Duch umysł ciało seks (1986) (OCR, literówki).pdf

(1176 KB) Pobierz
Rajneesh Bhagwan Shree, Ma Satya Bharti
Maciej Zembaty, Jacek Tereliks, Elżbieta
Ratuszniak, Miła Strojna, Roman Zawadzki
Maria Malinowska, Andrzej Stefaniak, Ewa
Żukowska, Witold Jacyna. Wrocław 1985
ILUSTRACJA TYTUŁOWA — OBJAŚNIENIA
Symbolizm słońca i księżyca stanowi pokaźną część tradycji tantrycznej, tao­
istycznej i innych. Tradycje te identyfikują prawą stronę ciała ze słońcem,
natomiast
lewą
z
księżycem.
Tantra
identyfikuje
symbol
słońca
z
męskością,
kolorem
czerwonym,
ogniem,
ciepłem,
procesami
intelektualnymi;
natomiast
symbol
księżyca
z
kobiecością,
kolorem
białym,
wodą,
zimnem,
procesami
intuicyjnymi.
Można
też
spotkać
symbolikę
słońca
i
księżyca
w
kontekście
np.
takich
biegunów
jak
kreacja
i
destrukcja,
makro
i
mikro-kosmos,
ar­
chetypy ojca i matki... Symbolika słońca i księżyca pojawia się też w wize­
runkach
tajemnych
centrów
psychicznych
człowieka,
przedstawianych
zwykle
na
rysunku
ciała.
Tradycyjnie
najczęściej
wspomina
się
o
siedmiu
takich
centrach, mianowicie:
znajdującym się u podstawy kręgosłupa — ośrodek
najprostszej
ludzkiej
egzystencji,
centrum
znajdującym
się
w
obszarze
geni­
talnym — ośrodek seksu, centrum znajdującym się na wysokości splotu sło­
necznego (lub pępka) — ośrodek mocy, centrum znajdującym się na wysokości
serca — ośrodek miłości, braku przeciwieństw i dualizmów; oraz centrach znaj­
dujących się na szyi, pomiędzy brwiami i na szczycie głowy — są to ośrodki
o
znaczeniu
duchowym.
Ciekawe
jest,
wspomniane
powyżej
miejsca
po­
krywają
się
z
umiejscowieniem
najważniejszych
splotów
nerwowych
odkry­
tych przez zachodnią fizjologię. Wymienione tu centra psychiczne człowieka są
zaznaczane na jego ciele w postaci różnej symboliki, zależnej od wybranej
tradycji. Najczęściej jednak przedstawia się je w postaci lotosów o różnej ilości
płatków,
w
kolejności:
lotos
4-płatkowy,
lotos
6-płatkowy,
lotos
10-płatkowy
z dodatkowym symbolem płonącego słońca (te lotosy były umiejscowione po­
niżej
przepony,
następne
znajdują
się
powyżej
niej),
lotos
12-płatkowy,
lotos
16-płatkowy (według mistyków te pięć kolejnych lotosów posiadających w su­
mie
48
płatków
syntetyzuje
kolejny
lotos
o
2
płatkach),
lotos
2-płatkowy
związany z magiczną liczbą 96 (według mistyków 48 płatków pięciu pierwszych
lotosów i 2 płatki lotosu pomiędzy brwiami; razem 50 płatków, daje liczbę
doskonałej osobowości, jako że 50 = 5
X
10, a 5 jest liczbą człowieka, natomiast
10
liczbą
doskonałości),
lotos
1000-płatkowy
w
koronie
głowy
z
dodatkowym
symbolem
promieniującego
księżyca
(według
mistyków
48
płatków
pięciu
pierwszych
lotosów
oraz
magiczna
liczba
96;
razem
144,
określa
zadanie
Xll-stu Hierarchii i XII
!
-stu astrologicznych konstelacji, jako że 144 = 12X12;
dodając teraz lub mnożąc, jeśli ktoś woli — liczbę 144 do liczby 1000 płatków
lotosu głowy otrzymamy 1144 /lub 144000/, tj. liczbę tych, którzy według Apo­
kalipsy staną przed tronem Boga). Dwa spośród wymienionych tu centrów —
w splocie słonecznym i na szczycie głowy — mają szczególne znaczenie oraz
swoją
dodatkową
symbolikę.
Ośrodek
w
splocie
słonecznym
(lub
pępku)
jest
często
przedstawiany w postaci promieniującego słońca; jest
to miejsce kon­
centracji tzw. energii słonecznej, natomiast ośrodek na szczycie głowy zazna­
cza się często w postaci promieniującego księżyca; tu mieści się miejsce kon­
centracji
tzw.
energii
księżycowej.
Na
rysunku
pokazano
cztery
centra
psy­
chiczne:
płonące
słońce
na
wysokości
splotu
słonecznego
(pępka),
skierowany
ku dołowi lotos na wysokości serca, skierowany ku górze lotos na wysokości
gardła,
promieniujący
księżyc
na
wysokości
głowy.
Spirytualizacja
następuje,
gdy te cztery tajemne ośrodki wejdą ze sobą w interakcję. Ilustrację wyko­
nano na podstawie różnych malowideł z XVII—XIX wieku, India, Nepal, Tybet
i inne.
Pierwsze opracowanie redakcyjne
JACEK TERELIKS
Drugie opracownaie redakcyjne
WITOLD JACYNA
Redakcja techniczna i korekta
WITOLD JACYNA
Opracowanie graficzne
ROMAN DZIEWOŃSKI przy współpracy ELŻBIETY RATUSZNIAK
Układ typograficzny
WITOLD JACYNA .
COPYRIGHT:: = BHAGWAN SHREE RAJNEESH
“THE PSYCHOLOGY OF THE ESOTERIC”
RAJNEESH FOUNDATION INTERNATIONAL
HARPER AND ROW, NEW YORK, 1978.
COPYRIGHT:: = BHAGWAN SHREE RAJNEESH
1
'THE BOOK OF THE SECRETS”
RAJNEESH FOUNDATION INTERNATIONA!
HARPER AND ROW, NEW YORK 1975.
COPYRIGHT:: = BHAGWAN SHREE RAJNEESH
”GOD IS NOT FOR SALE”
RAJNEESH FOUNDATION INTERNATIONAL, BOMB A Y 1978.
COPYRIGHT:: = NIK DOUGLAS AND PENNY SLINGER
”SEXUAL SECRETS”, DESTINY BOOKS, NEW YORK 1979.
COPYRIGHT:: = JACK LEE ROSENBERG
”TOTAŁ ORGASM”, RANDOM HOUSE, NEW YORK 1973
COPYRIGHT:: ~ “JOURNAL OF HUMANISTIC PSYCHOLOGY''’
ASSOCIATION FOR HUMANISTIC PSYCHOLOGY
SAN FRANCISCO 1874.
COPYRIGHT:: = ALICE A. BAILEY, tłumaczyła J.P. w 1970 r.
”TR AITEStJR LA MAGIE BLANCHE OU LE SEN TI ER
DU DISCIPLE”
“TRAKTAT O BIAŁEJ MAGII LUB ŚCIEŻKA UCZNIA”
LUCIS PRESS, GENEYA.
COPYRIGHT:: = “ZESZYT 4”
TOWARZYSTWO WOLNEJ WSZECHNICY POLSKIEJ
WARSZAWA 1981.
COPYRIGHT:: — “PRZEZ PSYCHOTERAPIĘ KU DUCHOWEJ EDUKACJI”
STOWARZYSZENIE BUDDYJSKKIE ZEN “CZOGIE” W POLSCE
WARSZAWA 1983.
COPYRIGHT:: = “PSYCHOLOGIA BUDDÓW”
LABORATORIUM PSYCHOEDUKACJI, WARSZAWA, 1984.
COPYRIGHT:: — KITALIL KAMIL GIBRAN, tłumaczył LUIS ALARCON
“PIASEK I PIANA”
UNIWERSYTET WROCŁAWSKI 1985,
COPYRIGHT:: — “W KRĘGU OPIATÓW”
ALMAPRESS, WARSZAWA 1985.
COPYRIGHT:: - J. CHANG
“THE TAO OF LOVE AND SEX“
PANTHER — GRANADA PUBLISFIING 1977.
COPYRIGHT:: = DA LIU
“THE TAO QF HEALTH AND LONGEYITY”
SCHOCKEN BOOKS, NEW YORK 1978
COPYRIGHT:: = DOUGLAS LEE
“TAI CHI CHUAN”
OH AR A PUBLISHING INCORPORATION, BURBANK 1976.
COPYRIGHT
FOR
THE POLISH
EDITION:: = “DUCH — CIAŁO — UMYSŁ — SEKS”
POLITECHNIKA WROCŁAWSKA RU ZSP
WROCŁAW 1985.
WPROWADZENIE
W kulturze, w której żyjemy, wiele jest niepokoju w związ­
ku z seksem. Zaburzenia seksualne, przesyt, niedosyt, zdrady
małżeńskie, chorobliwa fascynacja erotyką i neurotyczne za­
hamowania — to różne przejawy tego samego zjawiska. Tam,
gdzie wiele jest niepokoju —* myślenie staje się dogmatyczne,
a dzałanie stereotypowe. Mamy więc stereotypy przeciw sek­
sowi i stereotypy „rewolucji seksualnej”. Łatwo się do tych
stereotypów przywiązujemy. Czy będzie to przywiązanie „na
tak”, czy „na nie” — w jednakowy sposób ogranicza ono
wolność jednostki. Wolność, którą tak cenimy — a rzadko
umiemy czuć się naprawdę wolnymi.
Powyższa antologia jest 'wyzwaniem dla stereotypów; pró­
buje ona łączyć to, co jawi się jako sprzeczności: seksualność
i duchowość, myśl naukową i mądrość Wschodu, psyche i so-
ma,
orgazm i wyrzeczenie się ejakulacji...
W związku z tym liczymy się z rozczarowaniem odbiorcy
przywiązanego do jednej tylko perspektywy — tylko psycho­
logicznej bądź tylko medycznej, lub tylko religijnej czy poe­
tyckiej, Treść i szata graficzna opracowania nie zaspokoi rów­
nież poszukiwaczy intelektualno-zmysłowych podniet erotycz­
nych. Pozostaje nam odesłać rozczarowanych — do innych,
dobrze im znanych źródeł,
Liczymy natomiast na .satysfakcję czytających te teksty —
w kontekście osobistych poszukiwań, pracy nad sobą, wew­
nętrznego rozwoju. Liczymy też na inspirującą rolę tego opra­
cowania dla tych, którzy próbują pomagać innym w samo­
doskonaleniu i poszukiwaniu nowych jakości życia.
Redakcja
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin