„KOGO KOCHAM, KOGO LUBIĘ”
Cel ogólny: - Kształcenie umiejętności wyrażania własnych uczuć wobec innych ludzi w sposób werbalny i pozawerbalny.
- Przedstawienie dzieciom zasad zachowania w kontakcie z obcymi osobami.
Zadania programowe
Działania edukacyjne
Umiejętności
▪ Poznawanie wybranych ogólnopolskich świąt i zwyczajów z nimi związanych – Walentynki
(O VIII, Z 2, P III).
▪ Szanowanie innych i ich potrzeb, rozumienie, że inni czują i przeżywają różne zdarzenia podobnie – to samo ich cieszy i to samo ich martwi (O I, Z 2, P III).
▪ Okazywanie życzliwości, pomocy, uprzejmości. Dostrzeganie i rozumienie potrzeb członków rodziny (O I, Z 3, P III).
▪ Nawiązywanie przyjacielskich, serdecznych stosunków z rówieśnikami (O I, Z 3, P III).
▪ Odkrywanie uczucia radości z możliwości dawania drobnych upominków ( O I, Z 2, P III).
▪ Wykonywanie ćwiczeń oddechowych połączonych ze zmianą formy (O V, Z 6, P III).
▪ Odbieranie, rozumienie i wyrażanie treści przekazywanych przez ruch ciała, gest, spojrzenie
(O V, Z 1, P III).
▪ Sprawianie radości innym poprzez wykonywanie dla nich drobnych upominków (O I, Z 2, P III).
▪ Nabywanie umiejętności wypowiadania własnych myśli
(O V, Z 2, P III).
▪ Synteza słuchowa wyrazów wypowiadanych przez nauczyciela sylabami (O VI, Z 4, P III).
▪ Próby układania dużych puzzli o ograniczonej liczbie części wg. wzoru (O VI, Z 1, P III).
▪ Próby odwzorowywania kształtu poznanych figur geometrycznych – tworzenie własnych figur (O VII, Z 2, P III).
▪ Rozumienie potrzeby zachowania ostrożności w kontaktach z osobami obcymi ( O I, Z 1, P III).
▪ Przyzwyczajanie do zgodnego współdziałania w zespole – wspólne zabawy z podziałem na role (O I, Z 2, P III).
▪ Opanowanie umiejętności
prowadzenia rozmowy jako formy wymiany informacji (O V, Z 2, P III).
▪ Odzwierciedlanie rytmów układem klocków (O VI, Z 4, P III).
▪ Umiejętne ustawianie się i poruszanie się w dwóch kołach.
▪ Uczenie się kroków i prostych form tanecznych – podskoki.
▪ Sprawne poruszanie się w przestrzeni, wyrabianie płynności ruchów (O IX, Z 3, P III).
▪ Uczestniczenie w zabawach z el. improwizacji ruchowej (O IX, Z 3, P III).
▪ Improwizacje wokalne do krótkich tekstów (O IX, Z 3, P III).
▪ Doskonalenie umiejętności różnych ustawień. Coraz sprawniejsze wykonywanie rzutów, toczenia (O III, Z1, P III).
» Rozmowa nt. popularnego Święta Zakochanych zwanego inaczej Walentynkami. Wyjaśnienie jego znaczenia i pochodzenia.
» Uczucia – wyszukiwanie odpowiedzi na pytania stawiane przez nauczyciela: „Co to znaczy, że kogoś kocham?”, „Co to znaczy, że kogoś lubię?”, „Jak można komuś okazać, że się go kocha, albo lubi?”
» Wyjaśnienie powiedzeń: „mieć kogoś w sercu”, „nosić kogoś w sercu”, „mieć dobre serce” – zwrócenie uwagi na pewne przenośnie.
» Zabawa integracyjna „Iskierka ciepłych uczuć”
» „Co chciałbym podarować bliskiej osobie”. Rysowanie kredkami osób bliskich dziecku, wycinanie z kolorowych gazet różnych przedmiotów i naklejanie obok postaci.
» Ćwiczenia oddechowe „Przesyłanie całusków”.
» Zabawa dramowa w parach „Bardzo się lubimy”.
» Zabawa rysunkowa „Walentynkowe żarciki”. Na kartce z naklejonymi serduszkami dorysowywanie flamastrami szczegółów wg. własnego pomysłu.
» Zabawa w uzupełnianie zdań „Bardzo lubię, kiedy ludzie …”, „Jest mi przyjemnie kiedy …”, „Kiedy powiem Ci coś miłego …”.
» Zabawa z wyrazami „Zgadnij co słyszysz?”.
» „Serce – puzzle” – losowanie części z dużego białego serca pociętego w formie puzzli, rysowanie flamastrami obrazków dla osób kochanych i lubianych przez dziecko.
» Zabawa matematyczna „Figura do figury”- układanie figur wg. własnego pomysłu.
» Słuchanie opowiadania – „Przyjdź i powiedz mi”. Rozmowa nt. opowiadania i własnych doświadczeń dzieci z osobami obcymi.
» Zabawa relaksacyjna (w parach) „Mama usypia dziecko”.
» Rozmowa nt. budowy człowieka, omówienie głównych części ciała z równoczesnym pokazem.
Rozwiązywanie zagadki słownej (serce).
» Zabawa rytmiczna „Powolne, szybkie, głośne, ciche bicie serca”.
» Zabawa z piosenką „Na powitanie wszyscy razem”.
» Słuchanie piosenki „Podajmy sobie ręce” – omówienie jej treści, charakteru melodii. Zabawa ruchowa oparta na piosence.
» Zabawa taneczna przy śpiewie piosenki „Nie chcę Cię znać”.
» Zabawa improwizacyjna „Kołysanka dla kolegi”.
» Zabawa ruchowa z elementem toczenia „Piłka goni piłkę”.
Zabawa ruchowa orientacyjno porządkowa „Zapamiętaj swoją parę”.
» Ćwiczenia poranne – zestaw własny.
» Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw własny nr 11
» Spacery, zabawy zimowe.
Dziecko:
~ poznaje zwyczaje związane z walentynkowym świętem,
~ rozumie znaczenie i pochodzenie tego święta.
~ odkrywa i rozumie różne rodzaje uczuć,
~ podaje różne sposoby okazywania uczuć osobom bliskim.
~ rozumie sens powiedzeń zawierających słowo serce,
~ wymyśla własne przykłady na „dobre serce”.
~ integruje się z grupą we wspólnej zabawie,
~ przekazuje ciepłe uczucia poprzez uścisk dłoni,
~ obmyśla i planuje treść pracy,
~ doskonali rysowanie postaci ludzkiej,
~ bezpiecznie korzysta z nożyczek.
~ umiejętnie gospodaruje oddechem,
~ cmokanie i wydmuchiwanie.
~ odgrywa scenkę na zadany temat przy pomocy ruchu, gestu, mimiki,
~ przygląda się i ocenia każdą kolejną parę.
~ rozwija wyobraźnię plastyczną i estetyczną,
~ sprawia radość sobie i koledze obdarowując go prezentem.
~ rozwija mowę,
~ uzupełnia zdania rozpoczęte przez nauczyciela nadając im logiczny sens.
~ rozpoznaje słowa wypowiadane przez N-la sylabami: ser-ce, lu-bię, czu-ję.
~ składa elementy układanki w całość, nakleja ich na duże czerwone serce,
~ wypowiada się nt. tego co łączy te rysunki, dla jakich osób są przeznaczone i dlaczego.
~ rozpoznaje i nazywa poszczególne figury; koło, trójkąt, kwadrat,
~ tworzy figury wg. własnego pomysłu z el. geometrycznych, szarf
~ uważnie słucha treści opowiadania,
~ poznaje zasady zapewniające zachowanie bezpieczeństwa w rozmowach z nieznajomymi.
~ wykonuje czynności naśladowcze: przytula się głaszcze i kołysze.
~ bogaci doświadczenia związane z własnym ciałem, potrafi wymienić części ciała,
~ wie, że wewnątrz ciała człowieka znajdują się ważne organy potrzebne do życia,
~ potrafi wskazać gdzie znajduje się serce.
~ odtwarza usłyszany rytm przy użyciu dwóch klocków,
~ odtwarza dźwięki słabe i mocne.
~ potrafi poruszać się sprawnie w dwóch kołach,
~ reaguje ruchem rąk na słowa „witamy was”.
~ sprawnie dobiera się parami i w trzymaniu haczykowym tańczy podskokami,
~ porusza się do rytmu piosenki w prawą stronę.
~ prawidłowo reaguje ruchem na słowa i melodię piosenki, zgodnie współpracuje z partnerem z pary.
~ układa własne melodie do kołysanki.
~ przyjmuje prawidłową postawę podczas toczenia piłki,
~ doskonali umiejętność zabawy w parach,
~ szybko reaguje na sygnały umowne.
Hel53land