Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer II 1939.pdf
(
5907 KB
)
Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
1939
Wozy zabezpieczenia technicznego
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer II
Bergepanzer II
Dane taktyczno-techniczne Bergepanzer II Ausf. b
Typ:
wóz zabezpie-
czenia technicznego.
Lata
produkcji:
1939.
Wyprodu-
kowano:
2 sztuki.
Długość:
4,38 m.
Szerokość:
2,14 m.
Wysokość:
1,955 m.
Masa
bojowa:
8500 kg.
Opance-
rzenie:
5-14,5 mm.
Trakcja:
gąsienicowa.
Napęd:
sze-
ściocylindrowy,
rzędowy,
gaźnikowy, górnozaworowy,
czterosuwowy,
chłodzony
cieczą silnik Maybach HL62
TR o mocy 140 KM.
Trans-
misja:
mechaniczna, ZF
Aphon SSG45, 6 biegów do
przodu i 1 wsteczny.
Podwo-
zie:
połączone ramą nośną
trzy wózki po dwa koła no-
śne, górna krawędź gąsienic
podtrzymywana przez trzy
koła, resory ćwierćeliptyczne.
Rozstaw gąsienic:
1,78 m.
Szerokość gąsienicy:
30
cm.
Ilość ogniw gąsienicy:
108.
Nacisk na grunt:
0,56 kg/cm
2
.
Paliwo:
benzyna.
Pojemność zbiorników paliwa:
170 l (dwa zbiorniki o pojemności
102 i 68 l).
Zużycie paliwa na 100 km:
140 l w terenie i 90 l na drodze.
Zasięg:
125 km w terenie i 190 km na drodze.
Prędkość maksymalna:
40 km/h na drodze.
Promień skrętu:
4,8 m.
Łączność:
radiostacja krótkofalowa FuG 5 o mocy
15 W i odbiornik FuG 2,
Przyrządy celownicze:
teleskopowy celownik optyczny Zeiss TZF 4 o 2,5 krotnym powiększe-
niu.
Pokonywanie przeszkód:
wzniesienia 30°, ściany 63 cm, rowy 1,8 m, brody 0,89 m.
Uzbrojenie:
karabin maszyno-
wy 7,92 mm MG-34.
Załoga:
3 osoby.
Po zakończeniu kampa-
nii francuskiej do pododdziałów
technicznych i saperskich trafiły
czołgi PzKpfw II w wersjach a i b.
Nieprzydatne w jednostkach
liniowych, po zdjęciu wieży służy-
ły jako mobilne warsztaty, rzecz
jasna z tymi samymi ogranicze-
niami co ich mniejsi kuzyni.
Część wozów późniejszych wer-
sji po zdjęciu wieży również sta-
wała się wozami zabezpieczenia
technicznego. Liczba Bergepan-
zer II jest nieznana, jednak nale-
ży przyjąć, że było ich niewiele.
Wehrmacht nigdy nie dyspono-
wał nadwyżką podwozi PzKpfw
II. Poza tym, nie każdy PzKpfw II
bez wieży pełnił rolę WZT. Więk-
szość z nich pełniła funkcję tzw.
Pionierpanzer II
opancerzonego
pojazdu służącego pionierom za
środek transportu i ruchomy magazyn
środków saperskich lub
Ladungsleger
II,
czyli wozów saperskich, transportują-
cych ładunki wybuchowe. Łącznie od
1942 roku z różnych modeli zdemonto-
wano 739 wież. Nie jest to jednak liczba
pozwalająca na jakiekolwiek przypusz-
czenia, co do ilości wprowadzonych do
służby WZT na podwoziu Panzer II.
„Pełnokrwistymi”, o ile można w ogóle
użyć takiego terminu do pojazdu powsta-
łego na tym podwoziu, WZT były dwa
PzKpfw. II Ausf. b,
przerobione w za-
kładach Magirus w 1939 roku. Wykorzy-
stując miejsce po zdemontowanej wieży,
zamontowano w jej miejsce dźwig o
udźwigu 3000 kg. Nie wiadomo jednak,
jaki był ich los.
Rola
wozu
zabezpieczenia
technicznego przypadła również części
maszyn mających zastąpić PzKpfw II w
jednostkach bojowych; ich powstanie
związane było z planem głębokiej mo-
dernizacji tego wozu bojowego. Powstała wówczas kon-
strukcja znana jako Vk (Versuchkraftfahrzeug)
1601.
W
roku 1942 w okresie od kwietnia do grudnia stworzono 22
egzemplarze, ale tylko 7 odbyło próby bojowe w składzie 12.
DPanc w roku 1943. Niedługo po tym powstał znacznie do-
skonalszy Luchs, Vk 1601 przestał więc być potrzebny. Na
początku 1944 wszystkie dostępne wozy tego typu przebu-
dowano na WZT, demontując wieżę i na jej miejscu mocując
dźwig. Brak jednak dokładniejszych informacji, co zresztą
nie dziwi, biorąc pod uwagę skalę produkcji. W 1944 roku
jeden z czołgów przerobiono na wóz ewakuacyjny usuwając
wieżę, a w jej miejsce montując dźwig. Wiadomo, że wóz
ten, nazywany
Bergepanzer II Ausf. J
lub Bergepanzer Vk
1601 (Pz.Berge.Wg II Ausf. J), skierowano do 116. Dywizji
Pancernej na froncie zachodnim. W 1946 roku podczas odbudowy zniszczonych fabryk w Donbasie na Ukrainie używano
dźwigu samobieżnego zamontowanego na podwoziu zdobycznego czołgu PzKpfw II Ausf. F.
Z czasem powstawały inne WZT na podstawie większych maszyn, przeznaczone do działania w jeszcze bardziej
nieprzyjaznych sytuacjach. Coraz częściej trzeba było wyciągać coraz cięższe czołgi spod ognia nieprzyjaciela. Trudne
warunki pracy i szybkie tempo zmian w sytuacji na froncie nakładała też coraz to nowe wyzwania na załogi WZT. Nie
wystarczało już tylko dowiezienie paliwa i smarów. Aby skutecznie wspierać „większych kolegów”, pancerne pojazdy
techniczne musiały być wyposażone w jak najszerszy zestaw narzędzi, z dźwigami włącznie. Musiały być też przystoso-
wane do holowania i wyciągania czołgów z opresji.
Plik z chomika:
jaciom2
Inne pliki z tego folderu:
Czołg mostowy Bruckenleger IV 1939.pdf
(17984 KB)
Czołg obserwacyjny artylerii Panzerbeobachtungswagen IV 1944.pdf
(9484 KB)
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda AMRA.pdf
(2232 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda Baron.pdf
(6783 KB)
Inne foldery tego chomika:
Amfibie
Ciągniki
Czołgi
Motocykle
Pojazdy dowodzenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin