szalona-strona-fotografii.-niekonwencjonalne-i-tworcze-techniki-dla-odwaznych-fotografow full.pdf

(34904 KB) Pobierz
Spis treści
Rozmywanie pejzażu
Część I. Kilka uwag praktycznych
Alain Briot
7
Rozmywanie pejzażu
Część II. Obróbka zdjęć
Alain Briot
17
Coś na pokaz
Ministudio fotograficzne na notebooku
Gerhard Rossbach
31
Blisko i daleko
Obiektyw w roli teleskopu lub mikroskopu
Cyrill Harnischmacher
37
Camera obscura
Analogowe i cyfrowe aparaty otworkowe
Tobias Pohl
45
Graffiti malowane światłem
Latarka LED zamiast pędzla
Niklas Plessing
53
Ziemia z lotu ptaka
Fotografia latawcowa
Michael i Karen McAllister
63
Ostrość selektywna
Zbuduj własny obiektyw tilt-shift
Cyrill Harnischmacher
75
Kolor, rozmycie i werwa
Nowe spojrzenie na fotografię zbliżeniową
Anett Boettcher
83
Nurkowanie
Kilka uwag o fascynującej fotografii podwodnej
Kai Wallasch
91
Zdjęcia nocne
Kreatywne używanie flesza w ciemności
Michael Diechtierow
101
Słońce, Księżyc i gwiazdy
Proste sposoby na spektakularne zdjęcia astronomiczne
Cyrill Harnischmacher
111
Klip-klap
Wstęp do fotografii stereoskopowej
Tobias Pohl
127
Płaski aparat fotograficzny
Fotografowanie skanerem
Gottfried Huettemann
133
Na czym drukujesz?
Drukowanie na materiałach niekonwencjonalnych
Michael Benecke
137
Mam cię!
Ultraszybka fotografia z fotoelektrycznym wyzwalaniem migawki
Cyrill Harnischmacher
145
Obiektyw miękkorysujący
Tworzenie efektu Lensbaby za pomocą wazeliny
Mike Hagen
153
Małe planety
Mocno zakręcone panoramy
Christian Bloch
161
Światło wszystko zmienia
Profesjonalne zastosowania lamp błyskowych
Martin Krolop
177
Widok z góry
Aerofotografia przy użyciu monopodu teleskopowego
Mike Hagen
187
Ulepszanie aparatu
Uaktywnianie ukrytych funkcji w kompaktach Canona
Autorzy
Berthold Daum
199
214
Graffiti malowane światłem
Latarka LED zamiast pędzla
Niklas Plessing
Każdy fotograf dobrze wie, że przy długich czasach naświetlania po-
ruszające się źródło światła pozostawia na zdjęciu ślad w  postaci ja-
snej smugi. Taki sam rezultat otrzymujemy, poruszając aparatem. Smu-
gi świetlne mogą zepsuć zdjęcie, ale również mogą być jego walorem
artystycznym. Fotograficy od dawna tworzą „malowidła” świetlne, ale
prawdziwy rozkwit tego rodzaju twórczości można zaobserwować
w  ciągu ostatnich dwóch, trzech lat. Częściowo zawdzięczamy to ro-
snącej popularności małych i tanich latarek z diodami LED, które dają
jasne światło, zużywając stosunkowo niewiele energii. W tym rozdzia-
le omówię kilka współczesnych technik malowania światłem i pokażę,
jak można legalnie i bez szkody dla środowiska tworzyć własne graffiti!
niu z aparatem fotograficznym tworzą zestaw wystarczający do two-
rzenia prostych, spontanicznych malowideł świetlnych. Popularyza-
cję tej metody kreowania obrazów ułatwiły też prostota i niskie kosz-
ty fotografowania w technologii cyfrowej.
Urzeczywistnianie własnych wizji malarskich wymaga oczywi-
ście pewnych umiejętności i doświadczenia, zwłaszcza na początku.
Wprawdzie aparaty cyfrowe umożliwiają natychmiastowe sprawdza-
nie uzyskanych rezultatów, co znacznie przyspiesza proces uczenia
się, ale mimo to do tworzenia obrazów malowanych światłem trzeba
się odpowiednio przygotować. Poszczególne elementy całego proce-
su omówię w kolejnych podrozdziałach.
Sprzęt
Łatwość tworzenia i  rejestrowania obrazów świetlnych zdecydowa-
nie przyczyniła się do zwiększenia popularności tej formy twórczo-
ści. Dawniej, chcąc wyjść w plener, trzeba było taszczyć ciężkie lam-
py i zasilające je akumulatory. Obecnie lekkie latarki LED są dostępne
w różnych rozmiarach i można je nabyć niemal wszędzie. W połącze-
Aparat
Im bardziej złożony ma być obraz, tym dłuższy czas naświetlania bę-
dzie Ci potrzebny, a zatem wskazany byłby aparat, w którym jak naj-
więcej parametrów można ustawić ręcznie. Cyfrowe lustrzanki i śred-
nio zaawansowane kompakty przeważnie umożliwiają ręczne usta-
wianie przysłony, czasu otwarcia migawki oraz ISO. Istotny będzie
również dobór właściwego obiektywu. Do większych „malowideł” bę-
dziesz musiał użyć obiektywu o  szerszym kącie widzenia. Obiekty-
wów o standardowych ogniskowych (do 100 mm) możesz używać do
uchwycenia szczegółów, ale dłuższe obiektywy mają zbyt wąski kąt
widzenia, aby mogły być tutaj przydatne.
Źródło światła
Do malowania światłem możesz używać wszystkiego, co świeci —
pochodni, świec, latarki, świateł chemicznych, zapalniczki — ale, jak
już wspomniałem, latarki LED są najlepsze. Najłatwiej kupić je w skle-
pach internetowych. Jeśli wpiszesz w  wyszukiwarce „latarka LED”,
„oświetlenie LED” lub „lampki LED”, z  pewnością znajdziesz wiele
miejsc, gdzie będziesz mógł kupić taką latarkę taniej niż w zwykłym
sklepie. Kilka przydatnych adresów znajdziesz również na końcu roz-
działu. Prawdę mówiąc, latarki i lampki z diodami LED można znaleźć
wszędzie, nawet w sklepach typu „wszystko po 4 zł”.
Oto mój podstawowy sprzęt: zasilane bateryjnie kolorowe lampki
choinkowe, lampa warsztatowa z diodami LED pokrytymi różnokolorowymi
foliami i świecąca w różnych kolorach mocna latarka LED
54
Zgłoś jeśli naruszono regulamin