Kompentenscje-społeczne-i-obywatelskie.docx

(422 KB) Pobierz

Anna Wróbel

Aleksandra Kurek

Karolina Karpiel

Patrycja Kowal

 

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, spec. kwalifikacyjna

Studia drugiego stopnia, rok II, stacjonarne

 

Konspekt zajęć

 

Data : 8.11.2016 r.

Temat zajęć: Kompetencje społeczne i obywatelskie

Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności społecznych, kształtowanie właściwych postaw obywatelskich.

 

Lp.

Ćwiczenie

Opis przebiegu ćwiczenia

 

Metody
i formy pracy

 

Cel ćwiczenia

Środki dydaktyczne

 

Planowany czas trwania

 

1.

„Mocne puzzle”[1]

Prowadzący dzieli uczestników na 4 grupy. Każdej osobie z grupy daje małą karteczkę. Następnie prosi, aby każdy zastanowił się a następnie napisał, jaką „supermoccenioną przez społeczeństwo posiada (np. jestem empatyczny, posiadam umiejętność słuchania innych). Kolejno uczestnicy przyklejają karteczki na dużą planszę. Jedna osoba z grupy prezentuje, jak silni są członkowie właśnie tej grupy,jako obywatele jednego państwa.

Metoda aktywizująca

Budowanie prawidłowej samooceny.

 

Uświadomienie sobie swoich mocnych stron.

 

Kształtowanie umiejętności poczucia własnej wartości.

 

kolorowe karteczki dla każdej z grup, klej, kartka A4.

 

 

5 min

2.

„Dwa słowa”[2]

Uczestnicy pracują w tych samych grupach. Każdy z uczestników zapisuje na kartce dwa wybrane słowa. Następnie każda z grup wymyśla konflikt, który często występuje w społeczeństwie. Następnie każda z grup wspólnie prezentuję wymyślony konflikt demonstrując charakterystyczne w tym konflikcie słowa i zachowania. Pozostałe osoby próbują odgadnąć na czym konflikt polega.

 

 

Metoda aktywizująca

Kształtowanie umiejętności porozumiewania się.

 

Kształtowanie umiejętności zgodnego funkcjonowanie w sytuacjach zadaniowych.

 

po 1 małej karteczce dla każdego uczestnika,

 

10 -15 min

3.

,,Ja i mój patriotyzm”[3]

Nauczyciel prosi, aby uczniowie pozostali w grupach. Informuje, że z okazji dnia niepodległości dostali zaproszenie na uroczystości związane z tym dniem, odbywające się na rynku w Krakowie. Zaplanowany jest przyjazd prezydenta, wspólne śpiewanie hymnu i uczestnictwo w marszu niepodległości nie związanym z żadną z partii politycznych. W tym samym czasie ma być grana w kinach premiera filmu, na który namawiają koledzy. Każda grupa ma za zadanie napisać jednoznaczną odmowę popartą dużą ilością argumentów przemawiających na korzyść uczestnictwa w uroczystościach na rynku Krakowskim. Po napisaniu przedstawiciel grupy prezentuje zapisy grupy.

Metoda aktywizująca

Kształtowanie asertywności.

 

Wzbudzanie poczucia patriotyzmu.

 

Kształtowanie poczucia przynależności i konieczności uczestnictwa w  życiu obywatelskim.

Kartka papieru

8 min

4.

"Wejdź w czyjąś skórę"[4]

Nauczyciel prosi, aby uczestnicy pozostali w wcześniej wybranych grupach. Jedna osoba z grupy dostaje maskę i wciela się w osobę przedstawioną na masce. Dwie kolejne osoby są obywatelami i wchodzą w dialog z osobą w masce. Reszta osób w grupie jest obserwatorami rozmowy- osobami wyciągającymi odpowiednie wnioski na temat stosunku tych osób do siebie- istniejących barier, różnic, podobieństw.

Metoda aktywizująca

Kształtowanie odczuwania empatii wobec różnych zachowań w społeczeństwie.

Maski (Załącznik 3)

Prezydent, naukowiec, osoba niepełnosprawna, osoba będąca ofiarą przemocy

15 min

5.

,,Autoprezentacja[5]

Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń napisał za jakiego obywatela chciałby być uważany w przyszłości. Następnie nauczyciel zbiera wszystkie wypowiedzi i losowo rozdaje kolejno uczniom. Każdy z uczniów czyta na głos otrzymaną wypowiedź i opisuje własnymi słowami wrażenia na temat opisanej osoby- jak może być, jakie ma cechy charakteru.

Metoda aktywizująca

Kształtowanie umiejętności autoprezentacji.

 

Kształtowanie umiejętności oceny innych.

 

Kształtowanie poczucia patriotyzmu.

Kartka papieru dla każdej z  osób.

8 min

6.

„Tabu”[6]

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy - rozdając kartoniki w dwóch różnych kolorach. Kolor nr.1 siada po jednej stronie klasy, kolor nr 2 po drugiej stronie. Uczniowie nie pokazują sobie kartoników. Z drugiej strony kartoników zostały umieszone hasła, składające się z jednego lub dwóch wyrazów. 

1.      Wybrana osoba z grupy A wyznacza osobę z grupy przeciwnej B i do niej kieruje zagadkę. Jej zadaniem jest słowne opisanie wyrazu umieszczonego na kartoniku. Osoba opisująca nie może użyć wyrazu napisanego na kartoniku. Opis musi być zawarty w jednym zdaniu.

2.      Wyznaczona osoba z grupy przeciwnej B zgaduje co to za wyraz. Jak jej się uda to jej drużyna otrzymuję punkt, następnie może zaprezentować wybranej osobie z grupy przeciwnej swoją zagadkę. Jeśli prezentująca grupa przekroczy jedno zdanie, punkt zdobywa drużyna przeciwna.

Nauczyciel zapisuje na tablicy punktacje.  Np.  grupa A i B lub zielona i czerwona. Wygrywa grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.

1.      Hasła : WOJEWÓDZTWO

2.      PREZYDENT

3.      HYMN

4.      SAMORZĄD UCZNIOWSKI

5.      UNIA EUROPEJSKA

6.      OBYWATEL

7.      SOŁTYS

8.      KONSTYTUCJA

9.      ZABYTEK

10.  GÓRAL

11.  NAZWISKO

12.  POLITYK

13.  MUZEUM

14.  GWARA

15.  WYBORY

16.  SĄSIAD

17.  PAŁAC PREZYDENCKI

18.  SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA

19.  EUROPA

20.  PARTIA POLITCZNA

21.  FUNDACJA

22.  MNIEJSZOŚĆ NARODOWA

23.  JĘZYK

24.  ORZEŁ

25.  MEDIA

26.  POLICJA

27.  SĄD

28.  WALUTA

 

Metoda aktywizująca

 

-Gra aktywizująca

Kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia  i umiejętności analitycznych.

 

Rozw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin