Będę mówić poprawnie.pdf

(5765 KB) Pobierz
Wstęp
Mowa jest najbardziej charakterystyczną i istotną cechą człowieka. Dzięki tej czynności,
specyficznej jedynie dla naszego gatunku, możemy porozumiewać się przy pomocy pojęć,
czyli symboli. Mowa związana jest z ogromnym obszarem działań każdego człowieka
i w istotny sposób wpływa na kształtowanie się jego osobowości. Wśród wielu aspektów
mowy, opanowanie właściwej techniki mówienia, wyraziste wymawianie głosek i słów jest
niezbędnym warunkiem jej prawidłowego funkcjonowania.
Kształtowanie się mowy rozpoczyna się już w życiu płodowym (powstaje wówczas cały
mechanizm umożliwiający uczenie się dźwięków: mózg, narządy artykulacyjne, narząd słu­
chu). Jednakże uwarunkowania genetyczne nie wystarczą, aby dziecko nauczyło się komuni­
kowania słownego z otoczeniem. Dziecko musi uczyć się mowy i uczy się jej od swego naj­
bliższego środowiska. Pod koniec wieku przedszkolnego następuje upodobnienie wymowy
dziecka do społecznie przyjętego wzoru. Dosyć często jednak, z powodu różnorodnych przy­
czyn, proces ten zostaje zahamowany bądź zaburzony. Objawia się to mniejszymi lub więk­
szymi odchyleniami w wymowie, noszącymi nazwę dyslalii (L. Kaczmarek
Nasze dziecko
uczy się mowy.
Wyd. Lubelskie, 1977, s. 247).
Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny i pozwala uniknąć
niepotrzebnych stresów. Należy pamiętać, że nieprawidłowości artykulacyjne utrudniają nie
tylko sytuację szkolną dziecka, ale i środowiskową - są bowiem powodem do drwin ze strony
rówieśników, czego następstwem mogą być zaburzenia zachowania dziecka z wadą wymowy.
Prawidłowa wymowa ma również wpływ na procesy percepcyjne, w szczególności na naukę
czytania i pisania, dlatego należy starać się, aby zaburzenia artykulacyjne zostały skorygowa­
ne, zanim dziecko pójdzie do szkoły.
Szanowni Rodzice!
Jeżeli wymowa Waszego dziecka budzi wątpliwości, nie lekceważcie tego problemu. Zwróć­
cie się niezwłocznie do logopedy, który profesjonalnie dokona jej oceny. Jeśli będzie to celo­
we, wskaże on na konieczność terapii logopedycznej, zaś nasze książki pomogą Państwu
w utrwalaniu nabytych w gabinecie logopedycznym umiejętności. Dzięki nim czas, jaki mu­
sielibyście przeznaczyć na żmudne gromadzenie tekstów i przygotowywanie pomocy dydak­
tycznych do pracy z dzieckiem, będziecie mogli poświęcić na efektywną pracę z nim w for­
mie najbardziej dla niego pożądanej - w formie zabawy.
Materiały do ćwiczeń przeznaczone są głównie dla dzieci w wieku od 5 do 8 lat. Polecamy
je rodzicom dzieci dyslalicznych, nauczycielom przedszkoli, nauczycielom nauczania począt­
kowego, logopedom, a także rodzicom wszystkich dzieci, u których proces kształtowania się
mowy nie został zakończony, celem jego stymulacji.
Z życzeniami sukcesów w pracy z dziećmi
Autorki
Rozdział I
Zestaw ćwiczeń przygotowujących narządy
artykulacyjne do wymowy głosek: s,
z, c,
^
(dz)
Ćwiczenia wykonujemy kilkakrotnie przed lustrem.
Ćwiczenia oddechowe
Podczas wykonywania poniższych ćwiczeń ułóż usta jaŁ
przy uśmiechu.
Przy nałożonej w ardze górnej na w argę
mocno dmuchnij na grzbiet dłoni.
Cofnij lekko kąciki ust, wysuń do przodu język
i mocno dmuchaj na przyklejoną do niego bibułkę,
tak aby drgała.
V
Ćwiczenia warg
Przesuń ściągnięte wargi raz w prawo,
raz w lewo - tak jak króliczek.
Pobaw się w pracujące dźwigi,
nałóż wargę górną na dolną i odwrotnie.
Ściągnij wargi - jak ptaszek dziobek,
następnie rozciągnij je jak żabka.
Powiedz:
a,
następnie:
e.
Ćwiczenia języka
Wysuń język z jamy ustnej w linii prostej
do przodu, najpierw wąski jak żmija,
a następnie szeroki jak łopata.
Ułóż szeroki język na dolnej wardze
(boki dotykają kącików ust) - tak jak
wysunięta szufladka.
Ułóż język na dnie jamy ustnej i naciskaj czub­
kiem języka wewnętrzną powierzchnię zębów
dolnych, naśladując osiołka, który zapiera się
kopytkami.
Przesuwaj czubkiem języka po wewnętrznej
powierzchni zębów dolnych, tak jak przesuwa
się pędzel, którym zamalowujesz kartkę papieru.
„Policz” czubkiem języka zęby dolne, niech
język dotknie powierzchni wewnętrznej każdego
zęba, tak jak rączka grająca gamę na pianinie.
i ui i
H
4
U
\
Wysuń język i zrób z niego rynienkę, podobną
do tej, która odprowadza wodę w czasie desz­
czu.
• •
Rozdział II
Zgłoś jeśli naruszono regulamin