Opinia psychologiczna.docx

(22 KB) Pobierz

 

Opinia psychologiczna

Badany: Martyna                                                                     

Data urodzenia: 21. 10. 1991 r.                           

Wiek: 20 lat                                                       

Wykształcenie: studentka II roku Turystyki i Rekreacji UMCS

Data badania: 21.11.2011r

Stosowany test inteligencji: WAIS R

Badający: Natalia Lisowska

 

1. Powód badania

Badanie przeprowadzone zostało w celach ćwiczeniowych, w ramach ćwiczeń z diagnostyki inteligencji. Badana wyraziła zgodę na badanie.

Osobą badaną była 20 letnia Martyna – studentka II roku Turystyki i Rekreacji na Uniwersytecie Marii

Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Martyna wychowała się w rodzinie pełnej. Ma dwie starsze siostry, które także studiują. Rodzice badanej są nauczycielami. Mają wykształcenie wyższe.

Badana w zeszłym roku zdała maturę. Uzyskała wyniki po wyżej 60 % ze wszystkich zdawanych przedmiotów. W liceum miała oceny bardzo dobre i dobre. Najbardziej lubiła historię, zaś najmniej matematykę, gdyż - jak stwierdziła podczas wywiadu - miała złego nauczyciela i przez to niewiele rozumiała.

Bardzo lubi śpiewać i tańczyć. Od kilku lat trenuje karate. W wolnych chwilach bawi się z psem, rozwiązuje krzyżówki, ogląda filmy bądź czyta książki m.in. historyczne i przyrodnicze.

 

2.      Ogólna obserwacja

Badanie odbyło się 21.11.2011r. w godz. 17:00 – 18:15 w mieszkaniu osoby badającej zgodnie ze standardową procedurą. Trwało 75 minut. Wszystkie testy zostały przeprowadzone jednorazowo.

W dniu badania Martyna miała dobry nastrój. Od samego początku badania wykazywała zainteresowanie poszczególnymi testami. Nasz kontakt podczas badania był bardzo dobry, badana wykazywała bardzo widoczne zaangażowanie oraz poważne podejście do zadań, które miała wykonać.

Najbardziej zaangażowana była w Układankach oraz Rozumieniu. Wykazywała przy nich największe zainteresowanie i ożywienie. Najmniejsze zaangażowanie przejawiała w teście Arytmetyka. W teście z Porządkowaniem obrazków a także z Podobieństwami w połowie każdego zadania widoczny był pewien stopień znużenia. Badana chciała jak najszybciej skończyć dwa wymienione testy i przejść do kolejnych, w nadziei, że będą one ciekawsze.

Badana po wykonaniu każdego zadania pytała się mnie jak jej poszło oraz czy osiągnęła dobre wyniki.

Kiedy czuła, że zadanie jej nie poszło jej najlepiej, jak np. w przypadku zadania Porządkowanie Obrazków, nie poddawała się, niepowodzenia nie zniechęcały jej do dalszej pracy. Stwierdzała, że w kolejnym zadaniu na pewno pójdzie lepiej. Natomiast pochwały nie zmieniały jej zachowania. Ograniczenie czasowe sprawiło, że pracowała szybciej.

 

3.      Wyniki testu

 

Osoba badana w dniu przeprowadzenia testu miała 20 lat. Wynik ogólny ilorazu inteligencji badanej wynosi w skali pełnej 110 IQ, w skali słownej 121 IQ, natomiast w skali bezsłownej 96 IQ.

Jednakże z przyjętym przeze mnie prawdopodobieństwem wynoszącym 85% stwierdzam, że prawdziwy wynik mieści się w granicach:

·         Dla Skali Słownej: 114 – 128

·         Dla Skali Bezsłownej: 87 – 105

·         Dla Skali Pełnej: 104  – 116

Zgodnie z klasyfikacją ilorazów inteligencji przedstawioną przez Wechslera uzyskane wyniki mogę określić jako:

·         Powyżej przeciętnej do wysokich w Skali Słownej.

·         Poniżej przeciętnej do przeciętnej w Skali Bezsłownej.

·         Przeciętnej do powyżej przeciętnej w Skali Pełnej.


U badanej przeze mnie osoby testy słowne wypadły znacznie lepiej, w przeciwieństwie do testów bezsłownych, w których badana uzyskała gorsze wyniki.

.

WP

Skala słowna

Jakościowy opis rozwoju

 

15

15

Powtarzanie cyfr Rozumienie



wysoki

wysoki

 

Silne zdolności

14

Słownik

wysoki

13

Wiadomości

powyżej przeciętnego

 

12

Arytmetyka

przeciętny lub normalny

 

12

Podobieństwa

przeciętny lub normalny

 

 

WP

Skala bezsłowna

Jakościowy opis rozwoju

11

Symbole cyfr

przeciętny lub normalny

10

Klocki

przeciętny lub normalny

9

Porządkowanie obrazków

przeciętny lub normalny

9

Układanki

przeciętny lub normalny

8

Braki w obrazkach

przeciętny lub normalny

 

 

Analiza interindywidualna

 

Martyna ma wysoko rozwiniętą pamięć słuchową bezpośrednią i sekwencyjną. Prawdopodobnie ma to związek z jej zainteresowaniami. Dziewczyna lubi śpiewać, występując przed publicznością śpiewa piosenki z pamięci, których tekstów wcześniej się uczy (Powtarzanie cyfr).

Na tle innych zdolności szczególnie dobrze rozwinięta jest umiejętność wykorzystania wcześniej zdobytych doświadczeń i wiedzy, a także zdolność oceny sytuacji społecznych. Badana była bardzo dobrą uczennicą w liceum. Potrafi wykorzystać zdobytą w nim wiedzę (Rozumienie).

Wysokie zdolności obejmuje także umiejętność definiowania pojęć, zasób przyswojonych pojęć. Dziewczyna zwięźle definiowała podane słowa. Kiedy nie była pewna odpowiedzi, próbowała zgadywać.  Z pewnością rozwiązywanie krzyżówek przez nią ma na to wpływ (Słownik).

Na poziomie wyższym niż przeciętny rozwinęła się u niej zdolność do zdobywania, przechowywania i przywoływania wiedzy. Prawdopodobnie ma to związek z jej zainteresowaniami. Jak wspomina w wywiadzie, bardzo lubi czytać i oglądać filmy; szczególnie historyczne.  (Wiadomości).

Na podstawie analizy uzyskanych wyników można stwierdzić, że przeciętnymi zdolnościami badanej są:

umiejętność rozwiązywania problemów matematycznych (Arytmetyka) a także myślenie abstrakcyjne, uogólnianie (Podobieństwa).

Przeciętnymi zdolnościami Martyny są koordynacja wzrokowo – ruchowa oraz szybkość i dokładność grafomotoryczna (Symbole cyfr), jak również myślenie analityczno – syntetyczne i percepcja wzrokowa (Klocki).

Na tym samym poziomie rozwinęło się przewidywanie i planowanie oraz myślenie przyczynowo – skutkowe w sytuacjach społecznych (Porządkowanie obrazków), umiejętność syntezy (Układanki) oraz umiejętność różnicowania szczegółów ważnych od nieistotnych oraz pamięć trwała wzrokowa (Braki w obrazkach).

 

Analiza intraindywidualna

Różnica między ilorazami słownym i bezsłownym wynosi  25 i  jest znacząca. Obydwie sfery rozwijają się nieharmonijnie. 

Na podstawie analizy uzyskanych wyników można stwierdzić, że II słowny jest wyższy niż II bezsłowny. Może świadczyć to o tym, że zdolności werbalne są rozwinięte lepiej niż praktyczne a także, że procesy słuchowo-werbalne przebiegają sprawniej i efektywniej niż wzrokowo-ruchowe.

 

 

Próba analizy wpływu różnorodnych czynników na wykonanie testu

 

Wyniki testu mogą być zaniżone ponieważ badanie wykonywane było po godzinie 17:00. Badana mogła być zmęczona po całym dniu, przez co uzyskane wyniki w poszczególnych podtestach mogą być niższe, w szczególności w zadaniach wykonywanych na końcu.

Przykładem może być test Arytmetyka – badana była  w tym teście najmniej zaangażowana - mogło to wynikać ze zmęczenia, przez co zdolność do koncentracji była mniejsza.

W  testach sprawdzających stan wiedzy – Wiadomości, a także w teście badającym znajomość słów Słowniku bardzo przydatne okazały się zainteresowania badanego związane z czytaniem książek historycznych czy przyrodniczych, oglądaniem filmów o tej tematyce, a także rozwiązywaniem krzyżówek.

Rodzice Martyny są nauczycielami. Dbali o wykształcenie córki, o to żeby miała dobre stopnie i zdobyła wiedzę, a w przyszłości miała wykształcenie zapewniające dobrą pracę.  Z pewnością taki sposób wychowania wpłynął pozytywnie na dziewczynę. Motywował ją do nauki, a dzięki zdobytej wiedzy poradziła sobie z testami.

 

4. Zalecenia

  1. Dalsze doskonalenie rozwiniętych zdolności.
  2. Czytanie książek w celu poszerzenia zasobu przyswojonych pojęć i dalszego rozwoju sfery werbalnej.
  3. Wykonywanie ćwiczeń usprawniających koncentracje np. gra memory.
  4. Doskonalenie sfery niewerbalnej np. poprzez  rozwiązywanie łamigłówek, zagadek.

 

5. Podsumowanie

Osobą badaną była dziewczyna mająca 20 lat. Na podstawie badania WAIS – R stwierdzono poziom inteligencji ogólnej 110 IQ.              Iloraz Inteligencji słownej wyniósł 121 IQ. Natomiast Iloraz Inteligencji wykonawczej jest równy 96 IQ. Rozwój jest nieharmonijny. Różnica między ilorazem słownym, a wykonawczym jest znacząca. Jest to profil o umiarkowanej zmienności.

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin