Szablon Odpowiedzi - Egzamin Praktyczny Technik Informatyk.doc

(38 KB) Pobierz

Istnieje pewien szablon, pewne konwencje, które z uporem maniaka powtarzają się co roku. Za każdym razem podobny problem, za każdym razem należy pisać to samo. Przed Nauka Poniższego Szablony to 60-80[%] procent sukcesu:

1.Tytuł pracy

Wstępna diagnoza

Lokalizacja usterki

Usuniecie usterki

Podniesienie bezpieczeństwa

Opracowanie wskazań

Zabezpieczenie danych

„Projekt realizacji prac prowadzących do naprawy systemu komputerowego mającego na celu: wstępną diagnozę, zlokalizowanie usterki, usunięcia usterki, zabezpieczenie danych, podniesienie

bezpieczeństwa systemu komputerowego oraz opracowanie wskazań dla użytkowników komputera.”

 

2.Założenia

Naprawa u klienta bez zdejmowania obudowy i reinstalacji systemu

Komputer jest czasowo odłączony od sieci lokalnej i Internetu

Można dodać, że normalnie dostaje IP z DHCP

Zainstalowany jest system operacyjny Windows XP Proffesional (prawdopodobnie, jeśli nie ma w zadaniu to widzimy przy stanowisku)

Zazwyczaj są jakieś folderu na dysku C które nie mogą zostać usunięte

Przeważnie są to dwie osoby pracujące na koncie Administratora

Należy utworzyć osobne konta dla użytkowników

Niektórzy użytkownicy powinni pisa dać ograniczenia / zmienione prawa do folderów

System pracuje niestabilnie

Dane nie mogą zostać utracone

Należy dopisać tutaj jeszcze o samej usterce (zależne od zadania np. klawiatura nie działa poprawnie, albo skróty do programów nie działają itp.)

 

3.Przyczyny

Możliwość zarażenia systemu wirusami / spywarami / trojanami

Brak programu antywirusowego

Brak aktualizacji antywirusa / bazy wirusów / systemu

Brak wlaczonego trybu monitora w antyvirusie

Brak zapory / firewalla / programów anty spyware

Wyłączona automatyczna aktualizacja systemu

Podefragmentowany dysk twardy

Błędy na dysku/ uszkodzone sektory

Brak odpowiednich kont dla użytkowników

Niepoprawne użytkowanie zasobami komputera

Zbyt dużo uruchomionych programów / programów w autostarcie

Błedy w rejestrze / zaśmiecony rejestr

Przepełniony dysk twardy

Brak sterowników / konflikty urzadzeń

 

4.Wykaz Czynności

wstępna diagnoza

Wejście do BIOS’a w celu skorygowania ustawień (przywrócenie ustawień domyślnych)

Sprawdzenie czy komputer poprawnie wykonuje procedury POST

Uruchomienie systemu w trybie awaryjnym jeżeli to konieczne (no właśnie, jeśli nie jest konieczne to chyba i tak zapisać ten punkt)

Uruchomienie systemu w trybie normalnym z zalogowaniem się na Administratora,

Sprawdzenie sterowników / konfliktów czy sprzęt działa poprawnie (Menadżer urządzeń)

Skanowanie dysku programem scandisk

Wykonanie kopi danych (zazwyczaj foldery o których mowa w zadaniu)

Wykonanie kopi rejestru systemu Windows (ten punkt przed czy po czyszczeniu ?, bo można coś popsuć „czyszczeniem”)

Wyczyszczenie rejestru jeżeli posiadamy do tego oprogramowanie (jeśli nie posiadamy to: sprawdzenie rejestru w programie regedit)

wywalenie zbędnych programów z autostartu (program msconfig)

Instalacja antywirusa

Aktualizacja bazy wirusów

Włączenie automatycznej aktualizacji antywirusa / bazy

Włączenie trybu monitora

Pełne skanowanie systemu

Instalacja i konfiguracja programu anty spyware oraz pełne skanowanie

Włączenie / sprawdzenie automatycznej aktualizacji systemu

Włączenie / sprawdzenie zapory systemowej / firewalla

Instalacja poprawek hotfix  (jeśli takie mamy)

Utworzenie i skonfigurowanie kont użytkowników

Ustawienie praw / przywilejów do folderów

Naprawa usterki – zależne od zadania (skróty / Outlook / przeglądarka / klawiatura itp. )

Defragmentacja dysku twardego

Utworzenie punktu przywracania systemu

Sprawdzenie poprawności działania systemu po usunięciu usterki

Podsumowanie (piszemy co zostało zrobione / czy znaleziono wirusy / czy wszystko działa itp.)

Diagnoza Końcowa

 

5. Potwierdzenia wykonania screeny

 

6.Wskazania dla użytkowników

Nie powinno się korzystać z kont administratora

Nie powinno się udostępniać hasła do swojego konta

Powinno się korzystać tylko ze swojego konta

Hasło powinno się zmieniać co jakiś czas, hasło powinno być trudne do zgadnięcia i składać się z co najmniej 6 znaków

Antywirus powinien cały czas pracować w trybie monitora

Należy świadomie odpowiadać na komunikatu systemu

Należy instalować wszystkie aktualizacje systemu

Aktualizacja antywirusa powinna być przeprowadzana jak najczęściej

Nie należy odwiedzać stron które mogą stanowić zagrożenie dla systemu

Powinno się zmienić przeglądarkę internetową na bardziej bezpieczną (Firefox / Opera)

Nie należy otwierać załączników pocztowych od nieznanych osób

Należy co jakiś czas tworzyć kopię zapasową danych na nośnikach wymiennych np. CD/DVD/pendrive

Nie należy instalować oprogramowania bez wiedzy administratora

Co najmniej raz w tygodniu powinno się przeprowadzić pełne skanowanie systemu antywirusem

Co jakiś czas powinno się wykonać defragmentację dysku twardego

Zachowanie wszystkich zasad bezpieczeństwa BHP

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin