k.wiesia4