Współczesne wyzwania psychologii pracy i organizacji - prof. Z. Ratajczak
egzamin: 3 zadania
ogólnie czym jest psychologia pracy, bardziej specyficznie, drobne zagadnienia, ale bardziej szczegółowo omówione
zerowy termin na ostatnich zajęciach
Z.Ratajczak – psychologia pracy i organizacji. Warszawa 2007 pwn
Czarnota bojarska joanna – dopasowanie człowiek w organizacji i tożsamość organizacyjna – warszawa 2010 wydawnictwo naukowe scholar
Główne koncepcje psychologii
Kocepcja hedonistyczna
Hedonizm (gr. ἡδονή, hedone, "przyjemność", "rozkosz") – pogląd, doktryna, uznająca przyjemność, rozkosz za najwyższe dobro i cel życia, główny motyw ludzkiego postępowania. Unikanie cierpienia i bólu jest głównym warunkiem osiągnięcia szczęścia. Wyróżnia się: hedonizm etyczny.
Janusz Czapiński – cebulowa teoria szczęścia
Koncepcja humanistyczna:
· Człowiekowi trzeba pomagać
· Filantropia – dawanie
· Wspomaganie
· Terapia
· Człowiek jest istotą, która ptrafi sama się wydobyć z problemów, jest zaradna, umie się uczyć
Przymus
Technokratyczna / manipulatorska
Założenie, że na człowieka można mieć wpływ mimo iż nie zdaje on sobie z tego sprawy i generalnie, że ma swoje zastosowanie wiedza o mechanizmach życia społecznego.
Wykorzystywanie czyiś umiejętności, ten ktoś o tym nie wie, człowiek wykorzystywany jako środek do celu szefa, przedmiotowo. Głównie w handlu, reklamie, propagandzie, marketingu, w odniesieciu do kierowania zespołową pracą ludzką.
2008 kryzys – leman brothers kredyty
Konsumpcyjna
Człwiek ma 4 cechy w sobie / aspekty natury człowieka:
· Istota biologiczna, zdrowie
· Istota społeczna
· Istota świadoma, wrażliwość sumienia, świadomość że potrafię, dobro i zło, samoświadomość, samokontrola, samoocena, samowiedza – wiedza o sobie
· Aktywność człowieka – zbierane wszystkie poprzednie cechy w jakąś całość. Zależy od biologiczności, społeczności, świadomości.
Człowiek – zadanie
Czynności prowadzą do wykonania zadań
Warunki: społeczne i fizyczne
Subiektywne warunki wykonywania pracy: możliwości człowieka, motywacja
Diagnozować przydatność do pracy –> możliwość x motywacja
Anazliza zadań – do czego człowiek może wykorzystać możliwości
Proste, złożone zadania
Cele psychologiczne i pozapsychologiczne analizy pracy
Psychologiczne: dobór zawodowy/selekcja zawodowa, motywowanie, szkolenie – rozwój człowieka
Pozapsychologiczne: skonstruować adekwatne system rekrutacji i przyjmowania do pracy, nowe systemy wynagradzania za pracę, ergonomia stanowiska – zgodnie z cechami pracownika i środowiska
Czynniki szerszego otoczenia orgzanizacji:
Konkurencja, kooperacja, kontrola, dom, rodzina, restytcja, opinia publiczna, polityka państwa
Zadoby człowieka, potencjał człowieka, kapitał rozwojowy/uzdolnień, plany, cele, potrzeby, dążenia człowieka,
Zdolność to zdolność do spełniania wymagań. Posiadanie takich cech, talentów, uzdolnień, które pozwalają osiągnąć wynik. Zdolność pozwla człowiekowi być wykonawcą zadań. Siła i sprawność fizyczna, wiek, kondycja fizyczna, zdolności i uzdolnienia sensu stricte, głównie intelektualne, jest to zespół warunków wewnętrznych umożliwiających wynonanie zadań określonego rodzaju, wyróżnai się zdolności ogólne i specyficzne, poziom sprawności w zakresie tych fnkcji wyższy od przeciętnego (sens stricte), cechy stabilne, stałe, stany zmienne, poziom umysłowy IQ zapewnia szybsze uczenie się, szybsze reagowanie na zdarzenia pojawiające się w procesie pracy, na zagrożenia, stan fizyczny organizmu, który zapewnia wytrzymałość człowieka w procesie pracy, warunkuje ogólne samopoczucie, poziom kulturalny, utrzymywanie ładu i porządku, więzi z innymi ludźmi, kultura pracy, mniejsze prawdopodobieństwo popełnienia błędu, poziom moralny – stosunek do pracy i zaangażowanie, zdolności organizacyjne, poznawcze, artystyczne, wychowawcze, opiekuńcze, empatia, usługowe, interpersonalne, negocjacyjne, zdolności rozwiązywania konfliktu, sytuacji społecznych, zdolności planowania, zdolności adaptacyjne
Specyficzne:
Językowe, matematyczne itp.
Właściwości układu nerwowego i narządu zmysłów, edukacja i wychowanie,
formuują się dzięki własnych cech osobistych: pracowitość, wytrwałość, odpowiedzialność, samokrytycyzm, chęć rozwijania swoich zdolności, konsekwencja i dążenie do celu
Joseph Tiffin, Ernest McCormick
Podstawa sukcesu w różnych zawodach: rozumienie słów, ekspesja słowna, płynność wyobraźni, oryginalność myślenia, zdolność zapamiętywania liczb, rozumowanie dedukcyjne, indukcyjne/uogólnianie, porządkowanie informacji, giętkość myślenia, orientacja przestrzenna, wyobraźnia wzrokowa, fluencja słowna w dyskusjach, szybkość dyskutowania, giętkość argumentowania, uwaga selektywna/wybiórcza – spostrzeganie najważniejszego, szybkość spostrzegania, wytrwałość fizyczna, zasięg giętkości ciała, czas reakcji prostej, szybkość ruchu poszczególnych części ciała, zręczność palców, sprawność rąk, płynność ruchów, stałość ręki i ramienia, dokładność sterowania
Saithis