10.04.17
Role informacyjne:
-monitor- gromadzenie informacji tylko o charakterze strategicznym w sposób uporządkowany
Gromadzi informacje
Monitor – poszukuje, zbiera i przetwarza informacje dotyczące kierowanego obszaru
Propagator – rozpowszechnia informacje niezbędne do sprawnego funkcjonowania obszaru kierowanego
Rzecznik – uzasadnia cele, plany oraz informacje o oczekiwaniach, nastrojach itp., panujących w organizacji, łączy interesy dwóch grup: starszych przełożonych i podwładnych
Przedsiębiorca - Który ma zdolność do formułowania celów, jest skuteczny jeśli chodzi o zorganizowanie ludzi do tego rodzaju działalności i właczenie ja w ta działalność
Negocjator – prowadzi negocjacje ze wszystkimi podmiotami gospodarczymi
Przeciwdziałający zakłóceniom – musi umiec zareagowac na rozne sytuacje
Rozdzielajacy zasoby –
Elastycznosc stylu kierowania
Blanchardt, jersey teoria elastycnzosci
Na poczatku pracy oczekujemy ze kierownik nam powie, w jakis sposób mamy wykonac, w jakim czasie(czas rozpoczecia i zkaonczenia), jakie środki mamy użyc, jakie zadania mamy wykonac
Planowanie
Cechy dobrego planu
1. Planowanie jako proces projektowania strategii
· proces planowania w literaturze przedmiotu definiuje najczesciej jako obmyślenie celu działania jego sposobu realizacji srodków działania w okreslonym wymierze czasu i przestrzeni
· Obmyślanie sposobu działania zapewniajacego realizacje celu 0 to projekt działania.
· projekt uzupełniony decyzja wykonania – to plan.
1.2 planowanie rynkowe po 1989 roku – rynek konsumenta
1.3 Cechy dobrego planu
· Celowość - oznacza koniecznosc określenia i doboru środków własciwych do ossiagniecia zaplanowanych celów. Cel staje się wartościa nastawcza dla wszystkich podejmowanych działan.
· Wykonalnosc oznacza realistyczna ocene planowanych przedsiewzięc. Realizacja tej cechy w praktyce oznacza koniecznosc stosowania własciwych medot prognozowania przuszłosci oraz zachowania kontroli w ocenie możliwości realizacji okreslonych etapów planów w wyznaczonych terminach
· Zgodnosc wewnetrzna czyli tworzenie róznych planów logicznie powiazanych w niesprzeczną całośc, gdzie plany podrzedne i przyjete w nich załozenia muszą być podporzadkowane załozeniom planu strategicznego.
· Operatywnosc oznacza prostotę i zrozumiałosc założen, które pozwalaja na skuteczne wdrożenie i realizacje planu
· Wielowariantowość to cecha która oznacza potrzebe opracowania przynajmniej kilku wariantów planu (np. najbardziej prawdopodobnego, niespodziewanego, optymistycznego i pesymistycznego
· Zupełnosc oznacza potrzebe dokonania opisu całego przedsięwzięcia z wyeksponowaniem tych wszystkich czynników które maja decydujacy wpływ
· Racjonalnosć czyli tworzenie planu zgodnie z przyjetymi standardami i normami.
· Elastycznosc oznacza potrzebe dokonywania korekt i zmian w przyjetych załozeniach planu (także celach) wskutek zmieniajacych się warunków otoczenia
1.4 Zalety i wady planowania
· Kazda firma musi planowac:
· Program produkcji i wielkośc sprzedazy
· Wielkosc inwestycji uwzgledniajacych poziom popytu rynkowego
· Płynnosc finansową oparta na programie wpływów i wydatków niezbedna do utrzymania wiarygodnosci finansowej
Dodatkowe zalety planowania
· Plan jest odzwierciedleniem systemu wartosci firmy. Oznacza to ze jest zbiorem wielu informacji pozwalajacych ukierunkowac działania pracowników na przyszłosc – ogranicza to ryzyko i improwizacje
· Plan zawiera fakty dotyczace źródeł i stanu biznesu: analiza sytuacji marketingowej firmy pozwala lepiej zrozumieć motywy u przesłanki dokonywanych wyborów
· Plan ułatwia koordynacje róznych funkcji tak w obrebie marketingu jak i innych obszarów funkcjonalnych
· Plan jest instrumentem monitorowania, badania luki strategicznej wprowadzania zmian czy tez przebiegu realizacji
· Plan ogranicza mozliwosc wystąpienia sytuacji nieprzewidzianych, niepewnych – dlatego tez jeśli można powinno tworzyc się scenariusze pesymistyczne i optymistyczne.
Słabe strony planowania
· Brak dostatecznej i zweryfikowanej informacji – np. trudnosci w okresleniu zamiarów konkurencji, innowacji technologicznych, zagadenienie się szczególnie trudne z uwagi na fakt iż zyjemy w swiecie nadmiaru informacji i coraz wiekszym problemem staje się zorganizowanie systemu informacji o otoczeniu tym bardziej ze wykazuje ono dzisiaj cechy gwałtownych radykalnych zmian
· Nieskutecznosc prognozowania w dynamiucznie zmieniajacym się otoczeniu prognozowanie staje się procesem coraz bardziej zawodnym i opiera się na często przyjetych załozeniach
· Biurokratyczna nieelastycznos – stawia się zarzut ze formalne proceduy planowania usztywniaja działania firmy w szybko zmieniajacym się swiecie.
Killer-007