Czołg A12 Mk IIa Matilda IV 1940.pdf

(10151 KB) Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika lądowa
BROŃ
Czołg piechoty
A12 Infantry Tank Mk II Matilda II Mk III
1940
Czołg piechoty A12 Mk II Matilda IV
Dane taktyczno-techniczne
Typ:
czołg piechoty.
Długość:
5,71 m.
Szerokość:
2,60 m.
Wyso-
kość:
2,51 m.
Prześwit:
40 cm.
Masa
bojowa:
26,9 t.
Napęd:
dwa silniki
wysokoprężne 6-cylindrowe, rzędowe,
czterosuwowe chłodzone cieczą o
pojemności
4250
cm
3
Leyland
E170/171 o mocy 2 x 95 KM przy 2000
obr./min.
Paliwo:
olej napędowy, po-
jemność zbiorników paliwa 225 l.
Pan-
cerz:
kadłub skręcany śrubami z ele-
mentów odlewanych i z płyt walcowa-
nych o grubości przód 75-78 mm, boki
40-70 oraz 25+40 mm, tył 55 mm, dno
13-25 mm, strop 10-20 mm, wieża
odlewna, grubość ścian - przód, boki i
tył 75 mm, strop 20 mm.
Układ napę-
dowy:
przekładnią sprzęgającą i
sprzęgła, planetarna, preselekcyjna
skrzynia biegów typu Wilson, 6 biegów
do przodu i 1 do tyłu, wielodyskowe,
suche sprzęgła boczne, jednostopnio-
wych przekładni bocznych.
Podwozie:
zawieszenie zblokowane; z każdej strony po pięć wózków z dwoma podwójnymi kołami jezdnymi, cztery amortyzowane
po dwa poziomymi amortyzatorami ze sprężynami spiralnymi, piąty - poziomym amortyzatorem połówkowym, przed
pierwszym wózkiem pojedyncze koło nośne amortyzowane amortyzatorem z pionową sprężyną spiralną; prowadnica
podtrzymująca górną gałąź gąsienicy; koła napędowe z tyłu, napinające z przodu; gąsienica metalowa, jednosworzniowa,
jednogrzebieniowa, w każdej taśmie 69 ogniw; szerokość gąsienic 355 mm, podziałka 152 mm.
Osiągi:
moc jednostkowa
7,2 KM/t, nacisk jednostkowy 1,12 kg/cm
2
.
Prędkość maksymalna:
24 km/h po drodze, 15 km/h w terenie.
Zasięg:
po
2
drodze 250 km, w terenie 120 km.
Pokonywane przeszkody:
wzniesienia 24°, rowy szerokości 240 cm, brody głęboko-
ści 90 cm, ściany wysokości 61 cm.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne:
1 celownik teleskopowy N° 30, 3 peryskopy
obrotowe Mk IV, 1 szczelina obserwacyjna.
Łączność:
radiostacja N°19.
Uzbrojenie:
1 armata Ordnance Quick Firing 2
pdr (40 mm) Mk IX lub Mk X sprzężona z 7,92 mm karabinem maszynowym Besa; kąty ostrzału w poziomie 360°, w pio-
nie -15° (do tyłu -9°) +20°, dodatkowo możliwy był montaż na wieżyczce dowódcy przeciwlotniczego rkm Bren kal. 7,7
mm oraz dwóch wyrzutni granatów dymnych kal. 101,6 mm na prawym boku wieży.
Amunicja:
67-93 naboje do armaty,
2925-3150 naboi do km, 2800 nabojów km przeciwlotniczy 7,7 mm Bren, 8 granatów dymnych 101,6 mm.
Załoga:
4 lu-
dzi.
Wozy tej wersji nie różniły się znacząco od czołgów Mk III. W tej
wersji modernizacji poddano zespół napędowy. Zastosowano nowsze wersje
silników
Leyland: E170
i
E171
o tej samej mocy. Zmieniono i wzmocniono
konstrukcję podstaw pod silniki, co zmniejszyło wibracje. Zmodyfikowano
rozmieszczenie przewodów oleju i powietrza oraz zwiększono pojemność
zbiorników paliwa, które dodatkowo wyposażono w zawór do awaryjnego
zrzutu paliwa. Nie montowano wieżyczki obserwacyjnej dowódcy. Od tej
wersji na górnej płycie wieży umieszczano lampę sygnalizacyjną. Początko-
wo wersję tę oznaczano jako Matilda Mk II**. Zbudowano
1613
sztuk z arma-
tą 40 mm i 283 z haubicą 76 mm.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin