Fotografia ślubna - Davis Ziser.pdf

(302463 KB) Pobierz
Fotografia œlubna.
Emocje uchwycone
œwiat³em
Autor: David Ziser
T³umaczenie: Przemys³aw Gancarczyk,
Karina Gancarczyk
ISBN: 978-83-246-2777-6
Tytu³ orygina³u:
Captured by the Light: The Essential
Guide to Creating Extraordinary Wedding Photography
Format: B5, stron: 304
Jak profesjonalnie ustawiaæ osoby i komponowaæ kadry?
Jak wykorzystaæ œwiat³o do tworzenia mistrzowskich ujêæ?
Jak zapewniæ korzystny wygl¹d fotografowanym osobom?
Jak zachwycaj¹co sfotografowaæ ceremoniê i przyjêcie?
Fotografia œlubna to praca pod ogromn¹ presj¹. Tego wyj¹tkowego dnia wszystko musi
byæ przecie¿ piêkne, dopracowane, magiczne… Zadanie, które stoi wtedy przed
fotografem, jest zatem szczególnie trudne. I choæ jedni nowo¿eñcy lubi¹ wystudiowane,
klasyczne pozy, a inni preferuj¹ naturalne, niewymuszone zdjêcia, wszyscy oczekuj¹
jednego — ¿e bêd¹ wygl¹daæ perfekcyjnie. Jak sprostaæ tym wymaganiom
i zagwarantowaæ swoim klientom zachwycaj¹c¹ relacjê z tego najwa¿niejszego dnia
w ich ¿yciu? Jak mimo ogromnego tempa i szybko zmieniaj¹cych siê warunków
oœwietleniowych korzystnie wszystkich sfotografowaæ, a przy tym zapewniæ zdjêciom
doskona³¹ jakoœæ i walory artystyczne? Do tego niezbêdna jest gruntowna wiedza
z dziedziny mistrzowskiego portretowania i umiejêtnego wykorzystania œwiat³a,
znajomoœæ zasady komponowania zdjêæ œlubnych i sprawdzonych ustawieñ
fotografowanych osób. Kto lepiej wprowadzi Ciê w arkana mistrzowskiej fotografii
œlubnej ni¿ jeden z czo³owych œwiatowych fotografów œlubnych — David A. Ziser?
Ka¿dego roku David Ziser uczy tysi¹ce osób, jak staæ siê profesjonalnym fotografem
œlubnym. Zna specyfikê tego zawodu, oczekiwania par m³odych wobec fotografa oraz
wszystkie kwestie techniczne niezbêdne do tworzenia niepowtarzalnych ujêæ. Dziêki
niemu poznasz metody profesjonalnego ustawiania modeli, sprawdzone regu³y
kompozycyjne oraz techniki wykonywania udanych zdjêæ niepozowanych. Nauczysz siê
efektownego wykorzystywania œwiat³a w fotografii œlubnej oraz pracy z rozmaitymi
lampami. Opanujesz kreatywne techniki oœwietleniowe, dziêki którym zapewnisz
korzystny wygl¹d fotografowanym osobom. Ponadto otrzymasz sprawdzone recepty
na doskona³e zdjêcia z dwudziestu najpopularniejszych etapów ceremonii i przyjêcia
œlubnego — od momentu przygotowañ, przez mszê, pierwszy taniec, krojenie tortu,
po rzucanie bukietu. Dowiesz siê tak¿e, jakie ustawienia w aparacie w okreœlonych
momentach stosuje Ziser oraz jak osi¹gaæ œwietne rezultaty, pracuj¹c na sprzêcie, który
posiadasz.
Ksi¹¿ka zawiera te¿ kompletny projekt albumu œlubnego, dziêki któremu zobaczysz,
jak profesjonalnie przygotowaæ zdjêcia dla swoich klientów!
S
pis t
r
e
ś
c
i
Rozdział
1 . . . .
. . . . . . . . . . . . . 15
Skoro Rembrandt mógł to robić, ja też będę
Jak sprawić,
by klienci
korzystnie
wyglądali na zdjęciach
Sekrety mistrzów — część I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Sekrety mistrzów — część II. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Rozdział
2 . . . .
. . . . . . . . . . . . . 31
Po prostu ustaw pokrętło na „P”,
jeśli chcesz być profesjon
profesjonalistą (NIE!!!)
Najpierw to, co najważniejsze,
czyli ustalanie ekspozycji
Jak ustalić poprawną ekspozycję:
metoda „migotania” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Jak ustalić poprawną ekspozycję:
korzystanie z histogramów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Jak uratować zdjęcie w formacie JPEG:
priorytet jasnych partii obrazu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Podsumowanie: ustalanie ekspozycji
dla plików RAW i JPEG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Rozdział 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Już to masz. Teraz spraw, by dla Ciebie zagrało
Techniki oświetleniowe
z wykorzystaniem lampy błyskowej
Dobre oświetlenie: to, co wyróżnia najbardziej . . . . . . . .42
Rzuć garść fotonów w kierunku ściany,
czyli odbicia część I. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Jeszcze jedna garść fotonów, czyli odbicia część II . . . . .46
Ściany w innym kolorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Fotonami w świadka: odbicie od koszuli . . . . . . . . . . . . . . .50
Czy jest coś lepszego niż koszula: odbicie od blendy . . .52
Zrównoważenie ekspozycji światła zastanego
ze światłem flesza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Zmiana szerokości snopa światła lampy błyskowej. . . . .58
Piękne winiety: sztuczka ze snopem światła
w ujęciach niepozowanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
10
E
MOCJE UCHWYCONE ŚWIATŁE
M
Rozdział 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Niech stanie się jasność
Techniki oświetleniowe z wykorzystaniem
zewnętrznej lampy błyskowej
Nie musisz wydać fortuny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Wykorzystanie parasola. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
Twój asystent musi zająć najlepszą pozycję . . . . . . . . . . . .67
Oświetlenie z ukosa to Twój sprzymierzeniec . . . . . . . . . .69
Zdjęcia bez użycia parasola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72
Fotografowanie dużych grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
Ustawianie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
Kontrola kontrastu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Ściana światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
Oświetlenie hollywoodzkie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Oszukiwanie synchronizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86
Wykorzystanie kolorowych filtrów żelowych. . . . . . . . . . .90
Odbicie światła od podłogi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Długie cienie tancerzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
Dodanie trzeciego źródła światła
do oświetlenia uroczystości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Lampy błyskowe i problemy z cieniem . . . . . . . . . . . . . . 102
Lampy błyskowe i problemy z odblaskami. . . . . . . . . . . 106
Rozdział 5 . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Bądź coraz lepszy
Niech w Twoich ślubnych zdjęciach
zagra swoją rolę oświetlenie tylne
CMOK — Czarująca Metoda Oświetlania w Kościele. . . 112
CMOK — Czarująca Metoda Oświetlania
w Każdym innym miejscu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Światło konturowe i welon. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Oświetlenie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Z-Ray w fotografii ślubnej i portretowej . . . . . . . . . . . . . 127
11
E
MOCJE UCHWYCONE ŚWIATŁE
M
Rozdział 6 . . . . . . . . . . . . . . . . 133
O nie, zapomniałem flesza!
Wykorzystanie naturalnego światła
Wpuść promienie słońca:
światło wpadające przez okno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Wychodzimy na zewnątrz: światło „werandowe” . . . . . 140
W ogrodzie — naturalne światło w plenerze. . . . . . . . . 143
Rozdział 7 . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Naucz się widzieć inaczej
Reguły kompozycyjne
Zasada kwadratów kompozycyjnych
i reguła trójpodziału. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Symetria środkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Symetria punktu przecięcia się linii . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Linie horyzontu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Powtarzające się elementy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Wewnętrzne ramy: kadr w kadrze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Punkt zbiegu: stąd do nieskończoności. . . . . . . . . . . . . . 166
„Wskazówki” kompozycyjne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Najlepsze narzędzie kompozycyjne: ogniskowa. . . . . . 170
Rozdział 8 . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Aparaty, obiektywy, lampy, o rety!
Co znajduje się w mojej torbie
z wyposażeniem
Aparaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Obiektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
A co ze światłem? Najważniejszy
sprzęt oświetleniowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Jakiej torby używam. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
12
Zgłoś jeśli naruszono regulamin