Wskazowki dla nauczyciela cz2.pdf

(396 KB) Pobierz
Wstępny test dla ucznia rozpoczynającego naukę w klasie 1
Wska óW idlana czy ie a
z
k
u
c l
autor: Małgorzata Barańska
uwa a!na e ysięzni iza o naćprzedprzy tą ie iemdospraw za iaumie ęt o ci
g
l ż
m
p z
s p n
d n
j n ś
i wia o o ciucznia.
d m ś
częśćdruga–za a iawy o y a eprzezuczniów
d n
k n w n
wtymsamymczasie
1. Nauczyciel nie komentuje poprawności wykonywania przez dziecko poszczególnych za-
dań, jedynie obserwuje i notuje spostrzeżenia w arkuszu.
2. Badanie można rozłożyć na kilka dni.
3. Zachowanie kolejności zadań nie jest konieczne.
4. Obserwacje dotyczące koncentrowania uwagi i doprowadzania zadania do końca, a tak-
że lateralizacji należy prowadzić podczas wszystkich zadań. Spostrzeżenia powinno się
notować dopiero na koniec, aby były jak najpełniejsze i najrzetelniejsze.
kon en ra jauWa inaza a iu,do ro a za ieza a iadokoń a
c t c
g
d n
p W d n
d n
c
Nauczyciel obserwuje, czy uczniowie w skupieniu słuchają jego instrukcji do kolejnych za-
dań. Następnie sprawdza, jak uczniowie koncentrują uwagę na pracy. Zaznacza odpowied-
nie stwierdzenia w arkuszu do notowania.
uwa ina czy ie a
g
u c l
Uczeń w trakcie wyjaśniania zadań przez nauczyciela:
– słucha uważnie, w skupieniu,
– koncentruje uwagę, ale na krótko,
– słabo skupia uwagę na słuchaniu poleceń,
– nie potra skupić uwagi na słownych instrukcjach.
Uczeń w czasie samodzielnego wykonywania zadań:
– długo koncentruje uwagę,
– koncentruje uwagę, ale na krótko,
– łatwo i często się rozprasza,
– nie potra skupić uwagi.
Uczeń:
– pracuje wytrwale i każde zadanie doprowadza do końca,
– pracuje dość wytrwale, doprowadza do końca większość zadań,
– często przerywa pracę, nie kończy większości zadań,
– nie podejmuje pracy lub podejmuje ją na bardzo krótko.
1
Wstępny test dla ucznia rozpoczynającego naukę w klasie 1
la e a i a ja–rę ado i u ą a
t r lz c
k
mn j c
Nauczyciel obserwuje, którą ręką uczeń posługuje się w czasie wykonywania zadań wyma-
gających używania przyborów do pisania i nożyczek. Zaznacza odpowiednie stwierdzenia
w arkuszu do notowania.
uwa ina czy ie a
g
u c l
Uczeń, posługując się ołówkiem i kredkami:
– używa prawej ręki,
– używa lewej ręki,
– czasem zmienia rękę, ale częściej używa prawej,
– czasem zmienia rękę, ale częściej używa lewej,
– często zmienia rękę.
Uczeń, posługując się nożyczkami:
– używa prawej ręki,
– używa lewej ręki,
– czasem zmienia rękę, ale częściej używa prawej,
– czasem zmienia rękę, ale częściej używa lewej,
– często zmienia rękę.
per ep jaWzro o a
c c
k W
Z
adaNie
1.
Nauczyciel wręcza uczniom opatrzone imieniem i nazwiskiem kartki ze
wzorami gracznymi (za
ącz ik7)
i wyjaśnia zadanie. Obserwuje dzieci
ł n
w trakcie pracy, a następnie uważnie ogląda to, co narysowały. Zaznacza
odpowiednie stwierdzenie w arkuszu do notowania.
P
OleceNie dla UcZNióW
:
Pod każdym wzorem narysujcie ołówkiem taki sam wzór.
uwa ina czy ie a
g
u c l
Uczeń:
– poprawnie odtwarza wszystkie wzory,
– poprawnie odtwarza niektóre wzory, pomija część elementów,
– poprawnie odtwarza łatwiejsze gury (koło, kwadrat), pomija wiele elementów,
– odtwarza niepoprawnie większą część wzorów lub ich elementów.
Nauczyciel wręcza uczniom opatrzone imieniem i nazwiskiem kartki ze
wzorami gracznymi (za
ącz ik8)
i wyjaśnia zadanie. Upewnia się, że
ł n
uczniowie je zrozumieli. Obserwuje dzieci w trakcie pracy. Następnie
uważnie ogląda to, co narysowały, i zaznacza odpowiednie stwierdzenie
w arkuszu do notowania.
P
OleceNie dla UcZNióW
:
W każdym rzędzie znajdźcie i zaznaczcie takie same wzory jak pierwszy.
Z
adaNie
2.
2
Wstępny test dla ucznia rozpoczynającego naukę w klasie 1
uwa ina czy ie a
g
u c l
Uczeń, porównując różniące się szczegółami wzory literopodobne:
– poprawnie wyróżnia identyczne,
– poprawnie wyróżnia część identycznych,
– popełnia wiele błędów,
– nie spostrzega różnic we wzorach.
spraW ośćgra o o o ycz a
n
f m t r
n
Z
adaNie
3.
Nauczyciel wręcza dzieciom podpisany imieniem i nazwiskiem rysunek
konturowy (za
ącz ik9).
Wyjaśnia zadanie i obserwuje pracę uczniów.
ł n
Zaznacza odpowiednie stwierdzenie w arkuszu do notowania.
P
OleceNie dla UcZNióW
:
Pokolorujcie starannie rysunek kredkami.
uwa ina czy ie a
g
u c l
Uczeń koloruje:
– dokładnie, nie przekracza linii,
– dość dokładnie, raczej nie przekracza linii,
– niezbyt dokładnie, często przekracza linie,
– niedokładnie, nie zachowuje linii.
Nauczyciel rozdaje uczniom podpisane imiennie kartki ze wzorami szlacz-
ków literopodobnych (za
ącz ik10).
Wyjaśnia zadanie i obserwuje pracę
ł n
dzieci. Zaznacza odpowiednie stwierdzenia w arkuszu do notowania.
P
OleceNie dla UcZNióW
:
Narysujcie starannie szlaczki. Rysujcie ołówkami.
uwa ina czy ie a
g
u c l
Uczeń, rysując szlaczki:
– dokładnie odtwarza wzory,
– dokładnie odtwarza łatwiejsze wzory,
– niedokładnie odtwarza wzory,
– nie odtwarza wzorów.
Uczeń:
– poprawnie rozmieszcza szlaczki w liniaturze,
– poprawnie rozmieszcza w liniaturze niektóre szlaczki lub ich fragmenty,
– poprawnie rozmieszcza tylko niewielkie fragmenty szlaczków,
– niepoprawnie rozmieszcza szlaczki w liniaturze.
Z
adaNie
4.
3
Wstępny test dla ucznia rozpoczynającego naukę w klasie 1
Z
adaNie
5.
Uczniowie otrzymują od nauczyciela podpisane imiennie kartki z elemen-
tami obrazka (za
ącz ik11).
Nauczyciel powinien się upewnić, że nożycz-
ł n
ki, którymi dzieci będą wycinać, sprawnie działają. Po sprawdzeniu
wykonania zadania zaznacza odpowiednie stwierdzenia w arkuszu do no-
towania.
P
OleceNie dla UcZNióW
:
Wytnijcie starannie wszystkie części obrazka. Następnie ułóżcie je i na-
klejcie na kartkę.
uwa ina czy ie a
g
u c l
Uczeń:
– sprawnie posługuje się nożyczkami,
– dość sprawnie posługuje się nożyczkami,
– słabo posługuje się nożyczkami,
– nie umie ciąć.
Uczeń:
– wycina dokładnie, wzdłuż narysowanych linii,
– wycina dość dokładnie, przekraczając niektóre linie,
– wycina niedokładnie, tylko w przybliżeniu zachowując kształty wycinanych elementów,
– przecina elementy obrazka, nie tnie po narysowanej linii.
4
Załączniki do zadań wykonywanych przez uczniów w tym samym czasie
załącznik7
(Zadanie 1.)
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin