Antropologia kulturowa - testy (1) _ kopia.docx

(20 KB) Pobierz
w ktorym roku odkryto homo habilis

Test nr 1 z antropologii kulturowej


1. Archetypy to:                                                                                     
a) elementy ściśle związane z indywidualnym podłożem kultury 
b) inna nazwa stosowana do określenia symboli 
c) części zespołów kulturowych jakości 
d) zespoły symboli i wyobrażeń które pozwalają na łączenie w całość

2. Świadomość typu ludowego zasadza się na: 
a) bliżej nieokreślonym rodzaju wiedzy 
b) pragmatyzmie poznawczym 
c) myśleniu o charakterze mitycznym 
d) myśleniu o charakterze racjonalistycznym 

3. Herodot był z pochodzenia:                                  
a) Niemcem 
b) Anglikiem 
c) Grekiem 
d) Francuzem 

4. Przeciwstawienie orbis interior orbis exterior:
a) jest błędną konstrukcją intelektualną 
b) służy porządkowaniu ludowych wyobrażeń o świecie 
c) nie ma pokrycia z rzeczywistością 
d) odnosi się do elitarnych wyobrażeń o świecie 

5. Pojęcie dyfuzji kulturowej oznacza: 
a) rozprzestrzenianie się elementów kulturowych przez atrofię 
b) rozprzestrzenianie się elementów kulturowych na drodze zapożyczeń 
c) nakładanie na siebie zjawisk kulturowych 
d) wzajemne wykluczanie się dokonań człowieka jako istoty społeczno-kulturowe 

6. Opozycje binarne to: 
a) przeciwstawienia służące porządkowaniu świata 
b) figury materialne 
c) narzędzia odniesień człowieka do sfery życia duchowego 
d) narzędzia odniesień człowieka do sfery życia społecznego 

7. Rorthy był twórcą: 
a) filozofii moralności 
b) filozofii twarzy 
c) filozofii antropologicznej 
d) filozofii pozytywistycznej 

8. Przymus propinacyjny to: 
a) przepisowa miara alkoholu jaką chłop musiał spożyć w ciągu roku 
b) chłopski podatek od wzbogacenia 
c) forma bezgotówkowego likwidowania należności wobec.... 
d) zakaz wprowadzania obcych trunków na terytorium 

9. Dla Dyczewskiego kultura jest: 
a) środowiskiem konfliktu 
b) środowiskiem buntu 
c) czarnym charakterem 
d) platformą społecznego kontaktu 

10.Kolektywny charakter religijności ludowej określa: 
a) podporządkowanie się woli Boga 
b) przewaga zasad współżycia zbiorowego nad indywidualnym 
c)
d) uleganie zbiorowym złudzeniom 

11.Twórcą pojęcia kanon kultury jest: 
a) Dyczewski 
b) Bystroń 
c) Kłoskowska 
d) Kolberg

12. Ognia po raz pierwszy używał:
a) Homo erectus
b) Homo ergaster
c) Homo habilis
d) Homo faber

13. Kultura górnego paleolitu doprowadziła do wytworzenia się gatunku:
a) Homo sapiens sapiens
b) Neandertalczyka klasycznego
c) Neandertalczyka pierwotnego
d) Homo antecessor

14. Poltlacz to:
a) forma wymiany
b) forma przekupstwa
c) forma kradzieży
d) rodzaj pieniądza

15. Zdaniem Henry Morgana powinowactwo to system oparty na:
a) więzach krwi
b) podstawach czysto seksualnych
c) umowie między dwoma jednostkami
d) związkach prawnych

16. Sororat polega na:
a) poślubieniu siostry zmarłej żony w małżeństwie monogamicznym
b) poślubieniu brata zmarłej matki w małżeństwie monogamicznym
c) poślubieniu córki swego teścia w małżeństwie egzogamicznym 
d) poślubieniu siostry zmarłej żony w małżeństwie egzogamicznym

17. Konflikt jest:
a) integralną częścią procesu społecznego każdego typu społeczeństw
b) integralną częścią społeczeństw typu pierwotnego
c) zjawiskiem typowym jedynie dla społeczeństw wysokorozwiniętych
d) zjawiskiem jednostkowym

18. Lewirat polega na poślubieniu przez:
a) siostrę męża córki
b) brata córki siostry
c) córkę wdowca poza własnym klanem
d) wdowę brata jej zmarłego męża

19. Tzw. widza męska i kobieca wiąże się z:
a) kompetencjami kulturowymi
b) biologiczną różnicą płci
c) dominacją seksualną jednej ze stron
d) żadną z podanych wyżej opcji

20. L. Leakey odkrył istotę nazwaną potem Homo habilis w:
a) 1694 roku
b) 1764 roku
c) 1964 roku
d) 2002 roku

 

Test nr 2 z antropologii kulturowej


1. Antropologia kulturowa w wydaniu polskim wyrasta bezpośrednio z:                                                                                     
a) ludoznawstwa
b) socjologii
c) etnografii 
d) kulturoznawstwa

2. Podstawowe zasady ustalania pokrewieństwa i dziedziczenia to: 
a) wiążąca i unilateralna
b) unilateralna i bilateralna
c) podrzędna i nadrzędna
d) bilateralna i wiążąca 

3. Wiedza męska i kobieca związana jest z:                                  
a) polityką nadrzędności i podrzędności płciowej 
b) kompetencjami kulturowymi
c) naturalną różnicą płci
d) dominacją seksualną jednej ze stron

4. W codziennym rytmie życia tradycyjnej społeczności chłopskiej pożywienie:
a) górowało nad innymi wymiarami egzystencji w sensie transcendentnym 
b) przypominało rodzajem zaangażowania codziennego i emocjonalnego współczesne spektakle telewizyjne
c) miało charakter podrzędny i sprowadzało się do konieczności przeżycia 
d) było najpowszechniejszą formą wyrażenia aspiracji kulturowych i społecznych jednostki

5. Lewirat polega na:
a) poślubieniu przez siostrę syna zmarłej matki
b) poślubieniu przez syna córki zmarłego ojca
c) poślubieniu przez męża siostry jego zmarłej żony
d) poślubieniu przez wdowę brata jej zmarłego męża


6. Antropologia kulturowa jest dyscypliną, która pierwotnie:
a) osadzona była na podstawach rozumowania magicznego
b) odnosiła się do akademickich rozważań prelogicznych
c) uwidoczniła potencjał nauki postmodernistycznej 
d) powstała na gruncie myśli europejskiej  

7. U podstaw uprzedmiotawiającego postrzegania zwierząt leży:
a) współczesna filozofia „new age”
b) arystotelowski podział świata na istoty posiadające duszę śmiertelną i te, które jej nie posiadają
c) pluralizm poznawczy
d) waloryzacja pozytywna 

8. Awulkanat to związek występujący pomiędzy:
a) siostrzeńcem a stryjem 
b) siostrą a bratem
c) wujem a siostrzeńcem  
d) bratem a bratem

9. Powinowactwo to:
a) stosunek prawno-rodzinny łączący jednego małżonka z krewnymi drugiego 
b) system oparty na umowie między dwoma jednostkami
c) system oparty na podstawach czysto seksualnych
d) system oparty na więzach krwi

10. Proces myślenia typu ludowego wsparty jest:
a) o kanon ściśle racjonalny
b) na mitycznym waloryzowaniu rzeczywistości kulturowej 
c) o lokalne źródło porządkowania rzeczywistości kulturowej
d) o wewnętrzne przekonanie o charakterze jednostkowym

 

Test nr 3 z antropologii kulturowej


1. Według Edmunda Leacha antropologia jest nauką zajmującą się badaniem:                                                                                     
a) systemów tożsamości ludzkiej
b) tożsamości jednostkowej
c) zachowań premordialnych 
d) systemów różnorodności ludzkiej

2. Geneza wyobraźni antropologicznej ma rodowód: 
a) globalny
b) azjatycki
c) europejski
d) planetarny 

3. Człowiek podlega następującym rodzajom socjalizacji:                                  
a) wtórna, niedzielona, rudymentarna  
b) pierwotna, wtórna, mimowolna
c) rudymentarna, pierwotna, dzielona
d) dzielona, mimowolna, pierwotna

4. Tzw. widza męska i kobieca wiąże się z:
a) kompetencjami kulturowymi 
b) symetrycznością pierwiastków męskich i kobiecych względem siebie
c) biologiczną różnicą płci
d) dominacją seksualną jednej ze stron

5. Pojęcie cywilizacji jest:
a) sprzeczne z pojęciem kultury
b) bardzo odległe od pojęcia kultury
c) pokrewne pojęciu kultury (?)
d) w pełni tożsame z pojęciem kultury (?)


6. Poltlacz to:
a) forma wymiany
b) forma monety
c) forma przekupstwa
d) rodzaj kradzieży

7. Collin M. Tumbull prowadził swoje badania wśród:
a) Ndembu
b) Ików
c) Aborygenów
d) Majów
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin