kl_2_cz_1a.pdf

(14117 KB) Pobierz
PODRĘCZNIK do szkoły podstawowej
k lasa
część
1
2
A
Z tego podręcznika korzysta teraz:
Nasza szkoła
Podręcznik do szkoły podstawowej
Maria Lorek, Monika Zatorska
1
2
3
Kochane Drugoklasistki,
Kochani Drugoklasiści,
ten podręcznik powstał
dzięki pracy wielu osób.
Dbajcie o niego i nie rysujcie w nim.
W przyszłym roku szkolnym
będzie przewodnikiem dla Waszych
młodszych koleżanek i kolegów.
klasa 2
część 1a
Warszawa 2015
ISBN 978-83-64735-38-7 (całość)
ISBN 978-83-64735-39-4 (część 1a)
Spis treści
„Gazeta Przyjazna” – inspiracja do tworzenia
klasowej gazety.
Zaułek słówek – zabawy i ćwiczenia
słownikowe, gramatyczne i ortograficzne.
Edukacja
polonistyczna
ZNOWU RAZEM
Druga klasa
Jak spędziliśmy wakacje?
Zaułek słówek – głoski i litery
Co przypomina nam wakacje?
Jakie krajobrazy występują w Polsce?
Spotkanie z policjantką
Nowy uczeń
Zaułek słówek – piszemy i czytamy
Gra
Kodeks klasowy
Straszliwe decybele
Hałas
Zaułek słówek – zdanie, wyraz, sylaba
TAJEMNICE DRZEW
Jakie tajemnice kryje las?
Poznajemy drzewa
U leśnych listków...
Zaułek słówek – wyrazy z
ą, ę
Mieszkańcy drzew
W co zmieniają się drzewa?
Drewniane czary
Zaułek słówek – wyrazy
z
rz
wymiennym
UCZYMY SIĘ W PLENERZE
Jesienna wycieczka
W gospodarstwie ekologicznym
Zaułek słówek – wyrazy
z
ó
wymiennym
„Gazeta Przyjazna” – 14 października
Słowniczek
Teksty literackie.
Pytania,
polecenia,
inspiracje
do aktywnego
działania.
Inspiracje artystyczne.
4–5
6–7
8–9
10–11
12–13
14–15
16–17
18–19
20–21
22–23
24–25
26–27
28–29
38–39
40–41
42–43
44–45
46–47
48–49
50–51
52–53
Edukacja
matematyczna
Edukacja
przyrodnicza
54–55
56–57
58–59
60–61
62–63
Edukacja
artystyczna
Doświadczenia,
eksperymenty,
obserwacje.
MOWA ZWIERZĄT
30–31
Pan Mikołaj i lew
32–33
Jak porozumiewają się zwierzęta?
34–35
„Gazeta Przyjazna” – 23 września
36–37
Zaułek słówek – spółgłoski miękkie
Edukacja
społeczna
Teksty popularnonaukowe
i przyrodnicze.
JAK KORZYSTAĆ Z PODRĘCZNIKA
SPIS TREŚCI
słowa: Natalia Usenko
muzyka: Beatriz Blanco
Druga klasa
Po wakacjach pani z trudem nas poznała –
w dwa miesiące tak wyrosła klasa cała!
Każdy z nas się trochę zmienił.
Wszyscy wyżsi, opaleni!
Tylko Cela Calineczką pozostała...
refren:
Znowu razem pobawimy się nareszcie
i zadamy pani pytań tysiąc dwieście!
Dokąd w nocy lata sowa?
Gdzie jest księżyc, gdy się chowa?
Czemu tęcza jest jak tęcza kolorowa?
Różne cuda nam pokaże pani Ania.
Jest na świecie tyle rzeczy do zbadania...
Lekcja zawsze jest ciekawa,
gdy nauka to zabawa –
nikt nam tropić i odkrywać nie zabrania!
refren:
Znowu razem pobawimy się nareszcie...
1.
Porozmawiajcie o tym, czego chcielibyście się nauczyć w drugiej klasie.
2.
Co najbardziej lubicie robić w szkole? Dlaczego?
3.
Zastanówcie się, co chcielibyście zmienić w szkole.
4.
Nauczcie się śpiewać piosenkę pod tytułem „Druga klasa”.
Wymyślcie do niej układ taneczny.
4
DRUGA KLASA
5
19
LIP
C
SPIS TREŚCI
*
KRAK
LI
PC
A
a
350 g.
POLSKA
ÓW
*
19
CZĘSTOCHOWA
Jak spędziliśmy
wakacje?
zka”
alnia Soli „Wielic
Kop
Mazury
Dolina
Prądnika
Pani Ania zaczęła zajęcia. Czekaliśmy
z niecierpliwością, co nam powie.
– Bardzo dziękuję za widokówki, które dostałam w czasie wakacji.
– Ojej, a ja nie wysłałem – zasmucił się Darek.
Popatrzyliśmy na siebie. Nie tylko Darek o tym nie pomyślał.
Pani, widząc nasze miny, powiedziała:
– Nic nie szkodzi, przecież możecie teraz o wszystkim opowiedzieć.
– Byłem w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej – zaczął Karol.
– Oglądałem skały i szukałem skamieniałych amonitów. To takie
zwierzęta, które żyły bardzo dawno temu. Pewnego wieczoru
zobaczyliśmy ptaka, który wisiał głową w dół. Tata powiedział, że to
nie ptak, chociaż ma skrzydła. To był nietoperz nocek! Byliśmy też
na wycieczce w Częstochowie i zwiedziliśmy klasztor na Jasnej Górze.
– A my, z rodzicami, babcią i dziadkiem, wybraliśmy się w Tatry
– powiedziała Natalka. – Po drodze zatrzymaliśmy się w Wieliczce.
Tam, głęboko pod ziemią, jest zabytkowa kopalnia soli. Można w niej
oglądać wykute w soli komory, podziemne jeziora, kaplice i ciekawe
rzeźby z soli.
Do rozmowy włączyła się Ala:
– My byliśmy na Mazurach. Moi rodzice lubią żeglować.
To ich hobby. Razem z siostrą nauczyłyśmy się śpiewać szanty,
takie piosenki żeglarskie.
Celina, Gabrysia i Bartek opowiedzieli nam o półkoloniach
zorganizowanych przez dom kultury. Bartek zdobył wyróżnienie
w konkursie „Mistrz Ciekawostek Przyrodniczych”, a Celina była
szybsza od trzecioklasistki w zawodach pływackich. Gabrysia
znalazła piórko i napisała opowiadanie o czarodziejskim ptaku,
który je zgubił. Zakończenie opowiadania brzmiało tak:
„Najciekawszymi wakacyjnymi skarbami
 są wspomnienia!”.
1.
Opowiedzcie, gdzie dzieci z klasy 2 a spędziły wakacje.
2.
Porozmawiajcie w parach o tym, jak spędziliście wakacje.
3.
Dokończcie zdania i je zapiszcie.
W czasie wakacji zdziwiło mnie…
Po wakacjach...
4.
Wskażcie w tekście nazwy miast,
gór i krain geograficznych.
W tekście są nazwy:
miast, gór, krain geograficznych.
Piszemy je wielką literą.
6
JAK SPĘDZILIŚMY WAKACJE?
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin