KOGO KOCHAM, KOGO LUBIĘ-5l.doc

(43 KB) Pobierz

„KOGO KOCHAM, KOGO LUBIĘ”

 

Cel ogólny: - Kształcenie umiejętności wyrażania własnych uczuć wobec innych ludzi w sposób werbalny i pozawerbalny.

                                - Przedstawienie dzieciom zasad zachowania w kontakcie z obcymi osobami.

 

             

Zadania programowe

Działania edukacyjne

Umiejętności

 

▪ Poznawanie wybranych ogólnopolskich świąt i zwyczajów z nimi związanych – Walentynki

(O VIII, Z 2, P III).

 

▪ Szanowanie innych i ich potrzeb, rozumienie, że inni czują i przeżywają różne zdarzenia podobnie – to samo ich cieszy i to samo ich martwi (O I, Z 2, P III).

 

▪ Okazywanie życzliwości, pomocy, uprzejmości. Dostrzeganie i rozumienie potrzeb członków rodziny (O I, Z 3, P III).

 

▪ Nawiązywanie przyjacielskich, serdecznych stosunków z rówieśnikami (O I, Z 3, P III).

 

▪ Odkrywanie uczucia radości z możliwości dawania drobnych upominków ( O I, Z 2, P III).

 

▪ Wykonywanie ćwiczeń oddechowych połączonych ze zmianą formy (O V, Z 6, P III).

 

▪ Odbieranie, rozumienie i wyrażanie treści przekazywanych przez ruch ciała, gest, spojrzenie

(O V, Z 1, P III).

 

▪ Sprawianie radości innym poprzez wykonywanie dla nich drobnych upominków (O I, Z 2, P III).

 

▪ Nabywanie umiejętności wypowiadania własnych myśli

(O V, Z 2, P III).

 

▪ Synteza słuchowa wyrazów wypowiadanych przez nauczyciela sylabami (O VI, Z 4, P III).

 

▪ Próby układania dużych puzzli o ograniczonej liczbie części wg. wzoru (O VI, Z 1, P III).

 

▪ Próby odwzorowywania kształtu poznanych figur geometrycznych – tworzenie własnych figur (O VII, Z 2, P III).

 

▪ Rozumienie potrzeby zachowania ostrożności w kontaktach z osobami obcymi ( O I, Z 1, P III).

 

▪ Przyzwyczajanie do zgodnego współdziałania w zespole – wspólne zabawy z podziałem na role (O I, Z 2, P III).

 

▪ Opanowanie umiejętności

 

prowadzenia rozmowy jako formy wymiany informacji (O V, Z 2, P III).

 

▪ Odzwierciedlanie rytmów układem klocków (O VI, Z 4, P III).

 

▪ Umiejętne ustawianie się i poruszanie się w dwóch kołach.

 

▪ Uczenie się kroków i prostych form tanecznych – podskoki.

▪ Sprawne poruszanie się w przestrzeni, wyrabianie płynności ruchów (O IX, Z 3, P III).

 

▪ Uczestniczenie w zabawach z el. improwizacji ruchowej (O IX, Z 3, P III).

 

▪ Improwizacje wokalne do krótkich tekstów (O IX, Z 3, P III).

 

▪ Doskonalenie umiejętności różnych ustawień. Coraz sprawniejsze wykonywanie rzutów, toczenia (O III, Z1, P III).

 

 

 

» Rozmowa nt. popularnego Święta Zakochanych zwanego inaczej Walentynkami. Wyjaśnienie jego znaczenia i pochodzenia.

 

»  Uczucia – wyszukiwanie odpowiedzi na pytania stawiane przez nauczyciela: „Co to znaczy, że kogoś kocham?”, „Co to znaczy, że kogoś lubię?”, „Jak można komuś okazać, że się go kocha, albo lubi?”

 

»  Wyjaśnienie powiedzeń: „mieć kogoś w sercu”, „nosić kogoś w sercu”, „mieć dobre serce” – zwrócenie uwagi na pewne przenośnie.

 

»  Zabawa integracyjna „Iskierka ciepłych uczuć”

 

»  „Co chciałbym podarować bliskiej osobie”. Rysowanie kredkami osób bliskich dziecku, wycinanie z kolorowych gazet różnych przedmiotów i naklejanie obok postaci.

 

»  Ćwiczenia oddechowe „Przesyłanie całusków”.

 

»  Zabawa dramowa w parach „Bardzo się lubimy”.

 

»  Zabawa rysunkowa „Walentynkowe żarciki”. Na kartce z naklejonymi serduszkami dorysowywanie flamastrami szczegółów wg. własnego pomysłu.

 

» Zabawa w uzupełnianie zdań „Bardzo lubię, kiedy ludzie …”, „Jest mi przyjemnie kiedy …”, „Kiedy powiem Ci coś miłego …”.

 

»  Zabawa z wyrazami „Zgadnij co słyszysz?”.

 

»  „Serce – puzzle” – losowanie części z dużego białego serca pociętego w formie puzzli, rysowanie flamastrami obrazków dla osób kochanych i lubianych przez dziecko.

 

»  Zabawa matematyczna „Figura do figury”- układanie figur wg. własnego pomysłu.

 

 

» Słuchanie opowiadania – „Przyjdź i powiedz mi”. Rozmowa nt. opowiadania i własnych doświadczeń dzieci z osobami obcymi.

 

» Zabawa relaksacyjna (w parach) „Mama usypia dziecko”.

 

»  Rozmowa nt. budowy człowieka, omówienie głównych części ciała z równoczesnym pokazem.

 

Rozwiązywanie zagadki słownej (serce).

 

 

»  Zabawa rytmiczna „Powolne, szybkie, głośne, ciche bicie serca”.

 

»  Zabawa z piosenką „Na powitanie wszyscy razem”.

 

»  Słuchanie piosenki „Podajmy sobie ręce” – omówienie jej treści, charakteru melodii. Zabawa ruchowa oparta na piosence.

 

»  Zabawa taneczna przy śpiewie piosenki „Nie chcę Cię znać”.

 

»  Zabawa improwizacyjna „Kołysanka dla kolegi”.

 

» Zabawa ruchowa z elementem toczenia „Piłka goni piłkę”.

Zabawa ruchowa orientacyjno porządkowa „Zapamiętaj swoją parę”.

 

» Ćwiczenia poranne – zestaw własny.

» Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw własny nr 11

»  Spacery, zabawy zimowe.

Dziecko:

~ poznaje zwyczaje związane z walentynkowym świętem,

~ rozumie znaczenie i pochodzenie tego święta.

 

~ odkrywa i rozumie różne rodzaje uczuć,

~ podaje różne sposoby okazywania uczuć osobom bliskim.

 

 

 

~ rozumie sens powiedzeń zawierających słowo serce,

~ wymyśla własne przykłady na „dobre serce”.

 

 

~ integruje się z grupą we wspólnej zabawie,

~ przekazuje ciepłe uczucia poprzez uścisk dłoni,

 

 

~ obmyśla i planuje treść pracy,

~ doskonali rysowanie postaci ludzkiej,

~ bezpiecznie korzysta z nożyczek.

 

~ umiejętnie gospodaruje oddechem,

~ cmokanie i wydmuchiwanie.

 

 

~ odgrywa scenkę na zadany temat przy pomocy ruchu, gestu, mimiki,

~ przygląda się i ocenia każdą kolejną parę.

~ rozwija wyobraźnię plastyczną i estetyczną,

~ sprawia radość sobie i koledze obdarowując go prezentem.

 

 

~ rozwija mowę,

~ uzupełnia zdania rozpoczęte przez nauczyciela nadając im logiczny sens.

 

~ rozpoznaje słowa wypowiadane przez N-la sylabami: ser-ce, lu-bię, czu-ję.

 

 

~ składa elementy układanki w całość, nakleja ich na duże czerwone serce,

~ wypowiada się nt. tego co łączy te rysunki, dla jakich osób są przeznaczone i dlaczego.

 

~ rozpoznaje i nazywa poszczególne figury; koło, trójkąt, kwadrat,

~ tworzy figury wg. własnego pomysłu z el. geometrycznych, szarf

~ uważnie słucha treści opowiadania,

~ poznaje zasady zapewniające zachowanie bezpieczeństwa w rozmowach z nieznajomymi.

 

~ wykonuje czynności naśladowcze: przytula się głaszcze i kołysze.

 

~ bogaci doświadczenia związane z własnym ciałem, potrafi wymienić części ciała,

 

~ wie, że wewnątrz ciała człowieka znajdują się ważne organy potrzebne do życia,

~ potrafi wskazać gdzie znajduje się serce.

~ odtwarza usłyszany rytm przy użyciu dwóch klocków,

~ odtwarza dźwięki słabe i mocne.

 

~ potrafi poruszać się sprawnie w dwóch kołach,

~ reaguje ruchem rąk na słowa „witamy was”.

 

~ sprawnie dobiera się parami i w trzymaniu haczykowym tańczy podskokami,

~ porusza się do rytmu piosenki w prawą stronę.

 

 

~ prawidłowo reaguje ruchem na słowa i melodię piosenki, zgodnie współpracuje z partnerem z pary.

 

~ układa własne melodie do kołysanki.

 

 

~ przyjmuje prawidłową postawę podczas toczenia piłki,

~ doskonali umiejętność zabawy w parach,

~ szybko reaguje na sygnały umowne.

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin