ABC CorelDRAW X5 PL.pdf

(621 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
ABC CorelDRAW X5 PL
Autor:
Roland Zimek
ISBN: 978-83-246-2958-9
Format: 158×228, stron: 264
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Poznaj CorelDRAW X5 PL… i odkryj niesamowite możliwości grafiki wektorowej!
• Obiekty i podstawy rysunku wektorowego, czyli jak tworzyć rysunki w CorelDRAW
• Tekst, tabele i praca z bitmapami, czyli do czego jeszcze może służyć program
• Modyfikacje obiektów i efekty, czyli na czym polega dopracowanie szczegółów
O istnieniu programu CorelDRAW niewątpliwie słyszeli wszyscy użytkownicy komputerów. Nie
wszyscy jednak korzystają z jego możliwości, często zniechęceni fundamentalną odmiennością
od innych programów graficznych. CorelDRAW, bardzo łatwy w obsłudze, uchodzi za aplikację
o niepojętych zasadach działania. A przecież niejednokrotnie można uzyskać w nim efekty
znacznie lepsze niż w programach Paint czy Photoshop. W wersji CorelDRAW X5 PL oprócz
tradycyjnych narzędzi pojawiły się także pewne usprawnienia: nowy mechanizm zarządzania
kolorami i przekształcania rysunków bitmapowych na wektorowe, współpraca z ekranami
dotykowymi oraz procesorami wielordzeniowymi i możliwość podglądu w widoku pikseli.
Książka „ABC CorelDRAW X5 PL” pozwoli Ci łatwo i szybko wejść w świat CorelDRAW, zrozumieć
zasady jego działania i zacząć samodzielnie projektować plakaty, szyldy, broszury czy wizytówki,
a także tworzyć skomplikowane rysunki techniczne. Dowiesz się, jak posługiwać się obiektami
i w jakich sytuacjach warto stosować grafikę wektorową. Poznasz zasady pracy z tabelami, konturami
i wypełnieniami. Nauczysz się włączać do swoich projektów partie tekstowe i formatować je
według własnego uznania. Kolejnym krokiem będzie nauka dopieszczania szczegółów projektu,
od drobnych modyfikacji do efektów specjalnych. Strona po stronie biegle opanujesz cały
CorelDRAW – i nie zawahasz się go użyć!
• Uruchamianie programu i pierwsze kroki
• Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków
• Corel Connect i korzystanie z okien dokowanych
• Podstawy rysunku wektorowego
• Praca z tekstem i tabelami
• Używanie wypełnień i konturów
• Precyzyjne rysowanie
• Edycja krzywych
• Modyfikacje obiektów
• Praca z bitmapami
• Efekty
Sprawdź, jak bajeczne efekty możesz uzyskać w CorelDRAW X5 PL!
SPIS TRE¥CI
1
WstÚp .............................................................................. 7
Opis programu CorelDRAW X5 ....................................................... 7
Co nowego w programie? ................................................................ 8
Wymagania systemowe ................................................................. 11
Ró nice miÚdzy rysunkiem rastrowym a wektorowym .............. 12
2
Pierwsze kroki .............................................................. 17
Uruchamianie programu ............................................................... 17
Podstawowe terminy ..................................................................... 20
WyglÈd ekranu .............................................................................. 21
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków ....................... 25
Zapisywanie rysunków ............................................................ 25
Otwieranie rysunków .............................................................. 28
Drukowanie rysunków ............................................................ 29
Corel Connect ................................................................................. 30
Korzystanie z okien dokowanych ................................................. 34
Obszar roboczy .............................................................................. 36
Rozmiar strony ........................................................................ 36
Tïo strony ................................................................................. 38
Wstawianie i usuwanie stron .................................................. 39
Widok dokumentu ................................................................... 40
ABC CorelDRAW X5 PL
3
Podstawy rysunku wektorowego .....................................43
Rysowanie prostych obiektów .........................................................43
ProstokÈty, elipsy, wielokÈty, gwiazdy i spirale .....................44
Ksztaïty podstawowe ...............................................................48
Obiekty z 3 punktów ................................................................49
Inteligentne rysowanie .............................................................49
Nadawanie obiektom kolorów .......................................................51
Transformacje obiektów ................................................................54
Precyzyjne transformacje obiektów ..............................................58
Tworzenie kopii obiektu ................................................................60
Tworzenie kopii obiektu podczas transformacji .....................60
Tworzenie wielu kopii obiektu ................................................61
Duplikowanie obiektu ..............................................................62
Klonowanie obiektów ...............................................................64
Symbole ..........................................................................................66
Kolejno Ê obiektów ........................................................................71
Wybieranie obiektów .....................................................................72
Grupowanie obiektów ....................................................................74
Blokowanie obiektów .....................................................................76
Wyrównywanie i rozkïadanie obiektów ........................................76
Wyrównywanie ........................................................................76
Rozkïadanie ..............................................................................78
4
Praca z tekstem i tabelami .............................................81
Tekst ...............................................................................................81
Wprowadzanie tekstu ...............................................................81
Importowanie tekstu ................................................................84
Formatowanie tekstu ...............................................................86
Wyrównywanie obiektów wzglÚdem tekstu .........................103
Wstawianie znaków specjalnych ...........................................104
Rozpoznawanie kroju czcionki ..............................................104
Tabele ...........................................................................................107
Tworzenie tabel ......................................................................107
Zaznaczanie wybranych elementów tabeli ............................110
Praca nad kolumnami, wierszami i komórkami ....................111
5
U ywanie wypeïnieñ i konturów ...................................115
Zmiana ustawieñ domy lnych .....................................................116
Wypeïnienie jednolite ...................................................................117
Wypeïnienie tonalne ....................................................................121
Wypeïnienie deseniem .................................................................124
Wypeïnienie teksturÈ ...................................................................126
Wypeïnienie postscriptowe ..........................................................127
Okno dokowane Kolor ..................................................................129
Kontury obiektów .........................................................................129
Interakcyjne wypeïnienie ............................................................134
Wypeïnienie siatkowe ..................................................................136
4
Spis tre ci
Inteligentne wypeïnianie ............................................................ 136
Przeksztaïcanie konturu w obiekt .............................................. 137
Paleta dokumentu ........................................................................ 139
6
Precyzyjne rysowanie .................................................. 141
Linijki ........................................................................................... 142
Siatka ........................................................................................... 145
Prowadnice .................................................................................. 147
Dynamiczne prowadnice ............................................................. 149
PrzyciÈganie do obiektów ........................................................... 151
7
Edycja krzywych .......................................................... 155
Rysowanie linii ............................................................................ 155
Rysunek odrÚczny .................................................................. 156
Linia z 2 punktów .................................................................. 158
Krzywe Béziera ...................................................................... 159
¥rodki artystyczne ................................................................. 159
Pisak ....................................................................................... 162
Linia b-sklejana ..................................................................... 163
amana ................................................................................... 163
Krzywa z 3 punktów .............................................................. 164
Ècznik ......................................................................................... 165
Wymiary ...................................................................................... 166
Krzywe Béziera ............................................................................ 169
Zmiana ksztaïtu krzywych .......................................................... 172
Zmiana ksztaïtu obiektów ........................................................... 176
8
Modyfikacje obiektów ................................................... 179
NarzÚdzia kadrowania ................................................................ 179
Kadrowanie ............................................................................ 180
Nó ......................................................................................... 181
Gumka .................................................................................... 181
Usuwanie segmentów wirtualnych ....................................... 182
NarzÚdzia ksztaïtu ...................................................................... 183
PÚdzel rozmazujÈcy ............................................................... 183
PÚdzel chropowaty ................................................................. 184
Swobodna transformacja ....................................................... 185
Èczenie obiektów ....................................................................... 186
Ksztaïtowanie .............................................................................. 187
Spawanie ................................................................................ 188
Przycinanie ............................................................................ 189
CzÚ Ê wspólna ........................................................................ 190
Upro Ê .................................................................................... 190
Przód bez tyïu ........................................................................ 191
Tyï bez przodu ....................................................................... 191
Granice ................................................................................... 191
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin