SECRET HITLER reguły gry.doc

(102 KB) Pobierz
The year is 1932

 

Jest rok 1932, przedwojenne Niemcy. W grze „Secret Hitler” graczami są niemieccy politycy, którzy próbują utrzymać kruche rządy liberałów i powstrzymać narastającą falę faszyzmu. Muszą jednak uważać, ponieważ są wśród nich kryptofaszyści, a jeden z graczy to tajny Hitler.

 

ZASADY OGÓLNE

Na początku gry każdy z graczy zostaje obsadzony w jednej z trzech ról: liberała, faszysty lub Hitlera. Liberałowie dysponują większością parlamentarną, ale nie mają pewności, kto naprawdę jest, kim. Faszyści, aby osiągnąć swoje cele, muszą się uciekać do działań w sekrecie i do sabotażu.  Hitler gra na rzecz obozu faszystów, a oni od początku znają jego tożsamość, on natomiast musi dopiero ustalić, którzy gracze go popierają.

 

Liberałowie wygrają, jeśli przegłosują pięć liberalnych ustaw lub zabiją Hitlera. Faszyści wygrają, jeśli przegłosują sześć faszystowskich ustaw lub Hitler zostanie kanclerzem po przegłosowaniu trzech faszystowskich ustaw. Po każdym przegłosowaniu faszystowskiej ustawy rząd staje się silniejszy, a prezydent uzyskuje jednorazowe uprawnienia, które musi wykorzystać przed następną rundą. Nie ma znaczenia, do którego obozu należy prezydent.  Nawet liberałowie mogą, bowiem ulec pokusie głosowania za faszystowską ustawą, aby zdobyć nowe uprawnienia.

 

CEL

Każdy gracz jest tajnym członkiem albo obozu liberałów, albo faszystów.

Obóz liberałów wygra, jeśli:

• przegłosuje pięć liberalnych ustaw

LUB

• Hitler zostanie zabity.

Obóz faszystów wygra, jeśli:

• przegłosuje sześć faszystowskich ustaw

LUB

• Hitler zostanie kanclerzem - w dowolnym momencie po przegłosowaniu trzeciej faszystowskiej ustawy.

 

 

 

 

REKWIZYTY POTRZEBNE DO GRY

17 .......... karty z ustawami

(6 liberalnych, 11 faszystowskich)

10 .......... karty tajnej roli

10 .......... karty przynależności partyjnej

10 .......... koperty na karty

10 .......... karty do głosowania „Ja!”

10 .......... karty do głosowania „Nein”

1 .......... wskaźnik kalendarza wyborczego

1 .......... karta Ciągnij

1 .......... karta Odrzuć

3 .......... plansze liberałów / faszystów

1 .......... identyfikator prezydenta

1 .......... identyfikator kanclerza

PRZYGOTOWANIA

W zależności od liczby graczy wybierz odpowiednią planszę faszystów i połóż ją obok planszy liberałów.  Potasuj w jednej talii 11 kart z ustawami faszystowskimi i 6 z ustawami liberalnymi, po czym umieść je tekstem do spodu na karcie Ciągnij.

 

Dla każdego gracza przygotuj kopertę,  w której znajdą się: karta tajnej roli, odpowiadająca jej karta przynależności partyjnej,  jedna karta do głosowania „Ja!”  i jedna karta do głosowanie „Nein”.

 

Prawidłowy podział ról ułatwia tabelka poniżej:

 

LICZBA GRACZY     5      6      7       8       9       10

Liberałowie                   3      4       4       5       5       6

Faszyści              1+H  1+H  2+H  2+H  3+H  3+H

 

Karty tajnej roli liberała należy zawsze umieszczać  wraz z kartami przynależności do Partii Liberalnej, a karty tajnej roli faszysty i Hitlera  wraz z kartami przynależności do Partii Faszystowskiej. Upewnij się, czy oprócz Hitlera w grze uczestniczy odpowiednia liczba zwykłych faszystów.

Po skompletowaniu zawartości kopert przetasuj je, tak by żaden z graczy nie wiedział, komu przypadła jaka rola. Każdy gracz otrzymuje jedną losowo wybraną kopertę.

 

DO CZEGO SŁUŻĄ KARTY TAJNEJ ROLI  I PRZYNALEŻNOŚCI PARTYJNEJ?

W grze „Tajny Hitler” można przeprowadzić śledztwo, które pewnym graczom pozwala się dowiedzieć, do jakiego obozu należą inni gracze. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy nie została ujawniona tajna rola Hitlera. Aby temu zapobiec, każdy gracz ma zarówno kartę tajnej roli, jak i swojej przynależności partyjnej.  Karta przynależności partyjnej Hitlera informuje o przynależności do Partii Faszystowskiej, ale nie o jego tajnej roli. Liberałowie, którzy demaskują faszystów, muszą dopiero ustalić, czy mają do czynienia ze zwykłym faszystą, czy też z ich przywódcą.

Po rozlosowaniu kopert każdy z graczy w tajemnicy przed pozostałymi sprawdza, jaką otrzymał tajną rolę. Następnie należy wybrać losowo pierwszego kandydata na prezydenta i przekazać mu oba identyfikatory: prezydencki i kanclerski.

 

POBIERZ APLIKACJĘ: Na stronie secrethitler.com/app można pobrać aplikację, która podpowiada kolejne kroki w grze.

 

Jeżeli w grze uczestniczy 5-6 osób, wygląda ona następująco:

• Wszyscy zamykają oczy.

• Faszyści i Hitler otwierają oczy  i rozpoznają się.

[Po dłuższej pauzie]

• Wszyscy zamykają oczy.

• Wszyscy otwierają oczy.

Jeśli ktoś się pogubił lub pomylił, powinien w tym momencie  powiadomić pozostałych graczy.

 

Jeżeli w grze uczestniczy 7-10 osób,

wygląda ona następująco:

• Wszyscy zamykają oczy, wyciągają przed siebie rękę i zaciskają ją w pięść.

• Wszyscy faszyści OPRÓCZ Hitlera otwierają oczy i rozpoznają się.

• Hitler nie otwiera oczu, ale unosi do góry kciuk.

• Faszyści rozpoznają po uniesionym kciuku,  który z graczy jest Hitlerem.

[Po dłuższej pauzie]

• Wszyscy zamykają oczy i opuszczają ręce.

• Wszyscy otwierają oczy. Jeśli ktoś się pogubił lub pomylił, powinien w tym momencie powiadomić pozostałych graczy.

 

ROZGRYWKA

Gra w „Tajnego Hitlera” odbywa się w rundach.  Każda runda składa się z wyborów, które pozwalają utworzyć rząd, posiedzenia ustawodawczego, podczas którego uchwala się nowe ustawy, oraz z realizowanej polityki.

 

 

 

WYBORY

1.     Wskazanie kandydata na prezydenta

Na początku nowej rundy identyfikator prezydencki przesuwa się do następnego gracza po lewej, który staje się w ten sposób nowym kandydatem na prezydenta.

2. Nominowanie kanclerza

Kandydat na prezydenta wyznacza kandydata na kanclerza, przesuwając identyfikator kanclerski do dowolnego innego wybieralnego gracza. Nominację tę kandydat na prezydenta może swobodnie uzgadniać z pozostałymi graczami, tak by uzyskać ich akceptację, co zwiększy szanse na wybranie rządu.

Gracze niewybieralni:

Gracz ostatnio wybrany na prezydenta lub kanclerza jest „ograniczony kadencyjnością" i nie może zostać kandydatem na kanclerza.

WYBIERALNOŚĆ:

• Ograniczenie kadencyjnością dotyczy ostatnio wybranego prezydenta i kanclerza, ale nie graczy, którzy byli tylko nominowani do tych funkcji.

• Ograniczenie kadencyjnością dotyczy tylko nominacji na kanclerza. Prezydentem może zostać każdy, nawet ktoś, kto dopiero co był kanclerzem.

• Jeśli w grze pozostało tylko pięciu graczy, niewybieralny na kanclerza jest tylko ten, który ostatnio był kanclerzem.  Nominację może otrzymać ten, który ostatnio był prezydentem.

• Wybieralność ograniczają też w różny sposób inne, bardziej szczegółowe zasady, związane z prawem weta i kalendarzem wyborczym.  W tym momencie nie trzeba sobie nimi zaprzątać głowy, omówimy je w odpowiednim miejscu.

 

3. Głosowanie nad rządem

Po wskazaniu przez kandydata na prezydenta wybieralnego kandydata na kanclerza gracze mogą dyskutować nad proponowanym składem rządu, dopóki wszyscy nie będą gotowi do głosowania.  W głosowaniu nad przyszłym rządem uczestniczą wszyscy gracze, również kandydaci.

 

Kiedy wszyscy uznają, że są gotowi do głosowania, równocześnie odsłaniają swoje karty do głosowania, – czyli głosują jawnie „Ja!” bądź „Nein”. W przypadku remisu lub przewagi głosów „Nein” głosowanie kończy się niepowodzeniem.  Kandydat na prezydenta nie zostaje wybrany, a identyfikator prezydencki przesuwa do następnego gracza po lewej. W kalendarzu wyborczym następuje przesunięcie o jedno pole.

Kalendarz wyborczy:

Jeżeli trzy razy z rzędu nie uda się przegłosować powstania rządu, kraj ogarnia chaos. Należy wówczas niezwłocznie odkryć kartę znajdującą się na samej górze stosu ustaw i wprowadzić daną ustawę w życie. Nie obowiązują żadne uprawnienia przyznane na mocy tej ustawy, kalendarz wyborczy zaczyna się liczyć od nowa i znikają wszelkie ograniczenia kadencyjności.  W następnych wyborach każdy z graczy może objąć urząd kanclerza. Jeśli na stosie ustaw pozostały w tym momencie mniej niż trzy karty, należy je przetasować razem z kartami ze stosu ustaw odrzuconych, tak by powstał nowy pakiet ustaw. Kalendarz wyborczy liczy się od nowa przy każdym wejściu w życie nowej ustawy – bez względu na to, czy dokonał tego wybrany rząd, czy też sfrustrowani wyborcy.

 

Jeżeli większość graczy głosuje na tak, kandydat na prezydenta zostaje nowym prezydentem, a kandydat na kanclerza – kanclerzem. Jeżeli weszły już w życie, co najmniej trzy faszystowskie ustawy, należy zapytać nowego kanclerza, czy jest Hitlerem.  Jeśli tak - gra kończy się w tym momencie zwycięstwem faszystów. Jeśli nie - inni gracze wiedzą na pewno, że kanclerzem nie jest Hitler. Wówczas jak zwykle następuje etap  posiedzenia ustawodawczego.

 

POSIEDZENIE USTAWODAWCZE

Podczas posiedzenia ustawodawczego prezydent i kanclerz współpracują ze sobą, by potajemnie wprowadzić w życie nową ustawę. Ze stosu Ciągnij prezydent bierze trzy karty leżące na górze, ogląda je dyskretnie i jedną odkłada tekstem do dołu na stos ustaw odrzuconych. Pozostałe dwie karty przekazuje kanclerzowi, który ogląda je dyskretnie, jedną odkłada tekstem do dołu, a pozostałą wprowadza w życie, kładąc ją tekstem do góry na odpowiedniej planszy.

 

Niedozwolone są jakiekolwiek formy komunikowania się prezydenta z kanclerzem. Prezydentowi i kanclerzowi NIE WOLNO wybierać ustaw ze stosu na chybił trafił, przekładać kart przed ich odłożeniem ani w żaden inny sposób sekretnie wpływać na wybór ustawy.  Prezydent powinien też podawać kanclerzowi obie karty z ustawami równocześnie, a nie jedna po drugiej, tak by nie podpowiedzieć mu decyzji. Jakiekolwiek sugerowanie treści ustaw gestem czy zachowaniem jest niezgodne z duchem gry i zabronione.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin