EducatorsAsperger_pol.pdf

(760 KB) Pobierz
Droga Przez Życie
z
Autyzmem:
Poradnik dla nauczycieli - Zespół Aspergera
wydany przez:
8737 Colesville Road, Suite 1100
Silver Spring, MD 20910
(301) 565-2142
www.danya.com
oraz
Organization for Autism Research
2000 N. 14th Street, Suite 710
Arlington, VA 22201
(866) 366-9710
www.researchautism.org
Autorzy
dr Brenda Smith Myles,
mgr Kristen Hagen, Uniwersytet stanowy
w
Kansas
mgr Jeanne Holverstott, Uniwersytet stanowy
w
Kansas
mgr Anastasia Hubbard, Uniwersytet stanowy
w
Kansas
mgr Diane Adreon, Uniwersytet Miami, Centrum Autyzmu
i
Zaburzeń Pokrewnych
mgr Melissa Trautman, Blue Valley Public Schools, Overland Park, Kansas
1
Polskie wydanie internetowe
Poradnika dla nauczycieli - Zespół
Aspergera
powstało dzięki zaangażowaniu
prezes Fundacji „Orchidea”
mgr Marii Poznańskiej
http://fundacja.orchidea.pl
Serdecznie dziękujemy
panu Łukaszowi Bednarzowi za
wykonanie
tłumaczenia
Poradnika
Wydanie oraz dystrybucja oryginalnej wersji
Poradnika dlanauczycieli - Zespół Aspergera
możliwe było dzięki hojnemu wsparciu Fundacji
American Legion Child Welfare.
Niniejsza publikacja ma na celu dostarczenie dokładnych
i
wiarygodnych informacji odnośnie
prezentowanych
w
niej kwestii. Organizacja Na Rzecz Badań Autyzmu nie świadczy usług
w
zakresie
porad prawnych, medycznych lub innych specjalistycznych porad. Jeśli wymagane są konsultacje
prawne, medyczne lub zaciągnięcie opinii profesjonalnych doradców
i
uzyskanie pomocy, szukać jej
należy u właściwych służb oraz specjalistów.
Copyright © 2005 Organizacja Na Rzecz Badań Autyzmu. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Żadna część niniejszej publikacji nie może być powielana
i
rozpowszechniana
w
żadnej formie,
i w
żaden
sposób, włączając kserowanie, nagrywanie lub inne formy przechowywania informacji
i
udostępniania,
bez wcześniejszej pisemnej zgody Organizacji Na Rzecz Badań Autyzmu, za wyjątkiem wyraźnego
pozwolenia federalnych przepisów ochrony praw autorskich. Wszelkie pytania prosimy kierować pod
adresem Organization for Autism Research, Inc., 2000 N. 14th Street, Suite 710, Arlington, VA 22201.
www.researchautism.org
2
ORGANIZACJA NA RZECZ BADAŃ AUTYZMU
Badania i zasoby, które pomagają współczesnym rodzinom
1 sierpnia 2005
Drodzy Nauczyciele!
Organizacja Na Rzecz Badań Autyzmu (ang. OAR) założona została
w
2001 roku,
z
zamiarem
zbierania środków, opłacania badań oraz zmieniania ludzkiego życia. OAR finansuje badania, które mają
praktyczną wartość dla rodzin
i
które odpowiadają na codziennie nurtujące je pytania.
w
myśl naszej
misji, staramy się przekazać informacje tym, którzy potrzebują ich najbardziej – rodzicom, nauczycielom
i innym specjalistom. Dwie pierwsze publikacje
z
serii
Droga Przez Życie z Autyzmem
poruszały kwestie
związane
z
badaniami
i
edukacją dzieci
w
wieku przedszkolnym cierpiących na autyzm. Ten poradnik
-
Poradnik dla nauczycieli - Zespół Aspergera,
omawia specjalne potrzeby uczniów
z
Zespołem
Aspergera, zaburzeniem mieszczącym się
w
Spektrum Zaburzeń Autystycznych (ang. ASD).
Dla każdego rodzica edukacja jest niezwykle ważna, a staje się jeszcze bardziej istotna, kiedy
dziecko ma ASD. Kiedy wydawaliśmy pierwszy
Poradnik dla nauczycieli - Autyzm,
stało się jasne,
że szkolne problemy dzieci
z
klasycznym autyzmem, znacznie różnią się od tych doświadczanych przez
dzieci
z
Zespołem Aspergera (ZA). Zdecydowaliśmy więc, że trzeba rozróżnić oba zaburzenia
i
opracować
po jednej książce na każde.
Poradnik dla nauczycieli - Autyzm
został rozpowszechniony do ponad 4,000
nauczycieli
i
rodzin. Otrzymaliśmy bardzo pozytywny odzew odnośnie jego użyteczności podczas zajęć
szkolnych. Mam szczerą nadzieję, iż niniejszy poradnik okaże się równie pouczający
i
przydatny.
Zespół Aspergera wiąże się
z
milionami wyzwań
i
zmian, które czekają całą klasę. Wpływa na
sposób myślenia, czucia oraz na zachowania dziecka. Dzieci
z
ZA wykazują znaczące deficyty
w umiejętnościach poznawczych
i
społecznych, co może negatywnie wpłynąć na ich stosunki
z rówieśnikami. Poradnik ten ma na celu wprowadzić nauczycieli
i
innych specjalistów do tematyki
Zespołu Aspergera, opisać cechy charakterystyczne ZA, jak również pokazać kilka strategii, które mogą
zostać użyte
w
szkołach. Poradnik winien być traktowany jako wstęp do dalszej nauki zagadnienia, a nie
jako źródło odpowiedzi na wszystkie pytania. Każde dziecko
z
Zespołem Aspergera jest inne; książka
ta pomoże Ci rozpoznać charakterystyczne wyzwania,
z
którymi mierzy się dziecko
z
Zespołem Aspergera
w
Twojej klasie oraz nauczy,
w
jaki sposób prawidłowo zaadaptować salę lekcyjną, by była dla ucznia
z
ZA przyjaznym miejscem.
3
Jesteśmy niezwykle szczęśliwi, że udało nam się współpracować
z
dr Brendą Myles, jednym
z
najlepszym ekspertów ds. Zespołu Aspergera
w
kraju. Chcielibyśmy podziękować grupie jej
absolwentów
z
Uniwersytetu Stanowego
w
Kansas, jej współpracownikom oraz jej samej za znalezienie
wolnego czasu na napisanie niniejszego poradnika. Oprócz współpracy
z
dr Myles, współpracowaliśmy
także
z
Danya International, którym zawdzięczamy układ graficzny poradnika oraz składamy
podziękowania za pomoc
i
wkład pieniężny. Specjalne podziękowania kierujemy dla pracowników OAR
oraz dla Serge’a Visaggio, rodzica-wolontariusza, który swoją wiedzę
i
doświadczenie udowodnił
niejednokrotnie podczas edycji
i
korekty tego poradnika. Pragnąłbym również podziękować rodzicom,
nauczycielom
i
innym osobom, które dokonywały recenzji początkowych szkiców książki - dzięki ich
sugestiom poradnik ten stał się jeszcze lepszy. Wasze opinie pozwoliły nam dopełnić jego treść, uczynić
ją bardziej osobistą, praktyczną oraz odpowiednio ukierunkowaną. Dziękujemy za Wasz wysiłek.
Jako ojciec czwórki dzieci,
z
których dwoje ma autyzm, wiem, jaki wpływ może mieć nauczyciel
na życie swoich uczniów. Mam nadzieję, iż ten poradnik pomoże Wam dokonać zmian
w
życiu dzieci
z
Zespołem Aspergera.
Z poważaniem,
James M. Sack
Prezes Organizacji
4
PODZIĘKOWANIA
Specjalne podziękowania składamy dr Brendzie Myles oraz grupie jej absolwentów
z
Uniwersytetu Stanowego
w
Kansas oraz jej współpracownikom, którzy odegrali znaczącą rolę przy
publikacji niniejszej książki. Grupy członków Organizacji Na rzecz Badań Autyzmu (OAR) oraz
z
Danya
International (Danya) dołączyły do dr Myles
w
trudzie monitorowania publikacji niniejszego Poradnika.
OAR dokłada wszelkich starań, aby przekazywać praktyczne informacje na temat autyzmu tym, którzy na
co dzień zmagają się
z
wyzwaniami stawianymi przez to zaburzenie – osobom indywidualnym, rodzinom,
nauczycielom
i
innym specjalistom. Danya to firma zajmująca się komunikacją zdrowotną, oddana
kształtowaniu zdrowszej przyszłości dla dzieci, rodzin oraz społeczności międzynarodowej przy pomocy
badań
i
nowych technologii.
Dr Kristen D. Holtz
Amanda K. Ziegert
Dr Cynthia D. Baker
Emily Glaeser
Yen-Wen Chau
Suzanne Willis
Kathleen Cooke
Członkowie
Michael V. Maloney, dyrektor wykonawczy
Sarah C. Snow, koordynator projektu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin