Ujecia_z_bliska_Kreatywna_fotografia_ujecia.pdf

(6284 KB) Pobierz
Zobacz
świat
z bliska!
harold davis
Ujęcia z bliska
Jaki sprzęt wybrać do makrofotografii?
Jak fotografować kwiaty, wodę i biżuterię?
Jak wykorzystać technikę HDR?
Ujêcia z bliska.
Kreatywna fotografia
Autor: Harold Davies
T³umaczenie: Dominika Kurek
ISBN: 978-83-246-2699-1
Tytu³ orygina³u: Creative Close-Ups:
Digital Photography Tips and Techniques
Format: 200230, stron: 240
Zobacz œwiat z bliska!
• Jaki sprzêt wybraæ do makrofotografii?
• Jak fotografowaæ kwiaty, wodê i bi¿uteriê?
• Jak wykorzystaæ technikê HDR?
Czy marzy³eœ kiedykolwiek o poznaniu z bliska zagadnienia makrofotografii?
Zastanawia³eœ siê, jak to jest stan¹æ twarz¹ w twarz z przyrod¹ w du¿ym powiêkszeniu?
Bajecznie kolorowy œwiat zdjêæ autorstwa najznamienitszych fotografów mo¿e byæ Ci
teraz bli¿szy ni¿ kiedykolwiek przedtem – dzieli Ciê od niego dos³ownie d³ugoœæ
makroobiektywu!
A wszystko to dziêki ksi¹¿ce, któr¹ trzymasz w rêkach. Dowiesz siê z niej, jakiego
sprzêtu potrzebujesz, ¿eby rozpocz¹æ swoj¹ przygodê z makrofotografi¹, do czego
s³u¿¹ pierœcienie poœrednie oraz jak najlepiej oœwietliæ fotografowany obiekt. Autor
w przejrzysty sposób t³umaczy, jak robiæ wyj¹tkowe zdjêcia kwiatów, wody oraz
naturalnej bi¿uterii. W trakcie lektury poznasz tajniki fotografowania szk³a,
wykorzystywania cieni oraz efektu odbicia i refrakcji. Harold Davis porusza równie¿
tematykê HDR – to m³oda technika w fotografii, pozwalaj¹ca na uzyskiwanie
niewyobra¿alnie doskona³ych efektów. SprawdŸ, to nie takie trudne! „Ujêcia z bliska.
Kreatywna fotografia” to niezbêdna pozycja dla ka¿dego pasjonata tej dziedziny. Dziêki
niej poznasz wszystkie tajniki makrofotografii, a Twoje zdjêcia bêd¹ olœniewaj¹ce!
• Fotografowanie artefaktów
• Wyszukiwanie obiektów do fotografii
• Rodzaj makroobiektywów
• Zastosowanie pierœcieni poœrednich
• Wykorzystanie statywu oraz dodatkowego sprzêtu
• Ekspozycja zbli¿eñ
• Ustalanie przys³ony oraz g³êbi ostroœci
• Wykorzystanie lampy b³yskowej w makrofotografii
• Fotografowanie kwiatów
• Mo¿liwoœci fotografii HDR
• Utrwalanie wody
• Wykorzystanie t³a, cieni oraz aran¿acja sceny
• Fotografowanie szk³a
Tajemniczy œwiat makrofotografii w zasiêgu Twojego obiektywu!
Spis treści
8
Wstęp
10
Cudowne światy
12 Blisko i bliżej
14 Światy fotografii zbliżeniowej
20 Fotografowanie artefaktów
30 Znajdowanie tematów do makr
34 Makra i ciemnia cyfrowa
38 Tworzenie zbliżeń abstrakcyjnych
44
Zbliżyć się
46 Zobaczyć z bliska i osobiście
48 Makroobiektywy
52 Pierścienie pośrednie i filtry makro
54 Więcej sprzętu do zbliżeń
60 Zbliżenia z Lensbaby
64 Używanie statywu
68 Ustawianie ostrości
72 Ekspozycja zbliżeń
76 Przesłona i głębia ostrości
80 Oświetlanie zbliżeń
84 Używanie lampy błyskowej
w zbliżeniach
88
Fotografowanie kwiatów
90 Botanika pożądania
98 Kwiaty i światło
104 Przezroczystość w ogrodzie
106 Przezroczystość w studio
112 Kwiaty na bieli
114 Kwiaty na czerni
118 Kwiaty w fotografii HDR
124 Focus-stacking
132 Selektywna ostrość
134 Ruch
136 Impresjonizm
140 Kolory i abstrakcja
144 Kwiaty i malarstwo cyfrowe
148
Wszechświat w ziarenku piasku
150 Parada kropel wody
155 Krople, krople, krople
156 Blokada lustra
160 Naturalna biżuteria
168 Odbicia i refrakcje
180 Samotna kropla
188
Zbliżenia w studio
190 Fotografowanie martwej natury
196 Ustawianie sceny
200 Tła
206 Oświetlanie kompozycji
martwej natury
212 Cienie
216 Aranżacja sceny
222 Znajdowanie tematów
226 Fotografowanie biżuterii
228 Fotografowanie szkła
234
Pomoce i dalsze lektury
236
Słowniczek
238
Skorowidz
Zobaczyć z bliska i osobiście
To ludzie, a nie aparaty robią zdjęcia. Aby na-
uczyć się robić dobre zbliżenia, najważniejsze
jest więc wykształcenie w sobie umiejętności
starannej obserwacji… z bliska. Co intryguje
Cię w temacie danego makra? Jak blisko
musisz się znaleźć? Czy wyobrażasz sobie
to zbliżenie w kolorze, czy czarno-białe?
Gdzie skupia się ostrość?
Możesz zauważyć, że większość zdjęć w tej
książce wykonałem aparatem DSLR z ma-
kroobiektywem lub innym specjalistycznym
sprzętem do zbliżeń. Jednak nie trzeba wy-
myślnych urządzeń, żeby fotografować makra.
Zachęcam do robienia zbliżeń z użyciem
niemalże dowolnego wyposażenia.
Co ciekawe, kompaktowe, jednoobiekty-
wowe aparaty cyfrowe mają nawet pewną
przewagę w zbliżeniach, o ile posiadają tryb
makro. Dzieje się tak dlatego, że im mniejsza
matryca, tym większą można uzyskać głębię
ostrości. Innymi słowy, kompaktowym apa-
ratem cyfrowym można stosunkowo łatwo
uzyskać zbliżenia i zorientujesz się, że można
nim uchwycić ostrość na całym obiekcie,
ponieważ aparaty te mają mniejsze matryce.
Mała matryca stanowi wadę, jeśli chodzi
o szum, ale to już inna kwestia.
Jeśli masz więc ochotę na robienie fotogra-
ficznych zbliżeń, nie potrzebujesz wymyśl-
nego sprzętu. Do zbliżenia na tej stronie i na
stronie 47 użyłem zwyczajnego automatu
starej generacji, a widać, że poradził sobie
dobrze w trybie makro.
Aparat nie ma znaczenia. Istotne jest nato-
miast, aby nauczyć się widzieć w zbliżeniu
i wyobrażać sobie, jak będą wyglądały bardzo
małe rzeczy pokazane w dużej skali.
nie musisz robić wielkich odbitek lub martwić
Jeśli
się reprodukcjami do celów muzealnych, prawie
każdy aparat automatyczny z trybem makro spraw-
dzi się przy robieniu zbliżeń. Wykonując to zdjęcie
płatków róż i ich odbicia, nie martwiłem się sprzętem
fotograficznym. Zamiast tego mogłem skupić się na
kompozycji
aparat jednoobiektywowy Canon Powershot G3, czujnik
z ekwiwalentem ogniskowej 4,5X, 28,8 mm (odpowiednik
140 mm dla filmu 35 mm), tryb makro, 3/10 s, f/8,
ISO 50, statyw
Strony 44 – 45: Użyłem wodoodpornego automatu,
aby wykonać to interesujące zbliżenie w bardzo
wilgotny, deszczowy dzień. Nie chciałem wystawiać
moich „prawdziwych” aparatów na działanie pogody
aparat jednoobiektywowy Pentax Optio WPi, czujnik
z ekwiwalentem ogniskowej 6X, 13,8 mm (112 mm dla
filmu 35 mm), tryb makro, 1/25 s, f/3,9, ISO 160, z ręki
46
Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia
klipsy do papieru sfotografowałem w studio małym aparatem, który
Te
miałem pod ręką. Użyłem kolorowych kartonów, aby odbić kolory na
lustrzane powierzchnie
aparat jednoobiektywowy Canon Powershot G3, czujnik z ekwiwalentem og-
niskowej 4,5X, 28,8 mm (odpowiednik 140 mm dla filmu 35 mm), tryb makro,
1/2 s, f/7,1, ISO 50, statyw
Zbliżyć się
47
Zgłoś jeśli naruszono regulamin