1 Współczesne wyzwania psychologii pracy i organizacji.docx

(16 KB) Pobierz

Współczesne wyzwania psychologii pracy i organizacji - prof. Z. Ratajczak

egzamin: 3 zadania

ogólnie czym jest psychologia pracy, bardziej specyficznie, drobne zagadnienia, ale bardziej szczegółowo omówione

zerowy termin na ostatnich zajęciach

Z.Ratajczak – psychologia pracy i organizacji. Warszawa 2007 pwn

Czarnota bojarska joanna – dopasowanie człowiek w organizacji i tożsamość organizacyjna – warszawa 2010 wydawnictwo naukowe scholar

Główne koncepcje psychologii

Kocepcja hedonistyczna

Hedonizm (gr. δονή, hedone, "przyjemność", "rozkosz") – pogląd, doktryna, uznająca przyjemność, rozkosz za najwyższe dobro i cel życia, główny motyw ludzkiego postępowania. Unikanie cierpienia i bólu jest głównym warunkiem osiągnięcia szczęścia. Wyróżnia się: hedonizm etyczny.

Janusz Czapiński – cebulowa teoria szczęścia

Koncepcja humanistyczna:

·         Człowiekowi trzeba pomagać

·         Filantropia – dawanie

·         Wspomaganie

·         Terapia

·         Człowiek jest istotą, która ptrafi sama się wydobyć z problemów, jest zaradna, umie się uczyć

Przymus

Technokratyczna / manipulatorska

Założenie, że na człowieka można mieć wpływ mimo iż nie zdaje on sobie z tego sprawy i generalnie, że ma swoje zastosowanie wiedza o mechanizmach życia społecznego.

Wykorzystywanie czyiś umiejętności, ten ktoś o tym nie wie, człowiek wykorzystywany jako środek do celu szefa, przedmiotowo. Głównie w handlu, reklamie, propagandzie, marketingu, w odniesieciu do kierowania zespołową pracą ludzką.

2008 kryzys – leman brothers kredyty

Konsumpcyjna

Człwiek ma 4 cechy w sobie / aspekty natury człowieka:

·         Istota biologiczna, zdrowie

·         Istota społeczna

·         Istota świadoma, wrażliwość sumienia, świadomość że potrafię, dobro i zło, samoświadomość, samokontrola, samoocena, samowiedza – wiedza o sobie

·         Aktywność człowieka – zbierane wszystkie poprzednie cechy w jakąś całość. Zależy od biologiczności, społeczności, świadomości.

 

Człowiek – zadanie

Czynności prowadzą do wykonania zadań

Warunki: społeczne i fizyczne

Subiektywne warunki wykonywania pracy: możliwości człowieka, motywacja

Diagnozować przydatność do pracy –> możliwość x motywacja

Anazliza zadań – do czego człowiek może wykorzystać możliwości

Proste, złożone zadania

Cele psychologiczne i pozapsychologiczne analizy pracy

Psychologiczne: dobór zawodowy/selekcja zawodowa, motywowanie, szkolenie – rozwój człowieka

Pozapsychologiczne: skonstruować adekwatne system rekrutacji i przyjmowania do pracy, nowe systemy wynagradzania za pracę, ergonomia stanowiska – zgodnie z cechami pracownika i środowiska

 

Czynniki szerszego otoczenia orgzanizacji:

Konkurencja, kooperacja, kontrola, dom, rodzina, restytcja, opinia publiczna, polityka państwa

 

Zadoby człowieka, potencjał człowieka, kapitał rozwojowy/uzdolnień, plany, cele, potrzeby, dążenia człowieka,

Zdolność to zdolność do spełniania wymagań. Posiadanie takich cech, talentów, uzdolnień, które pozwalają osiągnąć wynik. Zdolność pozwla człowiekowi być wykonawcą zadań. Siła i sprawność fizyczna, wiek, kondycja fizyczna, zdolności i uzdolnienia sensu stricte, głównie intelektualne, jest to zespół warunków wewnętrznych umożliwiających wynonanie zadań określonego rodzaju, wyróżnai się zdolności ogólne i specyficzne, poziom sprawności w zakresie tych fnkcji wyższy od przeciętnego (sens stricte), cechy stabilne, stałe, stany zmienne, poziom umysłowy IQ zapewnia szybsze uczenie się, szybsze reagowanie na zdarzenia pojawiające się w procesie pracy, na zagrożenia, stan fizyczny organizmu, który zapewnia wytrzymałość człowieka w procesie pracy, warunkuje ogólne samopoczucie, poziom kulturalny, utrzymywanie ładu i porządku, więzi z innymi ludźmi, kultura pracy, mniejsze prawdopodobieństwo popełnienia błędu, poziom moralny – stosunek do pracy i zaangażowanie, zdolności organizacyjne, poznawcze, artystyczne, wychowawcze, opiekuńcze, empatia, usługowe, interpersonalne, negocjacyjne, zdolności rozwiązywania konfliktu, sytuacji społecznych, zdolności planowania, zdolności adaptacyjne

Specyficzne:

Językowe, matematyczne itp.

Właściwości układu nerwowego i narządu zmysłów, edukacja i wychowanie,

formuują się dzięki własnych cech osobistych: pracowitość, wytrwałość, odpowiedzialność, samokrytycyzm, chęć rozwijania swoich zdolności, konsekwencja i dążenie do celu

 

Joseph Tiffin, Ernest McCormick

Podstawa sukcesu w różnych zawodach: rozumienie słów, ekspesja słowna, płynność wyobraźni, oryginalność myślenia, zdolność zapamiętywania liczb, rozumowanie dedukcyjne, indukcyjne/uogólnianie, porządkowanie informacji, giętkość myślenia, orientacja przestrzenna, wyobraźnia wzrokowa, fluencja słowna w dyskusjach, szybkość dyskutowania, giętkość argumentowania, uwaga selektywna/wybiórcza – spostrzeganie najważniejszego, szybkość spostrzegania, wytrwałość fizyczna, zasięg giętkości ciała, czas reakcji prostej, szybkość ruchu poszczególnych części ciała, zręczność palców, sprawność rąk, płynność ruchów, stałość ręki i ramienia, dokładność sterowania             

Zgłoś jeśli naruszono regulamin