1991-04 Top Secret 06.pdf

(12430 KB) Pobierz
Za tych,
co na morzu
Wiemy,
wiemy. Top Secret
spóźnia się
troszkę,
ale
nic to.
Wspólnymi
siłami
ciechanowski ch
d1·ukarzy
i naszymi
rękoma
następny
Top Secret
w ofierze
ten numer to
specjalny numer symulatorowy .
Opis
uzbrojenia
F-19
uzupełni
pełnego
poprzedniego numeru,
będąc
sagę
z
zarazem preludium
do
zajęcia się śmi­
głowcem
Apache. Ale
najpoważniej
przyjrzeliśmy
się
tym razem
okrętom
podwodnym.
Na
początek
wypowie
się
Wielki
Zientariusz i to
wystarczy,
by
zrozumieć
opisy
Silent
Service
i
688. Od razu
zapowiadamy
Silent
Service
ll,
już
w
następnym
numerze.
I
może
wreszcie
uda
się
też
nie
zapo-
mnieć
o
F-15.
Nie
stronimy
i
od konwencjonal nych
Topsec1·etaliów
-
Larry l
i
II,
uzupeł­
nienie do Police
Quest II
i
wiele, wiele
więcej.
Dość
spojrzeć
na spis
treści.
Znalazły
się
też
trzy teksty
smutackie
-
test kolejnej porcji joysticków, relacja
z
wystawy gier oraz- UWAGA!- jak
powstaje Top Secret?,
czyli
najbardziej
p7ywatne
zwierzenia
redakcji.
Z
rzeczy
bieżących
-
zawarliśmy
znajomość
z
Panami
Piot1·em
i
Dariu-
szem
Łukaszuk
=
baaardz:o
znanej
fir-
my
Dynamix.
Owocem pierwszych
kontaktów
jest
ciężarówka
licencjono-
wanych kopii gier firmy Dynamix oraz
składamy.
I
tak
się
złożyło, że
.
Uwaga!
W warszawskim
Users' 885
od kilku
tygodni
działa
Konferencja T
op
Sec ret.
Wszyscy posiadacze modemów
mogą
ł~czyć się
z numerem
21
3·224
(kierunkowy
0-22)
codziennie od
15.00
do
8.00,
a w weekendy bez przerwy.
Konferenc/·a ma
słuiyt
wymianie
Informacji, t psów, nowinek Itp. oraz
ułatwić
szybki kontakt z
redakcją.
W przypadkach
nagłych
motna
skorzystać
z
zaprzyjaźnionego
Bajtek BBS
(635-59-04, kierunkowy o-2).
Users' BBS zainstalowany jes1 w Liceum
im.
St. Batorego, za s
prowadzą
go SysOpl
Jacek
Marczewski
l
Andrzej G. Bacinskl, Jr.
Sierra
On-Line. Gry
rozdamy
w kon-
kursach.
W~;;zy:; t/w
wskazuje na to,
że
niedługo będzie można
WRESZCIE
ku-
pić
legalnie
coś
z
owogramowan ia.
Niestety, Dynamix pisze gry tylko
dla tripletu Amiga/ ST/ PC,
więc
Spec-
trumowcy
i
reszta
będą trochę
nie-
ukontentowan i.
Ich
staramy
się
obdzie-
lać
opisami jak najlepszych gier.
To
wszystko wymaga niemalej gim-
nastyki,
bo TS
nie jest
z
gumy
i
może
pomieścić skończoną ilość
tekstu,
zdjęć
itp.
Wy
staracie
się pomagać
nam
z
ca-
łych
sil
i
lektura listów daje nam bar-
dzo
dużo
informacji, które wykorzystu-
jemy przy
składaniu
kolejnych nume-
rów.
Pomagamy
też trochę
bajtkaw-
com w rubryce "Co
jest grane?",
więc
starajcie
się
zajr·zeć
tam cz asem.
Miłego
ucztowania
i
do
zobaczenia
przy kolejnej porcji
świeżego mięsa.
Redakcja
P.S. W tym numerze brak SOS
-
w
następnym
już
w nowej szacie.
P1·zypominam y o kuponach!
Jak
hartuje
się
stal
Tekstteu
powstał
po
wielu
nieśmiałych
zapytaniach
z
Waszej
strony o
nasze ukochane
dZiecko.
Top Secret
został wymyślony
w
czasach.
gdy .
Bajtek"
był
jeszcze
chłopcem
do bicia na
posyłk1
Raz na
dług1
czas
ukaZywały
się
numery spectalne
1
wtaśn1e
przy
tworzeniu numeru
specjalnego o grach (a
był
to
rok 1988)
myśleliśmy.
czy
nie
założyć
pisma
specjalnie
dla graczy.
Niestety,
warunki nie
były sprzyjająco.
Dlaczego?
Spytajcie
się
swoich
rodziców.
Jeśli
na dodatek
któreś
z
nich
będzie
dziennikarzem. to
na pewno
wszystko Wam
Teraz
możemy
juz
zdradZić
słodką
tatemnicę. że
Top
Secrel
miał nazywać !Mę
WATCHI
{skrót od
WE
ARE
THE CHAMPIONS).
Ale
potem. 01e
wiadomo
dlaczego.
zdecydowaliśmy Się
na
TOP
SECRET
Pegaz przez
pół
roku przesiadywal nocami
wymyślając
kształt
tytułu
. Zarysował
tony
kalki
technicznej
i
na
końcu
odkrył Amerykę: najładniejsze
jest
najprostsze.
Gdy RSW
zrobiło
BUM!
a
.Bajtek"
został samodZielną
hrmą.
od
początku było
wiadome.
że
wystartować
trzeba
z
całej
linii.
Wojtek
Z1entara
wiele
razy
mówił
o swym
pomyśle
wydawan1a
p!sma
o komputerach Atari. Wszystko
zleżone
do kupy
dało tńumwirat
Bajtek-Moje
Atań-
Top Secret.
Ponieważ
.Bajtek"
istniał
i ukazywat
się
regularnie od
1985
roku,
zaś
dwa
pozostałe
pisma
były
nowe,
zdecydowaliśmy się
na
formułę dwumiesięczników.
Jasne
było,
że
nie jest to najdogodniejsza
forma.
gdyż
przez dwa
miesiące czytełnik
może zapomnieć
o swym
piśmie
i
przegapić
je
w
kiosku.
Nie
byliśmy
jednak
w stanie
zapewnić
cyklu
mies1ęcznego.
Ruszyliśmy
od
września
1990 roku
1wydaje
się,
że
z
sukcesem. Odzew na pierwsze numery
był
ogromny
i Top
Secret
zaistniał.
Do
dziś przychodzą
do
redakcji
tłumy
łudzi,
pytając
o TS
t.
My
nie
mamy
już
ani grama.
Był
czas. gdy
kioski
były
pełne.
Trzeba
było
wtedy
kupować.
a wiemv.
że
zwroty
pierwszego numeru
były
spore.
A
każdy
Top Secretto
kiłkanaście
nieprzespanych
nocy.
sterty papierów oraz
kiłogramy
potu
l
krwi. Chcemy
opowiedzieć
w
skrócie.
jak
hartuje
się
ta najtwardsza
stał.
jak powstaje Top Secret.
Na
początku
jest
pomysł. łl.ażda
myśl
może być
obleczona
w
ciało, każda
gra obstrzelana ze
wszystkich stron.
Śledząc
na
bieżąco
to,
co dzieje
się
w
temacie gier·
dobieramy
ty1uły
i sposób prezentacji.
Naczelny rozdaje
robotę-
rozpracowywanie gier. Potem
godzińy
klepania
w
klawiatury
l
męczenia
joysticków.
przekopywania
się
przez stosy
anglojęzycznych
p1semek
i tak
powstają
kolejne teksty.
Całkiem
spore
grono
wsoółpracownlków
rozpracowuje
gry
-
adventurówki.
symulatory.
labiryntówki.
sierry
itp.
Potem
dobieramy
ilustracje. rozpisujemy
kławisze
sterujące.
kody itp.
Do ciekawszych
tematycznie
gier eksperci
dopisują
techniczne opisy
sprzętu-
samolotów.
statków,
czołgów
oraz
rysują
rysunki. Mapy
szkicowane
podczas
gry
przerysowywane. kolorowane
i
uzdatniane.
Wyciągane
i
drukowane
Ol)'ginalne lonty z
ty1ułów.
W ten sposób
gromadZi
się
poszczególne
materiały.
Następuje
sesja
zdjęciowa-
kilkadziesiąt
fotografii
ekranu podczas
jednej nocy.
Potem
wszystko jest
katalogowane,
porządkowane
l
układane.
Gdy
dochodzi
do
składania
kolejnego numeru.
ciągłość
pracy na
chwilę
ustaJe.
Wyciągamy
stosy
przygotowanych
modułów
l
głow1my się,
jak
rozsądnie poupychać
w numerze
tyte
wiadomości.
W
końcu
udaje
się
dopi<)ć
te
36
stron.
Następuje
kosmetyl<a
tych
wybrańców
Całość.
opatrzona spisem
treści
1
słowem
wstępnym
wędruje
do grafika- projektanta. Tam
Top
Secret
przybiera
powoli
formę,
k1órą
będzie
miał
na
końcu.
Calościowa
makieta numeru jedziA do drukarni
w
.
Ciechanowie. gcJZie
składane są
teksty.
skalowane
ilustracje
i
układany cały
numer. Po drodze sprawdzamy
kilka
razy
całość
i
wyłapujemy błędy
{nobody
is
per1ect).
Wreszcie dochodZI do ostatecznego momentu
-
finalna
kontrola
i rozpoczyna
się
druk.
Ponad sto
tysięcy
Top Secretów
jest polem
składanych,
zszywanych
i
pakowanych
w
paczki. Nie
mogąc się
doczekać.
zabieramy
pierwsze
pięć
paczek
i
gnamy
do
redakcji.
Resztę
zabiera
Centrala
Ko
lportażu
l
rozwozi
do
kiosków w
całym
kraju.
A potem
...
listy,
telefony, rohota
i ...
kolejny
Top Secret.
Tak
wygl<!dałby
proces
idealny.
Na
każdym
etapie
zdarzają SJę potknięcia, obsunięcia. kłótme
1masa
innych
problemów. To, co
Widzicie
przed
sobą.
1est efektem
finalnym i ma
służyć
Wam. Jak dot<)d.
spetn1amy chyba
nietle
swoją rolę.
wyjaśni.
1
2
3
9
10
5
Marcin
Przasnys ki
6
1. cudoTWÓRCA
tytułu
2. Eee...
przydałby się pomysł
3.
Znów
zablłll
4.
Pracownia
graficzna
Pegaza
5.
0oc
nad
North
&
South
6.
Teraz
pozb1erać
to do
kupy...
7
Fotoskład
8
Montaż
9
ORUK!II
10.
Zszywanie
11.
w
paczki i w
świat
l
12. Herr Klssel
na
froncie
4
Wojownicy
przyszłości
)OYSIICków
znanej
na
całym świecie
firmy
Ouk:kShot.
Według
onformac11
producenta. w
rękach
graczy z cale!
&port
z Londynu
otrzymaJ•śmy
do
testowania
Dllęi<J
uprzeJmości
p
Bielsldego
z firmy
Electronlc:a
porcję
kuli zoemskiel znajduje
soę już
ponad
20
millonów
joysbCkOw
QuiekShola
(woększość
nadal przy tyou)
W Polsce OulckShoty sprzedawane
~w
sieci
sklepów
E. rope.
u
Joys~ckl
te przystosowane
~
do wszystkich syste. mow
gier- komputerów, konsolitypu
SEGA, NES
itp.
Z
naszej kilkuletniej praktyki wynika,
ze
OulckShoty
ponad
przeciętnie
trwale. Okazuje
się, że~
lo
też
jedne
z
tańszych
lOYStickOw.
Poęć
modeli,
ktOre
otrzymaliśmy
do testowania
reprezentujących
dwle z czterech lmn firmy
OS,
zostalo
poddanych analogicznym próbom, jak w
TS
3
Serie
Cluelc
obejmuje
najbardzl9j
tradyC)'Ine.
produkowane od t
986
roku
(SVI·102P
Ćlulc:kShot Ił
Plua
i
OS-111 A
Oulc:kShot
11
Turbo),
zaś
sena
Blo
-
ergonomiCZne modele dopasowane
do
anatomocznego k$ztaltu
dłoni,
produkowane
od
1990
roku
(OS·129F
FllghtGrip
1, OS-131
Apeche
1
i
OS-123
Werrtor
5).
Dwie
pozostałe
sene to
New
Geneł'etlon
'
sena
Compu
(przeznaczona dla IBM-ów, sprzedawana wraz
z kaJte), do których
jeszcze
mamy
nadzleję
W plerwszej chwili
naszą wesołość
wzbudziły
zachwyty producenta nad przyssawkamo,
ktOre wg reklamOwid mialy
być rewelacją, pozwalającą
na
używame
w
grach
tylko
jednej
ręki.
Jednak po
I)ÓI1oragodzonnym Wiszeniu 10yOw na oknoe,
uwierzylośmy.
Zaden n1e
odpadł
Producent wykazuje daleko
Idącą
dbalo$ć
o
ldoenta.
która
wyraża
su:
w
Ciągłym
udoskonalanou
starych, wypróbowanych modeli, np.
Q\ilc:kShot
11 Plua
wywodzący Się
z modelu SVI·102
Qulc:kShot 11
produkowanego od
1984
roku,
czy
Oulc:kShot 11 Turbo.
Na noel<l&e modele producent
udzJeła
gwaranqo,
noezależnie
od sprzedawcy! Trudno
uwierzyć,
ale
np
Warrlor
5,
Apeche
2
l
FllghtGrtp 1
posiadaJą
gwaranqę
na rok. Jest to okres dla wielu
innych
)OYS!JckOw
wręcz
śmiertelny.
Noe wiemy niestety
jak
wyglądać będzJe
JeJ
realizacja w naszych warunkach
Wszysllde modele
wygodne w
użyciu,
dobrze
lezą
w elloni
l
SPelnla;ą
wieJe
oczekiwań.
Wszysllde
mają
bardzo
rOwny, dobrze powtarzalny AutoFire.
Można śmoało
stwierdzić
• .te podczas testów nie
zawoódł
nas
żaden
joystick
powrOdć.
Analogowy (wychylowy), ze
specjalną wtyczką
Szczególnie przydatny do programów graficznych
i
niestłowych
g1er Jest
również
bardzo wygodny.
Co
więcef·· można wyłączyć
powracanta do pozyCJI
centralne
.
przez co fOYStick praktyczrue moze
zastąp1ć
mysz. Posiada
średnio
wygodnie
umieszczony AutoFire oraz potencjometty
centrowanta
X/Y
Joysticki firmy
QuiekShot
w stosunku do mnych
obecnych na polskim rynku
są liczącą się
konkurencją
Mamy
nadzieję, że zdobędą
powodzenie
Waldemar Nowak
Marcin Przasnyski
OS
-
111A
QuiekShot 11 Plus
Jest to model o
najdłuższej
historii ze wszystkich
tu prezentowanych (prawie Siedmioletniej).
W stosunku
do
swego
poprzednika (SVI-1
02)
poSiada
mikroprzełączniki
o znaczme
w1ększe1 trwałości,
niż odkształcające się
blaszane
kopułki.
Nie jest to
model .zrób to sam•- po
demontażu
jesttrudno
skladalny: przetqczmk AutoFire
jest
wklejany,
Kaole z
orązKa
wyprowaozone
są wąsKą szczeliną
i
sprawiają
WJele
kłopotów
przy
skręcaniu.
Pos1ada
za to
podwójną blokadę przeciwwyłamamową
Qulcł<Shot
11
Plus
współpracuJe
z Atan,
Commodore i mnym1 komputerami w tym
standardzie.
QuiekShot 11 Turbo
Jest to wizytówka firmy l prawdopodobnie najlepieJ
sprzedawany model. Od swej poprzedniej wersji
różni się
dodatkowym
przełączaniem
w tryb CPC,
jest
też
nieco twardszy Jako jeden z joysticków
przeżył
u Pegaza trzy lata, co
już
wystawia mu
.dwustopniowe•
(nakładka
PVC)
wykluczając
w praktyce ich zniszczeme fizyczne.
wysoką notę. Mikroprzełączniki są
Apaehe 1
Przedstawiciel bardzo
mało
znanej
do~d
w Polsce
linii wzorniczej, wg reklamówki tylko dla
zawOdowych graczy (Only for ProfessJonals).
Należy
do
seńi
Bio co oznacza,
że
szczególnie
dobrze
leży
w
męskiej dłoni.
Pozwala na bardzo
precyzyjne sterowanie.
~edyną niedogodnością
jest brak AutoFire, przez co joystick wydaje
się być
kierowany do speCyficznego grona odbiorców-
modelu jest zastosowanie
specjalizowanych styków gumowych,
dzięki
czemu Apache jest praktycznie bezszelestny
(ach,
te nocne g1et1<i). N1e wymaga
też
wielkiej
siły­
jest
czuły
na wychylen1a oraz pos1ada
blokadę
przeciwwyłamaniową
mało strzelających.
Innowacją
w tym
FlightGrip 1
SVI·
t02P
OSIPiut
blachy
QS.tllA
QS.I31
QS.123
WllńorS
QS.129f
~~
OSITirbo
Apiche
l
gumy
mlroprzel
fire
lutakt
szyny
2
t
malldblt
t/-
>.»
r)t!CI'C
BW
ca.ploillla
13111
arw
t27
125
9Dl
192
a.roy
120
,..
aiy
192
nieoczekiwana konstrukcja.
jakże różna
od klasycznej definicji joysticka Sterowante
zapożyczono
z
małych'elektronicznych
g1er
Nlntendo
l
może odbywać się
za
pomocą
dwóch
kciuków. Gra
się
nim bardzo wygodnie,
gdyż
nie
wymaga
użycia mięśni całej ręki
-
po prostu
trzyma
się
QO
l~tno
na kolanach. Wymaga
przyzwyczajenia, lecz po paru godzinach gry
już
nie zamieni
się
go na inny. Podobn1e jak Apache
pos1ada blisko dwumetrowy, bardzo elastyczny
kabel. Pracuje z
Atań,
Commodore, Amstradem,
MSX
i
SEGA Jest
oczywiśCle
bezszelestny.
Zupełnie
Warrior 5
-cielliO~t.
To
już zupełn1e
tnna zabawka Joyst1ck do IBM-a,
posiadający też
odpow1edn1k dla Macmtosha.
OS
-
123
QS
-
128
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin