INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY
NA III ETAP EDUKACYJNY
DLA KAMILA M.
KL. III GU
Cz. I Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia
Etap edukacji: III
Klasa : I – III gu
Nr orzeczenia PPP : 124/13/14.
Rodzaj niepełnosprawności: Padaczka z utratą przytomności. Niepełnosprawność
intelektualna w stopniu znacznym.
Ze względu na funkcjonowanie chłopca badanie psychologiczne w PPP nie było możliwe.
Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:
1. Nauka według programu szkoły specjalnej dla dzieci niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym realizowana w szkole specjalnej.
2. Terapia logopedyczna.
3. Rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie.
4. Prace nad zaburzeniami sensorycznymi, masaże stymulacja wzrokowa i słuchowa.
5. Terapia behawioralna – eliminowanie zachowań trudnych.
6. Włączenie chłopca w różne formy terapii i usprawnianie dostępne na terenie ośrodka zgodnie z zaleceniami specjalistów.
Kontynuowanie dotychczasowego programu edukacyjnego pozwoli uczniowi w pełni wykorzystać potencjał intelektualny. Terapia logopedyczna usprawni komunikację z otoczeniem. Zaangażowanie chłopca w różne formy terapii (muzykoterapia, dogoterapia, hipoterapia) zmniejszy pobudzenie ruchowe, rozwinie zainteresowania oraz uspokoi zachowania niepożądane.
Diagnoza szkoły( charakterystyka ucznia, obserwacje własne, wywiad z rodzicami lub opiekunem prawnym, wywiad środowiskowy):
W zakresie wykonywania codziennych czynności Kamil jest dzieckiem zaradnym w podstawowym zakresie. Wymaga pomocy i wsparcia ze strony innych.
Chłopiec komunikuje się za pomocą mowy, w sposób ograniczony, nie zawsze adekwatnie odpowiada na pytania, mowa jest nie wyraźna, czasami nie zrozumiała. Kamil buduje proste zdania, najczęściej na pytania odpowiada jednym słowem.
W zachowaniu ucznia widoczne jest pobudzenie ruchowe, chaos w poznawaniu otoczenia, problemy w koncentracji uwagi. Zdarzają się zachowania trudne. Najsłabszą sferą funkcjonowania edukacyjnego u Kamila jest grafomotoryka – rysunek na poziomie bazgroty. Ze względu na drżenie rąk oraz zaburzoną koordynację wzrokowo – ruchową chłopiec ma problemy z zadaniami manipulacyjnymi nie utrudnia to jednak zaradności w czynnościach samoobsługowych. Że względu na zaburzenia sensoryczne, dużą wrażliwość na bodźce chłopcu trudno dostosować się do zasad panujących w klasie. Często wstaje z miejsca, zajmuje się swoimi aktywnościami nie związanymi z tokiem lekcji. Próby przywołania go do porządku ś trudne ze względu na brak reakcji Kamila na zakazy i polecenia.
Kamil lubi słuchać czytanego tekstu, zajęcia muzyczne, plastyczne i techniczne. Chętnie uczestniczy w zabawach i grach sportowych.
Uczeń buntuje się przeciwko dłuższym ćwiczeniom i czasami reaguje agresywnie.
Wymaga stałego wsparcia i pomocy przy wykonywaniu czynności i poleceń oraz stałej opieki i kontroli, gdyż nie jest w stanie unikać zagrożeń.
Sfera funkcjonowania Komunikowanie, motoryka duża i mała, samoobsługa.
Mocne strony ucznia: Komunikacja werbalna wystarczająca do porozumiewania się
z najbliższym otoczeniem. Rozumie proste polecenia. Kamil zna
i stosuje formy grzecznościowe. Bardzo często wyraża ochotę
patrzenia, dotykania i poznawania nowych rzeczy. Chłopiec pracuje
na materiale obrazkowo – wyrazowym. Odczuwa silną potrzebę
kontaktu z kolegami z klasy.
Słabe strony ucznia: Uczeń w pracy jest mało wytrwały i łatwo się zniechęca. Ma
skłonności do dekoncentracji uwagi swojej i osób z otoczenia.
Chłopiec buntuje się przeciwko dłuższym ćwiczeniom. Nie przyjmuje
krytyki nauczyciela. Często reaguje agresywnie.
Specjalne potrzeby edukacyjne:
1. Logopedia
2. Gimnastyka korekcyjna
3. Zajęcia wyrównawcze.
4. Integracja sensoryczna.
5. Zajęcia artystyczne.
Cz. II Edukacyjna
Treści zgodne z podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach /Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23grudnia 2008r/
ZAKRES DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH
Cele
Zamierzone efekty
/dostosowanie/
Formy
kształcenia
Metody
Funkcjonowanie w środowisku
Doskonalenie umiejętności w zakresie samoobsługi.
Nabywanie elementarnych umiejętności matematycznych.
1. Samodzielnie potrafi rozebrać się i ubrać.
2. Samodzielnie potrafi obsługiwać się przy stole, używa noża i widelca. Sprząta po posiłku, odnosi i myje naczynia, ściera stół, używa serwetek.
3. Samodzielnie potrafi utrzymać czystość w łazience podczas korzystania ze znajdujących się tam urządzeń.
1. Uczeń zna i rozumie komunikaty werbalne.
· Ze zrozumieniem słucha poleceń, wypowiedzi i czytanych tekstów.
· Nadaje proste komunikaty słowne.
2. Wzbogaca słownictwo czynne i bierne poprzez: ćwiczenia w odpowiadaniu na pytania, ćwiczenia w stosowaniu różnych form wypowiedzi. Nazywa rzeczy, desygnaty, określa cech przedmiotów i obrazów.
· Potrafi recytować krótkie wiersze, Dzieli wyrazy na sylaby.
3. Uczeń samodzielnie używa rzeczowników (przez odpowiedź na pytanie: Kto to? Co to?); Rozumie zastosowanie czasowników (przez odpowiedź na pytanie: Co robi?).
1. Uczeń nazywa pory roku i zjawiska im
2. Posiada podstawowe informacje na temat budowy ciała człowieka.
3. Stosuje zwroty grzecznościowe.
1. Uczeń zna i nazywa cyfry w zakresie 5.
2. Posługuje się liczebnikami porządkowymi.
3. Przelicza liczebność zbiorów.
· Klasyfikuje elem. w zbiorze wg ustalonych cech jakościowych i ilościowych.
4. Stosuje w praktyce pojęcia dotyczące położenia przedmiotu w przestrzeni.
5. Zna podstawowe figury geometryczne.
Indywidualna,
Metoda praktycznego działania, ćwiczebna.
Obserwacja
Naśladownictwo
Metoda ośrodków pracy.
Opis.
Pokaz.
Rozmowa.
grazia12