Jak Judaizm definiuje naturę Mesjasza. Pytania i odpowiedzi.pdf

(884 KB) Pobierz
Żydzi a proroctwa o Mesjaszu. Czy Judaizm uznaje Mesjasza
za Boga do którego należy się modlić? Kim dla judaistów są
Mesjanistyczni chrześcijanie; heretykami czy
współwyznawcami? Czy Mesjanistyczni chrześcijanie są
jednomyślni odnośnie rozumienia natury Jezusa - Czy wszyscy
wierzą w Trójce Świętą? Czy współcześni Żydzi mają
rodowody, które pozwalają im ustalić kto jest z rodu Dawida?
MESJASZ BOGIEM?
http://www.the614thcs.com/40.673.0.0.1.0.phtml
pytanie od JR :
Chciałam zapytać, kim w/g judaizmu jest Mesjasz? Czy ma przyjść jako człowiek,
czy jest może Bogiem? Na jednym ze spotkań religijnych pewien człowiek, Żyd z
pochodzenia, oznajmił, że jeślibyśmy spytali jakiegokolwiek Żyda, nawet najbardziej
ortodoksyjnego, kim jest, lub kim ma być Mesjasz, to odpowie nam, że Mesjasz jest
bogiem. Nie mam zbyt wielu wiadomości i judaizmie, ale nie zgadza mi się to, z
monoteizmem, jaki wyznaje judaizm.
odpowiedź :
Ma Pani rację.
Uznawanie Mesjasza za Boga jest - z punktu widzenia judaizmu -
absolutnie wykluczone. Z prostej przyczyny: podważałoby to podstawową zasadę
monoteistycznej religii, jaką jest judaizm.
Monoteistycznej - czyli uznającej za swoją
główną prawdę istnienie
jednego, jedynego Boga
.
Kriat Szema
traktowane jest w judaizmie jako wyznanie wiary. Pierwszy, najważniejszy
werset głosi:
Szema Jisrael Haszem Elokeinu Haszem echad
- "Słuchaj Jisraelu Haszem
jest naszym Bogiem, Haszem jest jeden".
Powt. Pr. 6:4
„Jehowa, nasz Bóg, to jeden Jehowa”
Marka 12:29
„Jezus odpowiedział: „Pierwsze jest: ‚Słuchaj, Izraelu, Jehowa, nasz Bóg, to jeden
Jehowa”
Dwunasty punkt z Trzynastu Zasad Wiary Majmonidesa (Rambama) stwierdza: "Wierzę
pełnią wiary w nadejście Mesjasza i chociaż nawet on zwleka, to nie przestaję czekać na
niego każdego dnia."
Tradycja żydowska wiąże z nadejściem Mesjasza różne oczekiwania.
Co najmniej wobec pięciu z nich istnieje powszechna zgoda opinii:
Mesjasz będzie
człowiekiem - potomkiem rodu króla Dawida, uzyska władzę nad ziemiami Izraela,
zgromadzi w Izraelu Żydów z całego świata, przywróci pełne przestrzeganie praw
Tory i - w rezultacie - przyniesie pokój całemu światu.
Ta ostatnia obietnica związana z przybyciem Mesjasza jest tak istotna, że może być użyta
wobec wszystkich postaci w historii pretendujących do tej roli, jako test sprawdzający, czy
rzeczywiście przybył Mesjasz.
Talmud odnotowuje, że w II wieku n.e. rabin Akiwa ben Józef, największy mędrzec
tamtych czasów, wierzył, iż Szymon Bar-Kochba jest Mesjaszem. Jednak, gdy jego
powstanie przeciwko okupacji rzymskiej zostało stłumione, rabin Akiwa uznał, że Bar-
Kochba nie mógł być Mesjaszem, ponieważ Mesjasz, według Tory, ustanowi powszechny
pokój.
Najważniejszym dowodem na przybycie Mesjasza musi być trwały i powszechny pokój.
Stan, jakiego dotąd ludzkość nigdy jeszcze nie doświadczyła - co przekonuje, że Mesjasz
dotąd nie przybył.
A na przestrzeni tysiącleci wielokrotnie pojawiali się ludzie, którzy byli przekonani i
przekonywali innych o tym, że są Mesjaszami. Gdy im uwierzono, konsekwencje tej wiary
były zawsze tragicznie dla Żydów.
Powstanie Szymona Bar-Kochby zakończyło się straszliwą klęską - rzezią kilkuset tysięcy
Żydów i spustoszeniem Judei.
Około 1400 lat później Żydzi europejscy uwierzyli, że Mesjaszem jest turecki Żyd,
Szabataj Cwi. Przewieziony na rozkaz sułtana do Istambułu i postawiony przed wyborem
utraty życia lub przyjęciem islamu, fałszywy Mesjasz wybrał islam - zadając oczekiwaniom
Żydów potworny cios.
Wydaje się, że mędrzec Jochanan ben Zakaj, żyjący w I wieku n.e. przewidywał w swej
mądrości takie sytuacje, mówiąc : "Jeślibyś trzymał sadzonkę w dłoni, gdy powiedzą ci, że
właśnie przybył Mesjasz, najpierw zasadź sadzonkę, a dopiero później idź pozdrowić
Mesjasza".
"Mesjasz" jest słowem pochodzącym od hebrajskiego "mosziach" i nie oznacza ani
"zbawcy", ani "zbawiciela", ani "odkupiciela", ale oznacza "pomazańca" (czyli
"namaszczonego świętym olejem").
Nazywa ta nawiązuje do starożytnego zwyczaju namaszczania wstępującego na tron króla
świętym
olejem.
Mesjasz ma być - według tradycji judaizmu - wielkim, charyzmatycznym przywódcą
duchowym, religijnym (Izajasz 11:2-5), politycznym (Jeremiasz
znakomitym etycznie sędzią (Jeremiasz 33:15).
23:5), wojskowym,
Jednak - przy wszystkich tych niezwykłych i doskonałych cechach charakteru i
zdolnościach - będzie człowiekiem i nigdy w historii judaizmu nie widziano w nim
Boga.
http://antytrynitarianie.pl/biblia/o-jego-synu/
http://blog.antytrynitarianie.pl/jezus-z-hebrajczykow-13-8/
Zgłoś jeśli naruszono regulamin