EMST-I.pdf

(212 KB) Pobierz
Karta (sylabus) modułu/przedmiotu
Elektrotechnika
Studia II stopnia
Przedmiot:
Rodzaj przedmiotu:
Kod przedmiotu:
Rok:
Semestr:
Forma studiów:
Rodzaj zajęć i liczba godzin
w semestrze:
Wykład
Ćwiczenia
Laboratorium
Projekt
Liczba punktów ECTS:
Sposób zaliczenia:
Język wykładowy:
Matematyka
obowiązkowy
I
I
stacjonarne
30
30
6
Egzamin/zaliczenie
Jęz. polski
Cel przedmiotu
Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i twierdzeniami rachunku
C1
prawdopodobieństwa
C2
Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami statystyki matematycznej
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji
1
Podstawowe wiadomości z zakresu logiki, teorii mnogości i algebry
2
Podstawowe wiadomości z zakresu rachunku różniczkowego i całkowego
EK 1
EK 2
EK3
EK4
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i twierdzenia rachunku prawdopodobieństwa
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia statystyki matematycznej
W zakresie umiejętności
:
Umie posługiwać się podstawowymi pojęciami i twierdzeniami rachunku
prawdopodobieństwa
Umie budować przedziały ufności i stosować testy istotności w badaniach
statystycznych
W1
W2
W3
W4
W5
W6
W7
W8
W9
W10
W11
W12
W13
W14
W15
ĆW1
ĆW2
ĆW3
ĆW4
ĆW5
ĆW6
ĆW7
ĆW8
ĆW9
ĆW 10
ĆW11
ĆW12
ĆW13
ĆW14
ĆW15
Treści programowe przedmiotu
Forma zajęć – wykłady
Treści programowe
Przestrzeń probabilistyczna. Zdarzenia losowe i funkcja
prawdopodobieństwa
Prawdopodobieństwo warunkowe;
Prawdopodobieństwo całkowite; wzór Bayesa
Zdarzenia niezależne. Zagadnienie Bernoulliego i Poissona
Pojęcie zmiennej losowej. Zmienna losowa typu skokowego
Zmienna losowa typu ciągłego
Podstawowe parametry rozkładu zmiennych losowych
Wybrane rozkłady zmiennych losowych występujących w statystyce
Twierdzenia graniczne
Wprowadzenie do statystyki matematycznej. Zagadnienie estymacji
Przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego
Zagadnienie weryfikacji hipotez statystycznych. Testy istotności dla średniej
Testy istotności dla jednej i dwóch wariancji
Testy istotności dla dwóch średnich
Wskaźnik struktury – przedział ufności i test istotności
Zestawienie omówionych metod wnioskowania statystycznego na wybranym
przykładzie
W15Forma zajęć – ćwiczenia
Treści programowe
Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych
Stosowanie wzoru na prawdopodobieństwo całkowite i wzoru Bayesa
Badanie niezależności zdarzeń losowych. Obliczanie prawdopodobieństw z
wykorzystaniem wzorów Bernoulliego i Poissona
Wyznaczanie rozkładów prawdopodobieństwa zmiennej losowej typu
skokowego
Wyznaczanie rozkładów prawdopodobieństwa zmiennej losowej typu
ciągłego
Obliczanie podstawowych parametrów rozkładów zmiennych losowych
Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń w oparciu o rozkłady zmiennych
losowych z wykorzystaniem tablic statystycznych
Stosowanie twierdzeń granicznych do szacowania prawdopodobieństw
Kolokwium 1
Budowanie przedziałów ufności
Weryfikacja hipotez dla jednej średniej
Weryfikacja hipotez dla jednej i dwóch wariancji
Weryfikacja hipotez dla dwóch średnich
Kolokwium 2
Budowanie przedziału ufności i weryfikacja testu istotności dla wskaźnika
struktury
Metody dydaktyczne
1
2
Wykład
Ćwiczenia audytoryjne
Obciążenie pracą studenta
Średnia liczba godzin na zrealizowanie
Forma aktywności
aktywności
Godziny kontaktowe z wykładowcą,
60
w tym:
Udział w wykładach
30
Udział w ćwiczeniach
30
Praca własna studenta, w tym:
Podać wykaz aktywności studenta realizowanych
jako praca własna, np. przygotowanie do laboratorium,
wykonanie projektu itd.
90
150
6
1,2
Łączny czas pracy studenta
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla
przedmiotu:
Liczba punktów ECTS w ramach zajęć
o charakterze praktycznym (ćwiczenia,
laboratoria, projekty)
Literatura podstawowa
1
2
Cieciura M. Zacharski J. – Metody probabilistyczne w ujęciu praktycznym, VIZJA PRESS & IT,
Warszawa, 2007
Krysicki W. Bartos J. i inni – Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w
zadaniach,część I i II, PWN, Warszawa, 1986
Macierz efektów kształcenia
Odniesienie
danego efektu
kształcenia do
efektów
zdefiniowanych
dla całego
programu (PEK)
M2A_W01,
M2A_W02,
M2A_W03
M2A_W03,
M2A_W08,
Efekt
kształcenia
Cele
przedmiotu
Treści
programowe
Narzędzia
dydaktyczne
Sposób
oceny
EK 1
C1, C2, C3
W1-W15
1
F1, F2, P1
EK 2
C1, C2, C3
W2, W5, W8,
W9, W12,
1
F1, F2, P1
EK 3
M2A_W01,
M2A_U02,
M2A_U04
C1, C2, C3
EK4
M2A_W01,
M2A_W02,
M2A_W03,
M2A_W08,
M2A_U01,
M2A_U02,
M2A_U04
M2A_W01,
M2A_W02,
M2A_W03,
M2A_W08,
M2A_U01,
M2A_U02,
M2A_U03,
M2A_U04,
M2A_U05,
M2A_U08
M2A_U09
M2A_K01,
M2A_K02,
M2A_K05
C1, C2, C3
W13
W1, W4,
W5,W6, W10,
ĆW1, ĆW4,
ĆW5, ĆW9,
ĆW10
W1,
W2,W3,W4,
W6, W8, W9,
W12, W13,
W15
ĆW1, ĆW2,
ĆW3,
ĆW4,ĆW5,
ĆW7, ĆW9
ĆW10, ĆW12,
ĆW8, ĆW15
W2, W4, W5,
W6, W8, W9,
W12, W13,
W15, ĆW3,
ĆW4, ĆW7,
ĆW9,ĆW8,
ĆW13,
ĆW14,ĆW15
1,2
F1, F2, P1
1,2
F1, F2, P1
EK5
C1, C2, C3
1,2
F1, F2, P1
EK6
C1, C2, C3
W1-W15,
ĆW1-ĆW15
1,2
F1, F2, P1
Metody i kryteria oceny
Symbol
metody
oceny
O1
O2
Opis metody oceny
Zaliczenie pisemne z ćwiczeń
Egzamin
Próg zaliczeniowy
40 %
40 %
Autor
Dr Barbara Kowal
programu:
Adres e-mail:
b.kowal@pollub.pl
Katedra Matematyki
Jednostka
organizacyjna:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin