Test-Ogólnej-Sprawności-Motorycznej.pdf

(209 KB) Pobierz
Test Ogólnej Sprawności Motorycznej
Autor:
Ludwik Denisiuk
Autor polskiego opracowania testu i podręcznika:
Wydawca/gdzie test jest dostępny:
Kto może stosować?
Pedagodzy wychowania fizycznego
Co mierzy:
zdolności motoryczne
Wiek badanych:
dzieci w wieku szkolnym
Struktura:
Składa się z 5 obszarów, które badają zdolności motoryczne:
Próba siły
Próba mocy
Próba szybkości
Próba zwinności
Próba wytrzymałości
Normy:
Pomoce i arkusze:
Lista ćwiczeń i zadań do wykonania oraz materiały potrzebne do wykonania poszczególnych
zadań
Procedura badania:
indywidualnie, czas nie jest ściśle określony
Zastosowanie praktyczne:
kształtowanie sprawności fizycznej u uczniów
Plusy:
kontrola sprawności fizycznej, możliwość korygowania lub poprawiania zaburzeń związanych ze sprawnością
fizyczną
Minusy:
brak aktualizacji testu
Metoda N. C. Kepharta
Autor:
N.C. KEPHARTA
Autor polskiego opracowania testu i podręcznika:
Wydawca/gdzie test jest dostępny:
N. C. Kephart, 1970 „Dziecko opóźnione w nauce szkolnej”, PWN, Warszawa
Kto może stosować?
Pedagodzy
Co mierzy:
poprzez zadania i obserwację ich wykonania ocenia się stopień zaburzenia funkcji percepcyjno-
motorycznych
Wiek badanych:
dzieci w wieku szkolnym
Struktura:
SKALA OCEN ROZWOJU PERCEPCYJNO – MOTORYCZNEGO
Przejście po równoważni
Skakanie
Wskazywanie części ciała w oparciu o ustne polecenie
Naśladowanie ruchu rąk
Pokonywanie przeszkód. Przejście nad-, pod- i między przeszkodami
Wykonywanie „orłów na śniegu”
Chodzenie po „kamieniach”
Rysowanie na tablicy szkolnej
Wodzenie oczami
Wzrokowa znajomość kształtów
Normy:
Pomoce i arkusze:
Lista ćwiczeń i zadań do wykonania oraz materiały potrzebne do wykonania poszczególnych
zadań
Procedura badania:
indywidualnie, czas nie jest ściśle określony
Zastosowanie praktyczne:
pomoc dziecku w nauce szkolnej poprzez rozwijanie sfery percepcyjno-motorycznej
Plusy:
wykrywanie zaburzeń percepcyjno-motorycznych, prosty w wykonaniu
Minusy:
brak aktualizacji testu
Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej Marianny Frostig (DTVP)
Autor:
Marianna Frostig.
Autor polskiego opracowania testu i podręcznika:
Pietsch-Szurek, E., Szmigielska, B., Siuta, J. (1992).
Test
Rozwoju Percepcji Wzrokowej Marianny Frostig. Podręcznik.
Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Wydawca/gdzie test jest dostępny:
Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Kto może stosować?
Psychologowie, pedagodzy po ukończeniu szkolenia ogólnego z psychometrii oraz szkolenia z
zakresu DTVP.
Co mierzy:
Ogólny poziom rozwoju percepcji wzrokowej (rozumianej jako zdolność do rozpoznawania, róż-
nicowania i interpretowania bodźców wzrokowych) oraz poszczególnych jej aspektów (zdolności elementarnych),
zdefiniowanych operacyjnie jako:
koordynacja wzrokowo-ruchowa
spostrzeganie figury i tła
spostrzeganie stałości kształtu
spostrzeganie położenia figur
spostrzeganie stosunków przestrzennych.
Wiek badanych:
Dzieci w wieku 3;11–7;11
Struktura:
Test składa się z pięciu podtestów o zróżnicowanej liczbie zadań:
Koordynacja wzrokowo-ruchowa: rysowanie linii ciągłych pomiędzy dwoma punktami w polu ograniczonym (8
zadań) oraz nieograniczonym (8 zadań). Spostrzeganie figury i tła: dziecko obrysowuje ukryte lub częściowo
nakładające się figury. Spostrzeganie stałości kształtu: badany wybiera spośród różnych figur geometrycznych
wyłącznie koła i kwadraty i je obrysowuje. Spostrzeganie położenia figur: wskazanie rysunku różniącego się od
pozostałych w serii położeniem (rotacja lub odbicie lustrzane) lub rysunku identycznego ze wzorcowym.
Spostrzeganie stosunków przestrzennych: dziecko odwzorowuje różne kombinacje linii z wykorzystaniem punków
orientacyjnych (na siatce z kropek).
Normy:
normalizacja z 1989 roku
próba normalizacyjna
grupa 1600 dzieci, uczęszczających do przedszkoli i do I klasy szkoły podstawowej w ośmiu rejonach
Polski
próba kwotowa na podstawie mikrospisu ludności GUS z 1984 r.
płeć: 799 dziewczynek, 801 chłopców
struktura próby reprezentatywna ze względu na miejsce zamieszkania oraz wykształcenie rodziców
normy dla wyniku globalnego, czyli sumy wyników przeliczonych w pięciu podtestach: skala
standaryzowanych ilorazów percepcji (M = 100;
SD
= 15)
skala centylowa i tenowa
normy dla wyników parcjalnych, czyli wyników surowych w poszczególnych podtestach:
skala wyników przeliczonych (zakres: 0 – 19,
M
= 10,
SD
= 3)
tzw. równoważniki wieku – pozwalają na ocenę, czy dany aspekt percepcji wzrokowej jest rozwinięty
adekwatnie do wieku badanego
normy dla szesnastu 3-miesięcznych grup wieku, bez uwzględnienia płci i miejsca zamieszkania
Pomoce i arkusze
jedenaście kart do demonstracji
jednorazowy zeszyt testowy
na ostatniej stronie zeszytu – metryczka oraz arkusz obliczeniowy
wzorce – kalki do oceny wyników w podteście I
ołówek oraz kredki w czterech kolorach.
Procedura badania:
Badanie może być przeprowadzone indywidualnie lub grupowo. Czas trwania jest
nieograniczony, przeciętnie badanie grupowe trwa około 60 minut, a indywidualne – od 30 do 45 minut.
Zastosowanie praktyczne
diagnoza rozwoju percepcji wzrokowej u dzieci:
nieprzejawiających globalnych zaburzeń rozwojowych
upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
ocena efektywności prowadzonych działań terapeutycznych i rewalidacyjnych
prognozowanie osiągnięć szkolnych, w tym nabywania umiejętności czytania i pisania w połączeniu z innymi
metodami diagnostycznymi.
Ograniczenia w stosowaniu:
ze względu na konieczność rysowania test nie nadaje się do diagnozy psychometrycznej
dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i innymi schorzeniami powodującymi znaczne obniżenie sprawności
grafomotorycznych; w takich przypadkach metodę można zastosować, modyfikując sposób badania, a wyniki poddać
wyłącznie analizie jakościowej.
Plusy:
test jest łatwy w stosowaniu a ocena wyników nie nastręcza trudności
wyniki testu są podstawą do zaplanowania określonych oddziaływań terapeutycznych; do terapii można
wykorzystać program „Wzory i obrazki” M. Frostig i D. Horne’a, w którym ćwiczenia obejmują badane w
DTVP aspekty percepcji wzrokowej
Minusy:
u dzieci w wieku 7;0–7;11 obserwuje się efekt sufitowy w podtestach Spostrzeganie położenia figur i
Spostrzeganie stosunków przestrzennych, a więc są dla nich za łatwe
brak aktualnych norm.
Rekomendacje autorów katalogu: test nadaje się do wykorzystania w diagnozie psychometrycznej z
zastrzeżeniami, związanymi z nieaktualnymi normami.
http://www.ncpl.pl/?q=node/35
http://www.profesor.pl/mat/n13/pokaz_material_tmp.php?plik=n13/n13_b_matacz_050607_1.php&id_m=15499
Zgłoś jeśli naruszono regulamin