Vittorio Messori - Dlaczego wierzę Życie jako dowód wiary.pdf
(
21053 KB
)
Pobierz
Tytuł oryginału
Perche credo. Una vita per rendere ranione della fede
Projekt okładki
Beata Szybuńka-Olborska
Redakcja
Aleksandra Kasica
Agnieszka Stec
Imprimatur
Kuria Metropolitalna w Krakowie
Nr 2085 z 2009 r.
bp Józef Guzdek, wikariusz generalny
ks. Krzyszto Tekieli, notariusz Kurii Metropolitalnej
ks. dr Franciszek Ślusarczyk, cenzor
Copyright © 2008 Edizioni Piemme Spa
Via Galeotto del Carretto. 10
15033 Casale Monferrato (AL) - Włochy
Copyright © 2009 by Wydawnictwo św. Stanisława BM
ISBN 978-83-7422-248-8
Wydawnictwo św. Stanisława BM
31-101 Kraków, ul. Straszewskiego 2
Tel. 012 429 52 17, faks 012 421 49 70
www.stanislawbm.pl
Druk
Legra
K
il k a
słów d o
C
z y t e l n ik a
O PR Z Y C Z Y N A C H P O W ST A N IA K SIĄ ŻK I
Z pomysłem zrobienia tego, co nabrało kształtu na tych
stronach, nosiłem się od dawna. Niezwykle interesująca
była rozmowa z Vittorio Messorim o jego nawróceniu i do
świadczeniu (nigdy dokładnie przez niego nieopisanym),
które w lecie 1 9 6 4 roku z doskonałego laickiego i agno-
stycznego produktu, ukształtowanego przez turyński świat
kultury, skupiony wokół Norberta Bobbio (którego Mes-
sori był uczniem), Alessandra Galantego Garrone (z któ
rym studiował), autorów wydawnictwa Giulio Enaudiego,
redaktorów dziennika „La Stam pa” (w którym pracował
przez dziesięć lat) - zmieniło w obrońcę katolickiego do
gmatu i krzewiciela pobożności maryjnej.
Doświadczenie szczególnie interesujące przede wszyst
kim dla mnie - osoby wychowywanej w wierze od dziec
ka, osoby która po latach odkryła ją na nowo i pogłębiła,
nigdy jednak od niej nie odeszła. Wędrówka nawrócone
go jest burzliwsza i często bardziej fascynująca. Dla niej
nowością jest to, co dla chrześcijanina „od zawsze” może
stać się przyzwyczajeniem. A jeśli na dodatek ten nawró
cony nie je s t osobą znaną, która dzięki Łasce odkryła
drogę Ewangelii, ale dziennikarzem, który stał się sław'-
nym autorem bestsellerów' właśnie dzięki temu, że stanął
wobec wielkich pytań dotyczących wiary, je j rozumności,
je j historycznych fundamentów - jego osobiste przeżycia
są nie tylko ciekawa, ale stają się także przeprawy, z którą
warto, by inni się porównali. Z pewnością wszystkim wyj
dzie to na dobre. W rezultacie Messori stał się autorem,
który w czasach, kiedy także wiele osób duchownych
z entuzjazmem odkrywało Marksa i Freuda, a na ambonie
przypominało socjologów, przywódców posiedzeń albo
psychoanalityków, miał odwagę na nowo zapytać, kim
był Jezus z Nazaretu, na którego zmartwychwstaniu wzno
si się, lub upada, cały gmach wiary. Były to czasy poso
borowe; co w ięcej, czasy kryzysu posoborowego. Lata
naznaczone wielkimi nadziejami, lata odnowy; ale także
nadużyć i kryzysów. Kryzysów i nadużyć, które zagroziły
wierze prostaczków i które doprowadziły w Kościele do
największego w jeg o dwu tysiącletniej historii odpływu
osób duchowmych zarówmo mężczyzn, ja k i kobiet. Do
porównywalnego wyludnienia seminariów, zakonów czy
klasztorów i parafii, prawie pięć wieków'wcześniej dopro
wadziła tylko reforma protestancka.
25 kwietnia 1968 roku Paweł VI, przedstawiając sytu
ację, jak a panowała w ówczesnym Kościele, mówił: „Od
nowa - tak, dowolne i samowolne zmiany - nie. Historia
Kościoła, zawsze now7 i zawsze żywa - tak. Historycyzm,
a
rozluźniający dogmatyczne, tradycyjne podstawy7 - nie!
Rozwój teologii w my'śł wskazań Soboru - tak. Teologia,
dostosowująca się do teorii subiektywnych i dowolnych,
często zapożyczonych z przeciwstawnych źródeł - nie!
Kościół otwarty na miłość ekumeniczną, na odpowiedzial
ny dialog i na uznanie wartości chrześcijańskich, istnie
jących u braci odłączonych - tak. Irenizm wyrzekający
się prawd wiary lub dążący do dostosowania się do pew
nych negatywnych zasad, które spowodowały odłączenie
się tylu braci chrześcijan od ośrodka jed n ości wspólnoty
chrześcijańskiej - nie! W olność religijna dla wszystkich
w państwie, wolność osobistego przylgnięcia do wiary,
którą się wybrało w' sumieniu i po dojrzałej refleksji - tak.
W olność sumienia, jako kryterium prawdy religijnej, bez
oparcia o autentyzm poważnego i prawomocnego naucza
nia - nie!”1.
Te słowa papieża wyznaczały granice, wyznaczały prze
strzeń, wewnątrz której możliwa była właściwa interpre
tacja soborowej odnowy. Słowa zapomniane, niewątpliwie
nowoczesnego, ale zarazem stojącego na straży Tradycji.
Kilka lat później,
29
czerwca 1972 roku papież Montini
powiedział: „Także w Kościele panuje ten stan niepewności;
wierzono, że po Soborze nadejdzie dla historii Kościoła
słoneczny dzień. Tymczasem nadszedł dzień pochmurny,
burzliwy, dzień ciemności, poszukiwania, niepewności”.
Wśród tej zawieruchy - pod wieloma względami dra
matycznej - Vittorio Messori, dopiero co nawTÓcony na
chrześcijaństwo, co więcej, na katolicyzm, w zlaicyzowa
nym i zsekularyzowanym Turynie pierwszej połowy lat
sześćdziesiątych, przez dwanaście lat pisze książkę
Opinie
0 Jezusie.
Książkę, której on, spragniony prawdy o tym
dopiero co odkrytym przez siebie Nazarejczyku, nie znaj
dował. Nie znajdował na półkach katolickich księgami,
zapełnionych nawet absurdalnymi esejami i rozprawkami
na zupełnie inne tematy - przede wszystkim społeczne
1 polityczne - albo WTęcz poświęconymi obaleniu histo-
ryczności Chrystusa. Oczywiście nie mógł jej też znaleźć
w świeckiej księgarni.
Tu wiara odkryta ja k przez olśnienie, które popchnęło
go do zadurzenia się w lekturze Ewangelii, była spragniona
odpowiedzi, pogłębienia, świadectw', rozumnych funda
mentów. Nawrócony dziennikarz nie poszukiwał analiz
społeczeństwa, jego materialnego ubóstwa oraz przyczyn
tego ubóstwa, zaangażowania politycznego i społecznego
katolików, zastosowania ludzkiej wiedz)7do chrześcijań-
1 Paweł VI, Aggiomamento a zmiany dowolne. Rozważania w cza
sie Audiencji Generalnej 25 IV 1968.
stwa. Messori byi wygłodzony, był spragniony pewników
na temat historyczności tego Człowieka, który przyszedł na
świat w zagubionej wiosce Cesarstwa Rzymskiego. Czło
wiek, który pozornie reprezentował nic nieznaczący punkt
w historii, swoim przyjściem raz na zawsze miał ją podzie
lić na dwie części. Ten człowiek, jako jedyny ze wszystkich,
powiedział, że je st „drogą, prawdą i życiem” i przypisał
sobie - On, syn cieśli z Nazaretu i młodej prostej żydow
skiej dziewczyny - Boskie pochodzenie.
Co jest prawdziwego w tej his to ni, w tym opowiadaniu,
które od dwóch tysięcy lat odbija się echem w świecie?
Czy Jezu s Chrystus naprawdę je s t Synem Bożym? Czy
naprawdę On je st Mesjaszem oczekiwanym przez Izrael,
zapowiedzianym w proroctwach? A co najważniejsze: czy
naprawdę zmartwychwstał? Są to pytania, z którymi zmie
rzył się Messori, zgłębiając nowe dla niego studia, zasta
nawiając się i porównując, udając się do Izraela, by zrobić
wizję lokalną w m iejscach opisywanych w Ewangeliach;
przeprowadzając wywiady z biblistami, archeologami czy
historykami, wierzącymi i niewierzącymi. Badanie u ko
rzeni wiary, wykopaliska prowadzone na je j fundamen
tach, wędrówka w poszukiwaniu tego, co znajduje się
u początków liczącego dw7 tysiące lat chrześcijaństwa.
a
Książkę, którą napisał i opublikował w 1976 roku, na
pisał przede w-szystkim dla siebie. Wbrew' sceptycyzmowi
wielu duchownych - którzy wTęcz zachęcali go, by dał
sobie spokój, węsząc „apologetykę już nie do przyjęcia”
- było wielu, bardzo wielu takich, którzy7 na nią czekali.
Opinie o Jezusie
stały się światowym bestsellerem (i jesz
cze dzisiaj, po trzydziestu latach, to jeszcze nie koniec:
nowe wydania, tłum aczenia), ponieważ pytania M esso-
riego były pytaniami, które zadawało sobie wiele osób;
pytaniami, które nie znajdowały odpowiedzi. Odpowiedź
Plik z chomika:
CZYTAJ_KSIAZKI_O_TEMATYCE_RELIGIJNEJ
Inne pliki z tego folderu:
1 BT-Księga Rodzaju Hachette 2006.pdf
(26326 KB)
Jak szyć-Zofia Hanus 1988 a.pdf
(158954 KB)
Jak szyć-Zofia Hanus 1988.pdf
(50758 KB)
Jak szyć-Zofia Hanus 1988.djvu
(22519 KB)
Smaki Biblii-tylko strony o chlebie.pdf
(22723 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
!!!! - MOJE KSIĄŻKI KATOLICKIE
### KANONIZACJA (Klemens_Werner)
### LEKSYKONY ### (Klemens_Werner)
### RELIKWIE ### (Klemens_Werner)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin