K&A_plus_06_PL.pdf

(62094 KB) Pobierz
2
Komoda & Amiga plus
#6
Wstępniak:
niechaj kręci się dalej!
N
ie wiem, jak dokładnie ci to wytłumaczyć, ale gry z lat 80. i 90. mają to
„coś”, czego nie posiadają współczesne, wielkie produkcje.
Owszem, chy-
ba wszyscy zgadzamy się z tym zdaniem wypowiedzianym kiedyś przez
pewnego wielbiciela retrogamingu.
Mimo że czasy się zmieniły, a technologia dostała ogromnego kopa, dzięki pew-
nym osobom, grupom i firmom możemy nadal smakować słodycz tamtych cza-
sów w postaci gier oraz innych programów tworzonych na komputery 8- i 16-bi-
towe. Spójrzcie, ile to już ciekawych tytułów przewinęło się przez nasze pismo,
a ile jeszcze się przewinie! Koło „retro maszyny” kręci się dalej i ani myśli zwolnić.
Przyjemnie jest myśleć, że wszyscy jesteśmy jej częścią i jednocześnie wprawiamy
ją w ruch. Jednak jeszcze piękniejsze jest to, że ciągle mamy możliwość pisania
dla Was o tym, co nowego w retrogamingu i retro sprzęcie oraz o nieprzetartych
wcześniej szlakach techniki starych komputerów. Lubimy także wspominać, opo-
wiadać z nostalgią w sercu i łezką w oku o tym, co nas wzruszyło w przeszłości
lub szczególnie utkwiło nam w głowach. Dziękujemy Wam, Drodzy Czytelnicy, za
Waszą aktywność i że ciągle jesteście z nami, bo to Wy sprawiacie, że czujemy
sie potrzebni i mamy energię do dalszego tworzenia.
Szósty numer
K&A plus
zaskoczy Was większą liczbą stron i ciekawymi artykułami.
Tematem przewodnim, jak pewnie już wywnioskowaliście z okładki i pięknej ilu-
stracji powyżej, jest amigowy klasyk – gra Moonstone. Przygotowaliśmy dla Was
unikalny wywiad z Robem Andersonem, głównym projektantem gry, a całości
dopełniają wyjątkowe szkice koncepcyjne i ilustracje fanowskie autorstwa dwój-
ki Szwedów: Henrika Sahlströma (ilustracja na górze) oraz Joakima Hellstedta
(okładka). Reszty nie zdradzimy, gdyż uważamy, że warto przeczytać numer
od deski do deski, aby poczuć niepowtarzalny klimat dawnych lat i odnaleźć
wspólny mianownik w całości. Czy to możliwe? Przekonajcie się. Zapraszamy do
czytania!
PS, Redakcja
K&A plus
pragnie podziękować osobom spoza redakcji, które
aktywnie pomagają w tworzeniu naszego pisma. Szczególne podziękowania
dla Magdaleny Piss, Joanny Jawor, Danuty Pączko, Michała Sroki, Grzegorza
Sojki, Łukasza Hermana, Daniela England, Matta Skotarskiego, Rubena Messe-
guera i Leopolda Tupalskiego. Oraz oczywiście dla Matta Knotta, który czuwa
nad większością naszych tekstów w języku angielskim, a jego kreatywne zmiany
i uwagi są niezwykle cenne! Wielkie dzięki!
Wesołych Świąt, Komek & redakcja
FELIETON
jesień / zima
2016
`
SPIS TRESCI
SPIS TREŚCI
Komoda & Amiga plus
#6
3
`
jesien / zima
2016
Plus/4
VIC20
C16
C64
C128
68
70
71
72
73
74
75
76
77
COMMODORE
TOP 2016: Grafika C64
Wprowadzenie do GEOS-a
X-2016: Relacja
X-2016: Ściana Wpisów
Sid Adventures: c0zmo
Dodatkowe gniazda z sygnałami
Zamiennik zasilacza dla C64/128
2016 Reset 4kb Coding Compo
Gry o superbohaterach
8
12
15
16
48
60
62
65
66
Fort Django
Punkiller
Quadrillion
Pac-Pac
Frutty Man
Project Firestart
Athanor: The Awakening
Icicle Race
Pickle’s Pod Patrol
AMIGA
Fenomen Moonstone’a
GameDev Story: Rob Anderson
Reshoot
23
26
32
M68k
AOS 4.x
Aros
MOS
Giana Sisters S.E.
SWOS: Aktualizacja 2016/17
Amiga i karty pamięci CF
34
36
38
RÓŻNE
Wstępniak
Fresh News
Potęga niemocy
Festiwal Dawnych Komputerów
i Gier, Kraków 2016
RetroKomp 2016
Individual Computers: nowości
od Jensa Schönfelda
42
18
20
2
4
10
nowości
felietony
relacje
wywiady
emulacja
rysunki
1024 bity
Rezurekcja:
Superfrog
Kolekcjonerska Edycja Gier
Strefa Emulacji: Android TV Box
Z innej beczki: Undertale
Gadające Głowy
Przedstawienie redakcji
Johnny przedstawia
45
46
56
78
81
84
88
90
COVERDISK
Komoda & Amiga plus
Magazyn użytkowników komputerów firmy Commodore
Redaktor naczelny:
Arkadiusz ’Komek’ Kosiarski
Redaktor prowadzący:
Tomasz ’Tomxx’ Ankudowicz
Redaktorzy:
Marek ’noctropolis’ Sowa, Łukasz ’Bobikowoz’ Bobrecki, Seba-
stian ’Minimoog’ Baranowski, Grzegorz ’MrMat’, Rafał ’Don
Rafito’
Pączko,
Piotr ’c00k’ Machnowski, George ’GeoAnas’ Anastasiadis, Piotr ’Neurocide’
Haraszczak, Marcin ’Atreus’ Jaworski, Dominik ’Petrichor’ Warkiewicz, Michał
’Slayerpl’ Rzepka, Ariel ’Ari’ Zimny, Igor ’MrDarth’ Szmulik, Marcin ’phowiec’
Królikowski, Jan ’Johnny’ Lorek, Mariusz ’Ramos’ Rozwadowski
WWW:
http://ka-plus.pl
Facebook:
KomodaAmigaPlus
E-mail:
team@ka-plus.pl
Twitter:
@KAplusmagazine
Oprawa graficzna, skład i łamanie:
Tomxx, MrMat
Rysunki:
Johnny
Projekt i wykonanie okładki:
Ruben Messeguer
Korekta językowa:
Komek, Minimoog, noctropolis, Tomxx, MrMat, Galbasów-
ka, Łukasz ’Hery’ Herman, Danuta Pączko
Tłumaczenie tekstów:
Slayerpl, Joanna Jawor, Matt Skotarski, Michał Sroka,
Mariusz Aniszewski, Grzegorz Sojka, Magdalena Piss, Bobikowoz, Tomxx,
Petrichor, MrMat, SH
Korekta angielska:
Matt Knott, Matt Skotarski, GeoAnas
Współpraca:
Uka, Łukasz ’Hery’ Herman, Paweł Król, Daniel England
4
Komoda & Amiga plus
#6
przed atakiem gigantycznych
Fresh
News
VIC-20
robali. Taki nietypowy scenariusz
zaserwowała nam firma Ponds
Software, która wydała rewe-
lacyjną platformówkę
Goblin.
Cała gra to zaledwie 4096 baj-
tów, wzięła więc udział w 2016
C64 4kb Game Coding Com-
petition, który został zorganizo-
wany przez załogę magazynu
VIC-20
KomekAm
C64
Reset.
HAT TRICK
Vic Porter, 2016
LET’S INVADE
The New Dimension, 2016
DROPOUT
Aeb, 2016
O, cóż za miła niespodzian-
ka! Hat Trick, wielki hit z lat
80., doczekał się konwersji na
komputery VIC-20. Nie trzeba
być miłośnikiem hokeja, aby
dać się uwieść tej gierce.
Cały wic polega na grywalno-
ści, która w tym przypadku jest
Cieszcie się, wielbiciele Tetrisa!
Oto bowiem w tym roku na VIC-
20 ujrzał światło dzienne
Dropo-
ut
będący odmianą rosyjskiej
gry. Mamy do wyboru aż cztery
tryby rozgrywki – grę standardo-
wą, tryb 40 linii (należy je ułożyć
w jak najkrótszym czasie), dwu-
minutowe wyzwanie (jak najwię-
cej linii w tym czasie) oraz tryb
mistrza (grę standardową na
zabójczym poziomie trudności).
Największym problemem, z ja-
kim musiałem się zmierzyć, było
sterowanie. Po pewnym czasie
da się jednak przyzwyczaić.
Graficznie gierka nawiązuje do
NES’a
i choć niewiele dzieje się
na ekranie i chciałoby się wię-
cej, to i tak Dropout imponuje
złożonością – powstał z myślą
o nierozszerzonym VIC-u.
Jeszcze nigdy nie miałem okazji
ratować ziemniaków w piwnicy
C64
Macie ochotę na klona
Space
Invaders
(jak słusznie wska-
zywałaby na to nazwa), lecz
wykonanego w niebanalnej
oprawie audiowizualnej?
Świetnie trafiliście! Już przed
startem gry autor zawarł
ostrzeżenie o efektach strobo-
skopowych, co doskonale opi-
suje to, co się potem dzieje,
gdy ekran miga jak oszalały
paletą barw. Wyróżnić tu trze-
ba także naprawdę rewela-
cyjną muzykę z energicznym
basem, którego nie powstydzi-
łaby się dobra impreza tech-
no. Ta produkcja wprowadza
wręcz gracza w pewnego ro-
dzaju trans, przez co świetnie
relaksuje. Sama gra jest zresz-
tą bardzo przyjemna i niezbyt
trudna. Minimalistyczny, lecz
elegancki styl graficzny plus
ekstra grywalność. Trzeba
sprawdzić!
wysoka, gdyż udało się zacho-
wać ducha oryginału. Dodat-
kowym plusem jest muzyka
na początku gry. Brzmi prawie
tak samo jak w wersji na C64.
Ogólnie bardzo dobra kon-
wersja, a więc kij w łapę i jaz-
da!
Komek
GOBLIN
Pond Software, 2016
Minimoog
RECENZJA
noctropolis
jesień / zima
2016
Komoda & Amiga plus
#6
5
Amiga OS4
ce animacje dużych obiektów
na polu walki. Wiele uwagi
poświęcono również oprawie
graficznej i efektom dźwięko-
wym, co powoduje, że nowa
gra z gatunku „piekła kul” może
zapewnić wiele godzin fajnej
zabawy. W bieżącym wydaniu
K&A plus zamieściliśmy dłuższą
recenzję gry.
Mroczne tematy wielokrotnie
są dobrą podwaliną na fabułę
gry, w szczególności klimaty
wampirów i krwiożerczych
bestii. Platformówka z elemen-
tami strzelanki od
Backbone
traktuje właśnie o tych okolicz-
nościach. Nasz bohater musi
przejść kilka poziomów, z któ-
rych każdy kończy się jakimś
bossem. Mroczna grafika oraz
„dołująca” oprawa muzycz-
na sprawiają, że tytuł trzyma
odpowiedni klimat i może
wywołać niepokój. Drewniane
kołki w dłoń i do dzieła! Do
rozgrywki wymagana jest każ-
da Amiga OCS/ECS, procesor
020 i 2 MB RAM-u.
ONCE UPON A TIME
AmigaTec
tomxx
Wspaniała wiadomość dla
fanów strategii czasu rzeczy-
wistego! Grupa
AmigaTec,
znana m.in. z wydanej na po-
czątku tego roku gierki
Amiga
Racer,
ogłosiła plany na swoją
kolejną produkcję, która ukaże
się już pod koniec tego lub na
początku przyszłego roku. Tym
razem chodzi o klasycznego
RTS-a i podobnie jak w najbar-
dziej znanym przedstawicielu
tego gatunku,
Age of Empires,
celem gry będzie rozwój na-
szego królestwa na gruncie
ekonomicznym, socjalnym
i militarnym. Gra przeznaczona
będzie na
OS4.
Zamierzamy
trzymać rękę na pulsie i do-
kładniej ją opisać już w kolej-
nym numerze magazynu.
C64
GRANNY’S TEETH
TND Games, 2016
Don Rafito
Amiga, AROS
Łojeju! Gdzie ja podziałam
moją sztuczną szczękę?
A w ogóle cóż to się dzieje
w moim domu? Jakieś psy
i koty biegają jak szalone!
Wredne ptaszysko lata tam
i z powrotem, a na pajęczej
nici hasa gigantyczny krzyżak!
Co? Samolot?! Ja mam już
chyba halucynacje! Tak się
składa, że szczęka babci zo-
TUX FOOTBALL 2D
tuxfootball.sourceforge.net, 2016
Tomxx
Raczej nie przepadam za
grami sportowymi, w tym tak-
że piłkarskimi. Prezentowany
tytuł sprawdziłem pod kątem
innych gier z rodziny
„tux”.
No
i… zamiast biegających po
zielonej murawie pingwinów
natrafiłem na rasowych piłka-
rzy zasuwających po Stadio-
nie Narodowym. Gra piłkarska
rodem z
KickOff.
Wszyscy fani
gatunku obcujący z systemem
AROS
powinni przynajmniej
spróbować. Do uruchomienia
wystarczy tryb VESA.
Amiga 68k
stała wrzucona do akwarium,
które znajduje się na ostatnim
piętrze domu. Mówisz: śmiesz-
na historyjka. Ciekawe, co
powiesz o samej grze.
RESHOOT
Richard Löwenstein, 2016
Komek
Amiga, OCS/ECS
VAMPIRE: CURSE OF THE
NIGHT
Nowa strzelanka na rynku
Amig z chipsetem AGA jest
z pewnością udanym projek-
tem! Autor włożył mnóstwo
wysiłku w kod silnika gry, co
bezpośrednio przekłada się na
płynne przewijanie i imponują-
Backbone, 2016
Don Rafito
RECENZJA
jesień / zima
2016
Zgłoś jeśli naruszono regulamin