Monografia liczb 1-10.pdf
(
284 KB
)
Pobierz
Materiały metodyczne
Monografia liczby 0
Temat:
Zero, czyli nic
Cele ogólne:
• rozwijanie myślenia matematycznego
• kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i przełożenia go
na język matematyczny
• zapoznanie z cyfrą 0
• zapoznanie z wyglądem cyfry 0
Cele szczegółowe:
– uczeń liczy w zakresie dziewięciu
– uczeń potrafi napisać cyfrę 0
– zna miejsce cyfry 0 w rosnącym ciągu cyfr
Metody pracy:
• problemowe • podające • praktyczne
Formy pracy:
• indywidualna • zbiorowa
Środki
dydaktyczne:
pudełko z kilkoma zabawkami, plansza z cyfrą 0, kartki z narysowaną cyfrą
zero, plastelina, karty pracy
Przebieg zaj
ęć
1. Powstanie liczby 0
Nauczyciel kładzie na stole pudełko z kilkoma zabawkami. Prosi uczniów o ich wyjęcie
i przeliczenie. Uczniowie mówią, ile jest zabawek. Następnie prosi Jasia, aby zabrał jedną zabawkę.
Pyta, ile teraz zostało. Następnie prosi kolejne dziecko o zabranie jednej zabawki, pyta, ile zostało.
I tak dalej, aż zostanie jedna zabawka. Nauczyciel prosi o zabranie ostatniej i pyta, ile zostało
zabawek na stole. Po ustaleniu odpowiedzi pokazuje uczniom planszę z cyfrą zero.
2. Nauka pisania cyfry 0
Nauczyciel pokazuje na tablicy sposób pisania cyfry 0. Następnie dzieci rysują cyfrę 0:
• w powietrzu,
• palcem po ławce,
• na plecach kolegi lub koleżanki,
• kredą na tablicy.
3. Aspekt kardynalny liczby 0
Materiały metodyczne
Nauczyciel czyta dzieciom wiersz o zerze:
Zero
Toczyło się po drodze:
„Z drogi, gdy ja przechodzę!
Ja jestem sto tysięcy,
A może jeszcze więcej”.
Folgując swej naturze,
Wołało: „Jestem duże!”
Pyszniło się przed
światem,
Że
takie jest pękate.
Mówili wszyscy z cicha:
„Ma brzuch, a brzuch to pycha”.
I później się dopiero
Spostrzegli,
że
to zero.
Jan Brzechwa
Nauczyciel zadaje pytania:
O czym jest ten wiersz?
Co robiło zero?
Jak się zachowywało zero?
Jak wygląda zero?
Nauczyciel prosi, aby dzieci wymieniły rzeczy, których nie ma w klasie, czyli jest ich zero.
4. Zabawa ruchowa
Bawimy się w
świąteczne
porządki. Najpierw zamiatamy podłogę, potem rozwieszamy pranie, czyli
roztrzepujemy ubrania i wieszamy je na sznurku. Potem, ruchami kolistymi, myjemy okna,
ścieramy
kurze, pastujemy podłogę itp.
5. Wykonanie pracy plastycznej
Dzieci otrzymują kartki z narysowaną dużą cyfrą 0. Muszą coś dorysować, aby powstał ładny
obrazek. Następnie wyklejają obrazek plasteliną.
6.
Ćwiczenia
w pisaniu cyfry 0
Nauczyciel jeszcze raz pokazuje na tablicy, jak piszemy cyfrę 0. Potem pisze w zeszycie każdemu
dziecku cyferkę, następnie dzieci same piszą cyfrę 0 w zeszytach. Na koniec przynoszą
nauczycielowi zeszyty do sprawdzenia.
7. Przerwa
śródlekcyjna
Zabawa „Stary niedźwiedź mocno
śpi”.
Uczniowie wybierają jedno dziecko, które będzie niedźwiedziem. Uczestnicy zabawy tworzą koło,
w jego
środku
kuca niedźwiedź i zasypia. Dzieci krążą cichutko na palcach wokół niedźwiedzia
i
śpiewają.
Przy słowach „Jak się zbudzi, to nas zje”, niedźwiedź zrywa się i łapie jedno
z uciekających dzieci. Schwytanie dziecko staje się niedźwiedziem.
46
Materiały metodyczne
„Stary niedźwiedź mocno
śpi,
stary niedźwiedź mocno
śpi.
My się go boimy,
na palcach chodzimy,
jak się zbudzi to nas zje,
jak się zbudzi to nas zje”.
8. Wypełnianie kart pracy
• • •
Monografia liczby 1
Temat:
Jeden i wiele
Cele ogólne:
• rozwijanie myślenia matematycznego
• kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i przełożenia go
na język matematyczny
• zapoznanie z cyfrą 1 i jej wyglądem
Cele szczegółowe:
– uczeń używa pojęć: „jeden”, „wiele”
– uczeń potrafi napisać cyfrę 1
Metody pracy:
• problemowe • podające • praktyczne
Formy pracy:
• indywidualna • grupowa • zbiorowa
Środki
dydaktyczne:
plansza z cyfrą 1, dla każdej grupy różnokolorowe klocki (niektóre kolory
występują na jednym tylko klocku, inne powtarzają się na kilku klockach), pętle do tworzenia
zbiorów, kartoniki z cyfrą 1, karty pracy.
Przebieg zaj
ęć
1. Przedstawienie cyfry 1
Nauczyciel czyta uczniom wierszyk:
Jeden i wiele
Jeden księżyc,
jedno słońce,
ale wiele gwiazd.
Wiele ulic,
wiele domów,
ale jeden nasz.
Jedna mama,
jeden tata,
lecz niejeden brat.
Dwie babunie
i dwóch dziadków
ciekawy ten
świat.
Anna Łada-Grodzicka
47
Materiały metodyczne
Po przeczytaniu wiersza następuje jego omówienie:
O czym jest wierszyk?
Czego było po jednym?
A czego więcej?
Czego w klasie jest po jednym, a czego więcej?
Nauczyciel pokazuje uczniom planszę z cyfrą 1.
2. Nauka pisania cyfry 1
Nauczyciel pokazuje na tablicy sposób pisania cyfry 1. Następnie dzieci rysują cyfrę 1:
• w powietrzu
• palcem po ławce
• palcem na dywanie
• na plecach kolegi lub koleżanki
3. Aspekt kardynalny liczby 1
Nauczyciel dzieli dzieci na grupy. Rozdaje im różnokolorowe klocki, niektóre kolory występują na
jednym tylko klocku, inne powtarzają się na kilku klockach. Dzieci dostają również pętle do
tworzenia zbiorów. Uczniowie mają pogrupować klocki w pętlach według kolorów. Dostają
kartoniki z cyfrą 1 i mają je umieścić przy zbiorach jednoelementowych.
4. Zabawa ruchowa
Zabawa w kota i myszkę
Dzieci wybierają spośród siebie kota i myszkę. Tworzą koło i trzymają się mocno za ręce. W
środku
koła jest myszka, na zewnątrz koła skrada się kot, który usiłuje się wedrzeć do
środka,
aby złapać
myszkę. Dzieci
śpiewają:
„Uciekaj myszko do dziury!
Niech cię nie złapie kot bury!
Bo jak cię złapie kot bury,
to się obedrze ze skóry!”
Gdy kot wtargnie do
środka
koła, myszka próbuje uciec do wyznaczonej wcześniej norki.
5. Wykonanie pracy plastycznej
Dzieci malują farbami obrazek, na którym wszystko będzie występowało tylko raz, np. jedno
słońce, jedna chmurka, jedno drzewo itd.
6.
Ćwiczenia
w pisaniu cyfry 1
Nauczyciel jeszcze raz pokazuje na tablicy, jak piszemy cyfrę 1. Potem pisze w zeszycie każdemu
dziecku cyferkę, następnie dzieci same piszą cyfrę 1 w zeszytach. Na koniec przynoszą
nauczycielowi zeszyty do sprawdzenia.
7. Przerwa
śródlekcyjna
Dzieci wykonują
ćwiczenia
gimnastyczne na leżąco: nożyce, rowerek, unoszenie nóg. Następnie
chwilę odpoczywają.
8. Wypełnianie kart pracy
48
Materiały metodyczne
• • •
Monografia liczby 2
Temat:
Dwa to para
Cele ogólne:
• rozwijanie myślenia matematycznego,
• kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i przełożenia go
na język matematyczny,
• zapoznanie z liczbą 2 w pojęciu kardynalnym, porządkowym i miarowym,
• zapoznanie z wyglądem cyfry 2.
Cele szczegółowe:
– uczeń liczy w zakresie dwóch
– uczeń tworzy zbiory dwuelementowe i przelicza ich elementy
– uczeń używa liczebników porządkowych: pierwszy, drugi
– uczeń używa pojęć: „lewy”, „prawy”
– uczeń mierzy obiekty w zakresie dwóch
– uczeń potrafi napisać cyfrę 2
Metody pracy:
• problemowe • podające •praktyczne
Formy pracy:
• indywidualna • grupowa • zbiorowa
Środki
dydaktyczne:
plansza z cyfrą 2, kartki z cyfrą 2, dla każdej grupy patyczki oraz sznurek
o długości dwóch patyczków, karty pracy.
Przebieg zaj
ęć
1. Przedstawienie liczby 2
Nauczyciel wskazuje na poszczególnych uczniów i pyta:
Ile Jaś ma nosów?
Ile Małgosia ma głów?
Ile Kacper ma rąk?
Ile Ola ma nóg?
Ile Kasia ma butów?
Ile w zimie Marek nosi rękawiczek?
Nauczyciel pokazuje planszę z cyfrą 2.
2. Nauka pisania cyfry 2
Nauczyciel pokazuje na tablicy sposób pisania cyfry 2. Następnie dzieci rysują cyfrę 2:
• w powietrzu,
• palcem po ławce,
• na plecach kolegi lub koleżanki,
• flamastrem na starych gazetach.
3. Aspekt kardynalny liczby 2
Nauczyciel czyta wiersz o psotnych butach:
49
Plik z chomika:
klaapouch2
Inne pliki z tego folderu:
systemy-liczbowe.pdf
(3091 KB)
suplement-matematyka-4-podrecznik-pdf.pdf
(2097 KB)
por-ilor-zl.doc
(26 KB)
po-roznico.doc
(28 KB)
prawa-małe.doc
(35 KB)
Inne foldery tego chomika:
do szkoły
Dokumenty
filmy i napisy
Galeria
informatyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin