Kawasaki Ki-45 Toryu Kai B 1943.pdf

(7371 KB) Pobierz
JAPONIA
Technika lotnicza
BROŃ
1943
Samolot myśliwski
Kawasaki Ki-45 Toryu Kai B (Kai Otsu)
Dane taktyczno-techniczne
Ki-45 Kai B (Kai Otsu).
Rozpiętość:
15,02 m.
Długość:
10,60 m.
Wysokość:
3,70 m.
Powierzchnia nośna:
32,00 m
2
.
Masa własna:
3695 kg.
Masa
startowa:
5276 kg.
Napęd:
dwa
14 cylindrowe chłodzone powie-
trzem silniki gwiazdowe Mitsubishi
Ha-102 o mocy startowej - 1080
KM (794 kW), 1055 KM (776 kW)
na wys. 2800 m i 955 KM (702
kW) na wysokości 5760 m; śmigła
metalowe trójłopatowe o zmien-
nym skoku i średnicy 2,95 m, po-
jemność zbiorników paliwa 1450 l + 2 x 200 l.
Prędkość maksymalna:
547 km/h na wysokości 7000 m.
Prędkość prze-
lotowa:
373 km/h na wysokości 2800 m.
Czas wznoszenia:
6’17’’ na wysokość 5000 m.
Pułap:
10730 m.
Zasięg nor-
malny:
2260 km.
Zasięg maksymalny:
2500 km.
Uzbrojenie:
jedno 20 mm działko Ho-3, jedno 37 mm działko Typ 98 i
jeden ruchomy 7,92 mm km Typ 98, możliwość podwieszenia pod skrzydłami dwu dodatkowych zbiorników paliwa lub 2
bomb o masie po 250 kg.
Załoga:
2 osoby (pilot i strzelec).
Pod koniec
1942
roku, w związku z nasilającymi
się nalotami amerykańskich ciężkich bombowców B-17 i
B-24 na strategicznie ważną japońską bazę lotniczo-
morską w Rabaulu na Nowej Brytanii, Lotnictwo Armii
rozpoczęło poszukiwanie środków zaradczych. Shosa
Takashi Hatao z Koku Honbu i Shosa Motohiko Fukuhara
z Heiki Gyosei Honbu (Wydziału Zarządzania Uzbroje-
niem) zaproponowali zamontowanie w przodzie kadłuba
samolotu rozpoznawczego Mitsubishi Ki-46 armaty czoł-
gowej
Typ 94 kal. 37 mm
(94-Shiki 37-miri Sensha-ho),
stanowiącej uzbrojenie lekkich czołgów Typ 95 Ha-Go.
Projekt zabudowy działka został wykonany przez inżynie-
rów Kogiken.
2
Wkrótce postanowiono
uzbroić w działko Typ 94 także
zbliżony gabarytowo samolot
Ki-45 Kai. Prace rozpoczęły
się w
styczniu 1943
roku w
Rikugun Koku Kosho (Arse-
nale Lotniczym Armii, zwanym
w skrócie Kokusho), również
mającym siedzibę w Tachika-
wa. O ile jednak w Ki-46 dział-
ko zamontowano w przodzie
kadłuba, to w Ki-45 Kai zostało
umieszczone w spodzie kadłu-
ba,
zamiast działka Ho-3
(pozostałe uzbrojenie nie ule-
gło zmianie). Działko Typ 94
było ładowane ręcznie przez
strzelca (w Ki-46 musiał to robić pilot!), więc jego szybkostrzelność była bardzo mała, średnio około
dwa strzały na mi-
nutę.
Z tego powodu jego użyteczność w walce powietrznej była niewielka. Mimo to pierwsze egzemplarze Ki-45 Kai i Ki-
46 z działkami Typ 94, które niezwłocznie po przebudowie wysłano do Rabaulu, odniosły pewne sukcesy. Wobec tego do
czerwca przebudowano w ten sposób około
10
lub
20
(według różnych źródeł) egzemplarzy Ki-45 Kai Ko. Tak zmodyfi-
kowane samoloty oznaczono
Ki-45 Kai Otsu
(Otsu-Gata - Model Otsu).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin