Zamkniecie roku 2015 w jednostkach sektora publicznego.pdf

(345 KB) Pobierz
ZAMKNIĘCIE
ROKU 2015
W JEDNOSTKACH
SEKTORA PUBLICZNEGO
WSKAZÓWKI, JAK BEZBŁĘDNIE
ZAMKNĄĆ KSIĘGI
I SPORZĄDZIĆ SPRAWOZDANIE FINANSOWE
BIBLIOTEKA JEDNOSTEK PUBLICZNYCH I POZARZĄDOWYCH
Izabela Świderek
Zamknięcie
roku 2015
w jednostkach
sektora publicznego
Copyright © by Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Kup książkę
2
amknięcie roku
Autor:
Izabela Świderek – doktor nauk ekonomicznych w zakresie analizy ekonomiczno-finansowej oraz
finansów publicznych. Autorka książek i wielu artykułów dotyczących problema-
tyki finansów publicznych, funkcjonowania sektora finansów publicznych, w tym
nowoczesnych systemów zarządzania sektorem finansów publicznych. Od 16 lat
związana zawodowo z jednostkami samorządu terytorialnego. Od 2007 roku
pełni funkcję skarbnika jednostki samorządu terytorialnego. Prowadzi szkolenia
z zakresu rachunkowości budżetowej i zasad funkcjonowania sektora finansów
publicznych.
Wydawca:
Katarzyna Bednarska
Redaktor:
Dorota Strusiewicz-Kotela
Koordynator produkcji:
Mariusz Jezierski
Korekta:
Zespół
Skład, łamanie:
Raster studio
Druk:
MillerDruk sp. z o.o.
ISBN 978-83-269-4318-8
Nakład: 300 egz.
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.,
03-918 Warszawa, ul. Łotewska 9a
Tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10,
NIP: 523-19-92-256
Numer KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, Sąd Gospodarczy
XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy. Wyskość kapitału zakładowego 200.000 zł
Copyright by Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2015
Publikacja „Zamknięcie roku 2015 w jednostkach sektora publicznego” chroniona jest prawem
autorskim. Przedruk materiałów opublikowanych w niniejszej publikacji – bez zgody wydawcy
– jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło. Publikacja
„Zamknięcie roku 2015 w jednostkach sektora publicznego” została przygotowana z zachowaniem
najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów
oraz konsultantów. Zaproponowane w publikacji „Zamknięcie roku 2015 w jednostkach sektora
publicznego” porady i interpretacje nie mają charakteru porady prawnej. Ich zastosowanie w konret-
nym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Publikowane rozwiązania
nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku
z powyższym redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych
w publikacji „Zamknięcie roku 2015 w jednostkach sektora publicznego” wskazówek, przykładów,
informacji itp. do konkretnych przypadków.
Kup książkę
Spis treści
Od autora
....................................................................................................................................................... 5
Rozdział I. Czynności przygotowawcze związane z zakończeniem roku budżetowego
................ 7
1.1. Ustalenie terminu wpływu dokumentacji nansowej do jednostki ......................................... 7
1.2. Ustalenie terminu rocznych sprawozdań budżetowych i nansowych ................................. 16
Rozdział II. Inwentaryzacja składników aktywów i pasywów jednostki
...................................... 26
2.1. Istota i cele inwentaryzacji .......................................................................................................... 26
2.2. Terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji ...................................................... 28
2.3. Formy i metody inwentaryzacji .................................................................................................. 32
2.4. Etapy inwentaryzacji .................................................................................................................... 42
2.5. Różnice inwentaryzacyjne i sposób ich ujęcia w księgach rachunkowych ........................... 55
2.6. Wycena aktywów i pasywów na dzień bilansowy .................................................................... 60
2.7. Odpowiedzialność w zakresie inwentaryzacji .......................................................................... 66
Rozdział III. Ewidencja składników aktywów i pasywów jednostki na dzień bilansowy
................ 69
3.1. Należności i zobowiązania na koniec roku budżetowego ....................................................... 69
3.2. Dochody budżetowe i środki pieniężne na koniec okresu budżetowego ............................. 76
3.3. Przychody i koszty na koniec roku budżetowego .................................................................... 81
3.4. Dotacje i ich rozliczenie .............................................................................................................. 87
3.5. Rozliczenia międzyokresowe kosztów ....................................................................................... 99
3.6. Wydatki uznane za niewygasające z końcem roku budżetowego ........................................ 100
Rozdział IV. Przygotowanie ksiąg rachunkowych do zamknięcia
................................................ 105
4.1. Zapewnienie kompletności i poprawności zapisów
w księgach rachunkowych jednostki ....................................................................................... 106
4.2. Uzgadnianie zapisów i sald kont księgi głównej .................................................................... 110
Rozdział V. Sprawozdawczość budżetowa na koniec roku
............................................................. 116
5.1.
5.2.
Sprawozdania budżetowe ...................................................................................................... 117
Sprawozdania w zakresie operacji nansowych ................................................................. 188
Kup książkę
4
amknięcie roku
Rozdział VI. Sprawozdawczość nansowa na koniec roku
............................................................ 231
6.1. Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego ...................................... 233
6.2. Bilans jednostki budżetowej, samorządowego zakładu budżetowego ................................. 240
6.3. Rachunek zysków i strat ........................................................................................................... 251
6.4. Zestawienie zmian w funduszu jednostki ............................................................................... 262
6.5. Łączne sprawozdania nansowe .............................................................................................. 269
6.6. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego ............................................... 272
Rozdział VII. Sprawozdanie z wykonania budżetu i absolutorium z wykonania budżetu
...... 283
7.1. Terminy sporządzenia sprawozdania z wykonania budżetu oraz zakres
informacyjny w nim zawarty .................................................................................................... 283
7.2. Procedura udzielania absolutorium organowi wykonawczemu
samorządu terytorialnego ......................................................................................................... 290
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin