Przejedzie na prądzie 1000 km. -Ładowanie- trwa 5 minut.pdf

(504 KB) Pobierz
9.02.2017
Przejedzie na prądzie 1000 km. "Ładowanie" trwa 5 minut! ­ motoryzacja.interia.pl
PRZEJEDZIE NA PRĄDZIE 1000 KM.
"ŁADOWANIE" TRWA 5 MINUT!
PROTOTYPY | Dzisiaj, 9 lutego (12:06)
Wygląda na to, że Szwajcarzy znaleźli sposób na pozbycie się największych wad samochodów
elektrycznych – niewielkiego zasięgu i konieczności długotrwałego ładowania
akumulatorów.
NanoFlowcell Qunat 48VOLT
/
Na salonie w Genewie zadebiutować ma nowy, koncepcyjny pojazd marki NanoFlowcell o nazwie
Qunat 48VOLT. Zastosowana przez Szwajcarów technologia może na dobre odmienić świat
motoryzacji!
Firma, jak sama nazwa wskazuje, skupia się na układach elektrycznych wykorzystujących - mało znane -
chemiczne akumulatory przepływowe. Sam pomysł został opatentowany w 1976 roku przez NASA.
http://motoryzacja.interia.pl/samochody­nowe/prototypy/news­przejedzie­na­pradzie­1000­km­ladowanie­trwa­5­minut,nId,2349934
1/7
9.02.2017
Przejedzie na prądzie 1000 km. "Ładowanie" trwa 5 minut! ­ motoryzacja.interia.pl
Pierwotnie chodziło o nowy, efektywniejszy, sposób przechowywania energii elektrycznej na
wahadłowcach kosmicznych.
Jak to działa? W dużym uproszczeniu: zamiast klasycznego elektrolitu wykorzystywanego
w akumulatorach ołowiowych - w systemie
baterii
przepływowych stosowane są dwa reagenty
w postaci cieczy (w różnych stanach jonowych). Prąd elektryczny wytwarzany jest w ogniwie (z reguły
zbudowanym ze stopów cynku), po dostarczeniu do niego obu składników. Do tej pory używano
specjalnych - bardzo kosztownych - elektrolitów bazujących na wanadzie. Obecnie wykorzystuje się
również związki organiczne, występujące w roślinach lub ropie naftowej.
NanoFlowcell Qunat 48VOLT
/
Zastosowanie tego typu rozwiązania w samochodzie ma zasadniczo same zalety. Przede wszystkim
pozwala uzupełniać energię w taki sam sposób, jak w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi.
Po rozładowaniu
baterii
można po prostu wypompować ze zbiorników zużyty elektrolit i zastąpić go
nowym. Cała operacja nie powinna trwać dłużej, niż kilka minut. Akumulatory przepływowe mają też
zdecydowanie wyższą trwałość, niż stosowane obecnie w motoryzacji baterie litowo-jonowe. Gdzie jest
haczyk?
Oczywiście chodzi o pieniądze. Problemem jest nie tylko brak infrastruktury, ale też wysoki koszt
produkcji elektrolitów. Do tej pory przeszkodą była również wielkość samych ogniw. Chociaż miały
http://motoryzacja.interia.pl/samochody­nowe/prototypy/news­przejedzie­na­pradzie­1000­km­ladowanie­trwa­5­minut,nId,2349934
2/7
9.02.2017
Przejedzie na prądzie 1000 km. "Ładowanie" trwa 5 minut! ­ motoryzacja.interia.pl
dużą sprawność, zastosowanie ich w samochodzie osobowym wydawało się niemożliwe. Wygląda
jednak na to, że Szwajcarzy poradzili sobie z tą kwestią.
NanoFlowcell Qunat 48VOLT
/
Wg NanoFlowcell firmie udało się stworzyć układ, w którym 1 kg cieczy  jest w stanie dostarczyć 20
razy więcej energii niż 1 kg
akumulatorów
kwasowo-ołowiowych i 5 razy więcej energii niż baterie
litowo-jonowe. Trzeba jednak pamiętać, że - dla porównania - jeden kilogram benzyny jest w stanie
dostarczyć 40 razy więcej energii niż akumulator kwasowy i 20 razy więcej niż litowo-jonowy.
W koncepcyjnym Qunat 48VOLT zastosowano dwa zbiorniki reagentów (płyny jonowe naładowane
dodatnie i ujemnie), każdy mieszczący po 200 l. Zdaniem producenta wystarcza to, by samochód miał
zasięg około 800 km. Sprawność układu robi wrażenie, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę, że auto
napędzają cztery silniki elektryczne, które - w topowej wersji - dostarczać mogą nawet 1090 KM! Sam
akumulator wytwarza napięcie 735 Voltów i generuje prąd o natężeniu aż 92 Amperów! Zdaniem
Szwajcarów tankowanie do pełna zajmuje jedynie 5 minut.
W przypadku modelu Qunat 48VOLT, jaki można będzie podziwiać w Genewie, układ napędowy
osiągać ma moc 760 KM, co przekłada się na sprint do 100 km/h w 2,4 s (!) i prędkość maksymalną 300
km/h. Zasięg pojazdu oscylować ma w granicach 1000 km!
http://motoryzacja.interia.pl/samochody­nowe/prototypy/news­przejedzie­na­pradzie­1000­km­ladowanie­trwa­5­minut,nId,2349934
3/7
9.02.2017
Przejedzie na prądzie 1000 km. "Ładowanie" trwa 5 minut! ­ motoryzacja.interia.pl
Firmie udało się również rozwiązać problem magazynowania zużytego "elektrolitu". NanoFlowcell
podkreśla, że - podobnie jak w przypadku wykorzystujących wodór ogniw paliwowych - w ich układzie
zużyty płyn wydalany jest z pojazdu w postaci nieszkodliwego "pyłu wodnego", co sugeruje, że oba
reagenty bazują na związkach organicznych.
Czyżby przed elektryczną motoryzacją otwierały się właśnie zupełnie nowe możliwości?
Paweł Rygas
PODZIEL SIĘ
UDOSTĘPNIJ
WASZE KOMENTARZE (91)
PODPISZ SIĘ
ZALOGUJ SIĘ
WPISZ KOMENTARZ
REGULAMIN
W komentarzu możesz zamieszczać linki
DODAJ KOMENTARZ
~JP
- 1 min temu
http://motoryzacja.interia.pl/samochody­nowe/prototypy/news­przejedzie­na­pradzie­1000­km­ladowanie­trwa­5­minut,nId,2349934
4/7
9.02.2017
Przejedzie na prądzie 1000 km. "Ładowanie" trwa 5 minut! ­ motoryzacja.interia.pl
Czyli z 400l przejedzie 1000km (pewnie więc wozi na początku ok. 400kg), co do mocy to
jakoś U*I daje 10 razy mniej niż podają. A czy zużyte płyny dają się regenerować i jak ze
szkodliwością dla środowiska. Szczególnie przy wypadku.
0
0
ODPOWIEDZ
~tomek
- 1 godz. 12 min temu
a PAN TESLA-to geniusz ktorego wykonczylo loobbyy .Jego samochod nie potrzebowal
wogole tankowania bo energie pobieral z ZIEMI.
ODPOWIEDZI: 6
22
12
ODPOWIEDZ
Tester diagnostyczny
CDIF/3
Niezbędny w każdym warsztacie. Kody usterek,
parametry, adaptacje Idź do cdif3.com
~Kierowca
- 56 min temu
Ja wam dam patent , zamontować w czterech kołach dużej mocy alternatory i pojazd
elektryczny jak ruszy to natychmiast akumulatory będą się cały czas ładować w ten
sposób akumulatory będą naładowane i będzie morzna daleko na nich jechać .
ODPOWIEDZI: 3
9
20
ODPOWIEDZ
~Zdzisioo
- 16 min temu
Nie widzę tego, jak np. różne partie polityczne (właściciele krajów UE), będą trzepały
mamonę jak teraz na podatkach od paliw. Raczej widzę droższą benzynę, powiedzmy 10
EUR na litrze za benzynkę 95 a te szwajcarskie rewelacje pod kluczem.
4
0
ODPOWIEDZ
~Lukasz
- 32 min temu
Mam lepszy patent - zaprzegnac muzulmanow do ciagniecia dyszla
http://motoryzacja.interia.pl/samochody­nowe/prototypy/news­przejedzie­na­pradzie­1000­km­ladowanie­trwa­5­minut,nId,2349934
5/7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin