DZIEJE APOSTOLSKIE LISTY I APOKALIPSA 1984 1x.pdf

(42954 KB) Pobierz
skan http://<
skan http://<
uj.pl/KosciolKatolicki
ui.pl/W iDll
9
, DZIEJE APOSTOLSKIE
LISTY I APOKALIPSA
•.
*
.
.
Dzieje Apostolskie
orazListy i Apokalipsa
O początkach Kościoła
EDITIONS DU DIALOGUE
SOCIETE D’EDITIONS INTERNATIONALES
PARIS 1984
Tytuł oryginału:
LA CHIESA DELLE ORIGINT
NEGLI ATTI DEGLI APOSTOLI
E NEI LORO SCRITTI
Istituto S. Gaetano,
Vicenza 1979 (Włochy)
© 1979 by Istituto S. Gaetano, Yicenza (Włochy)
Wydanie polskie opracowano
przy współpracy z Editions du Dialogue
25, rue Surcouf, 75007 Paryż (Francja)
© 1981 by Istituto S. Gaetano, Vicenza (Włochy)
Wprowadzenie oraz objaśnienia:
DON PAOLO CRIVELLARO
Przekład wprowadzenia i objaśnień z języka włoskiego:
DANUTA SZUMSKA
Redaktor techniczny wydania polskiego:
WITOLD URBANOWICZ SAC
Teksty Dziejów Apostolskich, Listów i Apokalipsy według wydania:
Pallottinum, Poznań 1980
© 1984 by Editions du Dialogue, Paryż (Francja)
Im prim atur:
Ponloise, le 15 octobre 1981
Pere Franęois LE QUERE, Yicaire Episcopal
ISBN 2-85316-037-8
Przedmowa
Dzieje Apostolskie oraz Listy i Apokalipsa
to druga część tryptyku, na
który składa się jako tom pierwszy wydana już
Ewangelia Jezusa,
a trzecim będzie
Historia zbawienia według Starego Testamentu.
Niniejszy tom stawia sobie dwa cele:
a) ukazać historię, życie i nauczanie Kościoła pierwotnego;
b) uprzystępnić nauczanie Apostołów przez umieszczenie go w kon­
tekście historycznym; w sposób szczególny chodzi o teksty, które wcho­
dzą w program czytań biblijnych podczas liturgii.
Księga Dziejów Apostolskich
stanowi najważniejsze źródło, gdy chodzi
0 historię Kościoła pierwotnego. Odnajdziemy w niej - oprócz opisu
kolei życiowych Apostołów i ich uczniów - korzenie teologii chrześcijań­
skiej. Historia i teologia idą tu ręka w rękę w owej decydującej fazie histo­
rii zbawienia. Autor Księgi koncentruje uwagę czytelnika przede wszyst­
kim na roli Ducha Świętego w życiu pierwszych chrześcijan. Niejako punkt
kulminacyjny tego okresu stanowi spełnienie obietnicy danej przez Chry­
stusa: zesłanie Ducha Pocieszyciela. Cała reszta będzie już tylko konse­
kwencją tego wydarzenia.
W
Listach
Apostołowie podają - można powiedzieć - doraźne
porady, zarówno gdy chodzi o doktrynę, jak i o życie praktyczne. Znaj­
dziemy w nich wskazówki dotyczące moralności, wzajemnych relacji
między pierwotnymi gminami chrześcijańskimi, między poszczególnymi
członkami danej gminy, jak też wyjaśnienia rozwiązujące teologiczne
trudności w nowo narodzonym Kościele.
Ośrodkiem zainteresowania
Apokalipsy
jest Kościół. Księga ta stanowi
przesłanie nie tylko do siedmiu Kościołów wymienionych imiennie, lecz
do całego Kościoła Powszechnego. Autor Apokalipsy przemawia do
czytelnika z pozycji proroka zapowiadającego przyszłe losy Kościoła
1 świata, po powtórnym przyjściu Chrystusa.
Tak więc chrześcijanin zainteresowany narodzinami Kościoła, zaintere­
sowany praktycznymi wskazówkami co do życia zasługującego na miano
chrześcijańskiego oraz pragnący poznać eschatologiczne problemy Ko­
ścioła, znajdzie w niniejszym tomie niezwykle pożyteczną lekturę.
Jak wielką rolę w życiu chrześcijanina od dawna przypisywano
czytaniu Pisma świętego, dowodem być mogą choćby przykładowe
wypowiedzi pierwszych Ojców Kościoła. Święty Grzegorz Wielki patrzył
na nie bardzo praktycznie: „Każdy z nas znajduje w Piśmie świętym swoje
sprawy... Ono bowiem daje jedną odpowiedź nam wszystkim na to, co
każdy z nas odczuwa. W nim życie przeszłych pokoleń staje się wzorem
dla potomnych. [...] Pismo święte stoi przed oczyma umysłu jak
zwierciadło, w którym odbija się wewnętrzne nasze oblicze. W nim
bowiem widzimy swoją brzydotę, w nim spostrzegamy swoje piękno.
Z niego dowiadujemy się, ileśmy postąpili, i wreszcie z niego poznajemy,
jak dalecy jesteśmy od postępu".
Święty Augustyn natomiast zachwycał się formą wypowiedzi, dzięki
której głębokie prawdy mogą trafić do wszystkich ludzi, bez najmniej­
szego wyjątku: „Sam zaś sposób mówienia, jakim Pismo święte się po­
sługuje, jakże dostępny jest wszystkim! [...] To, o czym jawnie mówi,
jakby szczery przyjaciel szeptał wprost do serca zarówno prostaczków,
jak i uczonych. Tego zaś, co kryje się w tajemnicach, nie wyraża słowy
wyniosłymi, do których nie odważyłby się zbliżyć umysł słaby i niewy­
kształcony, jak biedak do bogacza; lecz zachęca wszystkich prostotą
wymowy, aby ich karmić nie tylko prawdą oczywistą, lecz i ukrytą".
Zgłoś jeśli naruszono regulamin