Rybiński K. - Go global!.pdf

(3252 KB) Pobierz
7
Spis treści
9
WSTĘP
GETIN HOLDING
Leszek Czarnecki
HTL - STREFA
Wojciech Wyszogrodzki
INTEGER
Rafał Brzoska
KGHM
Herbert Wirth
LPP
Dariusz Pachla
MASPEX
Krzysztof Pawiński
MCI
Tomasz Czechowicz
RADWAG
Witold Lewandowski
SELENA
Krzysztof Domarecki
SOLARIS
Solange Olszewska
VIGO
Mirosław Grudzień
21
41
77
103
123
153
189
217
261
299
331
Serdecznie dziękuję poniższym osobom za pomoc
w opracowaniu pytań do wywiadów i za informację
zwrotną po pierwszych wywiadach: dr Andrzej Wodecki,
Paweł Śliwa, Rafał Moczadło i Bożena Okraszewska.
Dziękuję też Rafałowi Moczadło i jego zespołowi
za spisanie i pierwszą korektę językową wywiadów.
9
Wstęp
Kiedy przedsiębiorca podejmuje decyzję o ekspansji zagranicznej, ma zapew-
nione dwie rzeczy: koszty i kłopoty. Tak twierdzi Krzysztof Domarecki, twórca
Seleny, polskiej firmy, która sprzedaje produkty chemii budowlanej w 80 kra-
jach świata. W tej książce przedstawiam jedenaście unikalnych wywiadów,
które przeprowadziłem z właścicielami lub prezesami tych polskich firm, które
dokonały skutecznej ekspansji międzynarodowej. Kluczowi architekci wielkich
międzynarodowych sukcesów swoich firm dzielą się swoim doświadczeniem
i pokazują, jak skutecznie zdobywać rynki zagraniczne. Zapoznanie się z tymi
wywiadami pozwoli wielu polskim firmom ograniczyć koszty ekspansji między-
narodowej, uniknąć kłopotów i odnieść sukces.
Okazuje się, że wiele wątków jest wspólnych dla wszystkich lub prawie
wszystkich firm. Większość zaczynała od zera. Dwaj koledzy, którzy zbudowa-
li potęgę firmy LPP, znanej między innymi pod marką Reserved i wartej ponad
15 miliardów złotych, która jako jedyna firma z regionu podjęła skuteczną walkę
w Europie Środkowo-Wschodniej z takimi gigantami odzieżowymi jak Zara czy
H&M, wyjechali na początku transformacji popracować do Niemiec. Zaoszczę-
dzili 10 tysięcy dolarów, które przywieźli w walizce do Polski. Taki był począ-
tek LPP. Krzysztof Domarecki handlował komputerami i zupełnie przypadkowo
w rozliczeniach za dostawy komputerów do krajów byłego Związku Sowieckie-
go zaczął otrzymywać materiały budowlane. I tak narodziła się Selena. Ra-
fał Brzoska, który przed czterdziestką w ciągu kilku lat zbudował firmę wartą
ponad miliard złotych, zaczynał jako student roznoszący w strugach deszczu
ulotki supermarketów po domach. Jednocześnie jednak uważnie analizował ry-
nek i w ciągu trzech lat przejął 40% rynku druków bezadresowych w Polsce,
zatrudniając na początku cały akademik, a potem ponad 7000 osób. Krzysztof
Pawiński, razem z kilkoma kolegami ze studiów na AGH, rozpoczął od importu
małych ilości zabielaczy do kawy. Teraz ich firma — Maspex — jest gigantem
Zgłoś jeśli naruszono regulamin