Eucharystia dar miłości.pdf
(
2533 KB
)
Pobierz
„Eucharystia nie ma granic” - wołał na krakowskich Błoniach
Jan Paweł II podczas swej drugiej pielgrzymki do Polski. „Ogarnia
człowieka we wszystkich wymiarach jego bytowania i powołania (...)
Eucharystia, taka mała - postać chleba, płatek chleba, który obej
mujemy naszymi ustami, naszym organizmem, naszym sercem ”.
Nie, dzisiejszy człowiek nie powinien mieć zbyt wiele trudności
w odnalezieniu na kartach tej książeczki siebie samego, swojej wła
snej wiary i pobożności eucharystycznej. Kiedy będzie czytał Eckhar-
ta, Taulera, Suzona czy Katarzynę może z radością stwierdzi, że E u
charystia łączy nie tylko ludzi wszystkich kontynentów. To pomost,
który spina swymi klamrami odległe epoki.
Mistrz Eckhart
Jan Tauler
Bł. Henryk Suzo
/
Sw. Katarzyna ze Sieny
EUCHARYSTIA
DAR MIŁOŚCI
Wiesław Szymona OP
scan WiDI
for_EXSite.pl
EUCHARYSTIA
D A R M IŁ O Ś C I
Mistrz Eckhart, Jan Tauler,
Bk Henryk Suzo,
/
Sw. Katarzyna ze Sieny
EUCHARYSTIA
DAR MIŁOŚCI
W ybór i o p raco w an ie
o. Wiesław Szymona O P
A
WYDAWNICTWO
AA
KRAKOW 2005
D o CZYTELNIKA
Niemiecka mistyka nadreńska, dzięki coraz liczniejszym nowym
wydaniom i przekładom tekstów źródłowych na większość języków
europejskich, stała się w ostatnich kilkudziesięciu latach znana na ca
łym Zachodzie. Dziś można powiedzieć, że obok od dawna już zado
mowionych w Kościele autorów - klasyków w tej dziedzinie, jak
św. Bernard, św. Jan od Krzyża, św. Teresa z Avila i św. Katarzyna
Sieneńska - również mistycy nadreńscy XIII i XIV wieku: Eckhart,
Tauler i Suzo, reprezentujący odmienną tradycję duchowości chrze
ścijańskiej, weszli na dobre w krwiobieg światowej literatury religijnej.
W Polsce powoli dopiero nadrabiamy istniejące na tym odcinku
zaległości. Nakładem wydawnictwa „W drodze” ukazała się najpierw
Księga Mqdrosci Przedwiecznej,
uważana za perłę średniowiecznego
pisarstwa religijnego. Jej autorem jest znany kiedyś u nas, a nawet
szeroko czczony błogosławiony Henryk Suzo. Następnie - pod nieco
mylącym tytułem
Kazania
- wyszły ascetyczne konferencje najwybit
niejszego kaznodziei niemieckiego XTV wieku, Jana Taulera. Wreszcie
sam twórca tej szkoły duchowości, oryginalny myśliciel, filozof i teolog
zarazem, Mistrz Eckhart - również jego pierwszym dziełem tłumaczo
nym na język polski są niemieckie „Kazania”. Dziwne to zresztą kaza
nia. Choć oparte na tekstach Pisma Świętego, choć zwykle nawiązują
do jakiejś niedzieli lub święta kościelnego, zawodzą jako bezpośred
nia pomoc w przygotowaniu niedzielnej homilii. Ale bijące z ich kart
bezkompromisowość w dociekaniu prawdy, wewnętrzny żar autora,
podporządkowanie wszystkiego jednej centralnej myśli, wokół której
obracało się całe jego nauczanie i życie, każą uznać
Kazania
za najwyż
sze osiągnięcie teologicznego i religijnego geniusza tamtych czasów. Tą
ideą centralną, nie tylko zresztą u Mistrza Eckharta, ale w całej misty
ce nadreńskiej, jest mistyczne zjednoczenie z Bogiem, dokonujące się
przez narodzenie się Boga w „iskierce duszy”, najczęściej zwanej przez
tych trzech autorów „głębią”. Za zbyt jednostronne nieraz paradoksal
ne i krańcowe wyrażanie tej idei, zrywające z przyjętym w tamtej epo-
Okładka:
Anna Smak
Łamanie:
Regina Kuczyńska
© Copyright by Wydawnictwo AA s.c., Kraków 2005
ISBN 83-89368-32-3
Wydawnictwo AA s.c.
31-101 Kraków, pl. Na Groblach 4
tek 012 422 89 83, 422 13 44 w. 17, fax 292 72 96
e-mail: wydawnictwo®aa.com.pl
www.aa.com.pl
6
Do czytelnika
Do czytelnika
1
ce konwenansem, Eckhart (a po części także i jego obaj najwybitniejsi
uczniowie) zapłacił wysoką cenę. Po jego śmierci potępiono mianowi
cie kilkanaście przypisywanych mu zdań, jako niezgodnych z wiarą.
Trwające od ponad stu lat badania historyków i teologów wykazały,
że nie podważa to ortodoksyjnego charakteru całości jego poglądów,
a i same te zakwestionowane zdania, interpretowane w kontekście
życia i nauki ich autora, mają sens katolicki.
W prezentowanej w tym tomiku antologii tekstów eucharystycz
nych najpierw ci właśnie trzej, odkrywani na nowo autorzy-mistycy -
każdy na oryginalny, właściwy sobie sposób - będą mówić o Euchary
stii. Łączy ich jedna epoka, to samo środowisko, jeden dominikański
habit, wszystko to nie zdołało jednak zatrzeć odrębnych rysów trzech
odmiennych osobowości i trzech rodzajów pisarstwa.
W
Kazaniu 20b
rozpoznajemy genialnego mistrza paradoksu i ale
gorii. Komentowane w nim m otto z Ewangelii św. Łukasza wydaje
się być dla niego zaledwie pretekstem. Eckharta interesuje jedynie
„zanurzenie się i trwanie w Boskim świetle” duszy, która podczas
Wieczerzy zakosztowała świętej p o tra w W tym miłosnym zjedno
czeniu „Bóg daje się jej ciągle nowy, w nieprzerwanym stawaniu się,
ona zaś - przez miłość - ma nad Nim władzę tak wielką, że Bóg
musi się jej oddać całkowicie”. Ale żeby Go przyjąć, dusza musi się
skupić w sobie, w najgłębszym swym wnętrzu, stać się „wąską”, bo
„im będzie węższa, tym szersza” - tym bardziej otwarta na przyjęcie
nieskończonej Miłości.
Tauler - mimo że u niego najsilniej się zaznaczył wpływ Eckharta
- mniej okazuje skłonności do spekulacji. Jemu chodzi przede wszyst
kim o stosowanie mistycznej doktryny do życia, o poprawę obyczajów
w życiu codziennym, wypływającą ze zjednoczenia z Bogiem, powie
rzenia się Jem u w miłości i z poddania się Jego działaniu. „Pozwól
Bogu, niech cię spożywa, niech rozgryza”, bo „ile wyrzeczenia, tyle
przebóstwienia” - oto streszczający jego poglądy postulat, charaktery
styczny dla
Kazań.
Najmniej może radykalny w formułowaniu wymogów, błogosła
wiony Henryk Suzo, przewyższa obu współbraci poetyckim polotem,
delikatnością uczuć, wrażliwością na uroki przyrody i finezją w wyra
żaniu własnych przeżyć. Wprawdzie jego jedyne dzieło teoretyczne,
Księga prawdy,
uważane bywa za najtrudniejszą książkę średniowiecz
nej literatury religijnej, ale w pozostałych dziełach Suzo ukazuje nam
swoje oblicze artysty i poety, trubadura Przedwiecznej Mądrości, któ
ra z miłości ku nam stała się człowiekiem i w ofierze za nas oddała swe
życie. Tę to wcieloną Mądrość błogosławiony prosi, by zechciała „otwo
rzyć tajemną szkatułę swego ukrytego Bóstwa” i objawiła mu dalsze
jeszcze dowody swej miłości. Wtedy dowiaduje się, że dla miłującego
nic nie jest milsze nad obecność samego umiłowanego, i tak właśnie
dar z samego siebie i ze swojej obecności uczynił Jezus dla świata
w czasie Ostatniej Wieczerzy. Sługa Przedwiecznej Mądrości, pełen
zachwytu i radości w obliczu tego daru, pragnie odtąd już tylko jedne
go: posiąść miłość wszystkich serc, czystość wszystkich aniołów i pięk
no wszystkich dusz, by swego Pana przyjąć godnie, z największą miło
ścią i tak głęboko ukryć w swoim sercu, żeby ani życie, ani śmierć
nigdy Go od Niego nie odłączyły. Oskarża siebie, że trwał w zaślepie
niu, że zrywał czerwone róże, a nie czuł ich woni i był jak sucha gałąź
zanurzona w rosie majowej. Ale teraz pragnie, żeby w podzięce za tak
wspaniały dowód miłości, wszystko czym jest i co potrafi, zamieniło
się w miłość nieskończoną.
Jeszcze inaczej o Eucharystii pisze w
Dialogu
św. Katarzyna ze
Sieny. Przede wszystkim - w kontekście Kościoła, nazywanego przez
nią Matką, za który pragnie oddać swe życie. Eucharystia, to w jej
ujęciu święty Sakrament, rozdawany przez kapłanów, którzy są rze
czywistymi szafarzami Kościoła, nawet jeśli są niegodni. To światło,
przychodzące od Słońca - Słowa Wcielonego. Choć ciągle rozdawane,
nie ubywa go. Otrzymujemy z niego mniej lub więcej, „na miarę swego
przygotowania, swego pragnienia”. Inne ciągle powracające w jej krót
kim rozważaniu słowo, to miłość. Dotknąć tego Sakramentu można
tylko „ręką miłości”, jego smak może poczuć tylko „święte pragnienie”.
Minęło z górą sześć wieków. Kościół nieraz przeżywał okresy rów
nie burzliwe jak te w XIV wieku. Wiele głębokich przeobrażeń doko
nało się w teologii i liturgii. Nie ominęły one również Eucharystii. Tu
Plik z chomika:
Ceslaus
Inne pliki z tego folderu:
Objawienia z życia Jezusa i Maryi(1).pdf
(25962 KB)
Proroctwa i objawienia świętej Brygidzie Szweckiej.pdf
(4014 KB)
Św Augustyn - Państwo Boże.pdf
(33557 KB)
Dobre i piękne życie - O naśladowaniu sposobu życia Jezusa.pdf
(1600 KB)
Pliki które zostały usunięte(1).rar
(5074 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 21.01.2024
26 lat KRP - Koncert ks. Stefana Ceberka
André Rieu
Audiobooki dla każdego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin