Okres Przedszkolny
Rozwój w wieku przedszkolnym, nazywany również okresem średniego dzieciństwa, trwa od 4 do 6 roku życia. Jest to bardzo ważny etap w życiu dziecka, gdyż okres ten poprzedza podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego. Jest to również okres gdy dziecko zmienia swoje środowisko – z ograniczonego zwanego domem, na otwarte pozadomowe tj. przedszkole i szkołę. Dlatego też głównym zadaniem dziecka w wieku przedszkolnym jest przygotowanie się do pójścia do szkoły. Aby dziecko było gotowe do przyjęcia zadań jakie stawia przed nim szkoła, musi być fizycznie, ale przede wszystkim społecznie i emocjonalnie gotowe do spędzenie kilku godzin poza domem w nowych, z początku nieznanych warunkach. Przede wszystkim dziecko w tym etapie musi nauczyć się samodzielności. Jednak nie chodzi tu o pełną samodzielność, a wyrobienie sobie nawyku zwracania się po pomoc do dorosłych. Dziecko nie uczy się pełnej samodzielności, gdyż jego działanie wymaga przynajmniej dyskretnej kontroli rodziców.Poza tym jest to okres związany z przejściem działań dziecka z prymitywnych form tj. prostych schematów do bardziej złożonych, a więc do wyższych form z uwzględnieniem sytuacji społeczno-kulturalnej. I to tyle jeśli chodzi o wprowadzenie, a więc podsumowując:- Etap ten trwa od 4 do końca 6 roku życia. - Poprzedza podjęcie obowiązku szkolnego. - Wiążą się z tym nowe zadania dla dziecka m.in. nauka samodzielności rozumianej jako wyrobienie nawyku proszenia o pomoc starszych - Przechodzenia z prostych form działania w bardziej złożone.
Tak jak zostało to przedstawione w konspekcie wybrałyśmy dla was najważniejsze informacje z takich etapów rozwoju jak : rozwój ruchowy, intelektualny, emocjonalny, społeczny jak i osobowościowy przedszkolaka. ROZWÓJ RUCHOWY: W tym okresie powinniście zapamiętać dwa terminy, które idealnie obrazują rozwój motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym:złoty okres motoryczności: około 5 rok życia. Doskonalenie ruchów. Pojawienie się nowych umiejętności, rytmu, płynności, harmonii ruchów.głód ruchu: biologiczna potrzeba warunkująca prawidłowy rozwój. Bardzo duża ruchliwość (kilkuunastokilometrowa droga), ruchy są obszerne i chaotyczne.Poza tym roczny przyrost wagi jest stosunkowo nieduży, wzrasta natomiast tempo rocznych przyrostów wysokości ( 5-7 cm )
ROZWÓJ INTELEKTUALNY:Dziecko na tym etapie rozwoju zna: czynności szeregowania – czyli wykrywania różnic między obiektami, klasyfikować – na podstawie podobieństwa, w wieku 6 lat zaczyna rozumieć zasadę zachowania stałości.Warto też zwrócić uwagę na sposób myślenia w okresie przedszkolnym. W tym etapie wyodrębniamy stadium przedoperacyjne. Datuje się je na wiek od ok. 2. do 7. roku życia wg Jean’a Piaget’a ( Żana Piżże’ta ). Oznacza to tyle, że dzieci starają się uaktywnić swoją wyobraźnię; mają bardzo egocentryczne spojrzenie na świat.Egocentryczne spojrzenie na świat. Jest to kolejna cecha. Egocentryzm według Piaget’a ( Piżże ) oznacza niemożność zrozumienia punktu widzenia innych ludzi. Myślenie słowne – jest to potoczne myślenie w wieku przedszkolnym. Myślenie to charakteryzuje słowo „dlaczego?”. Myślenie to jest wypadkową dziecięcej ciekawości, która sprawia, że dziecko chcę poznawać otaczający go świat.Myślenie intuicyjne – oznacza tyle co fakt, że dziecko posługuje się w swoich działaniach czystą intuicją.
ROZWÓJ EMOCJONONALNY: Rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym służy wzrostowi jego samokontroli. Jest to początek tych umiejętności, których dojrzała formę osiągnie się w dorosłości.Dodatkowo dziecko coraz lepiej rozumie własne emocje i innych osób, nabiera zdolności odróżniania afektów. Pojawiają się takie emocje jak : duma, wstyd, zazdrość, poczucie winy, zakłopotanie.Wszelkie uczucia pojawiają się w sposób wyrazisty, gdyż dziecko nie umie maskować i tłumić swoich przeżyć .W tym okresie następuje socjalizacja emocji – dzieci dowiadują się poprzez obserwację, uczestnictwo – przedszkolak powoli zaczyna identyfikować i nazywać emocje dzięki doświadczeniom w codziennych kontaktach. W ten sposób przyjmują akceptowane społecznie formy ekspresji.
ROZWÓJ SPOŁECZNY:
Wiek przedszkolny kojarzy się przede wszystkim z zabawą. Jest to oczywiście bardzo trafne wyobrażenie, gdyż to właśnie poprzez zabawę dziecko najwięcej się uczy, zbiera doświadczenia i przechodzi przez socjalizację. W miarę rozwoju wszystkich grup rozwojowych, o których wspomniałyśmy rozwija się również wiedza społeczna dziecka. Widać to najlepiej na przykładzie zabawy z rówieśnikami, kiedy to dzieci nabywają nową wiedzę, doświadczenie, których nie dałoby się uzyskać w żaden inny sposób. Oczywiście zabawa jako forma działalności dziecka nie pojawia się dopiero w wieku przedszkolnym. Wcześniej jednak przybiera całkiem inne formy oraz nie spełnia tak ważnej roli w rozwoju dziecka jak zabawa dramatyczna typowa dla okresu średniego dzieciństwa. Zabawa dramatyczna jest zwana inaczej grą na niby. Polega na stwarzaniu wymyślonej sytuacji, aby zaspokoić indywidualne potrzeby i pragnienia. Zabawa ta rozwija dziecko społecznie, moralnie, emocjonalnie i umysłowo. Dlatego też zabawa w tym wieku określana jest jako najważniejsza linia rozwoju. Dodatkowe aspekty społeczne wynikają z tego, ze w tym przedziale wiekowym dziecko preferuję zabawy grupowe, aniżeli samotne. Dziecko uczy się dzielenia zabawką, pomagania, współpracy i dążenia do ustalonego celu. Rozwijają się kontakty społeczne.Przed podsumowaniem warto jeszcze wspomnieć o ryzyku, niebezpieczeństwach, które czyhają na dziecko w okresie przedszkolnym. Całe zło jakie może stanąć nie tylko przed dzieckiem, ale i przed rodzicami wiąże się z prawidłowym kontaktem w fazie średniego dzieciństwa. Rodzic na tym etapie musi postawić wyraźną granicę. Nie stawianie przed dzieckiem zakazów, nakazów, ograniczeń może doprowadzić do braku umiejętności w samokontroli. Rodzic musi pełnić wyraźną rolę przewodnika, który wskaże pożądane wzorce społeczne. Bez takiej uwagi dziecko może przyswoić nieprawidłowy system normatywny. Poza tym najważniejszymi informacjami z tej prezentacji powinny stać się :1. Okres ten przebiega od 4 do 6 roku życia.2. Z rozwojem ruchowym wiążę się złoty okres motoryczności oraz głód ruchu. 43. Dziecko będące w wieku przedszkolnym potrafi szeregować przedmioty, klasyfikować je, zdobywa świadomość pojęcia stałość .4. Charakterystyczne jest : egocentryzm, myślenie słowne i intuicyjne. 5. Rozwój emocjonalny służy wzrostowi jego samokontroli. Dziecko przeżywa swoje uczucia w sposób prawdziwy, szczery i wyrazisty. 6. Rozwój społeczny – najważniejsza jest zabawa , zabawa na niby zaspokaja potrzeby i pragnienia dziecka. Uczy nowych ról społecznych. Dzięki niej zawiązują się przyjaźnie. Dzieci razem współpracują, wykorzystują grę zespołową.
PromyczekxD