kochanowski dzieła polskie.doc

(239 KB) Pobierz
Jan Kochanowski

Jan Kochanowski

 

Dzieła polskie (oprac. Julian Krzyżanowski)

 

I.  Wstęp – Poeta Czarnoleski

 

§         w roku 1578 został ogłoszony drukiem Psałterz Dawidów przkładania Kochanowskiego zadedykowane Piotrowi Myszkowskiemu (przyjacielowi i mecenasowi poety, biskupowi płockiemu, późniejszemu biskupowi krakowskiemu, podkanclerzowi koronnemu, sekretarzowi królewskiemu)

§         poemat Muza jest manifestem poetyckiego wpatrzenia się w przyszłość

§         nadzieja sławy była wynagrodzeniem teraźniejszych porażek

§         urodził się 1530r. w Sycynie pod Radomiem

§         miał liczne rodzeństwo

§         był synem sędziego sandomierskiego

§         skończył studia na Uniwersytecie Krakowskim 1544 – 49 oraz w Królewcu i Padwie 1552 – 1555, 1556, 1558

§         w Królewcu związany był z dworem księcia pruskiego Albrechta w latach 1551 – 1552, 1555 1556

§         do Polski wracał przez Niemcy i Francję

§         uzyskał wykształcenie filologiczne, znał także łacinę

§         w czasach uniwersyteckich bywał na dworach Tarnowskich, Tęczyńskich, Firlejów

§         zawarł wtedy znajomości z przyszłymi dygnitarzami: Andrzejem Niteckim, Łukaszem Górnickim, Andrzejem Trzecieskim, Stanisławem Fogelwederem, etc.

§         po powrocie został sekretarzem króla Zygmunta Augusta, ale kariera dworska nie przyniosła mu żadnych większych godności

§         dzięki poręce Myszkowskiego był po przyjeździe w 1559 r. „świeckim księdzem”, proboszczem Poznania i Zwolenia, tzn. opłacał księdza odprawiającego posługę kapłańską, a Kochanowski ciągnął dochody z probostw (wtedy było to powszechne; też nie dało mu to wyższych urzędów)

§         ok. r. 1574 poślubił Dorotę Podlodowską porzucając wcześniej dworki kostium i zrzekając się dóbr kościelnych

§         po ślubie powrócił do ojcowskiego Czarnego Lasu

§         miał sześć córek (trzy z nich zmarły) i syna pogrobowca

§         jego utworu bardzo długo były wyłącznie w odpisach ręcznych

§         dawny znajomy Jan Zamoyski oraz przyjaciele poety namawiali go do zebrania utworów, i tak:

o        w 1578 r. Psałterz Dawidów i Odprawę posłów greckich

o        w 1580 r. Treny i Pieśni

o        w 1584 r. Fraszki

§         zmarł nagle 2 sierpnia 1584 r. jadąc do Lublina, aby pozyskać króla w sprawie zamordowanego w Turcji brata żony

§         pochowano go w Zwoleniu

§         w XVI w. szlachta polska dążyła do egzekucji praw, aby zwiększyć tym samym swoje przywileje – wcześniej wprowadzono konstytucji Nihil Novi

§         jedyne znane publiczne wystąpienie polityczne poety to mowa po ucieczce Henryka Walezego 25 listopada 1575 r., która została określona za nieudaną

§         w tym wystąpieniu można odnaleźć sympatie prosłowiańskie – wysunął kandydaturę syna cara Ivana Groźnego w czasie bezkrólewia, chciał zjednoczyć kraje słowiańskie

§         w znanych poematach politycznych Zgoda i Satyr zalecał spokój i cierpliwość zamiast posunięć radykalnych, uzasadniał konieczność reformy sądownictwa, czy szkolnictwa wyższego – Akademia Krakowska chyliła się wtedy ku upadkowi

§         Kochanowski  reprezentował postawę humanisty renesansowego

[przeciw średniowieczu, systemowi feudalnemu, całości życia Kościoła mającego władzę nad państwem i życiem społecznym oraz przeciw bogactwom i potędze kleru]

§         dzieła jego charakteryzują się awyznaniowością  (Krzyżanowski zalicza do tego też Treny, podczas gdy inni badacze uważają je za chrześcijańskie)

§         Krzyżanowski uważa go za predeistę, co także różnie bywa komentowane przez innych biografów Kochanowskiego

§         w jego utworach pojawia się człowiek jako jednostka, do głosu dopuszcza etykę praktyczną i zasady moralności (z antyku zaciąga wartość cnót – przyjaźni, poczucia obowiązku, patriotyzmu, czy umiarkowania oraz bohaterstwa, przywiązania do dziejów narodu, kult poprzestania na małym)

§         pokazuje ideał życia wiejskiego, ziemiańskiego średniozamożnego szlachcica

§         poeta trzymał się ściśle wystudiowanych wzorów literatury i filozofii starożytnej

o        obficie wprowadzał motywy mitologiczne

o        był wrażliwy na przyrodę, ale i na otaczające go drobiazgi (np. przy opisie sobótki)

§         ale czasem odchodził od tych wzorców, m.in. poprzez dokładne odtwarzanie tego, co dostrzegał w otaczającej go rzeczywistości; umiał odtworzyć charakter swojej epoki

§         tworzył także wierszowane humoreski: Szachy, Apoftegmata, Broda

§         starał się także przekładać z łaciny, czy greki – przetłumaczył jedną z pieśni Iliady, urywek z Alcestis Eurypidesa, poemat Katula, pieśni Horacego, różne epigramaty, Odprawę posłów greckich, sparafrazował Psałterz - traktował je jako próby pióra

§         Kochanowski jest myślicielem moralistą

§         tak jak przystało na humanistę doby renesansu, kładł nacisk na odrębność mowy poetyckiej od potocznej:

o        w zakresie słownictwa: (założenie - brak wulgaryzmów, rzadkie neologizmy, staranność w jak najdokładniejszym wyrazie myśli) Jan wprowadził to z umiarem – we Fraszkach oddał potoczną mowę dworską, aby były bardziej realne, w Odprawie i Psałterzu pojawiały się neologizmy (np. trupokupcy, stokorodny)

o        składnia: czysto polska, czasem pojawiają się składnie łacińskie; często stosuje przekładnie (inwersję), porównania i przenośnie z odcieniem antycznym

o        wersyfikacja: stosował głównie ośmio-, jedenasto- i trzynastozgłoskowce rymowane parzyście, zwykle żeńskie, gramatyczne

§         po śmierci poety drukarz – humanista Jan Januszewski wydał tomik z jego utworami w 1585

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

II.                                                         Tomik I

 

 

v      ZGODA

·         personifikacja Zgody – autorki prowadzonego monologu

·         prowadzi ona monolog do „potomków Lecha słowieńskiego”

·         czuje się nieproszonym gościem – Rzeczypospolita przez wewnętrzne problemy i kłótnie, brak jedności, samolubstwo i reformacje nęka ją i osłabia

·         nieprzyjaciele (tzn. sąsiednie państwa) cieszą się z tego, bo:

o        chcą odebrać Polsce wolność

o        królestwo macedońskie Aleksandra upadło dopiero, gdy jego następcy je podzielili

o        nikt nie zdołał powalić Rzymu, zrobił to dopiero spór Cezara z Pompejuszem (tzn. upadek republiki)

o        Turcy  zagrabili rozdrobnione feudalnie królestwo bizantyjskie, etc.

·         Polacy muszą się pogodzić i zachować Polskę dla potomnych – chodzi tu głównie o krytykę „egzekucji dóbr i praw koronnych”, czyli spór między szlachtą, magnaterią i królem

o        zwolennicy egzekucji chcieli ograniczenia praw króla, aby bez zgody sejmu nie rozporządzał ziemiami państwowymi oraz nie mógł odebrać zaległych dóbr państwowych osobom prywatnym (tzn. magnatom, czy szlachcie)

o        Kochanowski jest jej przeciwnikiem – popiera silną władzę króla

·         Zgoda krytykuje także

o        kler, ponieważ jedni wdali się w „rozkoszy nieprzystojne i prózne biesiady”, inni zajęli się gospodarstwami i pieniędzmi, a poza tym to część z nich jest niedouczona – „A jakoż uczyć mają nie umiejąc sami?”

o        nieuczonych, samozwańczych teologów reformatorów

o        rycerz – szlachcica, który nie zajmuje się obroną ojczyzny (był to czas tatarskich najazdów), ale gadaniem – w końcu już nawet z ironią mówi „wyprawcież na Podole mnichy”

·         porusza zagadnienie reformacji – wszystkich przeciwników odsyła do odbywającego się ówcześnie soboru trydenckiego, zwołanego do rozstrzygnięcia sporów dogmatycznych Kościoła, 1562 1563

·         częściowo jest to też obrona duchowieństwa – twierdzi, że ludzie nie mogą mieć przodkom za złe nadanie duchownym dóbr, bo dzięki temu jest teraz dużo szpitali, czy przytułków przy klasztorach

·         szlachta krytykuje wcześniejsze nadawanie dóbr zasłużonym (odnosi się to do egzekucji praw), bo myślą wyłącznie o swoich interesach, chociaż sami piastują najwyższe stanowiska kościelne od 1496 r.

·         ogólnie podmiot liryczny krytykuje szlachtę za:

o        łakomstwo

o        swawolę

o        wzgardę sądów

o        zuchwalstwo

o        wszeteczność

o        brak stałego wojska

·         namawia wszystkich do trzymania się swojego zawodu, bądź powołania – tzn. księża do kościoła, a szlachta do walki – i nie naruszania dóbr Rzeczpospolitej, a dbania o wspólne dobro

 

 

v      SATYR ALBO DZIKI MĄŻ

·         dedykacja: „Zygmuntowi Augustowi królowi polskiemu przypisany”

·         Przedmowa:

o        do króla o przyjęcie tak skromnego podarunku, czyli tego poemaciku

o        ostrzega, że Satyr „gani rząd i postępki, jedno iż nie łaje [ale] przypomina wiek dawny”

o        jest najstarszym stworzeniem na świecie

·         całość jest monologiem Satyra, który ma rogi i kosmate nogi, jest niezwykle brzydki, a Polacy dawno wygnali go ze swojej ziemi

·         twierdzi on, że w kraju każdy myśli tylko o pieniądzach „w Polszcze jedno kupcy a rataje”

·         przypomina, że dawni Polacy byli waleczni, nie byli chciwi i zachłanni, bo dla nich liczyła się ojczyzna – oni to sprawili, że Polska urosła i była wolna; dzisiejsi natomiast odrzucili broń, a „w przyłbicach kwoczki siedzą”

·         znowu zwraca się do polskiej szlachty

·         aluzyjnie odnosi się do wyprawy Chrobrego i następnej Krzywoustego na Kijów, mówiąc o dzielności przodków, którzy nie pragnęli złota (za przykład podaje również Prusaków, którzy bez dużych funduszów potrafili się dobrze gospodarować)

·         skarży się wciąż, że Tatarzy łupią Polskę, że omal nie wplątaliśmy się w wojnę z Turcją, że Szwedzi chcą przejąć Inflanty, że car Iwan rości sobie prawa do ziemi kijowskiej, że „przyjaźnimy się” niepotrzebnie z Habsburgami

·         wyśmiewa szlacheckie udawanie bogatych zarówno między sobą, jak i przed obcymi; personifikuje Zbytek, któremu ciągle mało, który wystawia się na pokaz z gościnnością, który przesadza z drogim ubiorem „Pochlebce - to jego [zbytku] dwór, a rada – zwodnicy, (…) strzegą drzwi dłużnicy”

·         znowu odwołuje się do egzekucji praw – szlachta nie jest skora do oddania dóbr królewskich

·         twierdzi, że dobry chrześcijanin to ten, kto żyje wg „wolej Pana swego”, a nie jest jedynie wymowny, czy wygodnicki (w tym wypadku odsyła także do soboru w Trydencie)

·         chociaż jest postacią pogańską (mitologiczną) mówi, że wiary uczył się od pustelników i wie, co to wiara szczera i kto to Bóg

·         broni pleban przed oszczerczymi oskarżeniami, co do ich majątku – ludzie mają pretensję o dziesięcinę, a i tak nikt jej nie płaci

·         idealizuje przeszłość – dawniej nie było chciwości, a ludzie nie pragnęli sławy za sam fakt bycie szlachcicem, ale wielką odwagę i waleczne uczynki; rządzili się cnotą – potępiali zbrodnię i zdradę, którą teraz się nagradza

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin