Zespół Szkół w Wiechlicach
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO za okres 01.09.2015 – 05.02.2016
Podpis stażysty: mgr Alicja Sikorska
Podpis opiekuna stażu: mgr Alina Kaczmarek
Wpłynęło:………………………
. Zespół Szkół w Wiechlicach
Imię i nazwisko: mgr Alicja Sikorska
Miejsce pracy: Zespół Szkół w Wiechlicach
Dyrektor Szkoły: mgr Cecylia Brodzińska
Stopień awansu zawodowego: nauczyciel kontraktowy
Nauczany przedmiot: nauczyciel zajęć technicznych, logopeda
Czynności przydzielone: wychowawca klasy
Posiadane kwalifikacje: Studia Pedagogiki Opiekuńczo- wychowawczej, Studia podyplomowe Technika z Wychowaniem Komunikacyjnym, Logopedia i terapia pedagogiczna.
Data rozpoczęcia stażu: 02.09.2013r.
Planowany termin zakończenia stażu: 31.05. 2016r.
Plan rozwoju zawodowego zatwierdzono dnia: 10.09.2013r.
Opiekun stażu: mgr Alina Kaczmarek
§ 7 ust. 2 pkt. 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.”
1. Współpraca z opiekunem stażu
Podczas stażu analizowałam dokumentację określającą organizację i zadania placówki. Studiowałam dokumenty związane z funkcjonowaniem szkoły. Poszerzałam wiedzę i umiejętności w procesie aktywnego udziału doskonaleniu zawodowym. Wszystko to pozwoliło mi na przygotowanie się do jak najlepszej pracy podczas odbywania stażu z uwzględnieniem wszystkich przepisów prawa.
Swój warsztat pracy doskonaliłam poprzez:
· Obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu Panią Alinę Kaczmarek oraz prowadzenie własnych zajęć w jego obecności ( harmonogram spotkań) lub Kierownika szkoły (godzina wychowawcza –„ Jesteśmy tolerancyjni” -21.10.2015r. Andrzejkowe wróżby -27.11.2015r., Spotkanie przedświąteczne z rodzicami, Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka 14.01.2016r. , „Mikołajki” w świetlicy TPD -08.12.2015), prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców (zajęcia logopedyczne- 15.12.2015r. ), a także analizę, omówienie tychże zajęć i wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy. W związku z powyższym doskonaliłam umiejętność tworzenia konspektów i scenariuszy.
· Poszukiwanie ciekawych metod prowadzenia zajęć poprzez studiowanie dostępnej literatury – Irena Styczek „ Logopedia”, „Nauczyciel wychowawca- Pedagog szkolne wyzwania” oraz korzystanie z zasobów portali internetowych dla nauczycieli np.: www.profesor.pl , www.awans.net (zdobywałam niezbędne informacje).
Efekty:
1. Poszerzenie wiedzy dotyczącej przepisów prawnych związanych z procedurami uzyskiwania stopnia awansu zawodowego.
2. Rozwój własnych kompetencji oraz umiejętności koniecznych w pracy nauczyciela, zgodnie z potrzebami szkoły oraz oczekiwaniami uczniów.
3. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej.
· Spotkanie liderów przedmiotowych (WDN)- współpraca nauczycieli w zespołach tematycznych;
· Szkolenie: „Porozumienie bez przemocy, czyli empatyczna komunikacja w szkole” – 28.11.2015r.;
· Szkolenie: „Klub Kreatywnego Nauczyciela – aktywne i kreatywnie na zajęciach wychowawczych”- 07. 10.2015r.;
· Warsztaty SKO- 09.12.2015r.;
· Rada szkoleniowa: „ Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną”, analiza Opinie i Orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej- 16.11.2015r.;
· Szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy- 01.09.2015r.
· Szkolenie „Nauczyciel kontraktowy przed egzaminem na stopień nauczyciela mianowanego – praktyczne wskazówki” – 30. 03.2016r.
· Warsztaty SKO – 23.05.2016r.
· Szkolenie wychowawców w programie vulcan – 10.06.2016r.
Uczestniczenie w tych szkoleniach poszerzyło moją wiedzę która w znacznym stopniu poprawi formy pracy dla dzieci.
Uczestniczenie w pracach organów Szkoły
Uczestniczyłam w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, pozwoliło mi to przyswoić procedury pracy w szkole.
Na bieżąco współpracowałam z nauczycielami poszerzając swoją wiedzę i doświadczenia (a w tym prowadziłam rozmowy z opiekunem stażu na temat pracy własnej).
Organizując i doskonaląc warsztat pracy:
· Gromadziłam narzędzia do pracy dydaktycznej (czasopisma, książki, nagrania, gry logopedyczne), które wykorzystywałam w trakcie pracy z dziećmi. W dużej mierze przyczyniło się do ich uatrakcyjnienia oraz do podniesienia jakości mojej pracy.
· Dbałam o gabinet logopedy w szkole Wiechlicach i Lesznie Górnym, jej estetyczny wygląd w roku szkolnym 2015/2016. Starłam się, aby pomieszczenie to miało ładny i przyjazny wygląd oraz umieszczałam aktualne informacje na gazetkach ściennych.
· Prowadziłam i tworzyłam dokumentację szkolną na rok szkolny 2015/2016r.: dziennik terapii logopedycznej, dziennik lekcyjny klasy IV - VI, dziennik zajęć i czynności nauczyciela wg art. 42 ust. 2 KN, ( kółko taneczne, BRD) – Leszno Górne, dziennik zajęć i czynności nauczyciela wg art. 42 ust. 2 KN, (terapia logopedyczna) –Wiechlice, suplement do dziennika wychowawcy „ Pomoc PP w klasie VI”, dziennik nauczania indywidualnego dla ucznia kl. VI prowadzenie dziennika Towarzystwa Przyjaciół Dzieci ( TPD) Swoje działania z okresu stażu dokumentowałam w postaci: świadectw, zaświadczeń, planów pracy, scenariuszy, zdjęć.
· Prowadziłam także Szkolną Kasę Oszczędnościową ( SKO), oraz Szkolnego bloga SKO, na którym jest zapis i dokumentacja fotograficzna najciekawszych wydarzeń z życia szkoły- 15.12.2015r.
· W swojej pracy wykorzystywałam elementy różnorodnych metod pracy w szkole: Metody Dennisona, Metody Weroniki Sherborne, Labana, Metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, które przynoszą wiele korzyści w rozwoju zarówno umysłowym jak i fizycznym dzieci, lingwistyczne: metoda substytucyjna Seemana wraz z jej różnymi modyfikacjami, pedagogiczna – metoda dobrego startu, psychologiczne – techniki relaksacyjne, lingwistyczne- metody fonetyczne, medyczne – metody szczegółowe.
1. Zwiększenie poziomu umiejętności zawodowych i wiedzy merytorycznej
2. Uczestniczenie w różnorodnych formach rozwoju zawodowego pomogło mi w rozwiązywani problemów wychowawczych ( konflikty między uczniami, impulsywność uczniów, niechęć do nauki).
§ 7 ust. 2 pkt. 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.”
1. Poznanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów.
W czasie stażu obserwowałam funkcjonowanie moich podopiecznych na zajęciach wychowawczych, lekcjach techniki, terapii logopedycznej, jak i przerwach , a także na wszelkiego rodzaju wycieczkach szkolnych. Wspólne chwile pozwoliły mi na wzajemne poznanie potrzeb i możliwości uczniów w poznaniu ich środowiska pomagały mi rozmowy z samymi dziećmi, ich rodzicami, współpraca i stały kontakt z wychowawcami klas, pedagogiem oraz innymi nauczycielami. Poznałam sytuację dzieci uczęszczających na moje zajęcia, a także poznałam problemy, jakie występują w ich środowisku. Zauważone przeze mnie problemy wśród moich podopiecznych rozwiązywałam poprzez rozmowy z dziećmi oraz ich rodzicami z wychowawcami i pedagogiem szkolnym oraz psychologiem. Starałam się na bieżąco rozwiązywać konflikty między dziećmi. Wielokrotnie w grupie przeprowadzałam pogadanki na temat indywidualności, akceptacji, agresji, przemocy oraz bezpieczeństwa. Prowadziłam obserwację dzieci, zbierałam informacje o nich, analizowałam badania przesiewowe, rozmowy z rodzicami. Prowadziłam zajęcia indywidualne, grupowe z dziećmi. Przeprowadziłam konkursy klasowe, ekspozycja ich prac była wywieszana na gazetkach ściennych. Prowadziłam zajęcia z dziećmi mającymi trudności (zwłaszcza w poprawnej wymowie).
Chętnie służyłam pomocą i radą rodzicom w sytuacjach problemowych dotyczących dzieci (konflikty, brak motywacji do nauki, brak dyscypliny na lekcjach). Swoją postawą zawsze starałam się zachęcać rodziców do współpracy, rozmawiać z nimi indywidualnie, składać podziękowania za współpracę i zaangażowanie się rodziców we wspólne przedsięwzięcia na terenie klasy, szkoły.
Prowadziłam pedagogizację rodziców poprzez wygłoszenie Prelekcji na temat:
· " Rola rodziny w życiu dziecka"-29. 10. 2015r. –Leszno Górne
· „Alkohol i dziecko"- referat w oparciu o materiały metodyczne, " -26. 11.2015r.- –Leszno Górne
· „Problemy okresu dojrzewania"- 10. 02. 2016r. –Leszno Górne
Odbyło się to podczas zebrania z rodzicami i służyło pogłębieniu wiedzy rodziców dotyczącej tego zagadnienia.
Współpracowałam z osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodzin.
Doradzałam rodzicom kontakt z przedstawicielami Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej (psychologiem, logopedą).
Niezmiernie ciekawym i wzbogacającym doświadczeniem w mojej pracy pedagogicznej, było organizowanie lub współorganizowanie i przygotowanie dzieci do uroczystości:
· Dzień Chłopaka – osoba współodpowiedzialna- wrzesień w SP Leszno Górne- 30.09.2015r.
· Udział w Festynie Święto Ziemniaka – Sieraków – wrzesień – 12.09.2015r.
· Przygotowanie apelu Dzień Edukacji Narodowej w SP Leszno Górne – 15.10.2015r.
· Współudział w organizowaniu Wyborów Samorządu Szkolnego w SP Leszno Górne22.10.2015r.
· Współudział w przygotowaniu dekoracji oraz uczestnik komisji konkursu TPD –„ Żyj zdrowo bez nałogów” Wiechlice - 07.12.2015r.
· Organizacja szkolnej dyskoteki Andrzejkowej w SP Leszno Górne – 27. 11. 2015r
· Przygotowanie dzieci do występu na dzień Babci i Dziadka( zespół taneczny) -14.01. 2016r.
· Współudział w organizacji zbiórki funduszy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy- styczeń w SP Leszno Górne10.01. 2016r.
· Opiekun wycieczka do Bukowca i Karpaczu 23-25. 10.2015r.
· Opiekun wycieczki do kina w Zielonej Górze na film pt. „Sawa”- 24.11.2015r.
· Opiekun na basen do Bolesławca- 25.01.2016r.
· Udział w Jarmarku Bożonarodzeniowym -12.12.2015r.
· Wigilia klasowa w SP Leszno Górne 22.12.2015r.
· Koordynowanie akcji – pola nadziei – Sp. Leszno Górne – 23.10.2015r.
· Opiekun Sztandaru Szkolnego w roku szkolnym 2015/2016
1. Integracja Środowiska.
2. Rozwój współpracy z rodzicami.
3. Tworzenie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i innych potrzeb w czasie imprez i wycieczek.
2. Dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb poszczególnych uczniów.
Biorąc pod uwagę różnorodne zainteresowania oraz możliwości intelektualne swoich podopiecznych starałam się dostosować do nich ofertę edukacyjną.
Przygotowywałam uczniów do udziału w konkursach:
· konkursu fotograficznego „ Jestem cały odblaskowy, bo znam dobrze Ruch Drogowy”, nasza uczennica była jedyną laureatką tego konkursu z powiatu żagańskiego- 13.11.2015r.
· „ Noś odblaski” – 03. 11.2015r.
Prowadziłam zajęcia mającą na celu wzmacnianie mocnych stron dziecka (praca indywidualna z jednym uczniem- zajęcia rewalidacyjno – wychowawczych).
Prowadziłam zajęcia Logopedyczne, Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ( BRD) oraz zajęcia dla dzieci rozwijające ich uzdolnienia i zainteresowania – kółko taneczne.
1. Zwiększenie motywacji u uczniów.
§ 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystania w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
1. Doskonalenie umiejętności korzystania z komputera i Internetu
W swojej pracy na bieżąco korzystam z komputera i Internetu w celu realizacji procesu dydaktycznego: opracowuję testy, pomoce dydaktyczne, wyszukuję materiały do zajęć, przesyłam prace i dokumenty drogą internetową, publikuję swoje prace na stronie internetowej.
1. Udoskonalenie warsztatu pracy z komputerem.
2. Poszerzenie wiedzy o narzędzie pracy.
3. Wykorzystanie informacji w doskonaleniu własnej pracy.
2. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej na zajęciach
· Przygotowania dokumentacji szkolnej ( plan pracy logopedy, harmonogram spotkań z rodzicami);
· Przygotowywania materiałów do pracy z wychowankami , na zajęcia techniczne i logopedyczne przy pomocy komputera i Internetu ( teksty opowiadań, piosenki, informacje na dany temat, ilustracje, testy, ćwiczenia, materiały do zajęć logopedycznych );
· Opracowania i przygotowania scenariuszy i konspektów, ogłoszeń, informacji, ćwiczeń logopedycznych
· Wyszukiwanie scenariuszy zajęć , ćwiczeń artykulacyjnych i innych materiałów pomocnych w prowadzeniu zajęć, dostępnych w Internecie( ćwiczenia logopedyczne);
· Przygotowanie muzyki do kółka tanecznego prowadzonego społecznie;
· Poszukiwania dostępnych na portalach edukacyjnych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, psychologii , pedagogiki, logopedii ( np:„ Rola trzeciego migdała w zaburzeniach mowy”,” Problemy wychowawczo – opiekuńcze”;
· Opracowanie dokumentacji szkolnej (np. planów wynikowych, planu pracy terapii logopedycznej itp.)
· Publikacji scenariuszy zajęć na stronie WWW ( www.chomikuj.pl);
· Wykorzystanie programów multimedialnych w terapii logopedycznej;
· Prowadzenie lekcji z zastosowaniem projektora multimedialnego - wykorzystanie projektora multimedialnego i komputera do prezentacji;
· Przygotowywanie dyplomów i ogłoszeń na potrzeby uczniów i rodziców;
·...
ALIS222