PUO.pdf

(671 KB) Pobierz
Urządzenia Kotwiczne
Zawsze mamy dwa urządzenia kotwiczne, ale kotwiczymy zawsze jedną kotwicą. Przy rzuceniu obu kotwic
mogłyby się zaplątać i nie dałoby się ich wyciągnąć.
Głowica cumownica/linowa, znajduje się na bliźniaczym urządzeniu do kotwiczenia.
Zastosowanie:
urządzenia służą do zatrzymania statku w miejscu.
może być pomocne podczas wyhamowywania inercyjnego, manewrowania statkiem w basenach
portowych, kanałach lub rzekach.
Rodzaje kotwic: (rysunek)
grzybkowa
śrubowa
żelbetonowa
hakowa
Halla
admiralicji
Stopery łańcucha kotwicznego: (rysunek)
stoper klinowy
stoper zapadkowy
stoper śrubowy
stoper rolkowy zapadkowy
stoper łańcuchowy
Urządzenie cumownicze:
W skład wyposażenia cumowniczego wchodzą:
1.Liny cumownicze (stalowe lub włókienne).
2.Kluzy i przewłoki.
3. Pachołki i stopery linowe
4.Wciągarki i kabestany cumownicze.
5.Rolki kierunkowe i bębny magazynujące.
Przeznaczenie urządzeń cumowniczych:
1.Zamocowanie statku przy nabrzeżu, pomostach lub do pław (beczek).
2.Przeholowywanie statku wzdłuż nabrzeża.
Urządzenia Sterowe
Ster bierny:(rysunek)
Na współczesnych statkach z reguły stosuje się urządzenia sterowe ze sterem biernym, umieszczonym pod
rufą statku.
Współczesne stery bierne wykonuje się w postaci wypornościowego profilu zwykle symetrycznego.
Podział urządzeń sterowych:
Stery bierne płetwowe(rysunki)
Ster podparty
Ster podwieszony
Ster półpodwieszony
Rufowe, dziobowe, płytowe, wypornościowe, zawiasowe, częściowo zrównoważone.
Stery bierne(rysunek) – dysza obrotowa z płetwą i bez płetwy
W przypadku stosowania dysz obrotowych najczęściej wyposaża się w płetwą, przy czym ta płetwa za dyszą
może być dodatkowo wychylona (podobnie jak ster Beckera).
Stery bierne – specjalne:(rysunki)
Ster Beckera
Ster Doerfera
Stery półaktywne – dodatkowy napę wewnątrz steru:
Ster Pleugera
Stery aktywne:
strumieniowe
cykloidalne
Maszyny sterowe:
Pokrywy Luków
Od konstrukcji pokryw luków wymaga się:
wodoszczelności
wytrzymałości na dynamiczne obciążenia zewnętrzne i wewnętrzne
Obecnie większość pokryw luków to konstrukcje stalowe skrzyniowe przy czym wyposażone są w elementy
uszczelniające oraz blokujące ich położenie na zrębnicy luku podczas rejsu.
Ze względu na pełnione funkcje pokrywy można podzielić na:
wodoszczelne
niewodoszczelne
Ze względu na stopień mechanizacji:
pokrywy o napędzie własnym
pokrywy o napędzie obcym
Ze względu na rodzaj napędu:
elektryczny
hydrauliczny
pneumatyczny
W celi uniknięcia metalicznego styku i wzajemnych przemieszczeń elementów pokrywy względem zrębnicy
stosuje się podkładki dystansowe, ślizgowe, które spełniają dwie podstawowe funkcje:
Limitują nam dystans między pokrywą, a zrębnicą co zabezpiecza te uszczelnienia gumowe przed nadmierną
deformacją. Zbyt duże deformacje powodują ich zniszczenie.
Podkładki umożliwiają przemieszczenie się pokrywy względem zrębnicy bez metalicznego kontaktu, a co za
tym udzie przy zachowaniu warstw ochronnych tych części i równomiernym rozkładzie obciążenia,
wyeliminowaniu metalicznych odgłosów.
Niezwykle istotną rzeczą, której nie można pominąć są systemy zaciskające pokrywę na zrębnicy. Stosowane
zaciski mogą być mechaniczne lub z napędem hydraulicznym.
Typu pokryw lukowych:
Folding (składane);
Piggy-back or lift and roll („na barana”, podnoszone i odsuwane);
Side roll and end roll (odsuwane na boki lub ku końcom);
Lift-away (odkładane);
Sliding (zsuwane);
Stocking (układane na stos);
Coiling (zwijane);
Single pull (jednociągowe).
POKRYWA FOLDING:
Furto-Rampy
Występują tam, gdzie załadunek jest poziomy. (Np. statki typu ro-ro)
Furta – coś co zamyka szczelnie kadłub (wodoszczelne zamknięcie)
Rampa – „most” łączący statek z nabrzeżem.
Rampy wewnętrzne – umożliwiają szybki załadunek na kilku pokładach.
Rampy napędzane są najczęściej urządzeniami hydraulicznymi, przy czym do ramp mniejszych powszechnie
stosuje się siłowniki. Natomiast do dużych stosuje się układy wielokrążków linowych współpracujących z
wciągarkami linowymi.
Podstawowe parametry charakteryzujące rampy:
szerokość
długość
nośność
dopuszczalne nachylenie
dopuszczalny nacisk na oś
nacisk na nabrzeże
Rampy ze względu na mocowania:(rysunki)
a) Górno-pokładowe jednostronnie umocowane
b) Dolno-pokładowe jednostronnie umocowane
c) Górno-pokładowe dwustronnie umocowane
d) Dolno-pokładowe jednostronnie umocowane
ZEWNĘTRZNE RAMPY:
Furto-rampy i rampy rufowe:
Proste
Skośne
Obrotowe (skośne + proste, na lewo i prawo)
Furto-rampy i rampy burtowe:
Proste
Skośne
Furto-rampy i rampy dziobowe:
Proste
Na czas rejsu rampy mogą być ryglowane za pomocą klinowania:
Śrubowego
Hakowego
Trzpieniowego
Instalacje Przeciwpożarowe
Typy instalacji gaśniczych:
Wodnohydrantowe (wnętrze i otwarte pokłady)
Pianowe (piana ciężka, średnia, lekka)
Tryskaczowe, zraszające, kurtyny wodne (pomieszczenia mieszkalne, służbowe)
Na mgłę wodną
Gazowe objętościowe, na dwutlenek węgla lub gaz obojętny (maszynownia)
Proszkowe (awaryjny zespół prądotwórczy, awaryjna pompa)
Pożar gasimy wodą morską, przy pomocy instalacji wodnohydrantowej.
Piana ciężka - o niskim współczynniku spieniania (≤20)
Piana średnia - o średnim spienieniu (21 – 200)
Piana lekka – o wysokim współczynniku spieniania (201 - 1000)
Gaśnica instalacji na
pianę
ciężką:
Zbiornik środka pianotwórczego, pompa, dozownik, pompa pożarnicza, pobór wody morskiej, magistrala
pianowa, magistrala wodnohydrantowa, magistrala kingstonowa, kingston, zawór hydrantowy wody lub
roztwory prądotwórczego, działko wodno-pianowe.
Instalacja tryskowa
składa się z ciśnienia zbiornika hydroforowego wody słodkiej, sekcja 200 tryskaczy.
Tryskacze zamykane są termowrażliwymi elementami i szklanymi ampułkami z silnie rozszerzającą się
cieczą pod wpływem temp (gliceryna) lub korkiem topikowym z łatwo topliwego stopu metalu. Instalacja
stale napełniana jest wodą pod wysokim ciśnieniem, przy 68-79
o
C następuje zniszczenie zamknięcia
tryskacza i woda z instalacji zalewa rozproszonym strumieniem bronione pomieszczenia.
Kurtyna wodna:
Blokuje przejście pożaru do pomieszczeń jeszcze nim nie objętych. Zainstalowany w progach zespół
zraszaczy ułożonych wzdłuż „futryny”.
Instalacja
na mgłę wodną
(ocenia się, że z 1l wody powstaje 1700l pary)
Działanie jak w przypadku instalacji tryskaczowej, tyle że tryska mgłą.
Proszki gaśnicze:
Drobno zmielony związek fosforanowych, węglanowych, mocznikowych, chlorowych i potasowych
mieszanin. Gaszą okrywają płonącą powierzchnię.
Instalacja proszkowa składa się z ciśnieniowego zbiornika proszku gaśniczego.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin