Giorgio Zevini - Pier Giordano Cabra
wybór i opracowanie
Lectio divina
na każdy dzień roku
Czas Wielkanocny
Andrzej Spurgjasz przekład
ks. prof. dr hab. Henryk Witczyk przewodniczący Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II
redakcja naukowa wydania polskiego
Wydawnictwo Sióstr Loretanek Wdis/awa 2007
© 2000, 20003 by Editrice Queriniana, Brescia
© for the Polish edition by Wydawnictwo Sióstr Loretanek
Warszawa 2007
Tytuł oryginału: Lectio divinaper ognigiorno deWanno. Tempo di Pasąua
Wybór dodatkowych tekstów lektury duchowej: ks. Andrzej Adamski, ks. Zbigniew Sobolewski
Opracowanie graficzne i projekt okładki: Krzysztof R. Jaśkiewicz
Redakcja: s. Jolanta Chodorska CSL, Krzysztof R. Jaśkiewicz
Łamanie: s. Karolina Masztalerz CSL
Za zgodą Kurii Biskupiej Warszawsko-Praskiej z dnia 15. 05. 2007 r., nr 816(K)2007
Teksty biblijne zaczerpnięto z piątego wydania Biblii Tysiąclecia
wydanej przez Wydawnictwo Pallottinum w Poznaniu
al. Przybyszewskiego 30, 60-959 Poznań
tel. (061) 867 52 33, fax (061) 867 52 38
e-mail: pallottinum@pallottinum.pl, www.pallottinum.pl
ISBN 83-7257-243-7 (całość); ISBN 978-83-7257-258-5 (t. 4)
Wydawnictwo Sióstr Loretanek
ul. L. Żeligowskiego 16/20, 04-476 Warszawa
tel. (022) 673 46 93, 673 58 39; fax (022) 612 93 62
e-mail: wsl@loretanki.pl, www.loretanki.pl Druk i oprawa: Drukarnia Loretańska, Warszawa Rembertów
LITURGIA SŁOWA CZASIE WIEL
1.
Wielkanocne misterium w sercu współczesnego człowieka
Życie jako „przejście": umrzeć, aby zmartwychwstać
Cale życie człowieka jest naznaczone ciągłym ruchem. Można powiedzieć, że to nieustanne przechodzenie z jednego stanu w drugi. Najpierw ze stanu embrionalnego do stanu płodu: umieramy jako embrion, zarodek ludzki, a zaczynamy żyć jako płód. Gdyby nie było tego przejścia, należałoby mówić o prawdziwej śmierci. Aczkolwiek umieramy także wówczas, gdy opuszczamy łono naszej matki i stajemy się dziećmi, wtedy umieramy jako płód. Krótko mówiąc, w podobny sposób można mówić o wszystkich kolejnych etapach naszego ludzkiego przechodzenia z jednego stanu w drugi.
Zarówno człowiek, jak i natura, historia, jak również wszelki możliwy rozwój są naznaczone znakiem owego przechodzenia od stanu poniekąd początkowego do bardziej zaawansowanego, następującego po nim. A zatem trzeba opuścić zajmowaną pozycję («umrzeć» dla niej), jeżeli później chce się zająć inną («powstać z martwych»; powstać do nowego stanu). To codzienność, która stanowi treść prawa życia, przed którym nikt i nic się nie ukryje ani nie ucieknie. A jednocześnie to coś, co zostało określone mianem «paschalne-
LECTIO DIVINA NA KAŻDY DZIEŃ ROKU
go hilemorfizmu». Ów zaś oznacza, że Pascha, rozumiana jako «przejście», jako «umieranie po to, aby zmartwychwstać», została wpisana praktycznie we wszystko i nie jest możliwe, by cokolwiek uniknęło jej wpływu.
Każdy człowiek, wierzący lub niewierzący, żyje naznaczony piętnem Paschy i w jej cieniu. Jednak rodzi się pytanie: czy to nieustanne przechodzenie z jednego stanu w drugi nie jest przypadkiem wskazaniem na pewnego rodzaju stan niedokończenia dzieła? I kolejne pytania: jak długo będzie to trwało? Czy owo przechodzenie osiągnie kiedyś swój kres? Czy ostatnie przejście będzie zmierzało w kierunku ostatecznej śmierci czy też raczej w kierunku nie kończącego się życia, co byłoby rodzajem doskonałej pełni?
Uroczyste świętowanie celebrowaniem życia
Co ciekawe, każde święto jest dla człowieka szansą na uzyskanie odpowiedzi na postawione wyżej pytania. Dzieje się tak dlatego, ponieważ „każde święto jest swego rodzaju afir-macją, owym swoistym «tak» dla życia, osądem przemawiającym na korzyść naszej egzystencji, a także na korzyść egzystencji całego świata" (J. Mateos). Ten, kto świętuje, ten nie mówi: „Wszystko się skończyło"; „To nie ma sensu". Ten, kto świętuje, żyje w obfitości czy to pokarmów, czy darów i nie zwraca uwagi na mijający czas... Podczas uroczystego świętowania, czemu zwykle towarzyszą różnego rodzaju znaki, człowiek manifestuje swoją wiarę w osiągnięcie «pełni życia» i wstępne kosztowanie pierwocin owej «pełni».
Święto jest czasem pamiątki i nadziei. To właśnie dzięki pamięci i przywoływaniu wspomnień historia osobista i wspólnotowa są postrzegane jako organiczna całość, ale również rodzaj drogowskazu czy światła na przyszłość. Upamiętnianie, powiedzmy wprost, świętowanie tego, co było, otwiera na to,
LITURGIA SŁOWA W CZASIE WIELKANOCNYM
co będzie, sprawiając tym samym, iż czujnie zaczynamy wyczekiwać pełni życia.
Pascha Chrystusa oświeceniem życia człowieka
Zauważmy, że dopiero paschalne misterium Chrystusa daje odpowiedź na powyższe pytania człowieka. Oto Pan Jezus poprzez swoje zmartwychwstanie pokazuje, że to ustawiczne przechodzenie zmierza nie w kierunku śmierci, ale w kierunku życia. W czasie Wielkanocnego Święta, dzięki Jego mocy, doświadczamy przyszłej pełni i zaczątków nie kończącego się życia, które rozpoczyna się wraz z ostatecznym przejściem do wieczności. Bo jak pisze św. Paweł: „Chrystus zmartwychwstał jako pierwociny spośród tych, co pomarli. Ponieważ bowiem przez człowieka [przyszła] śmierć, przez Człowieka też [dokona się] zmartwychwstanie. I jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusie wszyscy będą ożywieni, lecz każdy według własnej kolejności: Chrystus jako pierwociny, potem ci, co należą do Chrystusa, w czasie Jego przyjścia" (1 Kor 15, 20-23).
2. Wielkanocne misterium głoszone w liturgii
CZYTANIA NA NIEDZIELE I ŚWIĘTA
Misterium Niedzieli Wielkanocnej: Ewangelie
W drugą Niedzielę Wielkanocną Jezus, stając pośród Apostołów, podobnie jak to miało miejsce w (pierwszą) Niedzielę Wielkanocną, uświęca rytm tego dnia i ukazuje jego sens. Oto dzień, w którym Pan czyni siebie obecnym pośród zgro-
LECTIO DIYINA NA KAŻDY DZIEŃ ROKU
madzonej wspólnoty, przemawia do niej, wyjaśniając Pisma, pozwala doświadczyć (jak Tomaszowi) tajemnicy paschalnego misterium, a także - co równie istotne - obdarza pokojem.
Trzecia Niedziela przynosi dalsze wyjaśnianie tajemnicy z „pierwszego dnia po szabacie". Oto Jezus daje się poznać jako łamiący chleb i podający go podróżnym (rok A), jako spożywający pokarm (rok B) oraz jako przygotowujący posiłek dla zarzucających sieci na Jego słowo (rok C).
W czwartą Niedzielę nadal wyjaśniane jest misterium Niedzieli Wielkanocnej. Wówczas zmartwychwstały Jezus daje się poznać jako Pan i Pasterz, który mówi do swoich i gromadzi ich wokół siebie (rok A), zbawia ich (rok B), dając im słowo życia (rok C). Niedziela ta nazywana jest również niedzielą powołaniową.
W piątą Niedzielę Jezus mówi o sobie, że jest „Drogą, Prawdą i Życiem" (rok A), nadto zostaje rozpoznany jako prawdziwe Życie (rok B) oraz daje nowe przykazanie miłości (rok C). Tym przykazaniem winien żyć na co dzień właśnie Kościół (dotyczy to wszystkich trzech cyklów: A, B i C).
Szósta Niedziela to czas, kiedy zmartwychwstały Jezus przypomina wspólnocie wierzących o przykazaniu miłości (rok A, B i C), obiecuje zesłać Ducha Świętego (rok A) wszystkim (rok B) jako Tego, który poprowadzi cały Kościół (rok C). Miłość i Duch Święty czynią z Kościoła nowe Jeruzalem, świątynię Pana (C).
Przed odejściem do nieba w dniu wniebowstąpienia Jezusposyła swoich Apostołów aż po krańce świata jako swoichświadków. To właśnie w tym zdarzeniu ukazuje nam prze-
znaczenie człowieka i całej historii. W siódmą Niedzielę Wielkanocną Chrystus uwielbiony przez Ojca (rok A), nie opuszcza swoich, ale czyni ich uczestnikami swoich darów;
8
prosi też Tego, który Go posłał, aby dzięki miłości i obecności Ducha Świętego zachował ich w prawdzie (rok B) i w jedności (rok C).
W dniu Pięćdziesiątnicy Duch Święty, za pośrednictwem Kościoła, dopełnia Paschy Chrystusa. I tak oto Apostołowie napełnieni mocą Chrystusa zmartwychwstałego i wiarą w Niego wyruszają na misję głoszenia po całym świecie.
Pierwsze czytania: tajemnica paschalnej wspólnoty
W czasie wielkanocnym nie czyta się czytań ze Starego Testamentu, ponieważ czas proroctw dobiegł końca. Teraz ma miejsce ich realizacja. Czytania zaczerpnięte z Dziejów Apostolskich nakreślają poniekąd wzorcową drogę Kościoła: jego powstanie, organizowanie się i rozwój.
Chcąc ukazać to wszystko w jakichś ogólnych ramach, wskażemy istotne punkty tworzenia się Kościoła:
a) «wspólnota» - tworzą ją ci, którzy wierzą w Chrystusaumarłego i zmartwychwstałego, a dokładną jej charakterystykę ukazują w zarysie rozdziały: 2. i 4. Dziejów Apostolskich (druga niedziela);
b) «nauczanie Apostołów» - koncentruje się ono na osobie Chrystusa, który umarł i zmartwychwstał (trzecia i czwarta niedziela);
c) «organizowanie się wspólnoty» - ma wówczas miejscewybór diakonów oraz rozpoczyna się apostolska posługa Pawła i Barnaby (piąta niedziela);
d) «obecność i działanie Ducha Świętego» - dzięki Niemuorędzie zbawienia dociera także do pogan (szósta niedziela).
Drugie czytania
Drugie czytania przynoszą wieści o zmartwychwstaniu Chrystusa i Jego obecności pośród swoich (od drugiej do piątej
LECTIO DiyiNA NA KAŻDYJJZIEN ROKU
niedzieli) i o darze Ducha Świętego (szósta niedziela i niedziela Zesłania Ducha Świętego).
Czyta się wtedy Pierwszy List św. Piotra Apostola (rok A). Tekst ten jest chrzcielną katechezą św. Piotra, w której ukazane zostają moralne wymogi wynikające z faktu przyjęcia chrztu świętego. Nadto sięga się po listy Janowe (rok B) będące katechezą na temat przykazania miłości oraz po Apo...
dziadekpp