tajemnice przyrody 6 sprawdzian zycie w jeziorze.pdf

(22 KB) Pobierz
tajemnice przyrody 6 sprawdzian zycie w jeziorze
( tajemnice_przyrody_6_sprawdzian_zycie_w_jeziorze.pdf )
http://www3.filehost.pm/p/tajemnice_przyrody_6_sprawdzian_zycie_w_jeziorze#
Podobne: tajemnice przyrody 6 sprawdzian zycie w jeziorze, tajemnice przyrody klasa 6 sprawdzian zycie w jeziorze, tajemnice przyrody 6 sprawdzian zycie w wodzie,
tajemnice przyrody kl 6 sprawdzian zycie w wodzie, tajemnice przyrody klasa 6 zycie w jeziorze, tajemnice przyrody 6 sprawdziany dzial 3,
tajemnice przyrody 6 sprawdziany dzial 4, tajemnice przyrody zycie w jeziorze, tajemnice przyrody 6 sprawdzian z dzialu 4,
Przy Szwajcarii zachowal sie sredniowieczny akt dotyczacy ochrony dzikiego ptactwa wraz z wzruszajacym uzasadnieniem: "bo swym milym spiewem
raduje serduszka ludzkie" Wybitniej praktyczne powody mial na mysli Wladyslaw Jagiello, zakazujac samowolnego wycinania cisow - drzew, z jakich
wyrabiano najistotniejsze luki i kusze. Przy 1597 roku kalendarzowego krol Zygmunt III Waza wydal rozporzadzenie: "zeby turowie, zwierz ten, mieli
swoje dawne stanowiska".
I w tej sytuacji chodzilo poniekad o styl zycia tego zwierzecia dla okazalych polowan niz o dzialalnosci w zakresie chronienia przyrody po dzisiejszym
rozumieniu tego wyrazenia. Woli monarchy nie uszanowal klusownik, ktory w 1627 roku zabil w Puszczy Jaktorowskiej miniona samice tura. Dawniej
bezposrednia zaglada w nastepstwie polowan byla dla zwierzat najwiekszym zagrozeniem. Obecnie zatrudnia sie, ze na bezposrednie wyniszczenie na
skutek zabijania narazonych jest okolo 15% typow zagrozonych wyginieciem.
Zatrucie otoczenia stanowi urzedowe niebezpieczenstwo w celu 38% typow, za to az dla 68% - zapoczatkowanie przez dziecka gatunkow obcych dla
wiadomego ekosystemu, z reguly bardzo inwazyjnych. Takim zagrozeniem jest na terytorium polski wszystkozerny jenot, ktory znalazl do nas w czasach
50. wraz z ZSRR, i szop pracz, ktory przybyl z kolei wraz z Zachodu po latach 85. Oba istnieja niezwykle grozne dla stworzen natury, ich gniazd i pisklat.
Niebezpieczne istnieja nie tylko zwierzeta drapiezne - krolik przywieziony do Australii w odrebnej polowie XIX wieku wraz z braku dostatecznej liczby
przyrodniczych wrogow mnozyl sie jak szalony i pustoszyl monstrualne obszary pastwisk i dzikich traw.
Najpowszechniejszym niebezpieczenstwem, dotyczacym az 3/4 gatunkow, jest zniszczenie pierwotnego naturalnych siedlisk. Na przyklad panda wielka,
chociaz nie jest na masowa skale zabijana, nie moze zyc wyjawszy lasow bambusowych systematycznie niszczonych z Chinach. Panda widnieje na logo
jednej wraz z najbardziej wybitnych swiatowych strukturze zajmujacych sie ochrona natury, powstalego po 1961 roku kalendarzowego WWF (ang. World
Wildlife Found - Swiatowy Fundusz na rzecz Przyrody)
Niezwykle wazna role pelni tez IUCN (ang. International Union for Conservation of Nature - Miedzynarodowa Unia Ochrony Przyrody), powolana po
Paryzu po 1948 roku kalendarzowego. Obecnie IUCN zrzesza przeszlo 80 panstw-czlonkow (bez Polski) oraz okolo 900 strukturze pozarzadowych wraz
z ponad 140 krajow.
Intencjonalnosc, ze protekcja gatunkowa nie wystarczy, poniewaz zabezpieczac trzeba glownie naturalne otoczenia zycia zagrozonych zwierzat,
zaowocowala tworzeniem parow narodowych. Na ich rejonie ochronie podlegaja wszystkie - ozywione i nieozywione - elementy natury. Liczbe skwerow
narodowych na ziemi szacuje sie na okolo 2000. Pomimo ze niektore zawieraja imponujace objetoscia tereny, lacznie zajmuja ow lampy led nie wiecej niz
1-wsza, 5% przestrzeni globu.SREDNIOWIECZE
1. Epoka trwania:
Stary kontynent: V-XV przy.
Polska: X-XVw.
2. Uniwersalizm epoki:
Owczesna Europa dazyla do wyznaczania jednej wiary-chrzescijanstwa, miala znakomite zwierzchnictwo papieskie, jezyk urzedowy (lacine i
zwierzchnika swieckiego (zwierzchnik cesarstwa rzymskiego narodu niemieckiego).
kilku. Swiatopoglad:
Teocentryzm, religijnosc dziel sztuki, anonimowosc dziel sztuki wynikajaca z pokory wobec Boga, smierc zdecydowanie popularny bodziec, literatura
dydaktyczno-moralizujaca.
4. Wzory:
a) Romanski:
- XI-XIIw,
- konstrukcje sakralne,
a mianowicie ksztalt spietrzonych figur geometrycznych,
- uczucie masywnosci,
a mianowicie grube mury,
- malutkie okna, zakonczone lukiem,
a mianowicie budowane wraz z ciosanego kamienia,
- ascetyzm w zdobnictwie (malo ozdob wewnatrz),
a mianowicie ozdobne strony (obramowanie ponad wejsciem podstawowym do swiatyni),
- polokragle tympanony (glowna czesc portalu) bogato zdobione,
- sklepienie kolebkowe,
a mianowicie np. zagiecie wieza przy Pizie, Drzwiczki Gnieznienskie,
b) gotycki:
a mianowicie wertykalizm (smuklosc budowli, wysokie),
- wetkniete z cegly,
- uczucie lekkosci, azurowosc,
- 3 portale, w ponizszym jeden glowny, nad przedtem rozeta,
a mianowicie witraze,
a mianowicie okna strzeliste, zakonczone ostrolukiem,
- tworzone na planie krzyza lacinskiego,
- bardzo bogate zdobnictwo wewnatrz,
a mianowicie budowla gotycka pelni opcje ‘biblia pauperum’, czyli ksiega dla ubogich, budowle zdradzaly wiele prawd wiary wlasna architektura i
mogly sporo nauczyc,
a mianowicie np. oltarz Wita Stwosza w Kosciele Mariackim.
piec. Filozofie:
Scholastyka - zmierzanie do wytlumaczenia wydarzen wyznaniowych przez koncepcje rozumu. Odrzucic wolno sie sprzeciwiac okreslonym prawdom,
pomimo tego dyskutowano, azeby wszystko wyjasnic.
Mistycy a mianowicie ludzie sami przez wlasna wiare dazyli do prawdy o Bogu.
Augustynizm a mianowicie filozofia laczaca doktryne chrzescijanska z filozofia Platona. Sw. Augustyn glosil konflikt miedzy cielesnoscia, oraz
duchowoscia czlowieka, miedzy pozadaniem dobra i zla. Glosil koncepcje czlowieka rozdartego miedzy grzesznym cialem, a pobozna dusza.
Tomizm - milosc madrosci sw. Tomasza z Akwinu, ktory polaczyl doktryne chrzescijanska z teoria Arystotelesa. Stworzyl metafizyczna drabine bytu,
pokazujac hierarchie zalety w swiecie sredniowiecznym. Bog- aniolowie- ludzie- zwierzeta- rosliny- byty nieozywione- zywioly
Franciszkanizm - milosc madrosci sw. Franciszka z Asyzu. Gloszaca zabawa zycia, pokore, koniecznosc istnienia w zgodzie z natura. Idea tej filozofii
wyplywa z nasladowania Chrystusa i z zrealizowania ewangelicznego nakazu milosci Boga i blizniego.
6. Sw. Franciszek wraz z Asyzu:
Zyl na przelomie XII i XIIIw. W mlodosci pedzil beztroskie Zycie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin