Anna Wróbel
Aleksandra Kurek
Karolina Karpiel
Patrycja Kowal
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, spec. kwalifikacyjna
Studia drugiego stopnia, rok II, stacjonarne
Konspekt zajęć
Data : 8.11.2016 r.
Temat zajęć: Kompetencje społeczne i obywatelskie
Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności społecznych, kształtowanie właściwych postaw obywatelskich.
Lp.
Ćwiczenie
Opis przebiegu ćwiczenia
Metody i formy pracy
Cel ćwiczenia
Środki dydaktyczne
Planowany czas trwania
1.
„Mocne puzzle”[1]
Prowadzący dzieli uczestników na 4 grupy. Każdej osobie z grupy daje małą karteczkę. Następnie prosi, aby każdy zastanowił się a następnie napisał, jaką „supermoc” cenioną przez społeczeństwo posiada (np. jestem empatyczny, posiadam umiejętność słuchania innych). Kolejno uczestnicy przyklejają karteczki na dużą planszę. Jedna osoba z grupy prezentuje, jak silni są członkowie właśnie tej grupy,jako obywatele jednego państwa.
Metoda aktywizująca
Budowanie prawidłowej samooceny.
Uświadomienie sobie swoich mocnych stron.
Kształtowanie umiejętności poczucia własnej wartości.
kolorowe karteczki dla każdej z grup, klej, kartka A4.
5 min
2.
„Dwa słowa”[2]
Uczestnicy pracują w tych samych grupach. Każdy z uczestników zapisuje na kartce dwa wybrane słowa. Następnie każda z grup wymyśla konflikt, który często występuje w społeczeństwie. Następnie każda z grup wspólnie prezentuję wymyślony konflikt demonstrując charakterystyczne w tym konflikcie słowa i zachowania. Pozostałe osoby próbują odgadnąć na czym konflikt polega.
Kształtowanie umiejętności porozumiewania się.
Kształtowanie umiejętności zgodnego funkcjonowanie w sytuacjach zadaniowych.
po 1 małej karteczce dla każdego uczestnika,
10 -15 min
3.
,,Ja i mój patriotyzm”[3]
Nauczyciel prosi, aby uczniowie pozostali w grupach. Informuje, że z okazji dnia niepodległości dostali zaproszenie na uroczystości związane z tym dniem, odbywające się na rynku w Krakowie. Zaplanowany jest przyjazd prezydenta, wspólne śpiewanie hymnu i uczestnictwo w marszu niepodległości nie związanym z żadną z partii politycznych. W tym samym czasie ma być grana w kinach premiera filmu, na który namawiają koledzy. Każda grupa ma za zadanie napisać jednoznaczną odmowę popartą dużą ilością argumentów przemawiających na korzyść uczestnictwa w uroczystościach na rynku Krakowskim. Po napisaniu przedstawiciel grupy prezentuje zapisy grupy.
Kształtowanie asertywności.
Wzbudzanie poczucia patriotyzmu.
Kształtowanie poczucia przynależności i konieczności uczestnictwa w życiu obywatelskim.
Kartka papieru
8 min
4.
"Wejdź w czyjąś skórę"[4]
Nauczyciel prosi, aby uczestnicy pozostali w wcześniej wybranych grupach. Jedna osoba z grupy dostaje maskę i wciela się w osobę przedstawioną na masce. Dwie kolejne osoby są obywatelami i wchodzą w dialog z osobą w masce. Reszta osób w grupie jest obserwatorami rozmowy- osobami wyciągającymi odpowiednie wnioski na temat stosunku tych osób do siebie- istniejących barier, różnic, podobieństw.
Kształtowanie odczuwania empatii wobec różnych zachowań w społeczeństwie.
Maski (Załącznik 3)
Prezydent, naukowiec, osoba niepełnosprawna, osoba będąca ofiarą przemocy
15 min
5.
,,Autoprezentacja”[5]
Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń napisał za jakiego obywatela chciałby być uważany w przyszłości. Następnie nauczyciel zbiera wszystkie wypowiedzi i losowo rozdaje kolejno uczniom. Każdy z uczniów czyta na głos otrzymaną wypowiedź i opisuje własnymi słowami wrażenia na temat opisanej osoby- jak może być, jakie ma cechy charakteru.
Kształtowanie umiejętności autoprezentacji.
Kształtowanie umiejętności oceny innych.
Kształtowanie poczucia patriotyzmu.
Kartka papieru dla każdej z osób.
6.
„Tabu”[6]
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy - rozdając kartoniki w dwóch różnych kolorach. Kolor nr.1 siada po jednej stronie klasy, kolor nr 2 po drugiej stronie. Uczniowie nie pokazują sobie kartoników. Z drugiej strony kartoników zostały umieszone hasła, składające się z jednego lub dwóch wyrazów.
1. Wybrana osoba z grupy A wyznacza osobę z grupy przeciwnej B i do niej kieruje zagadkę. Jej zadaniem jest słowne opisanie wyrazu umieszczonego na kartoniku. Osoba opisująca nie może użyć wyrazu napisanego na kartoniku. Opis musi być zawarty w jednym zdaniu.
2. Wyznaczona osoba z grupy przeciwnej B zgaduje co to za wyraz. Jak jej się uda to jej drużyna otrzymuję punkt, następnie może zaprezentować wybranej osobie z grupy przeciwnej swoją zagadkę. Jeśli prezentująca grupa przekroczy jedno zdanie, punkt zdobywa drużyna przeciwna.
Nauczyciel zapisuje na tablicy punktacje. Np. grupa A i B lub zielona i czerwona. Wygrywa grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.
1. Hasła : WOJEWÓDZTWO
2. PREZYDENT
3. HYMN
4. SAMORZĄD UCZNIOWSKI
5. UNIA EUROPEJSKA
6. OBYWATEL
7. SOŁTYS
8. KONSTYTUCJA
9. ZABYTEK
10. GÓRAL
11. NAZWISKO
12. POLITYK
13. MUZEUM
14. GWARA
15. WYBORY
16. SĄSIAD
17. PAŁAC PREZYDENCKI
18. SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA
19. EUROPA
20. PARTIA POLITCZNA
21. FUNDACJA
22. MNIEJSZOŚĆ NARODOWA
23. JĘZYK
24. ORZEŁ
25. MEDIA
26. POLICJA
27. SĄD
28. WALUTA
-Gra aktywizująca
Kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia i umiejętności analitycznych.
Rozw...
klaapouch2