ebook-cwiczenia.pdf

(741 KB) Pobierz
7 potężnych ćwiczeń
WIZJA, MISJA I CEL
Jeśli chcesz zdefiniować życie, musisz
najpierw wiedzieć, czym jest śmierć.
I choć każdy system przekonań definiuje
ją inaczej, to ta kwestia nie ulega żadnej
wątpliwości — Twoje życie jest Twoje
i skoro już żyjesz, to warto, by to życie
coś znaczyło. By nadać mu znaczenie,
zadaj sobie pytanie, co chcesz, by zo-
stało po Tobie po Twojej śmierci. Załóż,
że wszystko jest możliwe i nie istnieją
żadne ograniczenia — po prostu mo-
żesz sobie wyobrazić taki świat, w jakim
chciałbyś żyć, z tą różnicą, że Ciebie już
wtedy nie będzie. To będzie Twój dar dla
innych — Twoje życie. Dzięki niemu inni
będą mogli żyć w lepszym świecie.
Gdy już zdefiniujesz wizję, zastanów
się nad misją — w jakim obszarze skon-
centrujesz swoje działania? Czy będzie to
medycyna, inżynieria, komputery, edu-
kacja? Określenie misji jest Ci potrzebne
do tego, byś wiedział, na czym się sku-
piać, i nie tracił czasu na inne kwestie.
Mając misję, przejdź do koncepcji
tworzenia siebie — jakie ego jest Ci po-
trzebne, by w zakresie swojej misji zrea-
lizować Twoją wizję? I wymyśl siebie, wy-
konując poniższe ćwiczenie.
śniej czy później będziesz musiał się od
tego uwolnić, a następuje to wtedy, gdy
człowiek wchodzi na indywidualną
ścieżkę rozwoju. Dlatego mając na
uwadze swoją wizję — to, co ma pozo-
stać po Tobie po Twojej śmierci — zadaj
sobie pytanie, jaką osobowością to
osiągniesz. W tym procesie pomogą Ci
poniższe pytania. Spójrz na proces
z perspektywy osiągniętego zamierzenia,
tak jakby Twoja wizja już się zrealizowała.
Jakie ma ciało ta osoba (czyli Ty
z przyszłości), która to osiągnęła?
Jakimi trzema wartościami się kieruje?
Co jest dla niej najważniejsze?
Jakie ma trzy najważniejsze przekona-
nia na swój temat? A na temat innych?
Na temat życia?
Jak się ubiera ta osoba? Jak chodzi,
mówi, siada?
Z jakimi osobami się zadaje? Opisz je.
Jakich osób unika? Z kim nie przebywa?
W jakich miejscach bywa najczęściej?
Wymień trzy.
STWÓRZ SIEBIE
Gdy wiesz już, co chcesz osiągnąć,
przejdź na poziom tworzenia siebie.
Czekają Cię dwa procesy — stawania się
kimś i odstawania się tym, kim już nie je-
steś. Fizycznie i namacalnie się wykreu-
jesz, uwalniając się od modeli rodzinno-
kulturowych, w których zostałeś wymy-
ślony przez innych. Przykładowo jeśli nie
stworzyłeś siebie jako dziecka swoich
rodziców, to absolutnie żyjesz ich pomy-
słem na Ciebie jako dziecko — to oni Cię
wychowali, wymyślili, stworzyli. Wcze-
Kolejnym krokiem będzie zauważe-
nie różnic między Tobą z przyszłości
a Tobą z teraz. Jakie widzisz różnice,
biorąc pod uwagę wszystkie powyższe
konteksty? Czy w przyszłości jesteś
inaczej zbudowany? Inaczej się ubierasz,
z innymi osobami przebywasz? Inaczej
chodzisz? Dostrzeż wszystkie różnice.
Pokażą Ci one, z czego czas zre-
zygnować — czeka Cię wówczas proces
odstawania się kimś, kim już nie chcesz
być. Kolejnym krokiem jest wykonanie
planu — stań się osobą, którą chcesz
być.
OKREŚLANIE CELÓW
Osiągnięcie czegokolwiek bez wyznacza-
nia celów jest niemożliwe. W części teo-
retycznej opisałem dokładnie ich po-
prawne definiowanie; tutaj będziesz miał
okazję przećwiczyć proces. Sprawa jest
prosta — pomyśl o czymś, co chcesz
osiągnąć, a następnie przepuść to przez
poniższą matrycę, tak by odpowiednio
to sformułować i określić.
Co konkretnie chcesz osiągnąć? Kie-
dy i gdzie? Jaką osobowością (kto)? Kto Ci
pomoże? Jaka jest Twoja motywacja (dla-
czego)? Jak dokładnie to zrobisz? Na ja-
kie etapy podzielisz cel i po czym po-
znasz, że je realizujesz (zarówno te
indywidualne, jak i ten ostateczny)?
sienia pt. „jakby to już się wydarzyło”.
Pozwala ona na połączenie silnych
emocji z konkretnym planem działania,
co wpływa pozytywnie na motywację do
jego osiągnięcia. Aby wykonać to ćwi-
czenie, będziesz potrzebował kilku me-
trów kwadratowych przestrzeni, kilka
karteczek papieru i długopis.
Proces jest następujący: na prostej,
wyobrażonej linii na podłodze połóż kar-
teczki papieru, na których jest napisane:
„za 20 lat”, „za 10 lat”, „za 5 lat”, „za 2 la-
ta”, „za rok”, „za pół roku”, „za 3 mie-
siące”, „za miesiąc”, „za 2 tygodnie”,
„za tydzień”, „po skończeniu ćwicze-
nia”, „teraz”.
Wejdź na kartkę „za 20 lat” i odwróć
się twarzą w kierunku karteczki „teraz”.
Z tej perspektywy opowiedz głośno
w czasie teraźniejszym w pierwszej oso-
bie liczby pojedynczej o tym, jak już
osiągnąłeś wymarzony sukces, odpo-
wiadając na pytania:
Gdzie jesteś? Gdzie się budzisz? Jak wy-
gląda to miejsce?
Obok kogo się budzisz?
Kogo widzisz, patrząc w lustro? Jak wy-
glądasz?
Co?
Kiedy?
Gdzie?
Kto?
Z kim?
Dlaczego?
Jak?
Etapy
Trzy
mierniki
PLANOWANIE
W RETROSPEKTYWIE
Oto technika planowania wykorzystują-
ca retrospektywę — planowanie od tyłu
— stwarzająca dla mózgu punkt odnie-
Co jesz na śniadanie? Co robisz zaraz
potem?
Jak pracujesz? Czym się zajmujesz?
Gdzie to robisz? Ile czasu pracujesz?
Czy rozmawiasz z innymi? Kim oni są
dla Ciebie? Jacy są ci ludzie?
Jak się czujesz? Co się dzieje z Tobą
w środku?
Skąd bierzesz pieniądze? Jak je generu-
jesz? Na co je wydajesz?
Co robisz w wolnym czasie? Czym się
zajmujesz, gdy nie pracujesz?
Jak dbasz o siebie i o innych?
Po opisie z tej perspektywy przejdź
na karteczkę „za 10 lat”. Powtórz proces
z pytaniami i zadaj kluczowe oraz ade-
kwatne pytania z listy powyżej plus do-
datkowo to:
Jakie kroki podjąłeś w tym miejscu, że
doprowadziło Cię to do osiągnięcia tam-
tego celu, jaki opisałeś wcześniej?
Procedura jest powtarzana w ten
sam sposób, aż dojdziesz do karteczki
„teraz”. Tutaj po odpowiedzi na pytania
odwróć się w kierunku przyszłości i od-
powiedz na pytania:
Jak się czujesz? Co widzisz przed sobą?
Co sądzisz o tym planie? Jak patrzysz teraz
w przyszłość?
Następnie przejdź do przodu, wcho-
dząc na kolejne karteczki. Na każdej
z nich opisz, co czujesz, co widzisz, co ro-
bisz. Po dojściu do ostatniej kartki zejdź
z linii czasu i wróć do karteczki „teraz”.
Stań na niej i powtórz pytanie:
Jak się czujesz? Co widzisz przed sobą?
Co sądzisz o tym planie? Jak patrzysz teraz
w przyszłość?
Jak dzięki niemu zarobisz pieniądze
w sposób bezpośredni i pośredni?
Jakie trzy problemy rozwiążesz, osiąga-
jąc ten cel?
Jak jego osiągnięcie zmieni Twoje rela-
cje
i z kim?
Kim się staniesz (jaką osobowością),
osiągając to, i co materialnego będziesz
miał?
W jaki sposób, osiągając ten cel, bę-
dziesz kanalizował wyższe uczucia: spo-
kój, miłość, spontaniczność, kreatyw-
ność, radość itd.?
W jaki sposób, osiągając ten cel, bar-
dziej stajesz się sobą?
Jak osiągnięcie tego celu przybliża Cię
do własnej wizji?
TEST KAMERY
Chciałbyś nauczyć się racjonalnie i bez
emocji obserwować przeżycia z prze-
szłości? Wyciągać z nich same fakty
i uwolnić się od cierpienia, które kiedyś
Ci towarzyszyło? Dopiero ci, którzy mają
piękną przeszłość, mogą budować pięk-
MOTYWACJA
Aby cokolwiek osiągnąć, potrzebujesz
motywacji. Bez niej nie ruszysz z miejsca.
By się zmotywować, korzystaj z poniż-
szych pytań. Pomyśl o konkretnym celu,
który sobie wyznaczyłeś w poprzednim
ćwiczeniu. I teraz odpowiedz na poniższe
pytania:
Jak masz go realizować, by sprawiał Ci
przyjemność? Co będziesz czuł, gdy już
go osiągniesz?
ną przyszłość. Test kamery to świetne
ćwiczenie rodem z Racjonalnej Terapii
Zachowań — poznawczego systemu
pomagającego w zarządzaniu własnymi
przekonaniami. Ćwicząc w ten sposób,
nauczysz swój mózg, w jaki sposób ma
patrzeć
na
rzeczywistość
Zgłoś jeśli naruszono regulamin