Zwinne wytwarzanie oprogramowania Najlepsze zasady wzorce i praktyki.pdf
(
784 KB
)
Pobierz
Tytuł oryginału: Agile Software Development, Principles, Patterns, and Practices
Tłumaczenie: Radosław Meryk
Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn; Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC.
ISBN: 978-83-246-9682-6
Authorized translation from the English language edition, entitled:
AGILE SOFTWARE DEVELOPMENT, PRINCIPLES, PATTERNS, AND PRACTICES;
ISBN 0135974445; by Robert C. Martin; published by Pearson Education, Inc;
publishing as Prentice Hall. Copyright © 2003 by Pearson Education, Inc.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from Pearson Education, Inc.
Polish language edition published by HELION S.A., Copyright © 2015.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/zwiwyo
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/zwiwyo.zip
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Słowo wstępne
Przedmowa
O autorach
CZĘŚĆ I
ZWINNE WYTWARZANIE OPROGRAMOWANIA
Agile Alliance
Manifest Agile Alliance
13
14
20
21
23
24
24
Rozdział 1 Praktyki agile
Zasady
Wniosek
Bibliografia
27
29
29
Rozdział 2 Przegląd informacji o programowaniu ekstremalnym
Praktyki programowania ekstremalnego
Klient jest członkiem zespołu
Historyjki użytkowników
Krótkie cykle
Testy akceptacyjne
Programowanie parami
Programowanie sterowane testami
Wspólna własność
Ciągła integracja
Równomierne tempo
Otwarta przestrzeń robocza
Gra w planowanie
Prosty projekt
Refaktoryzacja
Metafora
31
31
32
32
32
33
33
34
34
34
35
35
35
36
37
37
Wniosek
Bibliografia
38
38
Rozdział 3 Planowanie
Początkowa eksploracja
Tworzenie prototypów, dzielenie i szybkość
39
40
40
Planowanie wersji dystrybucyjnych
Planowanie iteracji
Planowanie zadań
Półmetek
41
41
41
42
Przebieg iteracji
Wniosek
Bibliografia
Kup książkę
Poleć książkę
42
43
43
4
SPIS TREŚCI
Rozdział 4 Testowanie
Programowanie sterowane testami
Przykład projektu w stylu „najpierw test”
Izolacja testu
Nieoczekiwane wyeliminowanie sprzężeń
45
45
46
47
48
Testy akceptacyjne
Przykład testów akceptacyjnych
Architektura „przy okazji”
49
50
51
Wniosek
Bibliografia
51
52
Rozdział 5 Refaktoryzacja
Generowanie liczb pierwszych — prosty przykład refaktoryzacji
Ostateczny przegląd
53
54
59
Wniosek
Bibliografia
62
63
Rozdział 6 Epizod programowania
Gra w kręgle
Wniosek
65
66
98
CZĘŚĆ II
PROJEKT AGILE
Symptomy złego projektu
Zasady
Zapachy a zasady
Bibliografia
101
101
101
102
102
Rozdział 7 Co to jest projekt agile?
Co złego dzieje się z oprogramowaniem?
Zapachy projektu — woń psującego się oprogramowania
Co stymuluje oprogramowanie do psucia się?
Zespoły agile nie pozwalają psuć się oprogramowaniu
103
103
104
106
106
Program Copy
Przykład programu Copy wykonanego zgodnie z metodyką agile
Skąd deweloperzy agile wiedzieli, co należy zrobić?
106
109
110
Utrzymywanie projektu w jak najlepszej postaci
Wniosek
Bibliografia
110
111
111
Rozdział 8 SRP — zasada pojedynczej odpowiedzialności
SRP — zasada pojedynczej odpowiedzialności
Czym jest odpowiedzialność?
Rozdzielanie sprzężonych odpowiedzialności
Trwałość
113
113
115
115
116
Wniosek
Bibliografia
116
116
Rozdział 9 OCP — zasada otwarte-zamknięte
OCP — zasada otwarte-zamknięte
Opis
Kluczem jest abstrakcja
117
117
118
118
Kup książkę
Poleć książkę
SPIS TREŚCI
5
Aplikacja Shape
Naruszenie zasady OCP
Zachowanie zgodności z zasadą OCP
Przyznaję się. Kłamałem
Przewidywanie i „naturalna” struktura
Umieszczanie „haczyków”
Stosowanie abstrakcji w celu uzyskania jawnego domknięcia
Zastosowanie podejścia „sterowania danymi” w celu uzyskania domknięcia
119
120
121
122
122
123
124
125
Wniosek
Bibliografia
126
126
Rozdział 10 LSP — zasada podstawiania Liskov
LSP — zasada podstawiania Liskov
Prosty przykład naruszenia zasady LSP
Kwadraty i prostokąty — bardziej subtelne naruszenie zasady LSP
Prawdziwy problem
Poprawność nie jest wrodzona
Relacja IS-A dotyczy zachowania
Projektowanie według kontraktu
Specyfikowanie kontraktów w testach jednostkowych
127
127
128
129
131
132
132
132
133
Realny przykład
Motywacja
Problem
Rozwiązanie niezgodne z zasadą LSP
Rozwiązanie zgodne z zasadą LSP
133
133
135
136
136
Wydzielanie zamiast dziedziczenia
Heurystyki i konwencje
Zdegenerowane funkcje w klasach pochodnych
Zgłaszanie wyjątków z klas pochodnych
137
139
140
140
Wniosek
Bibliografia
140
140
Rozdział 11 DIP — zasada odwracania zależności
DIP — zasada odwracania zależności
Podział na warstwy
Odwrócenie własności
Zależność od abstrakcji
141
141
142
142
143
Prosty przykład
Wyszukiwanie potrzebnych abstrakcji
144
145
Przykład programu Furnace
Polimorfizm dynamiczny i statyczny
146
147
Wniosek
Bibliografia
148
148
Rozdział 12 ISP — zasada segregacji interfejsów
Zaśmiecanie interfejsów
Odrębne klienty oznaczają odrębne interfejsy
Siła oddziaływania klientów na interfejsy
149
149
150
151
ISP — zasada segregacji interfejsów
Interfejsy klas a interfejsy obiektów
Separacja przez delegację
Separacja przez wielokrotne dziedziczenie
151
152
152
153
Kup książkę
Poleć książkę
Plik z chomika:
smifos
Inne pliki z tego folderu:
100 rzeczy ktore kazdy projektant powinien wiedziec o potencjalnych klientach.pdf
(1427 KB)
100 sposobow na cyfrowe wideo.pdf
(1306 KB)
10 projektow w cyfrowej ciemni fotograficznej.pdf
(753 KB)
100 sposobow na bezpieczenstwo Sieci.pdf
(874 KB)
100 sposobow na Access.pdf
(577 KB)
Inne foldery tego chomika:
! eKursy
Ksiazki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin