WOM i TUZ.doc

(125 KB) Pobierz
Wał odbioru mocy

Wał odbioru mocy

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii

Skocz do: nawigacji, szukaj

Wał przegubowo-teleskopowy sprzęgający WOM ciągnika rolniczego z WPM opryskiwacza

Wał przyjęcia mocy (WPM) w maszynie

Wał odbioru mocy (WOM) – wał przekazujący napęd z pojazdu do poruszanej maszyny. Wszystkie obecnie produkowane ciągniki rolnicze są wyposażone w wyjście wałka odbioru mocy.

Przekaz mocy z ciągnika do maszyny odbywa się poprzez elementy:

·         wał odbioru mocy – w ciągniku,

·         wał przekazu mocy (wał przegubowo-teleskopowy) – element łączący, zwany także wałkiem lub wałem odbioru mocy,

·         wał przyjęcia mocy (WPM) w maszynie.

Standardem jest WOM niezależny od prędkości jazdy zapewniający 540 obrotów na minutę, niezależnie od biegu na którym porusza się ciągnik. Stosuje się też prędkość 1000 lub 750 obrotów na minutę. Obroty 750 zwane są także obrotami ekonomicznymi i oznaczane są jako 540E. Niektóre ciągniki rolnicze umożliwiają przełączenie wałka w pracę "zależną" wówczas obroty wałka są proporcjonalne do prędkości jazdy ciągnika (standard w zaniku).

Niezależny WOM włączany jest poprzez dwustopniowe sprzęgło lub dodatkową dźwignię. Sprzęgło dwustopniowe służy do rozłączania układu jezdnego ciągnika oraz WOM, przy czym sterowane jest jednym pedałem, a rozłączenie zapewniają oddzielne układy. Działa ono tak, że wciśniecie sprzęgła do połowy rozłącza układ jezdny, bez rozłączenia WOM. Dopiero pełne wciśnięcie sprzęgła rozłącza WOM, system taki umożliwia zatrzymanie ciągnika bez zatrzymania maszyny lub zatrzymanie ciągnika i maszyny. W nowoczesnych ciągnikach rolniczych załączanie i wyłączanie WOM odbywa się elektrohydraulicznie za pomocą wielopłytkowych sprzęgieł umieszczonych w kąpieli olejowej.

Współczesne ciągniki rolnicze ze względów bezpieczeństwa muszą zapewnić hamowanie WOM po jego rozłączeniu dlatego układem wykonawczym włączania, rozłączania i hamowania WOM jest układ sterowany hydraulicznie lub mechanicznie ze wspomaganiem pneumatycznym (stosowane w Zetorach).

Trzypunktowy Układ Zawieszenia

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii

Skocz do: nawigacji, szukaj

TUZ w ciągniku Fendt

Trzypunktowy Układ Zawieszenia (TUZ) - układ dźwigniowy stosowany w ciągnikach rolniczych do agregowania maszyn i urządzeń zawieszanych na hydraulicznym podnośniku.

Układ taki umożliwia podnoszenie narzędzi w położenie transportowe i odpowiednie ustawienie go w położeniu roboczym. Narzędzia są połączone z ciągnikiem w trzech punktach, na dwóch hydraulicznie podnoszonych belkach dolnych (lewej i prawej) i łącznikiem centralnym. Przeguby kuliste umieszczone w belkach i łączniku centralnym umożliwiają ruchy narzędzi we wszystkich kierunkach. Do sterowania TUZ-em (podnośnikiem) jest wykorzystywany rozdzielacz hydrauliczny. Sterowanie to może odbywać się mechanicznie za pomocą dźwigni lub elektronicznie za pomocą EHR-u.

TUZ znajduje się z tyłu ciągnika rolniczego, ale istnieje możliwość montażu także z przodu, co daje ogromne możliwości zestawiania w grupy maszyn i urządzeń rolniczych, a co za tym idzie oszczędzanie czasu i kosztów podczas uprawy roli.

W czasach kiedy wprowadzano w rolnictwie ciągniki każda z firm, które je produkowała, miała w swojej ofercie odmienne rozwiązanie konstrukcyjne, co przysparzało problemów rolnikom, gdyż nie każdy ciągnik mógł pracować z każdą maszyną czy narzędziem.

Trzypunktowy Układ Zawieszenia w obecnej formie wywodzi się z rozwiązań konstrukcyjnych Harry'ego Fergusona - późniejszego współzałożyciela firmy Massey Ferguson.

Wały przegubowo-teleskopowe, sprzęgła bezpieczeństwa

Wały przegubowo- teleskopowe marki LFMR, służące do przenoszenia określonego momentu obrotowego z wałka odbioru mocy ciągnika ( WOM ) na wałek przyjęcia maszyny ( WPM ), są najbardziej popularnymi w Polsce.

Aktualnie produkowane wały pod marką LFMR przystosowane są do przenoszenia momentu obrotowego, wynoszącego odpowiednio 130, 250, 400, 540 i 900 Nm.,

·         w dziewięciu standardowych wersjach długości,

·         sześciu typach przyłączy do WOM i WPM, przystosowanych do połączenia ciągnika i maszyny przy 540 i 1000 obr /min.

·         kojarzone z pięcioma typami sprzęgieł bezpieczeństwa:

o        ciernym,

o        ciernym jednokierunkowym,

o        przeciążeniowym o promieniowym działaniu zabieraków,

o        z kołkiem ścinanym,

o        jednokierunkowym

Sprzęgło cierne ( SC ) przenosi moment obrotowy bez rozłączania napędu, gdy przeciążenie osiągnie on wartość ustaloną. Jest stosowane jako sprzęgło rozruchowe lub przeciążeniowe do napędu maszyn z elementami o dużym momencie bezwładności.

Sprzęgło cierne jednokierunkowe ( SD ) pozwala na przeniesienie momentu obrotowego bez wyłączania napędu nawet, gdy przeciążenie osiągnie wielkość ustawienia sprzęgła. Jednocześnie sprzęgło cierne jednokierunkowe pozwala na przeniesienie momentu obrotowego tylko w jednym kierunku. Używane może być w maszynach z elementami o dużym momencie bezwładności. Sprzęgło może być dostępne jako prawe ( kierunek obrotów zgodny z ruchem wskazówek zegara) oraz lewe ( kierunek obrotów przeciwny do ruchu wskazówek zegara).

Sprzęgło przeciążeniowe ( SP ) o promieniowym działaniu zabieraków służy do przerwania strumienia mocy, gdy wartość przenoszonego momentu obrotowego osiągnie wielkość nastawioną.

Sprzęgło z kołkiem ścinanym ( SK ) zabezpiecza elementy przenoszące napęd przed zablokowaniem i odłącza maszynę od ciągnika po osiągnięciu wartości momentu, ścinającego kołek.

Sprzęgło jednokierunkowe ( SJ ) przenosi moment obrotowy tylko w jednym kierunku i jest montowane do wałów, napędzających maszyny o dużym momencie bezwładności (np. kosiarki dyskowe).

Realizowane są również indywidualne zamówienia na wały o specjalnej konstrukcji.

Produkowane wały wyposażone są we wzmocnione osłony z tworzywa sztucznego, gwarantujące bezpieczeństwo użytkownikom.

Wały przegubowo-teleskopowe LFMR przeszły z wynikiem pozytywnym badania w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przez jednostkę notyfikowaną i posiadają przyznany znak ,,CE".

Szczegółowe dane techniczne oferowanych wałów przegubowo-teleskopowych i sprzęgieł znajdują się  tutaj (10MB)

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin