Przygotowanie gabinetu na dzień następny1.doc

(30 KB) Pobierz
Temat: Przygotowanie gabinetu na dzień następny

Temat: Przygotowanie gabinetu na dzień następny

 

Po zakończonych wizytach asystentka stomatologiczne otwiera okno w celu przewietrzenia gabinetu. Zakłada rękawiczki jednorazowe ochronne i sprząta asystor swój i lekarza. Duże narzędzia umieszcza w wanience wypełnionym roztworem dezynfekcyjnym np. Lysoformina 3000, a drobne umieszcza w sekudrillboxie wypełnionym np. Sekudrili + aktywator. Materiały ostre, skażone umieszcza w pojemniku na odpady skażone (żółty plastikowy pojemnik z twardymi ścianami i czerwoną zakrętką i nalepką informującą o skażonych odpadach), a użyte podczas zabiegu wałki ligniny, wykorzystane paski metalowe, mikrobrasch, wkład do spluwaczki z zawartością wyrzuca do kosza na odpady medyczne (czerwony worek). Następnie przystępuje do dezynfekcji asystora, wcześniej jednak chowa wszystkie przedmioty z niego. Blat asystora zostaje pusty. Dezynfekcje rozpoczyna od miejsc najmniej zabrudzonych. Przy użyciu gazika nasączonego preparatem dezynfekcyjnym asystentka dezynfekuje reflektor, rączkę od reflektora, asystor lekarza (blat, przednią powierzchnię szuflad, uchwyty), konsolę  z wiertarkami przyciskami i rączką, fotel (zagłówek, oparcie, leże podłokietnik), bok spluwaczki, podstawkę pod kubek, ślinociąg, ssak i na końcu spluwaczkę. Zużyte gaziki i rękawiczki wyrzuca do kosza na odpady medyczne (czerwony worek). Dodatkowo po skończonym dniu pracy asystentka przepłukuje układ ssący zalecanym środkiem czyszcząco-dezynfekującym. Do dezynfekcji unitu asystentka używa preparatu Incidin Foam, natomiast systemy ssące dezynfekuję przy użyciu preparatu Dekaseptol Gel. Asystentka myję higienicznie ręce i ubiera rękawiczki ochronne, za pomocą oleju w spray’u oliwy końcówki do wiertarek. Następnie wyłącza unit i spuszcza powietrze z kompresora, uzupełnia asystor, dolewa wody destylowanej do unitu i przykrywa urządzenia serwetami ochronnymi. Po przygotowaniu gabinetu asystentka włącza lampę bakteriobójczą na 30 min i wychodzi z gabinetu. Po upływie zalecanego czasu przystępuje do mycia zdezynfekowanych narzędzi (zarówno dużych i małych). W tym celu myję higienicznie ręce ubiera rękawiczki ochronne, fartuch jednorazowy i maseczkę. Czynność ta wykonuje w strefie brudnej gabinetu. Asystentka myje narzędzia przy użyciu szczoteczki nylonowej, miedzianej lub do mycia zębów.  Następnie płucze do zaniku piany. Do ostatniego płukania używa wody destylowanej. Kolejno suszy przy użyciu np. tacek perforowanych wyłożonych bibułą. Później przegląda narzędzi i ewentualnie konserwuje je, gdy tego wymagają. Lupą sprawdza czy na narzędziach jeszcze coś nie zostało. Po upewnieniu się, że wszystko jest
w porządku asystentka pakuje narzędzia w zestawy dla jednego pacjenta. Używa do tego np. papieru, rękawów papierowo-foliowych. Po zapakowaniu narzędzi asystentka umieszcza je w autoklawie. Dołącza do tego wskaźniki kontrolujące proces sterylizacji i włącza autoklaw. Następnie wylewa roztwory środków dezynfekcyjnych do ubikacji. Myje, wyparza i osusza pojemniki, aby były gotowe na następny dzień pracy. W czasie pracy autoklawu asystentka uzupełnia karty chorobowe pacjentów, wpisuje dane do komputera na prośbę lekarza a następnie chowa karty z dnia pracy i przygotowuje karty chorobowe pacjentów na następny dzień. Układa je w takiej kolejności w jakiej pacjenci będą jutro przyjmowani. W razie konieczności telefonuje do pacjentów w celu przypomnienia im o umówionej wizycie. Ustawia sekretarkę w telefonie i faksie, aby były gotowe do odebrania wiadomości. Wyłącza lampę bakteriobójcza zapisuje datę i czas działania w zeszycie kontrolującym pracę lampy. Asystentka przystępuję do umycia podłogi. Porządkowanie zawsze zaczynamy od poczekalni, pomieszczenia socjalnego, a następnie przechodzimy do pomieszczeń gabinetowych. Najpierw należy zdezynfekować podłogę a  następnie umyć (w gabinecie wyróżniamy dwa wiadra: jedno wykorzystywane jest do mycia podłogi, a w drugim znajduje się środek dezynfekcyjny). Wyłącza autoklaw, otwiera drzwiczki w celu zapewnienia cyrkulacji powietrza. Wyrzuca odpady komunale. Oddaje odpady medyczne firmie zajmującej się ich utylizacją, odzież pakuje i oddaje do pralni chemicznej, myję higienicznie ręce, wyłącza wodę, prąd i kończy pracę.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin