abc-madrego-rodzica-inteligencja-twojego-dziecka.pdf

(938 KB) Pobierz
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji
"ABC Mądrego Rodzica:
Inteligencja Twojego Dziecka"
Darmowa publikacja dostarczona przez
ZloteMysli.pl
Copyright by Złote Myśli & Jolanta Gajda, rok 2008
Autor: Jolanta Gajda
Tytuł: ABC Mądrego Rodzica: Inteligencja Twojego Dziecka
Data: 02.08.2016
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
www.zlotemysli.pl
email:
kontakt@zlotemysli.pl
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie
w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody Wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I..............................................................................................6
DZIECKO – CUD ISTNIENIA..............................................................7
TO I OWO NA TEMAT DZIECIĘCEGO MÓZGU.................................18
Istota inteligencji...............................................................................................18
Rola bodźców.....................................................................................................21
Inteligencja wrodzona czy nabyta?...................................................................23
Przyswajanie nowych informacji......................................................................24
Prawa i lewa półkula..........................................................................................27
Rola odżywiania................................................................................................30
Inne czynniki wspierające pracę mózgu...........................................................33
Ruch i tlen.....................................................................................................33
Zmysły...........................................................................................................34
Śmiech...........................................................................................................34
Efekt Mozarta................................................................................................35
RODZAJE INTELIGENCJI................................................................37
DZIECKO W WIEKU 0 DO 3 LAT.....................................................55
Okres ciąży jest bardzo ważny...........................................................................55
Stymulacja noworodka poprzez zmysły............................................................56
Stymulacja słuchowa.....................................................................................59
Stymulacja wzrokowa...................................................................................60
Inne zmysły...................................................................................................63
Inteligencja językowa........................................................................................64
Inteligencja kinestetyczna.................................................................................67
Inteligencja emocjonalna..................................................................................72
Zaspokajanie dziecięcej ciekawości...................................................................75
WIEK PRZEDSZKOLNY I WCZESNOSZKOLNY..............................80
Geny, zdrowie, czynniki kulturowe...................................................................82
Na co TY masz wpływ?......................................................................................83
Miłość i bezpieczeństwo....................................................................................85
Akceptacja..........................................................................................................85
Poczucie własnej wartości.................................................................................87
Wszechstronny rozwój......................................................................................90
Dziecku potrzebna będzie odwaga....................................................................92
Rozwijanie samodzielności i niezależności......................................................94
Dbałość o rozwój umysłu...................................................................................97
Telewizja i komputer.........................................................................................98
Wsparcie emocjonalne.....................................................................................101
Twoje oczekiwania wobec dziecka..................................................................103
Motywacja........................................................................................................107
Nauka i zabawa.................................................................................................116
CZĘŚĆ II.........................................................................................128
WSTĘP...........................................................................................127
ISTOTA INTELIGENCJI JĘZYKOWEJ............................................131
Podstawowe zasady..........................................................................................136
Niezbędne są bodźce...................................................................................136
Łączyć nowe z tym, co znane i lubiane........................................................137
Zadawanie pytań.........................................................................................139
Rozwój języka mówionego i wzbogacanie słownictwa....................................141
Reguły językowe...............................................................................................150
Rymowanki i wyliczanki...................................................................................151
Język receptywny (słuchanie i czytanie).........................................................152
Nauka liter i alfabetu.......................................................................................160
Nauka pisania...................................................................................................161
Nauka języka obcego........................................................................................165
Ćwiczenia i zabawy..........................................................................................166
Właściwa ocena rozwoju dziecka....................................................................169
INTELIGENCJA LOGICZNO-MATEMATYCZNA.............................173
Istota inteligencji logiczno-matematycznej....................................................173
Odpowiednie nastawienie................................................................................176
Trening czyni mistrza......................................................................................178
Gry i zabawy matematyczne............................................................................182
Jak rozwijać matematyczne myślenie.............................................................189
Przykładowe zadania...................................................................................191
INNE WYBRANE RODZAJE INTELIGENCJI..................................194
Inteligencja wizualno-przestrzenna................................................................194
Ćwiczenia i zabawy......................................................................................195
Inteligencja naukowa......................................................................................200
Ćwiczenia i zabawy......................................................................................201
Inteligencja emocjonalna................................................................................206
Ćwiczenia i zabawy.....................................................................................208
KREATYWNOŚĆ, CZYLI TWÓRCZE MYŚLENIE.............................211
Istota kreatywności..........................................................................................211
Jak wspierać twórcze myślenie.......................................................................212
Ćwiczenia i zabawy..........................................................................................214
ZAKOŃCZENIE,
CZYLI O...
OBIERANIU ZIEMNIAKÓW SŁÓW KILKA ;-)................................217
BIBLIOGRAFIA..............................................................................224
Inteligencja Twojego Dziecka -
fragment -
Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str.
5
Dziecko – cud istnienia
Czy słyszałeś kiedyś o siedmiu cudach świata? Pewnie tak. Może
nawet potrafisz je wszystkie wymienić. Pozwolisz, że Ci pomogę –
oto one: Piramida Cheopsa, Świątynia Artemidy, Kolos Rodyjski,
Latarnia Morska w Faros, Wiszące ogrody Semiramidy, Posąg Zeusa
w Olimpii i Mauzoleum w Halikarnasie. Znalazły się w tym
zaszczytnym gronie, ponieważ zadziwiają, olśniewają, budzą respekt
i inne podobne emocje. Nie znajdujemy wśród wytworów człowieka
podobnie wielkich dzieł, a ich powstanie do dziś dnia owiane jest
mgiełką tajemnicy i zagadkowości.
Tylko po co ja Ci to wszystko mówię? Co taka Piramida Cheopsa ma
wspólnego z Twoim dzieckiem? Otóż to – niewiele :-). Bo każdy
z tych tzw. siedmiu cudów świata jest błahostką, niewiele znaczącym
drobiazgiem w porównaniu z prawdziwym cudem istnienia, jakim
jest umysł dziecka.
Chciałabym Ci ten cud nieco przybliżyć. Zaryzykuję nawet
stwierdzenie, że sprawię, iż lepiej poznasz swoją pociechę,
dostrzeżesz cechy, które dotychczas umykały Twojej uwadze,
zobaczysz to, co ja widzę w każdym dziecku bez wyjątku – olbrzymi
potencjał i niesamowite pokłady możliwości, które tylko czekają na
to, by je odkryć i rozwinąć.
Nie czytaj tego e-booka, jeśli jesteś przekonany, że o swoim synu czy
córce wiesz już wszystko. Nie czytaj, jeśli uważasz, że Twoje dziecko
jest przeciętne i niczego nowego już w nim nie odkryjesz. Daj sobie
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jolanta Gajda
Zgłoś jeśli naruszono regulamin